Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-04, 20:47   #706
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Menar du något i stil med:
http://www.loplabbet.se/system/searc...uct.asp?id=872
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 20:48   #707
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Gnusram Visa inlägg
Hej!
Jag är egentligen en tjock före detta styrkelyftare.
Men förmodligen har det gått en propp eller nåt för jag har börjat fundera på att springa lite.

Nu till frågan. Jag skulle vilja ha en klocka där man kan programera in intervaller och liknande innan man ger sig ut. Som alltså piper när man ska börja springa och piper igen när man ska gå en bit. Finns det sånna?

Tanken är alltså att börja med att springa t.ex 4*2min med 2min promenad mellan och sen öka på det där lite vartefter.
Utbudet av klockor är stort och det finns många modeller i olika prisklasser. De billigare jag sett har ofta möjlighet att lagra många mellantider men saknar intervaller. Jag hade förut en klocka som kunde lagra 20 mellantider. Intervallerna fick jag hålla reda på själv. Programmerbara intervaller har jag bara sett hos vissa pulsklockor (Polar, Garmin, Suunto?). Hur mycket pengar kan du tänka dig att lägga på klockan? En bra pulsklocka (helst med distansmätning) är kul men dyr. Om det är värt det beror på hur prylgalen du är eller hur mycket du vill satsa på löpningen.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 20:53   #708
Gnusram
Registered User
 
Gnusrams avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 1 703
Kors i jössenamen... *S* Tack, men det där känns lite overkill för mig.

Jag var nog egentligen ute efter något mycket enklare. Den enda funktion jag egentligen skulle vilja ha är ju just att kunna lägga in lite intervall innan för att slippa springa och titta på armen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det här är internet, och vi kan vara precis vilka dårar som helst bakom skärmen.
Journalen

Gamla filmsnuttar: Knäböj Ryckdrag Stötmark
Gnusram är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 20:53   #709
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Klockan LadyG länkar till är fin men kanske overkill för dig (åtminstone till en början). Den här kanske duger?

http://www.maxpuls.se/product_info.p...db36eee32179bd
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 20:55   #710
kopparplåt
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 5
Skulle rekommendera:
4x4 minuters intervaller 2ggr/vecka. Kör 80-85% av maxpuls. FEGA INTE, ett stort fel många gör, går ut typ 80% "Oj, jag kommer inte orka hålla hela vägen" Går sen ner till 60% sen kör dom på sista minuten eller glömmer. Spring istället!
kopparplåt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 20:57   #711
Gnusram
Registered User
 
Gnusrams avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 1 703
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Klockan LadyG länkar till är fin men kanske overkill för dig (åtminstone till en början). Den här kanske duger?

http://www.maxpuls.se/product_info.p...db36eee32179bd
Den där passar nog bättre! Tjusigt!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det här är internet, och vi kan vara precis vilka dårar som helst bakom skärmen.
Journalen

Gamla filmsnuttar: Knäböj Ryckdrag Stötmark
Gnusram är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 20:58   #712
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av kopparplåt Visa inlägg
Skulle rekommendera:
4x4 minuters intervaller 2ggr/vecka. Kör 80-85% av maxpuls. FEGA INTE, ett stort fel många gör, går ut typ 80% "Oj, jag kommer inte orka hålla hela vägen" Går sen ner till 60% sen kör dom på sista minuten eller glömmer. Spring istället!
Om man är ovan vid löpning är intervallträning något man ska vara mycket försiktig med. Iallafall om inte skadorna ska komma som ett brev på posten. Intervaller är bra men det är viktigt att vänja kroppen långsamt och värma upp ordentligt.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 20:59   #713
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Klockan LadyG länkar till är fin men kanske overkill för dig (åtminstone till en början). Den här kanske duger?

http://www.maxpuls.se/product_info.p...db36eee32179bd
Jag är prylgalen, bara så ni vet

Den här kan man programmera f ö:
"Programmerbar för intervallträning med tre tidsstyrda timers kopplade till olika pulszoner. Fem olika träningstyper kan förprogrammeras."
http://www.loplabbet.se/system/searc...uct.asp?id=420

Den är väl inte så våldsamt mycket overkill ändå
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 21:06   #714
Gnusram
Registered User
 
Gnusrams avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 1 703
Själv har jag fortfarande svartvit display på mobilen och tjocktv...

Appropå intervaller så ser jag det som ett sätt att komma igång. Jag har tittat lite på marathon.se och deras nybörjarprogram och där är sånna med i början. Tanken är ju att varva joggning med gång för att inte ta slut efter 10 min och tvingas krypa hem...

Jag försökte mig på att komma igång för ett par år sen med att lunka runt 2,5km spåret i skogen där jag bor men det blev ganska tråkigt.

