Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-05-18, 19:16   #196
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Michael
* Run 800 meters
* 50 Back Extensions
* 50 Sit-ups

3 rounds for time

Verkar ju helt perfekt. Vad menas 3 rounds for time? Ska jag löpa och göra övningarna, och sen upprepa två gånger? Fem rundor vore rätt najs.
En runda är 800meter, 50 backextentions och 50 situps - sen gör du detta 3 ggr. Så fort som möjligt
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-18, 19:21   #197
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Så vadå, gjorde du en femtioreppare på 60 kg i bänkpress, eller delade du upp det på fler set?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-18, 19:22   #198
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
En runda är 800meter, 50 backextentions och 50 situps - sen gör du detta 3 ggr. Så fort som möjligt
Hmm, okay. Men säg att man inte orkar 50 situps på en följd, ska man då dela upp det på två set? Jag såg att någon skulle göra femtio reps på 60 kg i bänkpress; det lär svida rätt så bra om man kör allt i ett set.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-18, 19:26   #199
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Hmm, okay. Men säg att man inte orkar 50 situps på en följd, ska man då dela upp det på två set? Jag såg att någon skulle göra femtio reps på 60 kg i bänkpress; det lär svida rätt så bra om man kör allt i ett set.
Om inget annat anges så innebär det att du gör dem i hur många set du vill. Jag klarar inte en 50 reppare på 60kg i bänk efter den misshandeln av mig själv.

Utan du kan göra exempelvis: 25 situps+25 backextentions x 2 om det är lättare. Det är bara du själv som bestämmer! I nuläget högreppar jag situps och backextensions - om 50 reps! (Notera: nuläget) i början delade jag upp dem!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-18, 20:42   #200
Andreas Lelli
Registered User
 
Andreas Lellis avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Stockholm/Älvsjö
Inlägg: 157
Tack Scratch för att du skriver allt som jag undrar över, och tack Hobbes för att du svarar

Så man bestämmer lite själv hur man gör dessa 50 situps?
Ett exempel på michael skulle kunna vara såhär, eller?
Springa 800 meter, Göra 20 situps och ryggextensions, vila 20 sekunder och sedan göra 30 situps och ryggextensions. Sedan upprepa allt det här 3 ggr.

Vad är fördelen med Crossfit träning, jag tycker det verkar väldigt roligt och det kanske är just det som är saken? Ska pröva iaf
Andreas Lelli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-18, 20:58   #201
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas Lelli Visa inlägg
Tack Scratch för att du skriver allt som jag undrar över, och tack Hobbes för att du svarar

Så man bestämmer lite själv hur man gör dessa 50 situps?
Ett exempel på michael skulle kunna vara såhär, eller?
Springa 800 meter, Göra 20 situps och ryggextensions, vila 20 sekunder och sedan göra 30 situps och ryggextensions. Sedan upprepa allt det här 3 ggr.

Vad är fördelen med Crossfit träning, jag tycker det verkar väldigt roligt och det kanske är just det som är saken? Ska pröva iaf
Ja, hade folk inte svarat mig tidigare på Kollo hade jag inte lärt mig någonting - klar man försöker ställa upp, alltid kul att någon frågar!

Jo, tanken med exempelvis "Michael" är att du skall genomföra tre rundor, där en runda består av 800 meters löpning, 50 situps och 50 backextentions.

Då du jobbar på att få ner totaltiden så mycket som möjligt så kommer du att vilja jobba upp ett tempo och en uthållighet vilken ger dig möjlighet att genomföra 50 situps så fort som möjligt exempelvis. Hur du vilar eller när - är upp till dig själv. Det är den totala tiden på passet du slås emot, det är din egna tid du sedan kan jämföra dig emot nästa gång du gör passet.

Spontant tror jag fördelen med CrossFit är i dess natur att den är inte specifik - du kommer att jobba med bitar som varit dina svagheter tidigare (ett stort framsteg). Du kommer att bygga en bra uthållighet muskulärt och konditionsmässigt. Den mentala faktorn är inte att förglömma - det är en otroligt givande känsla att genomföra ett pass. Att kunna säga till sig själv: Jag gjorde det!

Själv använder jag CrossFit då den passar mina framtida mål. Har bättre kondis, stryka och fysik i helhet än jag haft tidigare då jag ofta koncentrerat mig på ett slags schema och sen lagt på cardio - nu har jag det packeterat, det är intensivt om inte annat.

