Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-07-15, 14:39   #16
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Om inte annat bör budskapet i videon diskvalificeras på grund av filmning i gående selfie-mode.
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 14:40   #17
FknGainzBro
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2018
Ort: https://t.me/pump_upp
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av FoolsGold Visa inlägg
Om inte annat bör budskapet i videon diskvalificeras på grund av filmning i gående selfie-mode.
Jag känner hatet

Skickat från min G8141 via Tapatalk
FknGainzBro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 14:52   #18
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av FknGainzBro Visa inlägg
Jag känner hatet

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Ok, det var väl hårt. Så klart är det viktiga buskapets validitet och produktionen verkar ju vara standard nu för tiden. Jag är bara så trött på vad jag tolkar som en ökande självupptagenhet i samhället.

Mitt meddelande är dock utttryck för en allmän irritation och inte riktat mot dig. Jag inser att problemet ligger hos mig och ber om ursäkt.
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 14:52   #19
FknGainzBro
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2018
Ort: https://t.me/pump_upp
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity Visa inlägg
Läste länken som du hänvisar till under videon och de hittar på egna slutsatser om vad LCHF är och argumenterar för dem. Där föll egentligen allt. Jag tror själv keto/LCHF kan ha en massa fördelar och följer själv nån slags variant av det. Stora fördelen för mig är bra gains, återhämtning, och framförallt att kroppen känns så fräsch och stark även efter träning. Hade ofta jävligt ont i kroppen tidigare men det är något du själv kanske får uppleva när du närmar dig 40 jordsnurr

Några andra fördelar.
1. Du har högre insulinkänslighet och kan hålla insulinkänsligheten i prima skick genom hela livet.
2. ATP processen(som ger energi) är mer effektiv på ketoner än på glukos.
3. Du spikar inte insulinet till inflammatoriska nivåer som du gör med högt intag av kolhydrater.

Sen att protein stimulerar insulin innebär ju inte att du får samma chockhöga insulinpåslag som du får av en chokladkaka. Ingen forskare som förespråkar LCHF har nånsin sagt att insulin skulle vara dåligt. Det är när man påverkar insulinet så det får en negativ effekt för kroppen som det blir dåligt. Feta personer borde hålla sig borta från kolhydrater helt då de ofta har pre-diabetes. Tränande personer kan äta kolhydrater utan problem så länge de kan behålla insulinkänsligheten.


Angående fettförbränning finns här en genomgång av 19 stora studier. 19-0 till Lågkolhydratlägret.

"As far as I know the opposite has never been shown: low carb has never lost a weight loss trial significantly. This means that low carb is winning versus the failed low fat/low calorie advice by 19-0!"
https://www.dietdoctor.com/low-carb/science
Håller med om allt!
Poängen av videon är dock att kalorier räknas lika mycket vad man än äter, jag märker att jag fick fram det budskapet särskilt bra
Har inte gått igenom hela sidan du länkade om fettförlust med low-carb än (ska göra senare idag dock, knowledge is power). Men de studierna jag citerade i videon är när protein och kalorier är desamma, vilket inte kommer vara fallet i verkliga livet. När man inte kontrollerar för kalorier och protein så tror jag att LCHF vinner alla dagar eftersom man lätt får i sig mycket protein med LCHF och protein har en betydlig termogenisk effekt och det är lätt att hamna i ett stort kaloriunderskott.

Skickat från min G8141 via Tapatalk
FknGainzBro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 14:57   #20
FknGainzBro
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2018
Ort: https://t.me/pump_upp
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av FoolsGold Visa inlägg
Ok, det var väl hårt. Så klart är det viktiga buskapets validitet och produktionen verkar ju vara standard nu för tiden. Jag är bara så trött på vad jag tolkar som en ökande självupptagenhet i samhället.

Mitt meddelande är dock utttryck för en allmän irritation och inte riktat mot dig. Jag inser att problemet ligger hos mig och ber om ursäkt.
Haha ingen fara
Jag håller på att experimentera med olika typer av redigering och så, jag är i noobstadiet när det kommer till youtube videos . Mina andra videos pratar jag till kameran väldigt lite och jag fick kommentarer om att jag borde prata med kameran mer. Folk gillar väl helt enkelt olika saker 🤷. Jag håller definitivt med om att det var en "slarvig" produktion. Jag ville mest göra en kort video där jag säger att socker inte är anledningen till att folk blir feta och att kalorier räknas även i ketos.

Skickat från min G8141 via Tapatalk
FknGainzBro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 15:15   #21
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av FknGainzBro Visa inlägg
Haha ingen fara
Jag håller på att experimentera med olika typer av redigering och så, jag är i noobstadiet när det kommer till youtube videos . Mina andra videos pratar jag till kameran väldigt lite och jag fick kommentarer om att jag borde prata med kameran mer. Folk gillar väl helt enkelt olika saker 🤷. Jag håller definitivt med om att det var en "slarvig" produktion. Jag ville mest göra en kort video där jag säger att socker inte är anledningen till att folk blir feta och att kalorier räknas även i ketos.

