Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-10, 10:16   #1
Haik
Registered User
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 8
Question Super-combo av kosttillskott? Åsikter?

Hej

Jag har läst och letat en del på nätet om vad som ska vara bra typer av kosttillskott och gjort en lista. Min tanke, syftet, med kosttillskotten är dels att gynna allmän hälsa och välmående, och även gynna resultat/effekt av styrketräning (muskelstyrka, muskeltillväxt o.s.v. ...).

De här är de som jag har läst rekommenderas starkt, och som anses att i princip alla bör ta:

Kreatin

Fiskolja (Omega-3)
Generell Multivitamin
D-vitamin
Vitamin C
Magnesium
Zinc
Vitamin B-komplex


Man kan säga att detta är ett försök att görna något sorts urval av "de bästa" kosttillskotten. Listan skulle ju både kunna kortas ner eller utökas, det är fråga om vilken nivå man vill lägga sig på.

Åsiker om denna sammanställning?
Tycker ni att något saknas? Eller något som man kan strunta i?


Resurser kring kosttillskott som jag har grundat mig på:
- https://www.reddit.com/r/Supplements...uld_be_taking/
- ( Diverse lösa diskussioner på internet )


Frågor:
- Vet ni fler bra sidor om träning, kosttillskott likt de två jag länkar till?
- Det verkar finnas lite åsikter om hur och när man ska inta vissa kosttillskott. På denna punkt är jag mer okunnig.
Men några exempel är att man ska ta magnesium innan man går och lägger sig? ... och kreatin i samband med träning? (före/efter, jag tror jag har sett lite olika åsikter) Är det någon som har bra koll på detta?
Haik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-10, 10:24   #2
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 517
Jag tog bort en länk i TS post.
Efedrin har ingen plats i en tråd om kosttillskott.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-10, 12:01   #3
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Om du inte äter som en fullkomlig kratta så kommer inget utom proteinpulver och kreatin och möjligen koffein gynna din muskeltillväxt. Och det bara med några få %.

Sluta leta och börja träna.

Bara vad jag själv önskar någon kunnig sa till mig när jag var färsk.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-10, 16:36   #4
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av Haik Visa inlägg

Kreatin

Fiskolja (Omega-3)
Generell Multivitamin
D-vitamin
Vitamin C
Magnesium
Zinc
Vitamin B-komplex
Kreatin är bra.
Vitamin D under vinterhalvåret.
Fiskolja kan det finnas hälsofördelar med.

Multivitamin och diverse vitaminer och mineraler beror på hur din kost ser ut men behövs troligtvis inte, om du inte äter extremt enformigt och näringsfattigt. Mer är inte alltid bättre utan kan till och med i vissa fall bli skadligt.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-11, 15:38   #5
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 295
kurkumin?
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-11, 18:49   #6
Lillleif
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 616
Jag har en hypotes:

Kosttillskott har så liten effekt att om merparten av de som ägnar tid åt att fundera över dem (kosttillskotten) skulle lägga den tiden på träning istället skulle den extra träningen ge en större effekt än tillskotten.

Observera att jag med "merparten" inte inkluderar dem som redan ligger på en sådan träningsnivå att en högre träningsdos sannolikt inte skulle ge bättre resultat.
Lillleif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-12, 08:48   #7
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av Lillleif Visa inlägg
Jag har en hypotes:

Kosttillskott har så liten effekt att om merparten av de som ägnar tid åt att fundera över dem (kosttillskotten) skulle lägga den tiden på träning istället skulle den extra träningen ge en större effekt än tillskotten.

Observera att jag med "merparten" inte inkluderar dem som redan ligger på en sådan träningsnivå att en högre träningsdos sannolikt inte skulle ge bättre resultat.
+1

Att över huvud taget använda ett uttryck som "super-combo" när man talar om tillskott tyder på att TS har alldeles för stor tilltro till kosttillskott.

Lägg tid och energi på träningen och den vanliga kosten till att börja med istället, det är där dom verkliga ökningarna finns.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-09, 04:20   #8
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av Haik Visa inlägg

Kreatin

Fiskolja (Omega-3)
Generell Multivitamin
D-vitamin
Vitamin C
Magnesium
Zinc
Vitamin B-komplex
Om du redan tar multivitamin behöver du inte mer vitamin c heller mer vitamin B.

Du behöver heller ingen vitamin D då det redan ingår i alla multivitaminer jag någonsin sett.

Zinc kan vara bra om du har dåligt läkekött, och jag har sett en del multivitaminer där zink och magnesium är ganska lågt. MEN du har ut mer av att helt enkelt äta zink-rik mat än att ta zinktabletter.
Magnesium är ett bra tillägg till en vanlig multivitamin, jag använder de själv faktiskt.


Det du behöver:
Mat
multivitamin
magnesium (om du känner för det)

Kreatin är bra om du äter lite kött, men äter du mycket rött kött så får du redan i dig tillräckligt.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-09, 15:01   #9
Vakten
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 149
Ur ett hälsoperspektiv så skall det räcka med en bra kost enl. denna artikel. Man gör dock undantag för B9(folsyra) och D-vitamin.

https://www.sciencealert.com/most-vi...amin-d-calcium

"So far, no research on supplements has shown us anything better than healthy servings of less processed plant foods, including vegetables, fruits, and nuts."
Vakten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-14, 11:03   #10
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Du behöver heller ingen vitamin D då det redan ingår i alla multivitaminer jag någonsin sett.
Många anser att man behöver mycket mer än svenska RDI under vinterhalvåret.

Annars håller jag med er andra att de flesta av dessa tillskott är meningslöst slöseri med pengar. Omega 3 om du inte äter fet fisk ofta, D-vitamin under vintern och eventuellt kreatin om du vill ha en kick i träningen är allt jag skulle köpa.

Multivitamin kan inte ersätta en bra kost, och om du äter en bra kost behövs det troligtvis inte.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)