Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-12-01, 19:08   #7531
MtotheM
Vilar på gymmet
 
MtotheMs avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 200
Dexter.
MtotheM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-01, 19:10   #7532
Salus
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 558
denna säsongen av dexter är sämre - helt klart.


fast fortfarande oändligt mycket bättre än breaking bad..
Salus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-01, 19:14   #7533
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Det fina är att man kan se båda, oavsett vilken som är bättre
Nej, man kan bara se på en. I taget.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-01, 19:25   #7534
MtotheM
Vilar på gymmet
 
MtotheMs avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 200
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Nej, man kan bara se på en. I taget.
Jag kan se på båda samtidigt.
MtotheM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-01, 20:32   #7535
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Breaking bad är bättre än dexter (enligt mig). Bägge lider tyvärr av den klassiska amerikanska tv-serie-sjukdomen: "vi mjölkar ut så mycket pengar vi kan så vi kör på med säsonger tills ingen vill titta längre".
Dexter skulle bara varit en säsong, BB kunde kanske körts i två.
Bägge är dock väldigt bra fortfarande.
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-03, 17:17   #7536
Zoidy
Midnight toker
 
Zoidys avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 975
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
Breaking bad är bättre än dexter (enligt mig). Bägge lider tyvärr av den klassiska amerikanska tv-serie-sjukdomen: "vi mjölkar ut så mycket pengar vi kan så vi kör på med säsonger tills ingen vill titta längre".
Dexter skulle bara varit en säsong, BB kunde kanske körts i två.
Bägge är dock väldigt bra fortfarande.
Fast Breaking Bad blev ju först riktigt bra i tredje - fjärde säsongen. Var en hel del delar i andra säsongen som var rätt sega ärligt talat
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av snelhest Visa inlägg
En person som sliter med att bygga vindkraft äter mer mat än någon som producerar kärnkraft.

Senast redigerad av Zoidy den 2011-12-03 klockan 17:19.
Zoidy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-03, 18:04   #7537
Librish
Registered User
 
Librishs avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 285
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Alla kan vi inte ha uppskattning för bra cinematografi och bra manus.
Dexter är som en vanlig dussinserie, bara med lite annorlunda tematik och lite mer välgjord.
Senaste säsongen av Breaking Bad fick t.ex. 96/100 på metacritic, och Dexter fick 64/100.
Nuf said, och det trots att jag störde mig på vissa karaktärer i Breaking Bad ibland.
Jag är ledsen, men att du föredrar BB gör dig inte till en större tv-konnässör. Åsikter är liksom inte rätt eller fel. Och det är verkligen inte en så stor skillnad i kvalité på serierna, även om jag kanske skulle säga att BB är aningen bättre gjord (fast en sämre serie (i mina ögon)).

Utveckla gärna, vad innebär en vanlig dussinserie? Vilka element av Dexter är det som korrelerar? Varför är BB inte "som en vanlig dussinserie, bara med lite annorlunda tematik och lite mer välgjord"?
Librish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-03, 20:16   #7538
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Librish Visa inlägg
Jag är ledsen, men att du föredrar BB gör dig inte till en större tv-konnässör. Åsikter är liksom inte rätt eller fel. Och det är verkligen inte en så stor skillnad i kvalité på serierna, även om jag kanske skulle säga att BB är aningen bättre gjord (fast en sämre serie (i mina ögon)).

Utveckla gärna, vad innebär en vanlig dussinserie? Vilka element av Dexter är det som korrelerar? Varför är BB inte "som en vanlig dussinserie, bara med lite annorlunda tematik och lite mer välgjord"?
Jo, det gör mig till en större rullande-film-konnässör. Jag har uppenbarligen större uppskattning för bra cinematografi. En åsikt om något är bättre eller sämre är visst rätt eller fel. Vad som är rätt eller fel beror däremot på vilka kriterier man använder.

Dussinserier är serier som är formelartade. Ett upplägg med ungefär samma element som återkommer varje avsnitt. House är t.ex en sådan serie, men den är smart så den kommer undan.

Det finns dock en del inslag i BB som irriterar mig, som t.ex att det är lite överspelat av vissa karaktärer. Den bästa serie som jag sett är nog Mad Men, i övrigt.

Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2011-12-03 klockan 20:18.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-03, 20:48   #7539
Löpsko
Opti
 
Löpskos avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 955
Någon som har tips på en serie lik OC eller gossip girl?
__________________
Originally Posted by Gober
Du går inte på VLCD antar jag? Just nu skulle en bajskorv vara gott, med lite parmesan på.
Löpsko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-03, 22:05   #7540
Jockefoten
Registered User
 
Jockefotens avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 442
Fredagens avsnitt av På Spåret
http://svtplay.se/t/102959/pa_sparet
För er som inte lyssnat på Christer i P3 så måste ni se detta. Morgan Larsson är den omedvetet coolaste personen någonsin!
Jockefoten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-03, 22:16   #7541
willtjam
pilltjam
 
willtjams avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: Gammal göteborgare
Inlägg: 2 585
Citat:
Ursprungligen postat av Jockefoten Visa inlägg
Fredagens avsnitt av På Spåret
http://svtplay.se/t/102959/pa_sparet
För er som inte lyssnat på Christer i P3 så måste ni se detta. Morgan Larsson är den omedvetet coolaste personen någonsin!
Han ser ut som en slavisk sutenör.
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-03, 22:45   #7542
Supermicke
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Syd
Inlägg: 1 130
Såg precis klart Rome, otroligt bra. Hamnar bland toppen av rörlig bild..
Supermicke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-03, 23:58   #7543
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Jo, det gör mig till en större rullande-film-konnässör. Jag har uppenbarligen större uppskattning för bra cinematografi. En åsikt om något är bättre eller sämre är visst rätt eller fel. Vad som är rätt eller fel beror däremot på vilka kriterier man använder.

Dussinserier är serier som är formelartade. Ett upplägg med ungefär samma element som återkommer varje avsnitt. House är t.ex en sådan serie, men den är smart så den kommer undan.

Det finns dock en del inslag i BB som irriterar mig, som t.ex att det är lite överspelat av vissa karaktärer. Den bästa serie som jag sett är nog Mad Men, i övrigt.
Mad Men är verkligen bra - älskar färgerna och om jag nu använder ordet rätt cinematografin.

Hade du sett SIX FEET UNDER av HBO, tror du skulle uppskatta den serien.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-04, 01:01   #7544
Librish
Registered User
 
Librishs avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 285
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Jo, det gör mig till en större rullande-film-konnässör. Jag har uppenbarligen större uppskattning för bra cinematografi. En åsikt om något är bättre eller sämre är visst rätt eller fel. Vad som är rätt eller fel beror däremot på vilka kriterier man använder.
Du har ju i princip sagt att en series kvalité till väldigt stor del baseras på hur bra cinematografi den har, vilket jag tinte håller med om. Kan du för övrigt ge några exempel på cinematografi du tyckt vart så fantastisk i BB?

Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Dussinserier är serier som är formelartade. Ett upplägg med ungefär samma element som återkommer varje avsnitt. House är t.ex en sådan serie, men den är smart så den kommer undan.
Dussin"något" betyder att det är vanligt, att det finns väldigt många av den. Det du pratar om är ett specifikt fenomen som kallas Monster of the Week. Du får gärna tycka att att alla Monster of the Week-serier är dussinserier, men det är inte definitionen av en dussinserie.

För övrigt så är ju knappt Dexter en Monster of the Week-serie, det är ju knappast så att han stalkar någon ny varje vecka. Det läggs stor fokus på "mainstory" och nästan alla andra kills knyts ju till den. Vet inte ens om man ska klassa den som Monster of the Week över huvudtaget.
Librish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-04, 04:17   #7545
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
[QUOTE=Doctor Snuggles;5450548] House är t.ex en sådan serie, men den är smart så den kommer undan.
/QUOTE]

Nu har jag inte sett Breaking Bad, så jag kan inte uttala mig om den. Men att kalla House smart; what? De som skriver avsnitten måste ha en fysiologibok framför sig varje avsnitt och peka på en ny sjukdom varje avsnitt, och göra en story av det. fan, jag har läst två terminer medicin och jag tycker att det är så löjligt att jag inte förstår hur det överlevde sin första säsong.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)