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Ok gott. Inget illa att testa olika stilar antar jag och som du själv säger har folk olika smak. (Kanske det är jag som håller på att bli gammal. )
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 15:39   #22
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Gaah jag stör mig. Om du nu prompt måste göra en video, kan man inte sitta still? Det måste ju kräva mer energi att gå runt och hålla en selfiepinne än att sitta vid ett bord och prata?

Och ja, jag vet att jag inte svarar på frågan men vad är det med hela den här youtubegenerationen?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 17:02   #23
Omnomnom
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 42
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Jo, det gör det.
Enligt statistiken är sockerkonsumtionen relativt konstant, kruxet är dock att den bara mäter sackaros (från sockerbetor eller sockerrör) men hoppar över glukos, dextros, glukossirap, majssirap, stärkelsesirap, fruktos, fruktossirap, glukos-fruktossirap, isoglukos, maltos, maltodextrin, laktos mm.

T ex High Fructose Corn Syrup används i betydligt högre utsträckning idag jämfört med förr utan att set syns i statistiken.

https://www.livsmedelsverket.se/livs...ydrater/socker

Citat:
Ursprungligen postat av Livsmedelsverket
Tillsatt socker är socker som inte finns naturligt i råvaran. I livsmedel kan socker tillsättas som ingrediens under flera olika beteckningar som exempelvis sackaros, glukos, fruktos, maltos, dextros, invertsocker, honung, HFCS (high fructose corn syrup) eller isoglukos.
Omnomnom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 21:14   #24
Ekko
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Gaah jag stör mig. Om du nu prompt måste göra en video, kan man inte sitta still? Det måste ju kräva mer energi att gå runt och hålla en selfiepinne än att sitta vid ett bord och prata?

Och ja, jag vet att jag inte svarar på frågan men vad är det med hela den här youtubegenerationen?
Meh, inte bättre på något sätt om han skulle sitta still vid ett bord, imo.
Ekko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 22:50   #25
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av FknGainzBro Visa inlägg
Håller med om allt!
Poängen av videon är dock att kalorier räknas lika mycket vad man än äter, jag märker att jag fick fram det budskapet särskilt bra
Har inte gått igenom hela sidan du länkade om fettförlust med low-carb än (ska göra senare idag dock, knowledge is power). Men de studierna jag citerade i videon är när protein och kalorier är desamma, vilket inte kommer vara fallet i verkliga livet. När man inte kontrollerar för kalorier och protein så tror jag att LCHF vinner alla dagar eftersom man lätt får i sig mycket protein med LCHF och protein har en betydlig termogenisk effekt och det är lätt att hamna i ett stort kaloriunderskott.

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Tycker det är bra att du gör videor och jobbar på att få fram ett budskap! Tycker också att du är duktig och verkar trivas framför kameran vilket är bra! Strongt av dig.
Däremot tror jag att du kanske lite för snabbt hoppar på ett budskap snarare än att lyfta fram hur långt du kommit i dina egna undersökningar? Jag har läst alla poäng som krävs för en doktorandexamen vad gäller vetenskapsteori och skulle vilja ge ett par råd som gör att du kan se tillbaka på alla dina videos och vara nöjd med presentationen oavsett vart din/samhällets/forskarnas slutresultat landar i.
1.Gör din analys väl. Dvs. Läs alltid igenom hur båda sidor framhåller något.
2. Verkar något skumt eller verkar något självklart? Antagligen är ingen av sidorna idioter utan har fog för det de framhåller. Bemöt dem på deras egen planhalva och ställ relevanta frågor innan du gör påståenden.
3. Ta en examen 😀 Få saker kommer göra dig så smart som att lära dig tolka statistik och förstå hur vetenskap utförs, varför den utförs som den görs samt när den inte stämmer(och hur man kan ifrågasätta den).

Så akta dig från att bränna broar, utför egna experiment där du tydligt redpgör för alla aspekter och lämna alltid öppet för andra tolkningar. Endast ett resultat av något extremt kontrollerat på ett stort antal människor utgör något man kan referera till som "sanning". Och inte alltod😉

