Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-17, 09:31   #16
Starman
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2019
Inlägg: 24
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ja, att ta reda på den exakta fettprocenten är såklart inget man behöver ägna sig åt för att kunna gå ner i vikt. Men det kan ju som sagt vara lite kul att följa trenden (iaf om den går nedåt ).

Så avancerat är det inte, här finns den en kalkylator på nätet ifall man inte är kompis med miniräknaren.
https://www.calculator.net/body-fat-...=130&x=63&y=19

Viktnedgången kommer som sagt per automatik ifall du stoppar i dig mindre energi än du gör av med.

Sen finns det ju olika sätt att lyckas med detta. Att bara "svälta sig" kanske funkar för en del. Men det är ju stor risk att man då ligger på ett stort energiminus under ett gäng dagar, och sedan tappar man fokus och käkar fjorton semlor.

Man får hitta ett sätt som gör att man håller sig mätt och belåten trots att man ligger på ett vettigt kaloriunderskott. Vissa tycker LCHF funkar bra för detta andra tycker nåt annat är bättre.

Själv tycker jag det funkar bäst ifall man typ äter enligt tallriksmodellen. Dvs minst halva tallriken med grönsaker (inte rotfrukter alltså, utan tomater och gurka och sådant) och en fjärdedel (eller kanske lite mindre) med potatis/ris/pasta/rotfrukter/bönor och en fjärdedel (eller kanske lite mer) med protein (kött/fisk/fågel whatever).

Ovanstående i kombination med att undvika socker (samt kakor/godis/läsk etc) så mycket som möjligt och inte heller käka så mycket bröd och dricka så mycket mjölk.

Bröd och mjölk är ju inte direkt nåt som är dåligt, men det är lätt hänt att det skenar i väg med kalorintaget om man käkar/dricker mycket sådant. Det finns annat att käka som man håller sig mer mätt av utan att man får i sig så mycket kalorier.

Öht så ska man väl passa sig för att "dricka sina kalorier". Man håller sig inte mätt särskilt länge av en kaffe latte men det är lika mycket kalorier som i en banan.

Det är väl det som är tricket. Dels att man ska hålla sig mätt utan att man måste stoppa i sig massor av kalorier. Dels att maten ska vara god nog att man inte får ett sånt starkt sug efter en massa saker som man vet är godare.

Att lära sig att man inte behöver proppa sig stoppmätt är ett annat bra "trick". Dvs bättre att sluta äta innan man ens är fullt mätt. Oftast kommer mättnadskänslorna några minuter senare ändå. Och att gå lite hungrig är inget man dör av heller.

Detta och att man inte behöver käka upp hela portionen, eller för den delen ta backning bara för åtgångens skull.

Lär dig laga soppa! Det går att laga svingod soppa (från scratch) som inte innehåller mycket kalorier som man håller sig mätt på rätt länge utan att det känns som att man svälter sig.

Vet inte om jag har så mycket mer "visdomsord" på lager nu. Det ska väl isåfall vara att man får vara beredd på att viktnedgångskurvan inte kommer gå rakt nedåt. Det kommer vara vissa dagar då vikten ökar och kurvan pekar lite uppåt. Det kommer vara vissa dagar då det oundvikligen slinker ner två chokladkakor och tre hamburgare. Man får ha lite is i magen och inse att allt inte är bortkastat då detta sker, och att det är fullt möjligt att fortsätta med dietandet dagen efter sådana dagar. Man får ha helhetsbilden i huvudet. Då kan det vara bra med ett sådant diagram i excel som visar att man gått ned 7kg de senaste månaderna, och att en viktuppgång över en dålig helg inte betyder att man är tillbaka på ruta ett.
Super intressant att läsa, tack för att du tog dig tid. Angående bröd så har jag gett upp mjukt och hårt bröd. Jag brukar köpa linskakor istället.

Har du något bra bröd du kan tipsa om som är oftas tillgängligt i brödhyllan på ica/coop?

