Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-09-30, 16:29   #676
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jag skulle knappast påstå att skaparn och Yankee hade mycket kläder även om kroppen till stor del var täckt.
Addera en tunn vindjacka på Yankeee så har du min löparklädsel i -10 grader. Men som sagt, alla är vi olika i våra preferenser. Tunga bomullsoveraller a la Rocky är dock inte lämpade för träning överhuvudtaget. Anledningen till att Rocky hade det, var ju för att funktionsmaterial inte var uppfunnet på den tiden. Han springer i Converse också, det är väl ändå ingen som på allvar funderar på att ta efter det?
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 16:33   #677
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Jag letar fortafande efter ett par bra handskar att springa i, har problem med gamla köldskador i händerna som gör att det tar en 15-20min innan de värms upp, gör riktigt ont att springa utan något på. Så vad finns det för alternativ?
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 16:34   #678
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Överhettning är bara förnamnet.
+1

Så OM det skulle finnas någon fördel är det ju om din träning är specifik inför något extremt, du kanske tränar inför löpning i 50 graders värme t.ex.

Men finns det ingen särskild anledning till att lära sig springa med extra tyngd och/eller onödigt mycket värme finns enbart nackdelar.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 16:36   #679
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Jag letar fortafande fter ett par bra handskar att springa i, har problem med gamla köldskador i händerna som gör att det tar en 15-20min innan de värms upp, gör riktigt ont att springa utan något på. Så vad finns det för alternativ?
Jag har ett par tunna löparhandkar från Adidas i ClimaLite. Är det riktigt svinkallt (ner mot -15) tar jag mina skidhandskar (för längdskidor) från Craft. Det finns löparhandskar från de flesta märken, t.ex. Craft, Newline, Adidas, Nike, Brooks osv. Bara att ta dig iväg och prova dig fram till ett par som känns sköna och lagom tunna/tjocka.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 16:39   #680
Solve
Registered User
 
Solves avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Huvudstaden
Inlägg: 934
Grejen är att jag sprunit i de kläderna de senaste veckorna... gjort enorma framsteg tidsmässigt (för jag löper dubbelt så mycket) kan snart testa och köra i ´´vanliga´´ kläder och se om de hjälp... har fått för mej att man får bättre kondition när pulsen höjs... kanske fel återkommer med resultat nästa helg
Solve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 16:41   #681
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Tycker att kläderna jag hade igår var tämligen optimala. Gillar inte att bli kall om benen när jag springer och då krävs det långtights. Kroppstemperaturen igår var nog så bra den kan bli och den hade inte varit mer opti i andra kläder.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 16:45   #682
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
Tycker att kläderna jag hade igår var tämligen optimala. Gillar inte att bli kall om benen när jag springer och då krävs det långtights. Kroppstemperaturen igår var nog så bra den kan bli och den hade inte varit mer opti i andra kläder.
Som sagt, alla är olika i sina preferenser. Jag tyckte mina kläder var optimala och jag var inte det minsta kall en enda gång trots mitt snigeltempo. Jag har en kompis som alltid springer i långa tights, även om det är 25 grader varmt. Funkar det för den som har kläderna är det ju lugnt. Så länge det är snygga kläder dvs

Solve
: Om du springer dubbelt så mkt nu som förut, så har du nog med allra högsta sannolikhet svaret på dina resultatförbättringar där och inte i Rockykläderna.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 16:47   #683
Solve
Registered User
 
Solves avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Huvudstaden
Inlägg: 934
machine gun

De ligger något i de du säger men tänkte gämföra tiden sista gången jag sprang med kläder med tiden då jag springer utan...
Solve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 16:49   #684
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Solve Visa inlägg
machine gun