Att genomföra en "Diane" exempelvis: 21-15-9 reps av: marklyft 100kg och handstående armhävningar i superset. Hur ofta gör du 45 reps marklyft på 100kg i ett pass?

Testa det åtminstonde under 4-6 veckor och sen utvärdera. Om inte annat använd vissa pass såsom komplement till övrig träning!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-18, 22:50   #202
Andreas Lelli
Registered User
 
Andreas Lellis avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Stockholm/Älvsjö
Inlägg: 157
Tack för en otroligt bra och motiverande beskrivning, hoppas det är okej med fler frågor!

I exemplet med Diane du ger, Hur vet man vilken vikt man bör använda?

Jag exempelvis har kört som mest 6 set med 4 repitioner på en vikt av 80kg, jag skulle omöjligen klara mer än 2 rep på 100kg marklyft, om jag ens skulle klara det. Samma sak gäller handstående armhövningar, antar att det är då man står på händerna och gör en armhövning(? :P), skulle inte klara en pga balans och styrka.

Jag försöker samla på mig lite info nu så ska jag pröva det inom en snar framtid
Andreas Lelli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-18, 23:10   #203
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas Lelli Visa inlägg
Tack för en otroligt bra och motiverande beskrivning, hoppas det är okej med fler frågor!

I exemplet med Diane du ger, Hur vet man vilken vikt man bör använda?

Jag exempelvis har kört som mest 6 set med 4 repitioner på en vikt av 80kg, jag skulle omöjligen klara mer än 2 rep på 100kg marklyft, om jag ens skulle klara det. Samma sak gäller handstående armhövningar, antar att det är då man står på händerna och gör en armhövning(? :P), skulle inte klara en pga balans och styrka.

Jag försöker samla på mig lite info nu så ska jag pröva det inom en snar framtid
Utgå alltid från dina egna värden, de riktar in sig ibland på en vikt - dam resp. herr vikter ibland. Men utgå från dig träna för din egna skull och skippa prestigen - det är mina grundläggande råd. Börja med att jobba in teknik och finslipa den!

Börja med att kolla "demos and excercise" på deras hemsida - där finner du råd och exempel på alternativa "handstående armhävningar" till exempel. Du börjar alltid utifrån din förmåga och jobbar dig emot målet. De skriver eller säger ingenstans - vad jag har läst, att du "måste" någonting. De utgår dock från att alla kan träna efter sin förmåga - det är och måste alltid vara grundläggande i all träning! (Tycker jag).

Mitt råd är att gå igenom deras arkiv, börja med grundläggande WOD - testa dig fram. Det var så jag började min CrossFit träning - håll dig uppdaterad varje dag kommer ett nytt pass ut, testa, prova och utvärdera.

Andra sidor där du kan få bra info och exempel är:

http://www.crossfitsantacruz.com/

Denna sidan tar upp grunderna och beskriver passen i youtube format.
http://www.crossfitchallenge.com/spartan-workout

Hör bara av dig om du har fler frågor! JO, en sak till - skippa tiden i början, målet skall vara att genomföra passet!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-19, 09:02   #204
diskonto
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2002
Inlägg: 499
Det är nog inte okej (i "Michael") att bryta upp seten sinsemellan. En runda är alltså 800m löpning FÖLJT AV 50 backextensions FÖLJT AV 50 situps. Du ska alltså inte göra ett par BE sen ett par situps sen några BE osv. Däremot kan man alltid bryta upp vardera övning, men inte byta till annan. Detta är olika i olika workouter (om man får fördela seten som man vill, de flesta får man inte det i).

Hoppas det blir Filthy 50 nästa vecka. Vore en bra nystart på mitt crossfittande. Kanske den roligaste WODen.
diskonto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-19, 09:33   #205
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av diskonto Visa inlägg
Det är nog inte okej (i "Michael") att bryta upp seten sinsemellan. En runda är alltså 800m löpning FÖLJT AV 50 backextensions FÖLJT AV 50 situps. Du ska alltså inte göra ett par BE sen ett par situps sen några BE osv. Däremot kan man alltid bryta upp vardera övning, men inte byta till annan. Detta är olika i olika workouter (om man får fördela seten som man vill, de flesta får man inte det i).
Vill man bryta mot doktrinen så kalla det Mikael Mark II..

Citat:
Hoppas det blir Filthy 50 nästa vecka. Vore en bra nystart på mitt crossfittande. Kanske den roligaste WODen.
Du kan inte bara köra smutsiga 50?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-19, 09:37   #206
diskonto
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2002
Inlägg: 499
Vad tillförde det där?