Tack för tipsen också såklart!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det här är internet, och vi kan vara precis vilka dårar som helst bakom skärmen.
Journalen

Gamla filmsnuttar: Knäböj Ryckdrag Stötmark
Gnusram är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 21:12   #715
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Det låter som en lagom början, varva jogging och gång är en superbra början. Sen känner du ju själv när det är dags att korta ner gånginslagen och öka joggen, det ska inte vara så särskilt jobbigt i början för då är det inte roligt. Det är bättre att spara det där extrema slitet tills senor och muskler är med på noterna så du slipper sträckningar och inflammationer

En iPod eller något i den stilen kanske vore något, om du inte vill sjunga själv i spåret?
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 21:16   #716
Gnusram
Registered User
 
Gnusrams avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 1 703
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Det låter som en lagom början, varva jogging och gång är en superbra början. Sen känner du ju själv när det är dags att korta ner gånginslagen och öka joggen, det ska inte vara så särskilt jobbigt i början för då är det inte roligt. Det är bättre att spara det där extrema slitet tills senor och muskler är med på noterna så du slipper sträckningar och inflammationer

En iPod eller något i den stilen kanske vore något, om du inte vill sjunga själv i spåret?
Precis så tänker jag!

Sjunga själv ska jag inte! *S* Då får man väl polisen eller djurskyddsföreningen efter sig.. Men annars gillar jag nog att lyssna på skogen och suset när jag är ute.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det här är internet, och vi kan vara precis vilka dårar som helst bakom skärmen.
Journalen

Gamla filmsnuttar: Knäböj Ryckdrag Stötmark
Gnusram är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 21:18   #717
Oskar_NIN
Svag
 
Oskar_NINs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Lund
Inlägg: 468
Jag sprang för första gången över en mil igår och fick mersmak!
Oskar_NIN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 21:20   #718
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
En fråga om skoinköp:

Hursomhelst har jag sinnessjuka skavsårsbekymmer, jag hinner i stort sett ge skoförsäljaren pengar, ta emot skokartongen och sedan har jag köttsår på hälarna som tvingar mig att avstå från löpning i månader.

Med ett sånt upplägg kanske jag slipper mina skavsår när säsongens skor väl är utslitna och det är dags att skaffa nya. Va tros?
Sliter du med ut dina skor i hälen och sidorna av hälen sjukt snabbt?
Jag hade ett liknande problem förut, det blev bättre när jag tejpade på en hälförstärkning med brun Leukoplast. Kanske även kan minska friktionen med 2strumpor(inner/ytter) som multisportare?
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 21:25   #719
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Det låter som ett vettigt upplägg. Det lustiga är fortfarande hur dina fötter kan vara så känsliga. Jag har aldrig hört talas om någon som får skavsår så lätt som du. Det bästa vore om du kunde komma till botten med vad som orsakar såren.
Mina fötter har alltid varit känsliga, varje fotbollssäsong innebar blodiga fotbollstrumpor p.g.a. av skavsår.
Det här året har dock varit sjukt. Men jag kör nog på planerat upplägg.

Var inne på Löplabbet och testade skor i förrgår faktiskt, testade den nya modellen av skorna jag redan har (jag har New Balance 755, testade alltså New Balance 756) och ett par Mizuno Wave Nemesis som jag blev riktigt sugen på. Så det kan nog bli att jag springer i Mizuno-skor 2008.

Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Svär inte är du snäll. Om du är försiktig och har rätt skor/dubbar kan du springa ute på vintern. Det är också ett utmärkt tillfälle att införskaffa en ordentlig vinterlöpargarderob. Ett lutningsbart löpband kan möjligtvis nyttjas för bra backträning.
Ja givetvis kan jag springa ute, det har inget med det att göra. Hela grejen med löpbandet är ju att jag kan sluta i samma sekund som minsta känning kommer. Är jag utomhus och får känning måste jag ju åtminstone ta mig hem, det kan vara skillnaden mellan skavsår och inget skavsår.

Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Sliter du med ut dina skor i hälen och sidorna av hälen sjukt snabbt?
Jag hade ett liknande problem förut, det blev bättre när jag tejpade på en hälförstärkning med brun Leukoplast. Kanske även kan minska friktionen med 2strumpor(inner/ytter) som multisportare?
Dubbla strumpor kan nog va nåt faktiskt. Hälarna brukar slitas ut rätt fort ja, mina hälar är helt enkelt ett kapitel för sig.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 21:27   #720
Guybrush
Registered User
 
Guybrushs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 342
Citat:
Ursprungligen postat av Gnusram Visa inlägg
Men förmodligen har det gått en propp eller nåt för jag har börjat fundera på att springa lite.
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar_NIN Visa inlägg
Jag sprang för första gången över en mil igår och fick mersmak!
...och löparna blir fler och fler
Guybrush är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)