Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-08, 20:25   #12346
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Nu tror jag börsen kommer falla rejält snart.
Baserat på magkänsla?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 20:52   #12347
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Grazzafukkinrazzi Visa inlägg
Haha!

Naj! Har inte några planer på det heller direkt, ser inte att dagens värdering skulle vara försvarbar, skulle behövt droppa en hel del innan den blir intressant i mina ögon. Själv då?
Håller mig undan till den sjunkit rejält. Däremot ökat i Sampo och Latour!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 22:57   #12348
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Nu tror jag börsen kommer falla rejält snart.
detta sa folk 2015 också Men fortsätt kommentera detta om och om igen så får du rätt inom sinom tid

Självklart kommer börsen falla, det ska statistiskt falla 50 % tre gånger på 15 år så ja.. Men för nyfikenheten, vad baserar du detta på?
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 23:43   #12349
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Är Swedish Match den typen av aktie man kan äga länge och inte behöver sitta och bevaka? Jag tror deras hyfsat nya produkt, Zyn, kan komma att gå bra och skulle vilja vara med på tåget men har inte kunskap för att fatta kurser, nyheter osv. Kan sitta och "analysera" ett företag (utan att köpa) och tro att det är läge, en vecka senare har det rasat.

Vill mest köpa, köpa, köpa och hålla i typ tjugo år. Har större delen i fonder (70 % avanza global, 20 % spiltan investmentbolag, 10 % Avanza Emerging Markets) som jag månadssparar i men vill leka runt och förhoppningsvis tjäna lite på sidan om det.

På sidan om fonderna har jag Nordea, Castellum, Axfood och Ericsson. Lägger in ca 10k i fonderna varje månad och det som blir över puttar jag in i aktierna. Alla "extrapengar" (större lön än vanligt, en buffert som blivit för stor osv) lägger jag också på enskilda aktier.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-09, 02:15   #12350
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av Blomkål Visa inlägg
Är Swedish Match den typen av aktie man kan äga länge och inte behöver sitta och bevaka? Jag tror deras hyfsat nya produkt, Zyn, kan komma att gå bra och skulle vilja vara med på tåget men har inte kunskap för att fatta kurser, nyheter osv. Kan sitta och "analysera" ett företag (utan att köpa) och tro att det är läge, en vecka senare har det rasat.

Vill mest köpa, köpa, köpa och hålla i typ tjugo år. Har större delen i fonder (70 % avanza global, 20 % spiltan investmentbolag, 10 % Avanza Emerging Markets) som jag månadssparar i men vill leka runt och förhoppningsvis tjäna lite på sidan om det.

På sidan om fonderna har jag Nordea, Castellum, Axfood och Ericsson. Lägger in ca 10k i fonderna varje månad och det som blir över puttar jag in i aktierna. Alla "extrapengar" (större lön än vanligt, en buffert som blivit för stor osv) lägger jag också på enskilda aktier.
Swedish Match är ett av mina största innehav, jag tror på bolaget på både kort och lång sikt. Med det sagt, är det en kontroversiell bransch. T.ex. har de just nu problem med cigarr businesses in USA, där olika smaker kommer bli bannade. Samma sak kan i teorin hända med snus och då rasar aktien. Så det du beskriver, givet att du inte orkar ha koll, är en person som inte borde köpa enskilda aktier. Jag hade max köpt för typ 5% i Swedish Match, i din situation.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-09, 10:05   #12351
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Swedish Match är ett av mina största innehav, jag tror på bolaget på både kort och lång sikt. Med det sagt, är det en kontroversiell bransch. T.ex. har de just nu problem med cigarr businesses in USA, där olika smaker kommer bli bannade. Samma sak kan i teorin hända med snus och då rasar aktien. Så det du beskriver, givet att du inte orkar ha koll, är en person som inte borde köpa enskilda aktier. Jag hade max köpt för typ 5% i Swedish Match, i din situation.
Okej, tack så mycket för input.

Enskilda aktier utgör redan som det är bara 10 % av mitt totala innehav och det är där jag har tänkt hålla det. Utöver det jag nämnde innan har jag en del cash som jag sitter på tills börsen har gått ner.

Tack igen
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-09, 19:09   #12352
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Hmmm. Eftersom jag litar på Ki och konjunkturen har vänt, så bolag som har vinst och går bra, tappar snart ordrar. Vilket även om det i många fall är 10-30% bara, så är de kostnadsmassan de släpar på så stora, är det räcker med ett mindre tapp, för att vända till förlust. Och förlustbolag är inte så poppis att köpa, då man ej vet om hur länge och hur pass sämre order läget kommer se ut. Man får hoppas att bolagen fyllt sina krigskassor de goda åren som nu varit.

Har inte känt så tidigare på många år. Men vi minns -90 talets fastighets krasch, IT på början 2000 talet och 2008 med bankerna.

Men självklart vill vi alla slippa ett nytt dyk ner i källaren.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-09, 19:23   #12353
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Hmmm. Eftersom jag litar på Ki och konjunkturen har vänt, så bolag som har vinst och går bra, tappar snart ordrar. Vilket även om det i många fall är 10-30% bara, så är de kostnadsmassan de släpar på så stora, är det räcker med ett mindre tapp, för att vända till förlust. Och förlustbolag är inte så poppis att köpa, då man ej vet om hur länge och hur pass sämre order läget kommer se ut. Man får hoppas att bolagen fyllt sina krigskassor de goda åren som nu varit.

