Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-11-05, 14:52   #871
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
På maran hade jag inte musik, jag ville uppleva loppet i sin helhet. När jag springer i Ursvik har jag sällan musik eftersom det är så fint där och jag vill inte missa fågelsången.

Jag tycker musiken på gymmet suger gammal rakad getba**e så där har jag egen musik av ren självbevarelsedrift.
När jag springer ett lopp har jag aldrig musik i öronen. Då vill jag höra allt runt om. På långpassen är det skönt för att inte bli uttråkad under vissa partier. Det händer också att jag springer utan musik under snabba intervallpass. Självklart har jag inte någon musik på när jag springer i trafikerade områden. På gymmet skulle jag gärna se att alla hade egen musik i lurar istället för den skit som spelas där.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-05, 15:01   #872
Bärs
Registered User
 
Bärss avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 400
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
På maran hade jag inte musik, jag ville uppleva loppet i sin helhet. När jag springer i Ursvik har jag sällan musik eftersom det är så fint där och jag vill inte missa fågelsången.

Jag tycker musiken på gymmet suger gammal rakad getba**e så där har jag egen musik av ren självbevarelsedrift.
Jag har funderat på att ta med mina hörselskydd till gymmet. Med tanke på att jag obligatoriskt har med mig vetenskaplig litteratur att läsa mellan setten (så jag inte blir uttråkad) så vågar jag inte ta med hörselskydd också. Jag skulle framstå som mer excentrisk än vad som är önskvärt.

Har man väl förädlat sina öron är det väldigt svårt att stå ut med viss sorts musik.
__________________
Freden beror kort sagt, och har alltid berott på en enda sak: arabledarna måste finna sig i att vi är här. - Golda Meir 1975
Bärs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-08, 21:41   #873
Solve
Registered User
 
Solves avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Huvudstaden
Inlägg: 934
Finns de ingen bra träningsliteratur på svenska, inriktning löpning förutom stora löparboken? Ska gå till bibblan o rota efter styrketräningsböcker så tänkte kolla lite efetr löpning som också är kul
__________________
Journal
Solve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 09:30   #874
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Solve Visa inlägg
Finns de ingen bra träningsliteratur på svenska, inriktning löpning förutom stora löparboken? Ska gå till bibblan o rota efter styrketräningsböcker så tänkte kolla lite efetr löpning som också är kul
Det mesta och bästa finns på internet faktiskt imho, tex marathon.se.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 09:44   #875
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Senaste numret av Runner's World har en krönika som behandlar ett kärt ämne, nämligen självseedning i lopp och folks dåliga insikt om sin egen förmåga.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 11:47   #876
Ironwoman
Registered User
 
Ironwomans avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 490
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Senaste numret av Runner's World har en krönika som behandlar ett kärt ämne, nämligen självseedning i lopp och folks dåliga insikt om sin egen förmåga.

Stod det något kul, jag läser nämnligen inte tidningen så ofta.

Självseedning i de lopp jag kört har varierat lite från att lätt överskatta sin förmåga (ofta på små lopp) till att mer kraftigt överskatta sin förmåga (ofta på större lopp). Men eftersom alla andra gör det så...
Ironwoman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 11:54   #877
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Att lätt överskatta sin förmåga kan ju bero på att man har en dålig dag, men när damer med barnvagnar ställer sig i gruppen för att "springa snabbt" på Vårruset eller liknande tillställning, undrar man ju hur de tänker.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 11:58   #878
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Låter som att jag ska läsa detta nummer. Vanligtvis tycker jag inte alls om RW, men jag ger tidningen en ny chans.
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 12:03   #879
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Ironwoman Visa inlägg
Stod det något kul, jag läser nämnligen inte tidningen så ofta.

Självseedning i de lopp jag kört har varierat lite från att lätt överskatta sin förmåga (ofta på små lopp) till att mer kraftigt överskatta sin förmåga (ofta på större lopp). Men eftersom alla andra gör det så...
Krönikan i sig var väl inte den mest välskrivna. Däremot var det kul att ämnet kom upp.

Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Att lätt överskatta sin förmåga kan ju bero på att man har en dålig dag, men när damer med barnvagnar ställer sig i gruppen för att "springa snabbt" på Vårruset eller liknande tillställning, undrar man ju hur de tänker.
Precis. Det är just det som är så dumt och tyvärr mer frekvent i lopp med enbart kvinnliga deltagare. Sådana saker gör att loppen inte tas lika seriöst.

Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Låter som att jag ska läsa detta nummer. Vanligtvis tycker jag inte alls om RW, men jag ger tidningen en ny chans.
Jag är inte heller någon större fan av tidningen. Däremot brukar det alltid vara värt att ögna igenom den för att se om det står något intressant. Tack för det biblioteket.

För en observant läsare som jag var det kul att Kolo var representerat på bild i tidningen.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 12:07   #880
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
För en observant läsare som jag var det kul att Kolo var representerat på bild i tidningen.
Var då? På bilderna från LL gissar jag? Ser ingen jag känner igen förutom en tjej från min crawlkurs
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 12:12   #881
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Var då? På bilderna från LL gissar jag? Ser ingen jag känner igen förutom en tjej från min crawlkurs
Du letar inte tillräckligt noga.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 12:18   #882
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Du letar inte tillräckligt noga.
Uppenbarligen inte. Den ena bilden är från min startgrupp och där var ingen annan koloit, den andra är från startgruppen med blå nummerlappar och jag kan inte minnas att nån hade det. Eftersom du inte säger mer, så gissar jag att det är du som finns på bild där nånstans där man kan ana en person med.. svarta kläder? Nästa gång blir det självlysande kläder.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-15, 15:44   #883
Palm
Registered User
 
Palms avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Strax ovanför LHC
Inlägg: 315
Efter att ha skakats i mina grundvalar av Bärs rökchock i en annan löpartråd undrar jag:
Hur är det med snusning och löpning? Hur pass negativt påverkas kroppen i strikt löparmening; puls, cirkulationssystem osv? Hörde att vilopulsen ökar med sisådär 10 slag/minut för en snusare, vilket säkert kan stämma. (Min gick iaf ner väldigt mycket några månader efter att jag slutat. Och upp när jag började igen.) Hur dåligt är detta egentligen?

Överskölj mig med vetenskaplig skräckpropaganda (saklig sådan, naturligtvis).
Palm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-15, 16:06   #884
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Citat:
Ursprungligen postat av Palm Visa inlägg
Efter att ha skakats i mina grundvalar av Bärs rökchock i en annan löpartråd undrar jag:
Hur är det med snusning och löpning? Hur pass negativt påverkas kroppen i strikt löparmening; puls, cirkulationssystem osv? Hörde att vilopulsen ökar med sisådär 10 slag/minut för en snusare, vilket säkert kan stämma. (Min gick iaf ner väldigt mycket några månader efter att jag slutat. Och upp när jag började igen.) Hur dåligt är detta egentligen?

Överskölj mig med vetenskaplig skräckpropaganda (saklig sådan, naturligtvis).
Min egna studie. Jag stod efter avslutad FEM 2005 och pratade med en kille som med sin kamrat kommit tvåa och hade ett helt galet tempo, framför allt nerför. Jag hade just slutat snusa, för tredje och inte alls sista gången, och när killen lägger in den fetaste knådsnusen hans läpp kunde hantera bestämde jag mig för att sluta sluta - det verkade ju inte vara hämmande för prestationen.

Men jag kunde nu inte ens sluta med att sluta, utan har sedan dess slutat två gånger, varpå den senaste var för ett drygt år sedan och jag har ännu inte börjat om. Men det kommer jag säkert göra, bara de sänker skatten till 0 så dosorna kostar en tia igen.
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-15, 17:22   #885
Bärs
Registered User
 
Bärss avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 400
Citat:
Ursprungligen postat av Palm Visa inlägg
Efter att ha skakats i mina grundvalar av Bärs rökchock i en annan löpartråd undrar jag:
Hur är det med snusning och löpning? Hur pass negativt påverkas kroppen i strikt löparmening; puls, cirkulationssystem osv? Hörde att vilopulsen ökar med sisådär 10 slag/minut för en snusare, vilket säkert kan stämma. (Min gick iaf ner väldigt mycket några månader efter att jag slutat. Och upp när jag började igen.) Hur dåligt är detta egentligen?

Överskölj mig med vetenskaplig skräckpropaganda (saklig sådan, naturligtvis).
Räds varken röken eller det brända. Sträva efter ett holistiskt perspektiv på livet. Kom ihåg att hur mycket 130 kg finsk sisu bänkar med en konsumtion på två liter brännvin i veckan. Det är svar nog på om alkohol har negativa effekter på träningen. Om maratontiden är över tre timmar finns det ingen orsak att kompromissa med nikotinet, och springer man sub3 som rökare går det ju bra ändå - så varför då sluta?
__________________
Freden beror kort sagt, och har alltid berott på en enda sak: arabledarna måste finna sig i att vi är här. - Golda Meir 1975
Bärs är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)