Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-10-15, 19:39   #751
Olsson
Registered User
 
Olssons avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: helsingborg
Inlägg: 1 786
På tok för lite prylar just nu i den här tråden. Man kanske skulle skaffa sig ett par tävlingskor. Nike Mayfly väger bara 260g paret och kostar underbart låga 400kr! Att jämföra mot mina träningsskor som väger 630g paret.

Några av er som har tävlingsskor och vad tycker ni? Blir man snabbare? Får man problem med fötter och benhinnor istället?

__________________
”I ett oändligt universum i en oändlig tid kommer allt att hända. Så allt är oundvikligt, även det omöjliga.”

Min mountainbikeblogg
Olsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 19:41   #752
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Vet inte om man kan kalla ds-trainer för tävlingsskor, men de är iallafall lättare än vanliga träningsskor. Jag har inte fått några problem alls av den mindre dämpningen. Är antagligen samma med de flesta lättare skor, att man springer mer på framfoten. Tämligen optimalt om man kan hålla ett hyfsat tempo.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 21:23   #753
tejpis
Registered User
 
tejpiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 787
På tal om framfotalöpning. Vad tycker ni om detta? Typ POSE... Jag skrev världens tråd om detta, men innan jag postade tänkte jag att skulle kolla denna tråden så nämner Yankee det i sista posten >_<
tejpis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 21:30   #754
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Kompromissvarianten är ju lättviktsskor, som t.ex. omnämnda DS Trainer. Mer dämpning och slitstarkare än tävlingsskor (t.ex. DS Racer), men i gengäld aningen tyngre (men lättare än vanliga mängdträningsskor). Passar bra vid kvalitétspass och tävling för motionärer. Eller som vanliga träningsskor för lätta löpare.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-16, 06:47   #755
GurraGo
Registered User
 
GurraGos avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Haparanda
Inlägg: 1 467
Citat:
Ursprungligen postat av Olsson Visa inlägg
På tok för lite prylar just nu i den här tråden. Man kanske skulle skaffa sig ett par tävlingskor. Nike Mayfly väger bara 260g paret och kostar underbart låga 400kr! Att jämföra mot mina träningsskor som väger 630g paret.

Några av er som har tävlingsskor och vad tycker ni? Blir man snabbare? Får man problem med fötter och benhinnor istället?

Har hört mkt bra om Nike Mayflies och de är helt klart billiga. Att tänka på är dock att priset - 400 kr - också märks på så sätt att de enbart räcker 10 mil. En vanlig sko räcker ju uppåt 100 mil och jag tror helt klart att de flesta tävlingspjucks klarar minst 30 mil. Tävlingsskor är ju också lika med intervallskor (eller SnabbDistans e.d) för de flesta och det är väl inte så dumt att anv. sådana skor för det ändamålet. Kan vara värt att räkna på när man räknar hur länge skorna ska räcka...
GurraGo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-16, 10:21   #756
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Jag personligen skulle inte våga ha ett par lätta och mindre dämpade tävlingsskor pga skaderisken. Iofs är jag en tjockis som skulle få en marginell tidsvinst. Är det förresten någon som har provat Nike Free eller vad den heter? Skon som ska simulera barfotalöpning. Den verkar lite intressant som komplement för att stärka fötterna.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-16, 11:58   #757
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Är det förresten någon som har provat Nike Free eller vad den heter? Skon som ska simulera barfotalöpning.
Eller FiveFingers?
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-16, 18:38   #758
tejpis
Registered User
 
tejpiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 787
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Eller FiveFingers?
Kan man köpa Vibram FiveFingers i Sverige?
tejpis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-16, 20:26   #759
Olsson
Registered User
 
Olssons avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: helsingborg
Inlägg: 1 786
Låter som jag ska köra mig ett par Mayfly och bli Ifly
__________________
”I ett oändligt universum i en oändlig tid kommer allt att hända. Så allt är oundvikligt, även det omöjliga.”

Min mountainbikeblogg
Olsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 07:40   #760
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Citat:
Ursprungligen postat av tejpis Visa inlägg
Kan man köpa Vibram FiveFingers i Sverige?
Javisst, men de finns nog inte på många ställen. Jag var och provade ett par på Tierra i Göteborg. Det var frestande.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 14:35   #761
Shakemynuts
Registered User
 
Shakemynutss avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 688
Idag fick jag pengar från CSN och var in på Inter Sport och storhandlade löpargrejer!
Ett par Asic GT-2120, skithärlig dämpning:


Och så köpte jag underställ + vindjacka med tillhörande byxor.

Vad mer kan vara vettigt att ha nu då det blir lite kallare? Fliströja under vindjackan?
Och så mössa och vantar när snön kommer självklart, ska jag bara ha vanliga då eller finns det speciella mössor och vantar också?

Jag är noob på såna här saker. Men springa vill jag göra mycket och jag bantar så.
__________________
I want your love and i want your revenge you and me could write a bad romance
Shakemynuts är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 14:52   #762
Olsson
Registered User
 
Olssons avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: helsingborg
Inlägg: 1 786
Det finns tunna mössor o vantar med windstopper som är att föredra vid löpning men jag har sprungit snabbt i trändgårdshandskar och toppluva förr, även om de släppte igenom lite kall vind En tunn microfleecetröja kan vara fint att ha som lager 2 om det blir riktigt kallt men som lager två fungerar faktiskt en vanlig gammal t-shit eller collagetröja. Innersta och yttersta lagret är viktigast.
__________________
”I ett oändligt universum i en oändlig tid kommer allt att hända. Så allt är oundvikligt, även det omöjliga.”

Min mountainbikeblogg
Olsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 15:03   #763
tejpis
Registered User
 
tejpiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 787
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Javisst, men de finns nog inte på många ställen. Jag var och provade ett par på Tierra i Göteborg. Det var frestande.
Här ska letas. Vill ha sprintmodellen. Satan vad lurigt det kommer se ut

Rawr
tejpis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 15:12   #764
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Citat:
Ursprungligen postat av tejpis Visa inlägg
Här ska letas. Vill ha sprintmodellen. Satan vad lurigt det kommer se ut

Rawr
Bahahahahaha! Jag skulle nog inte kunna springa utan att göra regelbundna stopp för att fnissa friskt åt mina egna fötter ifall jag hade sådana skor.
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 15:13   #765
Shakemynuts
Registered User
 
Shakemynutss avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 688
Citat:
Ursprungligen postat av Olsson Visa inlägg
Det finns tunna mössor o vantar med windstopper som är att föredra vid löpning men jag har sprungit snabbt i trändgårdshandskar och toppluva förr, även om de släppte igenom lite kall vind En tunn microfleecetröja kan vara fint att ha som lager 2 om det blir riktigt kallt men som lager två fungerar faktiskt en vanlig gammal t-shit eller collagetröja. Innersta och yttersta lagret är viktigast.
Ja här uppe i Norrland blir det äckligt kallt, vi snackar alltså frost-i-skägget-kallt när jag går till skolan när det var som värst förra vintern.
Så jag kommer nog köpa såna där grejer också, fast när snön kommer.

Köpte förresten 2 par strumpor också, som skulle vara bra att ha eftersom jag får problem med friktionen i vanliga strumpor.
__________________
I want your love and i want your revenge you and me could write a bad romance
Shakemynuts är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)