Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-12-16, 12:07   #16
Matrexxo
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 135
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
+1 på nedanstående




Dessa tre övningar är de jag tror det finns störst chans att greja också. Klarar man 10-15 pullups och klarar av att göra ett par vråldjupa dips så har man nog styrkan för muscleup, och det man behöver är nöta in rätt rörelsemönster/teknik.

100 pushups handlar om styrkeuthållighet och att få till rätt teknik så man inte slösar energi. Testa att göra tabata med armhävningar en-två gånger i veckan. 20s av så många pushups du hinner med, följt av 10s vila upprepa detta åtta set. Det tar bara några få minuter och är ett bra sätt att få upp intensiteten så man kan verkligen plåga sig. Efter sjätte setet är det ruggigt svårt att orka mer än bara några enstaka repetitioner även om man gjorde tjugo reps i de första seten. Detta kan man typ göra efter ett vanligt gympass då det mest handlar om att orka när man redan är helt slut i tuttar och armar. Utöver tabata skulle jag försöka göra många set långt från fail i princip dagligen för att få in massor av reps. Kanske också att en gång i veckan maxa i pushups, följt av ytterligare en eller två maxningar efter 3-5min vila.

Flaggan är jag osäker på vad som är viktigt (rimligtvis bålmuskler och dragmuskler), men det är troligen den övningen som kräver mest teknikträning av dessa tre skulle jag tro.

De övriga momenten tror jag kommer bli ruggigt svåra att uppnå på ett halvår. I alla fall om du redan medvetet pushat dina resultat i dessa övningarna under några års träning. Kanske kan marklyftet få en "gratisboost" av pullupträningen, men i övrigt känns det som att träning för bänkpress och knäböj sätter käppar i hjulen för kroppsviktsövningarna.

EDIT: Dvs om jag vore du, och ville gå all in på denna tävling. Så skulle jag skippa leg day och försöka bli lättare i kroppen. Då kan du greja 10 pullups med +20kg och lättare greja de övriga kroppsviktsövningarna.
Precis, armhävningar har jag tänkt göra i slutet på passen för att klämma ut det sista. Gjorde för ett par veckor sedan 50 st på rak följd och tänkte köra 3x25 därför. Sedan om en månad tänkte jag utvärdera genom att göra ett nytt max (och förhoppningsvis öka det gamla). Därefter köra 3x(50% av max) igen. Ska ha metoden du beskriver i åtanke. Tror själv att 6 månader är gott om tid för 100 pushups.

Tanken är att åtminstone göra ett försök att klara även ben-delen av utmaningen. 5 kg ökning per 2 månader är vad som krävs. Pullups gjorde jag endast 2-3 stycken för 6 månader sedan, men efter gedigen träning klarar jag nu mängden jag sade innan (12-13 st en bra dag). 6 stycken har jag klarat med 10kg.


Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Gällande muscle up och flaggan, det är förbaskat mycket teknik, mindre styrka (om vi pratar om vältränade människor).

Jag lärde mig båda genom att kolla ett par videos hur man bör tänka, sedan körde jag typ 15min övning 2-3 dagar, sen satt dom. Inte supersnygga & stabila men jag hade hittat tekniken för hur man gör. Sedan är det bara att öva på att få det stabilt och snyggt.

Mina egna knep som jag tycker är viktiga:

Flaggan - Hitta en ribbstol och håll armarna brett. Jag håller dom så brett jag bara kan, precis så att armarna inte är rakt ut, men jag kan greppa ribborna. Sedan kan du hoppa upp med benen och hålla emot på nedvägen (som negativa reps i bänk där du får hjälp att lyfta upp stången och håller sedan emot på nedvägen).

Muscle-up Gummiband är nog jäkligt smart här, då får du bort en hel del vikt att lyfta med minimal påverkan på tekniken. Jag började med att hålla ganska smalt då jag är väldigt stark i triceps. Sen tror jag att jag började med att köra ganska snett, så att högersidan av kroppen kommer upp över stången först och således kan börja pressa snabbt, sen fick vänstersidan följa med.
Tack för tipsen. Jag kikar en del på videos på youtube där folk ger tips. Jag är dock inställd i det närmaste taget på att bygga upp bålen lite. Har provat "hoppa upp i flaggan" och göra negativa rörelsen, men är alldeles för klen för att det ska vara givande träning änsålänge. Min erfarenhet är dock att "nybörjargainsen" ger rätt mycket. Snart hoppas jag därför kunna göra mer avancerade övningar.

Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Är man kort är det betydligt lättare att klara flaggan, blir ju mindre hävstångseffekt. Men trådskaparen är över 190 cm så det kommer vara den överlägset svåraste utmaningen.
När jag lärde mig muscle ups så tyckte jag det blev lättare om man gungade lite fram och tillbaka, sedan exploderade när jag pendlade framåt genom dra så hårt som möjligt uppåt samtidigt som jag drog upp knäna kraftigt. Sedan just vid vändningen kickar man istället ifrån lite snärtigt med benen.
Blir en helt annan svårighet och utmaning om man ska klara av den cleant utan gung eller benspark.
Tror också att flaggan är det mest utmanande momentet. Dock är det den jag ser mest prestige i. Det hade varit riktigt coolt att kunna göra en fin flagga

Gällande muscle up har vi sagt att vi får gunga, dock får vi inte göra en "sned" övergång som jag sett göras i crossfit. Har sett videos på hur folk använder gummiband för att träna muscle ups och har tänkt försöka rigga upp något sånt på gymmet i det närmaste.
__________________
Basövningar och annan träning samt uppdateringar om min utmaning!

https://www.instagram.com/eric_ahlander/
Matrexxo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-16, 21:24   #17
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Tror inte du behöver rigga något med gummiband. Du kan öva negativa muscle ups däremot.

Fick som ung grabb för mig under ett sommarlov att klara göra 100 armhävningar i sträck. Började väl på runt 30 och gjorde på slutet över 80, men maxade i princip 2 ggr per dag under ett par veckor enbart. Sedan ledsnade jag.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-16, 22:01   #18
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Se till att ni har gjort klart reglerna för vad som räknas som riktiga armhävningar. Många som gör dem stannar långt innan bröstet nuddar underlaget.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-16, 22:18   #19
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Se till att ni har gjort klart reglerna för vad som räknas som riktiga armhävningar. Många som gör dem stannar långt innan bröstet nuddar underlaget.
En bra regel tycker jag är bröstet och nästippen i marken, samt fullt sträck i armbågsleden. För lätt att mygla annars.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-17, 00:03   #20
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Tennisboll på marken som man måste toucha med bröstet tycker jag är ett smidigt sätt.

Jag gillar inte att gå ned helt med bröstet mot marken. Kanske för att jag ofta gör armhävningar utomhus i anslutning till nåt löparspår. Då brukar det ju kunna vara lite fuktigt på marken, inget man vill ligga och rulla sig i kanske.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-17, 03:08   #21
Matrexxo
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 135
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Se till att ni har gjort klart reglerna för vad som räknas som riktiga armhävningar. Många som gör dem stannar långt innan bröstet nuddar underlaget.
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
En bra regel tycker jag är bröstet och nästippen i marken, samt fullt sträck i armbågsleden. För lätt att mygla annars.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Tennisboll på marken som man måste toucha med bröstet tycker jag är ett smidigt sätt.

Jag gillar inte att gå ned helt med bröstet mot marken. Kanske för att jag ofta gör armhävningar utomhus i anslutning till nåt löparspår. Då brukar det ju kunna vara lite fuktigt på marken, inget man vill ligga och rulla sig i kanske.
Vi kör med armbågarna i 90 grader så är det en godkänd armhävning. Lätt att urskilja vad som är godkänt då. Anser ni att man bör gå djupare än så för att det ska vara ”riktiga” armhävningar eller?
__________________
Basövningar och annan träning samt uppdateringar om min utmaning!

https://www.instagram.com/eric_ahlander/
Matrexxo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-17, 03:29   #22
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Matrexxo Visa inlägg
Vi kör med armbågarna i 90 grader så är det en godkänd armhävning. Lätt att urskilja vad som är godkänt då. Anser ni att man bör gå djupare än så för att det ska vara ”riktiga” armhävningar eller?
Spelar ingen roll, bara alla är med på reglerna!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-17, 14:44   #23
Matrexxo
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 135
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Spelar ingen roll, bara alla är med på reglerna!
Jo det är klart.
__________________
Basövningar och annan träning samt uppdateringar om min utmaning!

