Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-05-03, 15:48   #15766
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Jag undrar om ni har nagon aning om varfor detta hande:

Efter langpasset om 24km forrforra helgen sa fick jag ett blamarke pa insidan hoger kna. Jag vet att det uppkom under passet, men jag har ingen aning om varfor. Jag har inte kommit at nagot, kan man fa blamarken bara av att springa?
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-03, 20:27   #15767
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av JP Morgan Visa inlägg
Ökat löpningsträningen avsevärt och är lite orolig att jag gör det för snabbt, så jag undrar vad ni gör för att förhindra skador/överträning etc. på bästa möjliga sätt?

Just nu kör jag ormsalva/liniment efter varje löptur, kör både inom- och utomhus, samt skiftar skor och intensitet. Funderat på att köpa en stödstrumpa för ena knäet som jag haft lite problem med tidigare, vet ej om detta är vettigt dock.

Vad har ni för rutiner?
Bra svar av svenbanan. Vill tillägga att det kan vara bra att vara lite försiktig med saker som kan dölja att man gör fel, t.ex. liniment, smärtsillande och eventuellt stödstrumpor. Vet av egen erfarenhet att det kan leda till stressfraktur. Lös grundfelet istället för att behandla symptomen.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-03, 20:31   #15768
Detective
Transformation in progress
 
Detectives avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 5 353
God kväll.

Någon som har tips på var man kan hitta t-shirts med exempelvis:

5km sub 20min
10km sub 40min

Hade varit en trevlig motivation att kunna dra på sig en sådan när man har klarat ett mål
__________________
Mål 2023
Löpning: 1000km
Min Journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=126914
Löpning 2018 - 493,58km
Löpning 2019 - 479,81km
Detective är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-04, 04:52   #15769
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Detective Visa inlägg
God kväll.

Någon som har tips på var man kan hitta t-shirts med exempelvis:

5km sub 20min
10km sub 40min

Hade varit en trevlig motivation att kunna dra på sig en sådan när man har klarat ett mål
Finns massor med ställen man kan designa egna t-shirts.
Bara att googla.
Jag trycker mina egna tröjor på ett företag i närheten där jag jobbar.
Detta blir ganska dyrt dock jmfrt med de flesta andra alternativen på internet. Men kvaliten är grym!
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-04, 05:51   #15770
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Haha jäklar, jag har gått typ 500 meter och gjort 10 utfall. Men tack nu fick jag lite nya idéer : )


Om jag skulle tävla på en distans som skulle ta mig mer än 2h (typ Lidingöloppet eller nåt) så skulle jag inte bry mig om uppvärmning, utan använda de första kilometrarna till detta. Anledningen är att jag då ändå skulle vara tvungen att springa i lugnt tempo för att orka hela vägen i mål. Dvs onödigt att använda glykogendepåerna i onödan.

Kortare sträckor än så skulle jag vilja få upp pulsen för att inte bli tvärslut redan första kilometern. Det är en jäkla skillnad på alla sträckor som tar upp emot en timme eller nåt. Dessa distanser är man tvungen att springa med rätt hög puls redan från början om man vill prestera maximalt. Gör man detta utan att gradvis joggat upp och fått igång pulsen känns det ungefär som att man skulle vara i sjukt dålig form och helt otränad.

Jag tror man kan softa i tio minuter, en kvart eller nåt innan man startar, och fortfarande ha kvar den effekten. Kan vara värt att tänka på ifall man ska tävla och måste värma upp innan...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-04, 06:00   #15771
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Sohlsken Visa inlägg
Jag undrar om ni har nagon aning om varfor detta hande:

Efter langpasset om 24km forrforra helgen sa fick jag ett blamarke pa insidan hoger kna. Jag vet att det uppkom under passet, men jag har ingen aning om varfor. Jag har inte kommit at nagot, kan man fa blamarken bara av att springa?
Du kanske sopade i vänsterfoten mot insidan av högerbenet vid nåt tillfälle utan att du märkte det? Jag brukar ibland ha fullt med leriga streck på insidan av vaderna ifall jag springer i skogen då det är lerigt. Jag brukar aldrig känna att skorna vidrör vaden medans jag springer. Har väl för mycket endorfiner eller nåt i omlopp tänker jag...

