Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-27, 13:45   #826
Solve
Registered User
 
Solves avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Huvudstaden
Inlägg: 934
ojj va dyrt :O får nog köra på i mina tjocktröjor ett tag till då men finns det något man kan prioritera? Jacka kanske inte är ett måste i nuläget iaf?

Jo jag skulle testa och löpa mina 5km på bana men blev sjuk precis innan, först kommit igång nu igen så får ta de om några veckor tror jag, förhoppningsvis med finare kläder
__________________
Journal
Solve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-27, 13:52   #827
Jax
Registered User
 
Jaxs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: tattar runt
Inlägg: 3 772
Skulle jag prioriera så i första hand ett par tights och eftersom det snart är vinter så ett par fodrade sådana. Går inte att springa i mjukisbyxor eller vad du nu kan tänkas ha.

I andra hand en lite tjockare tröja alternativ en underställströja som inte är för kall nu under vintern.

Hade det varit sommar så hade min prioritet varit:
1. t-shirt
2. strumpor
3. shorts

*edit*
Sen skadar det inte att gå till affärerna och kika. Det finns billigare varianter också. Se bara till att undvika bomull så ska det inte vara några problem.
__________________
Träningsdagbok
Jax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-27, 14:08   #828
Solve
Registered User
 
Solves avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Huvudstaden
Inlägg: 934
Underställströjja har jag 3st faktiskt fast de verkar nästan bara vara bomull i dem jag har... har också en såkallad uppvärmingströjja, långärmad... kanske ska testa den. men tights ska jag iaf köpa helt klart! mjukisbyxor är så jävla varma...

Löper till stadium på måndag och kollar lite

tack för hjälpen
__________________
Journal
Solve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-27, 14:34   #829
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
En fråga jag gått och klurat på är "Benträning för löpare - vad göra?". När får man in det i ett träningsschema utan att störa löpningen allt för mycket? Vilka övningar är bra för löpare (tänk långdistanslöpare, inte sprint)?

Man kan ju inte hoppa över benträningen, bara för att man ska springa tre gånger i veckan. Det måste ju gå att lösa, så hur gör ni andra? Stryketränar ni benen och låter ett löppass bli som det blir eller hur undviker ni att det ena drabbar det andra?
Är det verkligen ingen som tränar ben av löparna här på kolo?
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-27, 14:52   #830
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Är det verkligen ingen som tränar ben av löparna här på kolo?
Bra övningar är bra övningar oavsett syfte. Bak, front och ryckböj. SLDL, finnen och lårcurl. Sedan självklart sittvändningar. Personligen föredrar jag låga (2-4) reps då det är svårt att orka med högreps när man springer mycket.

Ang. när man ska träna beror det helt på hur bra tränad man är. Jag har inga problem med att springa på fm och köra ben på em och prestera likvärdigt. Har inte heller några problem med att köra ben på kvällen och springa morgonen efter. Vad man ska köra "först" (t.ex dagen före det andra) beror på vad man prioriterar helt enkelt.

Senast redigerad av Yankeee den 2007-10-27 klockan 14:54.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-27, 16:41   #831
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Nu har jag iofs inte testat på sistone, men när jag körde löpning och styrketräning samma dag tidigare tyckte jag att det som 'kom tvåa' blev lidande, som om jag bränt mitt bästa krut redan. Fast då kanske det är återhämtningen som spökar, vad vet jag.

Finnen, lårcurl och de andra kände jag igen, men vad är SLDL och sittvändningar förresten?
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-27, 16:43   #832
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Nu har jag iofs inte testat på sistone, men när jag körde löpning och styrketräning samma dag tidigare tyckte jag att det som 'kom tvåa' blev lidande, som om jag bränt mitt bästa krut redan. Fast då kanske det är återhämtningen som spökar, vad vet jag.

Finnen, lårcurl och de andra kände jag igen, men vad är SLDL och sittvändningar förresten?
Det andra passet kommer självklart att gå sämre än vad de skulle ha gjort utan det innan.

SLDL = stela marklyft, sittvändning är en frivändning med sitt.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-27, 17:01   #833
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Nu har jag grubblat mig halvt fördärvad... Hur gör man en frivändning med sitt? Ska man sätta sig ner (på golvet?) när man fått upp stången, eller hur menar du?
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-28, 14:35   #834
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Till er som funderar på en klocka med distansmätning kan nog detta test vara av intresse: http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=348987
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-28, 14:36   #835
Fever
Registered User
 
Fevers avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 299
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Självklart ska man inte tro på allt man läser, men jag är imponerad av alla som springer långt och mycket och med fina resultat. Sen om man kombinerar sporter som "inte borde" gå ihop blir det ju än mer fascinerande. Det är helt enkelt kul att se att det överhuvudtaget är genomförbart.