Tillbaka till kalorierna. Jag har testat insulinhypotesen som egentligen inte har så stort stöd hos backande lchf forskare och jag gick kontinuerligt upp i fettmassa i 2 månader. Däremot var jag konstant jättevarm och asmätt. Man kan alltså inte äta obegränsat med fett utan att lägga på sig fett bara för att man inte äter kolhydrater enligt mig. Men. Asmätt och gigantiska mängder ost. Det finns ett mellanläge där jag ersätter all typ av tillskott(förrutom vissa mineraler, kan utveckla kring dem om du vill) med att bara äta kött med ganska hög fetthalt samt ägg. Experimenterar med detta just nu och väldigt nöjd hittils. Tycker att utfallen av experiment bör styra inställningen till kosthållning. Och glöm inte att kompensera för träning som är 90%av mps samt sömnen som kan avgöra allt. Utan sömn blir allt skit. Utan träning är födan bara baseline. De tre ihop utgör optimala möjligheterna.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 22:53   #26
FknGainzBro
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2018
Ort: https://t.me/pump_upp
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity Visa inlägg
Tycker det är bra att du gör videor och jobbar på att få fram ett budskap! Tycker också att du är duktig och verkar trivas framför kameran vilket är bra! Strongt av dig.
Däremot tror jag att du kanske lite för snabbt hoppar på ett budskap snarare än att lyfta fram hur långt du kommit i dina egna undersökningar? Jag har läst alla poäng som krävs för en doktorandexamen vad gäller vetenskapsteori och skulle vilja ge ett par råd som gör att du kan se tillbaka på alla dina videos och vara nöjd med presentationen oavsett vart din/samhällets/forskarnas slutresultat landar i.
1.Gör din analys väl. Dvs. Läs alltid igenom hur båda sidor framhåller något.
2. Verkar något skumt eller verkar något självklart? Antagligen är ingen av sidorna idioter utan har fog för det de framhåller. Bemöt dem på deras egen planhalva och ställ relevanta frågor innan du gör påståenden.
3. Ta en examen Få saker kommer göra dig så smart som att lära dig tolka statistik och förstå hur vetenskap utförs, varför den utförs som den görs samt när den inte stämmer(och hur man kan ifrågasätta den).

Så akta dig från att bränna broar, utför egna experiment där du tydligt redpgör för alla aspekter och lämna alltid öppet för andra tolkningar. Endast ett resultat av något extremt kontrollerat på ett stort antal människor utgör något man kan referera till som "sanning". Och inte alltod

Tillbaka till kalorierna. Jag har testat insulinhypotesen som egentligen inte har så stort stöd hos backande lchf forskare och jag gick kontinuerligt upp i fettmassa i 2 månader. Däremot var jag konstant jättevarm och asmätt. Man kan alltså inte äta obegränsat med fett utan att lägga på sig fett bara för att man inte äter kolhydrater enligt mig. Men. Asmätt och gigantiska mängder ost. Det finns ett mellanläge där jag ersätter all typ av tillskott(förrutom vissa mineraler, kan utveckla kring dem om du vill) med att bara äta kött med ganska hög fetthalt samt ägg. Experimenterar med detta just nu och väldigt nöjd hittils. Tycker att utfallen av experiment bör styra inställningen till kosthållning. Och glöm inte att kompensera för träning som är 90%av mps samt sömnen som kan avgöra allt. Utan sömn blir allt skit. Utan träning är födan bara baseline. De tre ihop utgör optimala möjligheterna.
Grym feedback! Tack

Skickat från min G8141 via Tapatalk
FknGainzBro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 23:22   #27
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Jag provade lchf i 6-7 månader för några år sedan. Resultatet var att jag blev smått deprimerad, sov dåligt och blev fetare eftersom jag åt mycket mer kalorier. Fick ingen mättnadskänsla eller glädje i livet utan kolhydrater helt enkelt.
chadd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-16, 08:50   #28
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Jag provade lchf i 6-7 månader för några år sedan. Resultatet var att jag blev smått deprimerad, sov dåligt och blev fetare eftersom jag åt mycket mer kalorier. Fick ingen mättnadskänsla eller glädje i livet utan kolhydrater helt enkelt.
För mig var det precist tvärt om! Det fett jag hade fullkomligt rasade från mig. Stank utedass ur munnen och min fru menade att jag såg sjuk ut... Jag mådde kanon, var mätt och glad och åt alltid gott. Inget hokus pokus eller räknande - jag bara skippade allt där jag trodde det fanns kolhydrater.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-16, 11:47   #29
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
För mig var det precist tvärt om! Det fett jag hade fullkomligt rasade från mig. Stank utedass ur munnen och min fru menade att jag såg sjuk ut... Jag mådde kanon, var mätt och glad och åt alltid gott. Inget hokus pokus eller räknande - jag bara skippade allt där jag trodde det fanns kolhydrater.
Det fascinerar mig att du kan hitta någon god mat med låg mängd kolhydrater. Smaken är uppenbarligen delad.
chadd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-16, 11:56   #30
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Det fascinerar mig att du kan hitta någon god mat med låg mängd kolhydrater. Smaken är uppenbarligen delad.
Nu måste man/kvinna/hen inte ligga på så lågt kolhydratintag utan det går bra som idrottare att äta som Jonas Colting mfl dvs äta mindre andel kolhydrater och av "bättre" kvalitet.

Skitlukten kommer oftast från EAA preparat som folk stoppar i sig. Ketios blir mer lukt av aceton.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2018-07-16 klockan 11:58.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)