Doktrin och doktrin. Ska man jämföra tider med sina tidigare försök, och med andra är det bra att man gör samma sak.
diskonto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-19, 09:43   #207
wesaft
Registered User
 
wesafts avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Mölndal
Inlägg: 3 358
Jag längtar också till Filthy 50
Endast testat den med 25 och 38 reps innan jag började följa WOD till punkt och pricka.

Första gången jag körde Michael körde jag som diskonto säger, blev tvungen att bryta upp 50 situps i 10+ sets.

Men som nybörjare kan man mixa lite om man känner för det, för att hålla uppe intensiteten, eller skala ner, men det är lättare att jämföra med andra och sig själv om man gör på rätt sätt.

edit: Dagens pass blir tufft, kommer byta plats mellan HSPU och armhävningar för min axel. Glad att det inte är något med magen, ajaj, nu skrattade jag

Senast redigerad av wesaft den 2008-05-19 klockan 09:45.
wesaft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-19, 09:52   #208
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av diskonto Visa inlägg
Vad tillförde det där?

Doktrin och doktrin. Ska man jämföra tider med sina tidigare försök, och med andra är det bra att man gör samma sak.
Jag undrar varför man ska vara så låst av färdiga program eller förslag på vad man ska träna?

Ska man t ex träna upp sina färdigheter så är det väl inte helt ovanlig att man lägger upp träningen annorlunda för att till slut kunna utföra något på det sätt som det är tänkt. Jämför med att börja jogga för att efter två/tre år senare springa ett marathon. Skulle jag träna någon för att nå kraven i något av dagens träningspass så skulle jag alltså börja med en lättare version för att sen lägga till en högre volym och samtidigt pressa ner tiden (självklart anpassat till vad personen klarar av från början).
Får man istället som nybörjare höra att man inte ska ändra något så blir det enligt mig fel, för att citera Hobbes "Men utgå från dig träna för din egna skull och skippa prestigen - det är mina grundläggande råd. Börja med att jobba in teknik och finslipa den! ".

Har man sen tränat enligt den här träningsmodellen ett tag och skaffat sig ett par favoriter finns det ju ingen som hindrar att man upprepar dem med jämna mellanrum, självklart får man anpassa träningen så det inte blir för mycket men det gäller ju även om man följer de färdigare programet enligt "schemat".

Tillförde det något mer?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-19, 10:09   #209
wesaft
Registered User
 
wesafts avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Mölndal
Inlägg: 3 358
En del av charmen för mig är att inte veta vad som kommer nästa dag, lite som att öppna luckor på en adventskalender eller något liknande
Blir en liten förväntansfull överraskning varje dag.
wesaft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-19, 12:31   #210
vesterberg
Registered User
 
vesterbergs avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 326
Citat:
Ursprungligen postat av J-Bq Visa inlägg
Hobbes: Tack för tipsen! Fight gone bad ska testas. Det går ju att göra det ute på sommarstugan också

Det jag tänkte på med annan träning är teknikträning och sparring. Sålänge jag vilar och känner efter ordentligt så går det nog att klämma in 2-3 såna pass i vecka också.

Tyvärr har jag ingen medicinboll, och jag tror inte det finns på gymmet där jag ska hålla till i sommar heller. De är också ruskigt dyra, ~100 euro och uppåt. Lyckligtvis hittade jag instruktioner hur man gör en själv:

Detta behövs:
Gammal/billig fotboll
sand
plastpåse
lim(?)
Silvertejp/Jesustejp/Roddartejp, vad ni nu kallar det

-Skär upp ett hål i bollen.
-Sätt plastpåsen i bollen och blås upp den, så sanden ryms i påsen.
-Häll dit önskad mängd sand.
-Slå knut på påsen
-Limma igen hålet
-Tejpa hela bollen



Enligt sidan borde den bli ca 7 kg. Man kan också använda en gammal basketboll (vilket jag ska göra). Kan posta mera info när jag gjort det om någon vill.

Länk till sidan (på finska)
jag gjorde en idag en gammal basketboll, tror inte den var fullstor
satt dit en lapp med vikten under tejpen utifall att jag gör fler lättare eller tyngre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Ganymedes Visa inlägg
Nä, det är inte någon kvalitet att tala om. Stadium är idrottsvärldens McDonalds.
vesterberg är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)