Ibland känns det bara enkelt att göra en lätt smörgås
Starman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 10:52   #17
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Starman Visa inlägg
Tack igen för ditt svar. Jag tror detta blir för avancerat för mig. Jag antar det lättaste är att hålla mig till bra kost (som jag skrivit ovan) och äta mindre portioner?
Mycket insiktsfullt av dig!
Det är många här som är väldigt kunniga och gärna vill hjälpa med sin kunskap men kanske också går lite väl hårt in med formler och information och det blir snabbt överväldigande

Du är inne på helt rätt spår, ät bra kost och ät lite mindre portioner så har du en väldigt bra ingångspunkt och en som inte känns helt galen.

Jag var uppe på 132kg för ca ett år sedan, och även om våra kroppskompositioner förmodligen var väldigt olika så kände jag att jag behövde gå ner för att det blev svårt att må bra utanför gymmet så jag började precis som du med att bara skärpa till maten, äta mer grönt, och att inte satsa på att vara "proppmätt" efter varje måltid.
Det har gett resultat det med, så visst fungerar din inställning!

Lycka till!
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 14:14   #18
Starman
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2019
Inlägg: 24
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Mycket insiktsfullt av dig!
Det är många här som är väldigt kunniga och gärna vill hjälpa med sin kunskap men kanske också går lite väl hårt in med formler och information och det blir snabbt överväldigande

Du är inne på helt rätt spår, ät bra kost och ät lite mindre portioner så har du en väldigt bra ingångspunkt och en som inte känns helt galen.

Jag var uppe på 132kg för ca ett år sedan, och även om våra kroppskompositioner förmodligen var väldigt olika så kände jag att jag behövde gå ner för att det blev svårt att må bra utanför gymmet så jag började precis som du med att bara skärpa till maten, äta mer grönt, och att inte satsa på att vara "proppmätt" efter varje måltid.
Det har gett resultat det med, så visst fungerar din inställning!

Lycka till!
Tack! Jo håller med dig helt, är tacksam för alla som ha svarat och hjälpt mig med min fråga.

Just det där med proppmätt var precis så innan. Kunde vräka i mig en fryspizza och sedan 30 minuters senare ta en chipspåse och lägga sig i sängen och sen bara ligga där haha!
Skillnaden på hur jag lever idag är otrolig. längtar hela tiden efter att få gå på gymmet och köra ett pass men som nu i helgen har jag haft vilodagar, jag tycker dom är jobbiga men jag brukar promenera lite då
Starman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 15:14   #19
Starman
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2019
Inlägg: 24
En fråga till er alla!

Gick precis upp på ica och såg att det fans 2 förpackningar Palt utan fläsk för 25 kr och jag köpte det då det är smidigt!
Det jag reagerade mest på att det innehöll 35g kolhydrater. Köpte även ett packet bacon som var på extrapris. Är inget jag köper annars men blev så bara just nu.

Vad tycker ni om palt? Blir väl ganska onyttigt med tanke på att man äter det med smör, sylten lämnar jag utanför. Baconet blev jag bara sugen på att göra äggrör med bacon någon morgon.
Starman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 17:13   #20
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Starman Visa inlägg
En fråga till er alla!

Gick precis upp på ica och såg att det fans 2 förpackningar Palt utan fläsk för 25 kr och jag köpte det då det är smidigt!
Det jag reagerade mest på att det innehöll 35g kolhydrater. Köpte även ett packet bacon som var på extrapris. Är inget jag köper annars men blev så bara just nu.

Vad tycker ni om palt? Blir väl ganska onyttigt med tanke på att man äter det med smör, sylten lämnar jag utanför. Baconet blev jag bara sugen på att göra äggrör med bacon någon morgon.
Jag kan inte uttala mig om köpt palt, eftersom jag aldrig ätit det. Men palt är i princip samma sak som bröd, fast betydligt kompaktare och lite andra kombinationer av sädesslag. Så om du har en paltboll som väger 100g så kan du jämföra den med 100g av nåt slags grovt bröd skulle jag tro.

Smör och fläsk kan du se som pålägg. Du behöver ju inta dränka palten i smör heller.

Jag skulle ha ätit med både smör och lingonsylt, men inte käkat mig proppmätt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 17:57   #21
Starman
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2019
Inlägg: 24
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag kan inte uttala mig om köpt palt, eftersom jag aldrig ätit det. Men palt är i princip samma sak som bröd, fast betydligt kompaktare och lite andra kombinationer av sädesslag. Så om du har en paltboll som väger 100g så kan du jämföra den med 100g av nåt slags grovt bröd skulle jag tro.