De ligger något i de du säger men tänkte gämföra tiden sista gången jag sprang med kläder med tiden då jag springer utan...
Det borde rimligtvis kunna ge en förbättring, med tanke på att du både blir av med en hel del extravikt samt får bättre avkylning. Återkom gärna med resultatet
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 16:51   #685
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Jag har ett par tunna löparhandkar från Adidas i ClimaLite. Är det riktigt svinkallt (ner mot -15) tar jag mina skidhandskar (för längdskidor) från Craft. Det finns löparhandskar från de flesta märken, t.ex. Craft, Newline, Adidas, Nike, Brooks osv. Bara att ta dig iväg och prova dig fram till ett par som känns sköna och lagom tunna/tjocka.
Ska köpa mig ett par och testa, kanske mest är vinskydd jag är ute efter,ett matrial som inte absorberar svetten. Köpte ett par förra året i nån slags tunn neopren, var rena döden
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 16:53   #686
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Solve Visa inlägg
men tänkte gämföra tiden sista gången jag sprang med kläder med tiden då jag springer utan...
Dra inte för stora slutsatser av en löprunda bara Solve. Dagsformen kan ställa till det och har du en dålig dag och gör en lite sämre tid så bör det inte tolkas som att mindre kläder är värdelöst.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 16:55   #687
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Solve Visa inlägg
Grejen är att jag sprunit i de kläderna de senaste veckorna... gjort enorma framsteg tidsmässigt (för jag löper dubbelt så mycket) kan snart testa och köra i ´´vanliga´´ kläder och se om de hjälp... har fått för mej att man får bättre kondition när pulsen höjs... kanske fel återkommer med resultat nästa helg
Du kommer att märka dina behov när du sprungit ett tag, testa lite olika lösningar. Löpartights is teh shit just nu(fast jag kör med shorts över, har lite komplex).
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 17:02   #688
Solve
Registered User
 
Solves avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Huvudstaden
Inlägg: 934
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Du kommer att märka dina behov när du sprungit ett tag, testa lite olika lösningar. Löpartights is teh shit just nu(fast jag kör med shorts över, har lite komplex).
Aldrig testat löpartights... men min favorit är ju shorts med långkalsonger under sedan en armlös tröja... fast har börjat gilla mycket kläder nu också, dock svårt o springa med de i sommar
Solve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-03, 15:36   #689
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Jag såg Marathonmannen igår och kom att tänka på det här med löparrelaterade filmer. I Marathonmannen hade Dustin Hoffman en rent bedrövlig hållning när han sprang. Att han sprang i mysbyxor, myströja och tjocka bomullsstrumpor gjorde inte saken bättre. För att satsa på en mara verkade han dessutom springa rätt korta sträckor.

En annan film som jag såg för ett par år sedan är "Running" med Michael Douglas. Den handlar om en kille som ska satsa på marathon i OS i Montreal 1976.

Beck-filmen Stockholm marathon är också given i ämnet.

Vad finns det mer för filmer, bra som dåliga, av intresse?
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-03, 15:48   #690
GurraGo
Registered User
 
GurraGos avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Haparanda
Inlägg: 1 467
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Jag såg Marathonmannen igår och kom att tänka på det här med löparrelaterade filmer. I Marathonmannen hade Dustin Hoffman en rent bedrövlig hållning när han sprang. Att han sprang i mysbyxor, myströja och tjocka bomullsstrumpor gjorde inte saken bättre. För att satsa på en mara verkade han dessutom springa rätt korta sträckor.

En annan film som jag såg för ett par år sedan är "Running" med Michael Douglas. Den handlar om en kille som ska satsa på marathon i OS i Montreal 1976.

Beck-filmen Stockholm marathon är också given i ämnet.

Vad finns det mer för filmer, bra som dåliga, av intresse?

Bland "rena" löparfilmer finns ju t.ex min personliga favorit "Chariots of Fire", men även Without Limits som handlar om Prefontaine (sågs häromdagen) var helt ok.

Chariots... blev förra året vald som bästa löparfilmen av amerikanska Runners Worldläsare medan de svenska konstigt nog valde Forrest Gump. Det är ju helt klart en film där springandet får stora inslag och det är väl en bra film men som löparfilm så förkastar jag den helt.

En film som jag inte kommer ihåg namnet på handlar om en gubbe som i Afrika börjar träna upp löpartalangen Christine för ultran "Comrades". Den var också bra.
GurraGo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)