Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-19, 12:42   #16
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Det kan väl vara så att en infektion redan börjat och kroppen har "red allert" och går på högvarv vilket påverkar styrkan samtidigt. Sen tror man att det var det hårda passet som gjorde en sjuk. Bara en spekulation.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-19, 13:17   #17
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Om man letar efter förklaringsmodeller till detta så tycker jag det osannolikaste verkar vara att man redan åkt på sjukdomen och att sjukdomen i sin tur skulle vara anledningen till att man lyckas prestera extra bra.

Har man inga bevis åt något håll så låter det väl bra mycket mer sannolikt att man presterar extra bra av nån helt annan anledning (än att man är sjuk) och att denna urladdning till maxprestation i sin tur gör att man blir tvärslut efteråt och även får nedsatt immunförsvar och lättare åker på en sjukdom.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-19, 13:18   #18
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Det kan väl vara så att en infektion redan börjat och kroppen har "red allert" och går på högvarv vilket påverkar styrkan samtidigt. Sen tror man att det var det hårda passet som gjorde en sjuk. Bara en spekulation.
Att kroppen går på red alert pga sjukdom brukar väl kallas "nedsatt allmäntillstånd" och feber. Inget jag associerar till personbästa i alla fall...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-19, 13:41   #19
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Att kroppen går på red alert pga sjukdom brukar väl kallas "nedsatt allmäntillstånd" och feber. Inget jag associerar till personbästa i alla fall...
Näe sant, men jag tänker mig att precis innan sjukdomen tagit fäste men förekommer i blodomloppet, kroppen rustar för strid, typ.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-19, 13:48   #20
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 705
Det är därför jag aldrig persar. Jag blir aldrig sjuk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-19, 14:30   #21
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Näe sant, men jag tänker mig att precis innan sjukdomen tagit fäste men förekommer i blodomloppet, kroppen rustar för strid, typ.
Jag är skeptisk till att det skulle existera nåt sådant tillstånd.

Tycker andra förklaringsmodeller låter rimligare.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-19, 22:48   #22
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Om man letar efter förklaringsmodeller till detta så tycker jag det osannolikaste verkar vara att man redan åkt på sjukdomen och att sjukdomen i sin tur skulle vara anledningen till att man lyckas prestera extra bra.

Har man inga bevis åt något håll så låter det väl bra mycket mer sannolikt att man presterar extra bra av nån helt annan anledning (än att man är sjuk) och att denna urladdning till maxprestation i sin tur gör att man blir tvärslut efteråt och även får nedsatt immunförsvar och lättare åker på en sjukdom.

Ändå är det så det fungerar för mig gång efter annan. Jag bli onaturligt stark under passet, går därifrån utan att känna mig mer sliten än vanligt men känner att jag inte riktigt kan förklara varör passet gick så bra. 1-2 dagar efteråt insjuknar jag...


Jag är helt med på att jag efter detta pass är mer mottaglig för sjukdom men om jag inte redan är smittad där bryter sjukdomen ut ganska snabbt efter passet och vi har någon "magisk process" som gör att jag dansar åttor runt min vanliga rutin.

Hade det skett en gång så må det vara hänt för ibland har man ju sina dagar men detta är konsekvent och inget jag inbillar mig.
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-19, 23:51   #23
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av mangs Visa inlägg
Ändå är det så det fungerar för mig gång efter annan. Jag bli onaturligt stark under passet, går därifrån utan att känna mig mer sliten än vanligt men känner att jag inte riktigt kan förklara varör passet gick så bra. 1-2 dagar efteråt insjuknar jag...


Jag är helt med på att jag efter detta pass är mer mottaglig för sjukdom men om jag inte redan är smittad där bryter sjukdomen ut ganska snabbt efter passet och vi har någon "magisk process" som gör att jag dansar åttor runt min vanliga rutin.

Hade det skett en gång så må det vara hänt för ibland har man ju sina dagar men detta är konsekvent och inget jag inbillar mig.
Jag säger inte att du inbillar dig effekten. Jag säger att jag tror förklaringsmodellen inte stämmer.

Dvs du har inte blivit "onaturligt stark" pga att du har en förkylning som håller på att bryta ut. Utan snarare är du extra stark pga en kombination av hur du tränat och återhämtat dig innan detta pass, dvs nåt slags formtopp.

Att du inte kan förklara varför du var i toppform behöver ju inte betyda att det inte finns en förklaring. Det är ju säkerligen en hel drös med variabler som är med och påverka detta. Sömn, kost, stress, träning, stretching, etc.