https://www.instagram.com/eric_ahlander/
Matrexxo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-21, 13:30   #24
Matrexxo
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 135
Liten uppdatering:

Har kört igenom samtliga pass två gånger nu. Det är väldigt mycket volym änsålänge. Har löst det genom att prioritera vissa övningar framför andra (och prioriterar istället den skippade övningen veckan därpå), men redan andra veckan gjorde jag mer än första.

Har aldrig tränat så här mycket sidoplanka tidigare och där är volymen framförallt kämpig, men jag ser redan nu att det kommer krävas någon form av progression om någon månad. Detta för att slippa sidoplanka i 2 minuter per set. Kan liksom inte sätta en viktskiva på höften för att öka belastningen. Förslag om ni sitter på dem tack
__________________
Basövningar och annan träning samt uppdateringar om min utmaning!

https://www.instagram.com/eric_ahlander/
Matrexxo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-21, 13:30   #25
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Matrexxo Visa inlägg
Liten uppdatering:

Har kört igenom samtliga pass två gånger nu. Det är väldigt mycket volym änsålänge. Har löst det genom att prioritera vissa övningar framför andra (och prioriterar istället den skippade övningen veckan därpå), men redan andra veckan gjorde jag mer än första.

Har aldrig tränat så här mycket sidoplanka tidigare och där är volymen framförallt kämpig, men jag ser redan nu att det kommer krävas någon form av progression om någon månad. Detta för att slippa sidoplanka i 2 minuter per set. Kan liksom inte sätta en viktskiva på höften för att öka belastningen. Förslag om ni sitter på dem tack
Sidoplankan med fötterna vilande på något instabilt?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-21, 13:57   #26
Matrexxo
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 135
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Sidoplankan med fötterna vilande på något instabilt?
Ja, varför tänkte jag inte så egentligen Tack
__________________
Basövningar och annan träning samt uppdateringar om min utmaning!

https://www.instagram.com/eric_ahlander/
Matrexxo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-21, 14:05   #27
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Matrexxo Visa inlägg
Ja, varför tänkte jag inte så egentligen Tack
Bosubollen är din vän
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-21, 14:06   #28
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Matrexxo Visa inlägg
Förslag om ni sitter på dem tack
"Sid-böjningar" med hantel. Kan göras stående, eller liggandes på sidan i rygglyfts-ställningen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-18, 12:47   #29
Matrexxo
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 135
Tjenare!

Kör en liten uppdatering!

Vi bestämde oss för att skala ned utmaningen litegrann då det blev väldigt "mastigt". Vi valde vars en grej att plocka bort varpå min kompis valde bort 100 armhävningar och jag plockade bort muscle up-momentet.

På ca 3,5 månads träning ser sedan utvecklingen ut så här:

Jag har ökat militärpress från 60kg - 70 kg.
Chins kan jag göra 5 st med 15 kg vikt (5st kvar)
Marklyft har jag ökat från 175 till 180 kg. Känner att jag inte har långt till 185kg.
Bänkpress har jag inte lyckats öka någonting i 1RM, men kan göra fler reps på t.ex. 80-90% av max.
Human Flag kan jag göra någotsånär. Kan hänga, dock ej med kroppen rakt ut. Ser positivt ut inför framtiden.
__________________
Basövningar och annan träning samt uppdateringar om min utmaning!

https://www.instagram.com/eric_ahlander/
Matrexxo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-18, 13:21   #30
Matrexxo
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 135
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
"Sid-böjningar" med hantel. Kan göras stående, eller liggandes på sidan i rygglyfts-ställningen.
Den har jag kört genomgående. Ext. obliques har verkligen utvecklats Där det tidigare var mjukt är det nu hårt istället
__________________
Basövningar och annan träning samt uppdateringar om min utmaning!

https://www.instagram.com/eric_ahlander/
Matrexxo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)