Har inte känt så tidigare på många år. Men vi minns -90 talets fastighets krasch, IT på början 2000 talet och 2008 med bankerna.

Men självklart vill vi alla slippa ett nytt dyk ner i källaren.
Det underliga är ju att börsen brukar ligga flera månader före siffrorna kommer in, och nu har det ju har det ju inte hänt något trots att alla tycks vara överens om att vi går in i en konjunkturförsämring. Negativa obligationsräntor som alternativ i Europa känns inte så lockande, och mycket har tryckts in i amerikanska statspapper redan. Hoppet står till nya kvantitativa lättnader som förhoppningsvis ger aktiemarknaden en skjuts uppåt. Din analys är alltför trivial, därmed inte sagt att du kommer att få fel!
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-09, 19:40   #12354
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Hmmm. Eftersom jag litar på Ki och konjunkturen har vänt, så bolag som har vinst och går bra, tappar snart ordrar.
Uppgifter från Ki är redan inprisade.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-10, 06:55   #12355
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Vad tror folk om SAAB, har sjunkit rejält, läste att Max Mitteregger(Gladiators förvaltare LOL) tyckte att den sjunkit oförtjänt mycket. Är det dags för Kolozzeum klipparna att gå in?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-10, 13:14   #12356
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Jaha, sålde av större delen av innehavet för att ha som insats till ett bostadsköp som verkar gå i stöpet (hur kan det alltid finnas någon med mer pengar?). Så sannolikt kommer jag behöva investera pengarna igen.

Har hittills bara haft pengarna i fonder då jag inte har tid att hålla koll på enskilda aktier, även om det kan vara mer lönsamt. Något tips på vettiga fonder? Ska jag växla alla pengar till Euro eller USD?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-10, 16:04   #12357
Grazzafukkinrazzi
Pissening, no homo.
 
Grazzafukkinrazzis avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 916
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo Visa inlägg
Jaha, sålde av större delen av innehavet för att ha som insats till ett bostadsköp som verkar gå i stöpet (hur kan det alltid finnas någon med mer pengar?). Så sannolikt kommer jag behöva investera pengarna igen.

Har hittills bara haft pengarna i fonder då jag inte har tid att hålla koll på enskilda aktier, även om det kan vara mer lönsamt. Något tips på vettiga fonder? Ska jag växla alla pengar till Euro eller USD?
Är det pengar som är dagsaktuella som insats så hade jag bara haft dem på ett sparkonto.
__________________
1:a U -82,5kg SM Bänkpress 2010
Citat:
Ursprungligen postat av svennebanan Visa inlägg
Skulle kännas som en liten seger.
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Hur vågar ni ifrågasätta det faktum att jag är mer värd än en neger?
Citat:
Ursprungligen postat av PanikenAttacken Visa inlägg
jag kommer lämna mina föräldrar här på jorden medan jag dör, allt tack vare monster energy.
Grazzafukkinrazzi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-10, 16:36   #12358
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Citat:
Ursprungligen postat av Grazzafukkinrazzi Visa inlägg
Är det pengar som är dagsaktuella som insats så hade jag bara haft dem på ett sparkonto.
Visserligen sant.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-10, 16:42   #12359
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Väntar på några triggers nu. Främsta är gruvbolaget Beowulf som alltså senast 16/10 ska få svar på sin väldigt försenade ansökan om att etablera verksamhet. Vad jag förstår vill Jokkmokk väldigt gärna ha verksamheten dit, och man har, mig veterligen, försökt blidka samerna. Regeringen har tydligen skött sig dåligt och har nu även KU-anmälts.

Det lutar åt godkänt och kursrusning, men detta är samtidigt en risk. Jag har tagit en position om cirka 7% av portföljen.

Senast redigerad av Rahf den 2019-10-10 klockan 16:45.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-10, 17:13   #12360
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Väntar på några triggers nu. Främsta är gruvbolaget Beowulf som alltså senast 16/10 ska få svar på sin väldigt försenade ansökan om att etablera verksamhet. Vad jag förstår vill Jokkmokk väldigt gärna ha verksamheten dit, och man har, mig veterligen, försökt blidka samerna. Regeringen har tydligen skött sig dåligt och har nu även KU-anmälts.

Det lutar åt godkänt och kursrusning, men detta är samtidigt en risk. Jag har tagit en position om cirka 7% av portföljen.
Ställer mig skeptisk till beowulf. När godkänt väl kommer tror jag på kursfall när rusningen uteblir och paniken för detta kommer.

Det är bara kortsiktiga ägare som tryckt upp kursen. De väntar alla på beslut. När det kommer vill de ut.


Alla kortsiktiga har redan köpt.
Alla långsiktiga som inte redan har köpt, vill veta mer innan de köper. BV är redan högt och vägen till drift år framåt. Varför skulle de köpa nu?

Alltså är det fall framför er.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)