Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-03, 15:52   #691
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Solve Visa inlägg
Aldrig testat löpartights... men min favorit är ju shorts med långkalsonger under sedan en armlös tröja... fast har börjat gilla mycket kläder nu också, dock svårt o springa med de i sommar
Fryser du lätt? Kanske ska testa att välja klädsel lite mer strategiskt, ha lite glipor där kroppen kan göra av med överskottsvärme. Har inte mycket mer på mig än du när jag springer på vintern faktiskt(vindjacka och underställ tröja), men funkar det så funkar det.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-03, 15:57   #692
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av GurraGo Visa inlägg
Bland "rena" löparfilmer finns ju t.ex min personliga favorit "Chariots of Fire", men även Without Limits som handlar om Prefontaine (sågs häromdagen) var helt ok.

Chariots... blev förra året vald som bästa löparfilmen av amerikanska Runners Worldläsare medan de svenska konstigt nog valde Forrest Gump. Det är ju helt klart en film där springandet får stora inslag och det är väl en bra film men som löparfilm så förkastar jag den helt.

En film som jag inte kommer ihåg namnet på handlar om en gubbe som i Afrika börjar träna upp löpartalangen Christine för ultran "Comrades". Den var också bra.
Jag ställer mig i skamvrån pga att jag glömde bort Chariots of fire. Där är löpningen verkligen i fokus.

Nu såg jag också att EPSN har gjort en TV-film om Roger Bannisters drömmil, "Four minutes".
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-03, 16:02   #693
Jax
Registered User
 
Jaxs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: tattar runt
Inlägg: 3 772
Inte nog med att Marathonman har bedrövlig klädstil. Filmen är dessutom urtråkig.

"Chariots of Fire" har jag tyvärr inte sett, måste försöka göra det någon gång.
__________________
Träningsdagbok
Jax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-03, 16:41   #694
Pretender
Registered User
 
Pretenders avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Inlägg: 1 034
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Vad finns det mer för filmer, bra som dåliga, av intresse?
Prefontaine (1997), handlar precis som "Without limits" om Steve Prefontaine. Helt ok film, huvudrollen spelas av Paul Allen från American Psycho

/P
Pretender är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 09:20   #695
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Har inte mycket mer på mig än du när jag springer på vintern faktiskt(vindjacka och underställ tröja), men funkar det så funkar det.
Vilken del av Stockholm bor du i? I den del jag bor har vintern iaf inte anlänt ännu. Jag springer fortfarande i korta tights eller såna som slutar strax under knät samt t-shirt/linne.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 19:09   #696
Guybrush
Registered User
 
Guybrushs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 342
Hej alla löpare!

Jag hade tänkt att springa Göteborgsvarvet i maj nästa år och letar efter ett bra träningsprogram att följa eftersom jag inte kan ett skit. Det mest seriösa jag hittat är Anders Szalkais program på Marathon.se. Någon som följt hans program tidigare och har ett utlåtande om hur det är? Har verkar ju rätt duktig
Guybrush är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 19:58   #697
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Guybrush Visa inlägg
Hej alla löpare!

Jag hade tänkt att springa Göteborgsvarvet i maj nästa år och letar efter ett bra träningsprogram att följa eftersom jag inte kan ett skit. Det mest seriösa jag hittat är Anders Szalkais program på Marathon.se. Någon som följt hans program tidigare och har ett utlåtande om hur det är? Har verkar ju rätt duktig
Szalkai är duktig. Hans program verkar fungera bra för de flesta som följer det. Min egen erfarenhet är att du inte behöver följa programmet slaviskt. Det finns många vägar fram till att göra ett bra lopp. Ha gärna programmet som utgångspunkt men våga prova olika varianter på träningen. Det blir roligt och du lär dig mer efter hand.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 20:05   #698
Guybrush
Registered User
 
Guybrushs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 342
Ja, man ska kanske inte följa det så slaviskt utan mer ha det som lite riktlinjer.
Guybrush är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 20:06   #699
Solve
Registered User
 
Solves avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Huvudstaden
Inlägg: 934
Någon som kan länka?
Solve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 20:13   #700
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Guybrush Visa inlägg
Ja, man ska kanske inte följa det så slaviskt utan mer ha det som lite riktlinjer.
Grunden i programmen är som sagt jättebra. Det jag lärde mig mest från hans marathonprogram var vikten av att variera träningen med olika typer av pass. Låt fantasin flöda när du hittar på egna pass och du kan alltid förvirra någon löparpuritan.