Men som sagt så sitter jag inte på nåt facit här. Men jag tycker "min" modell verkar mer sannolik, eftersom "din" modell kräver att sjukdomen skulle påverka kroppen positivt i ett initialt skede. Om denna mekanism nu skulle vara så väldigt vanligt förekommande så kan jag tycka att det också borde vara hyfsat välkänt och att läkare/forskare skulle försöka förklara detta minst sagt konstiga samband. För håll med om att det låter underligt att kroppen skulle ha en mekanism som gör det möjligt att lyfta tunga vikter strax innan man får feber. Jag menar vad är vitsen med det? Knappast nåt som bekämpar sjukdomen effektivare i alla fall. Men jag har eldrig ens hört talas om att någon med expertis på området ens nämnt ett sådant fenomen.

Därför tycker jag "min" förklaring verkar rimligare. Men jag sitter alltså inne med exakt noll medicinsk expertis. Detta är bara hur jag resonerar för att "sålla" bland olika resonemang.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 16:14   #24
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
I dag hade jag ont i halsen och slog alla rekord när jag körde kardio nyss. Samma tid som vanligt men 50 kcal mer än någonsin och helt utan ansträngning, på en intensitet som normalt dödar mig.

Nu skall jag ta 100000 mg vitamin C över det kommande dygnet så försvinner det onda i halsen utan att något bryter ut också.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 16:45   #25
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
I dag hade jag ont i halsen och slog alla rekord när jag körde kardio nyss. Samma tid som vanligt men 50 kcal mer än någonsin och helt utan ansträngning, på en intensitet som normalt dödar mig.

Nu skall jag ta 100000 mg vitamin C över det kommande dygnet så försvinner det onda i halsen utan att något bryter ut också.
Funkar det att göra så? Döda påbörjad/begynnande förkylning genom att överdosera vitamin C? How come i så fall?
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 16:52   #26
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Kan vi få i oss för mycket C-vitamin?
Det finns inget som tyder på att höga intag (>1000 milligram per dag) riskerar att ge allvarliga skador som cancer eller fosterskador. Däremot kan höga intag orsaka till exempel diarré och möjligtvis också njursten hos känsliga personer.
https://www.livsmedelsverket.se/livs...nter/c-vitamin

100g C-vitamin låter sinnessjukt. Jag antar att Grubbens mage blir risig ifall han ror iland detta...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 16:55   #27
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Jag har inte varit förkyld sedan 2005 i alla fall. n=1 betyder inget vetenskapligt, men det räcker för mig.

https://docdro.id/Kzs4kzl

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/10543583/

Alldeles för låga doser där dock, i min mening.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 16:57   #28
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
https://www.livsmedelsverket.se/livs...nter/c-vitamin

100g C-vitamin låter sinnessjukt. Jag antar att Grubbens mage blir risig ifall han ror iland detta...
Om man inte är sjuk, absolut. När man har en infektion tolererar tarmen mångdubbelt högre doser. Jag blir lös magen av 10 gram i vanliga fall. 25000 x 4 över ett dygn är inga problem sjuk.

Det här har jag testat många gånger. Jag tvivlar på att bajseriet luras av placebo. Inte åt det hållet i alla fall.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 17:02   #29
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag har inte varit förkyld sedan 2005 i alla fall. n=1 betyder inget vetenskapligt, men det räcker för mig.

https://docdro.id/Kzs4kzl

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/10543583/

Alldeles för låga doser där dock, i min mening.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Om man inte är sjuk, absolut. När man har en infektion tolererar tarmen mångdubbelt högre doser. Jag blir lös magen av 10 gram i vanliga fall. 25000 x 4 över ett dygn är inga problem sjuk.

Det här har jag testat många gånger. Jag tvivlar på att bajseriet luras av placebo. Inte åt det hållet i alla fall.
Jag tänker testa nästa gång jag känner en begynnande förkylning.
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 17:25   #30
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Om man inte är sjuk, absolut. När man har en infektion tolererar tarmen mångdubbelt högre doser. Jag blir lös magen av 10 gram i vanliga fall. 25000 x 4 över ett dygn är inga problem sjuk.

Det här har jag testat många gånger. Jag tvivlar på att bajseriet luras av placebo. Inte åt det hållet i alla fall.
Intressant. Det har jag aldrig hört talas om (eller reflekterat kring vad gäller egna erfarenheter) tidigare.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)