Står med även i min kalender. Jag kräver en revansch efter att ha blivit knockad av hettan i årets upplaga (jag kom visserligen i mål, men fort gick det inte). Hoppas på mer humant väder.



Vad är det för lopp? Jag är nyfiken på 6-timmarslopp måste jag erkänna.
Stockholm Marathon är en familjetradition, så det får inte missas.
Nu är vi fyra i familjen och tre skall springa.
I år sprang Åsa i femte månaden och mådde hur bra som helst.
Nu precis nybliven mamma (för andra gången), skall hon snart sakta men säkert påbörja sin träning igen.
Förr sprang hon en till två ggr/v och sprang då som bäst på 3.20 h (marathon), så hon har nog lite talang för det.

Angående ultralopp, så hittar du massor av info här:
http://www4.marathon.se/kgnystrom/

Ös på du kommer inte ångra dig och är något, så hjälper jag/vi gärna till.
Lycka till.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg springer.jpg (42.9 KB, 212 visningar)
Filtyp: jpg STOCKHOM 005.jpg (57.5 KB, 213 visningar)
Filtyp: jpg Rotation of STOCKHOlM 008.jpg (34.1 KB, 205 visningar)
Filtyp: jpg Rotation of STOCKHOM 014.jpg (43.6 KB, 200 visningar)
Filtyp: jpg 6129.jpg (49.5 KB, 205 visningar)
__________________
Mannen som alltid stavar protein fel
Dagbok:Löpning, styrka, boxning mmhttp://forum.body.se/showthread.php?p=536124#post536124
Fever är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-01, 19:07   #836
Solve
Registered User
 
Solves avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Huvudstaden
Inlägg: 934
Köpte ett par löpartights idag blir kul o testa imorron... får önska mej löpartröja och några till byxor av tomten sen
__________________
Journal
Solve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-01, 19:31   #837
Jax
Registered User
 
Jaxs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: tattar runt
Inlägg: 3 772
Stabilt.

Nu är det du som tar och springer dina 5 km på bana och redovisar resultatet. Jag är nyfiken.
__________________
Träningsdagbok
Jax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-01, 20:40   #838
Solve
Registered User
 
Solves avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Huvudstaden
Inlägg: 934
haha får bli en kortis imorron har innebandymatch på lördag så vill inte vara de minsta sliten... Men mina 5km kommer om någon vecka haha kul att ha intresserade
__________________
Journal
Solve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-01, 21:08   #839
Betar
Registered User
 
Betars avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 356
Citat:
Ursprungligen postat av Solve Visa inlägg
Men mina 5km kommer om någon vecka haha kul att ha intresserade
Du har skrivti tidigare att innan du börja springa så orkade du inte ens av 2,5 km och sedan efter 4 månaders löpträning så klarade du 5 km på 17:50.

Vilket jag minst sagt är inponerad av Så hur la du upp din träning? Hur många pass i veckan körde du blandat med långa-, korta- och intervallpass eller endast 5km sträckan? Vill veta allt

Lycka till!
__________________
Det som inte dödar det härdar.
Betar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-01, 22:13   #840
Solve
Registered User
 
Solves avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Huvudstaden
Inlägg: 934
haha jepp de stämmer inte sprungit innan i mitt liv...
Men för att dela med mej

Det började med att jag ville gåner i vikt, började som 190 lång och vägde runt 95kilo, dvs. rätt mycket efter sommarens festande och skräpmat.
Började styrketräna lätt hemma och löpa 3gånger i veckan, klarade mej inte runt 2.5km spåret första gången sprang tills jag klarade de runt 16min då jag bytte upp till 3.6km där jag fastnade väldigt länge innan jag bytteupp mej till 5km som jag kommer ihåg tog 32min första gången, sen nötte jag det spåret väldigt mycke tills jag kom ner mot 23 då återgick jag till de kortare disanserna igen... var då på 17min på 3.6km...
Till slut när jag var på topp var de 17.58 på 5km spåret...
Ska också tilläggas att jag provade att springa i en jävla massa kläder (väl diskuterat här) som jag tror hjälpte mej (ingen annan tror dock de )
Sen blev jagsjuk o sprang inte på 2veckor och ja, nu ligger jag bakåt lite, springer runt 3km nu för att komma igång igen

havsivt skrivet men kul att någon frågar... gick även ner till 78kg under 3månaders perioden... 80kg gick på 2månader om någon undrar det också...

Edit: fått mycke feed back på forumet, även fast de flesta här trott att jag vart lite mer erfaren löpare
__________________
Journal
Solve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)