Smör och fläsk kan du se som pålägg. Du behöver ju inta dränka palten i smör heller.

Jag skulle ha ätit med både smör och lingonsylt, men inte käkat mig proppmätt.
Okej! Har du något att tillägga om bacon? :p
Starman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 18:06   #22
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Starman Visa inlägg
Okej! Har du något att tillägga om bacon? :p
Mycket fett! Om du är noga med att skära bort varenda fettrand är det nog bra deffmat (men då sabbar man väl å andra sidan poängen med bacon). Annars skulle jag vara sparsam med det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 19:13   #23
Lucipha
Registered User
 
Luciphas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 503
Nu är jag långt ifrån någon deff-expert, men angående palt m.m så skulle jag se det som en vinst att lyckas äta en lagom portion utan att balla ur och hamna i bingemode
__________________
Sporadisk träningsdagbok 2002 - 2024

I don’t have to agree with you to like you or respect you – Anthony Bourdain
Lucipha är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 20:54   #24
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Starman Visa inlägg
Okej! Har du något att tillägga om bacon? :p
Det är godare med sidfläsk än bacon till palt!

Ifall man steker bacon på relativt låg värme så tar det längre tid innan det är färdiglagat och mer av fettet hinner smälta bort. Baconet blir också mer krispigt. Gör man så kan man bli av med större delen av fettet.

Jag tycker kanske inte största problemet med palt + bacon/fläsk är att det blir mycket fett. Då är det väl "värre" att 95% av kalorierna är kalorier från spannmål och att man inte får i sig så mkt proteiner. Vill man ha i sig 100g protein på en dag men bara får i sig 15g från en portion palt plus fläsk så behöver man äta 6 portioner innan man fått i sig allt det protein man vill ha på en dag. Jag tror inte man hamnar på ett kaloriunderskott på en sådan diet.

Nu kan man ju käka större andel protein vid andra mål under dagen, eller trycka i sig pulver. Men om man vill hålla det basic så tror jag mer på tallriksmodellen där en dryg fjärdedel av tallriken är protein och en knapp fjärdedel är kolhydrater, resten är grönsaker. Följer man det (och håller fettet så lågt som möjligt) behöver man inte tänka så mycket.

Jag vet inte hur palt ska kunna kvalificera sig till att följa tallriksmodellen. Då får man typ ha halva tallriken med tomatsallad, en liten klimp och så kanske ett par ägg bredvid.

Låter inte som en höjdare tycker jag.

Då skulle jag hellre se palten som en "cheat day" och kamma till mig resten av veckan.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 20:55   #25
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Lucipha Visa inlägg
Nu är jag långt ifrån någon deff-expert, men angående palt m.m så skulle jag se det som en vinst att lyckas äta en lagom portion utan att balla ur och hamna i bingemode
Jupp. Det heter ju "paltkoma" av en anledning också...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 20:57   #26
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag vet inte hur palt ska kunna kvalificera sig till att följa tallriksmodellen.
Jag tänkte precis på det! Palt skulle jag sortera som en klockren "kolhydratskälla", iallafall palten i den här länken: http://matkalkyl.se/se-pitepalt.php
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 21:06   #27
Lucipha
Registered User
 
Luciphas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 503
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jupp. Det heter ju "paltkoma" av en anledning också...
Ja, alla har vi gjort det misstaget

On topic så blev jag glad av att se en tråd med så trevlig dialog
__________________
Sporadisk träningsdagbok 2002 - 2024

I don’t have to agree with you to like you or respect you – Anthony Bourdain
Lucipha är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 21:14   #28
skattefusk
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 213
Bacon är ju sidfläsk
skattefusk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 21:21   #29
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av skattefusk Visa inlägg
Bacon är ju sidfläsk
Blir inte samma smak när det är supertunna skivor man steker. Dessutom brukar bacon ofta vara lite väl rökigt tycker jag.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 21:27   #30
skattefusk
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 213
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Blir inte samma smak när det är supertunna skivor man steker. Dessutom brukar bacon ofta vara lite väl rökigt tycker jag.
Ja, nu är det förvirrat här. Bacon är rökt sidfläsk, inget man steker?
skattefusk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)