Citat:
Ursprungligen postat av Solve Visa inlägg
Någon som kan länka?
http://www.marathon.se//news/home_halvmarathon.cfm
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 20:27   #701
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Vilken del av Stockholm bor du i? I den del jag bor har vintern iaf inte anlänt ännu. Jag springer fortfarande i korta tights eller såna som slutar strax under knät samt t-shirt/linne.
Jag menade förra vintern Just nu springer jag i träningsbyxor/tights med shorts över och långärmad t-shirt, möjligtvis handskar. Eller rättare sagt jag springer inte alls den här veckan eftersom thaiboxningen gjort mig till invalido.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 20:32   #702
kopparplåt
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 5
Om du nu vill ha upp din kondis skulle jag rekommendera:
4x4 minuters intervaller 2ggr i veckan. Löp 80% av maxpuls, eller så börjar du med en fart du inte orkar hålla i 4min. Du ska vara rejält trött efter passet.

Ett tips kan vara att inte köra alltför hårt dom 2 första intervallerna. Man kan ibland få känslan "det går inte". Så börja lätt ist, eller så kämpar du vidare som en riktig man
kopparplåt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 20:33   #703
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
En fråga om skoinköp:

Jag diskuterade detta lite löst med Noodles och machine gun innan Lidingöloppet men tänkte höra vad fler tror.
Hursomhelst har jag sinnessjuka skavsårsbekymmer, jag hinner i stort sett ge skoförsäljaren pengar, ta emot skokartongen och sedan har jag köttsår på hälarna som tvingar mig att avstå från löpning i månader.

Så nu inför vinterhalvåret har jag funderingar på att redan inhandla nästa säsongs skor. Jag kommer alltså fortsätta springa dom riktiga passen med mina skor som jag har idag men successivt under hela vinterhalvåret introducera dom nya skorna, t.ex. kortare pass på löpbandet i gymmet då jag kan sluta såfort jag känner att skavsårskänningen gör sig påmind.

Med ett sånt upplägg kanske jag slipper mina skavsår när säsongens skor väl är utslitna och det är dags att skaffa nya. Va tros?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 20:40   #704
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
jag hinner i stort sett ge skoförsäljaren pengar, ta emot skokartongen och sedan har jag köttsår på hälarna
Förlåt att jag skrattar men det där var rätt kul.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Så nu inför vinterhalvåret har jag funderingar på att redan inhandla nästa säsongs skor. Jag kommer alltså fortsätta springa dom riktiga passen med mina skor som jag har idag men successivt under hela vinterhalvåret introducera dom nya skorna

...

Med ett sånt upplägg kanske jag slipper mina skavsår när säsongens skor väl är utslitna och det är dags att skaffa nya. Va tros?
Det låter som ett vettigt upplägg. Det lustiga är fortfarande hur dina fötter kan vara så känsliga. Jag har aldrig hört talas om någon som får skavsår så lätt som du. Det bästa vore om du kunde komma till botten med vad som orsakar såren.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
på löpbandet
Svär inte är du snäll. Om du är försiktig och har rätt skor/dubbar kan du springa ute på vintern. Det är också ett utmärkt tillfälle att införskaffa en ordentlig vinterlöpargarderob. Ett lutningsbart löpband kan möjligtvis nyttjas för bra backträning.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 20:41   #705
Gnusram
Registered User
 
Gnusrams avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 1 703
Hej!
Jag är egentligen en tjock före detta styrkelyftare.
Men förmodligen har det gått en propp eller nåt för jag har börjat fundera på att springa lite.

Nu till frågan. Jag skulle vilja ha en klocka där man kan programera in intervaller och liknande innan man ger sig ut. Som alltså piper när man ska börja springa och piper igen när man ska gå en bit. Finns det sånna?

Tanken är alltså att börja med att springa t.ex 4*2min med 2min promenad mellan och sen öka på det där lite vartefter.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det här är internet, och vi kan vara precis vilka dårar som helst bakom skärmen.
Journalen

Gamla filmsnuttar: Knäböj Ryckdrag Stötmark
Gnusram är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)