Om det inte är det så kan det ju i princip vara vad som helst. Det är ju inte svårt att föreställa sig att en kapillär nånstans helt plötsligt fick nog och begick harakiri då du var ute och plågade benen i flera timmar.

Men det kan ju såklart vara nåt tecken på nåt allvarligt också. Jag har inga begrepp om vad oddsen för det ena eller andra är. Men personligen skulle jag inte brytt mig om jag inte hade några känningar av nån slags skada i övrigt.

Hur går det förresten med tröskelträningen? Uppenbarligen går det ju bra med långpassen i alla fall.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-04, 16:14   #15772
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du kanske sopade i vänsterfoten mot insidan av högerbenet vid nåt tillfälle utan att du märkte det? Jag brukar ibland ha fullt med leriga streck på insidan av vaderna ifall jag springer i skogen då det är lerigt. Jag brukar aldrig känna att skorna vidrör vaden medans jag springer. Har väl för mycket endorfiner eller nåt i omlopp tänker jag...

Om det inte är det så kan det ju i princip vara vad som helst. Det är ju inte svårt att föreställa sig att en kapillär nånstans helt plötsligt fick nog och begick harakiri då du var ute och plågade benen i flera timmar.

Men det kan ju såklart vara nåt tecken på nåt allvarligt också. Jag har inga begrepp om vad oddsen för det ena eller andra är. Men personligen skulle jag inte brytt mig om jag inte hade några känningar av nån slags skada i övrigt.

Hur går det förresten med tröskelträningen? Uppenbarligen går det ju bra med långpassen i alla fall.
Jag springer inte fort nog for att lyfta fotterna sa hogt
Hahaha ja det kanns kanske det. Eller seppuku, ar inte harakiri nar man simultant spetsar bade sig sjalv och nagon annan?

Troskeltraningen gar val bra. Jag korde intervaller i mandags och det gick ratt bra. Jag ville typ do. De tre forsta raknas nog som troskel, men de andra fem blev mest "overlevnad".
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 00:53   #15773
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Sohlsken Visa inlägg
Jag springer inte fort nog for att lyfta fotterna sa hogt
Hahaha ja det kanns kanske det. Eller seppuku, ar inte harakiri nar man simultant spetsar bade sig sjalv och nagon annan?

Troskeltraningen gar val bra. Jag korde intervaller i mandags och det gick ratt bra. Jag ville typ do. De tre forsta raknas nog som troskel, men de andra fem blev mest "overlevnad".
Hmm. Jag trodde suppuku och harakiri i princip var synonymer...

Om det är känslan du har av intervallerna så tror jag du håller snabbare tempo än tröskeltempo. Det brukar beskrivas som "comfortably hard", eller att man känner att man pushar sig och springer fort, men att man hela tiden ändå känner att man har en växel till. Man ska tex inte känna behovet av att stå och vila med händerna på knäna, under vilopauserna. Det ska helt enkelt inte vara mördarintervaller, där det känns som att man bara överlever.

Det du beskriver låter mer som VO2max intervaller. Inget fel på det, men det är lätt hänt att man övertränar eftersom dessa är intensivare och kräver mer återhämtning. Tröskelträning passar ju tex rätt bra att köra samtidigt med basträning, eftersom det är hyfsat låg intensitet och inte "stör" uppbyggnadsträningen så mycket.

Jag personligen har rätt ofta haft en tendens att springa mina tröskelintervaller (i alla fall de som är kring 1k) i nåt tempo mittemellan tröskel och VO2max. Det borde räcka som argument för det flesta at inse att det inte är rätt väg att gå...

Kan vara nåt att fundera på ifall du inte har björnkoll på dina tempon.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 01:21   #15774
Korvryttaren
Registered User
 
Korvryttarens avatar
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 257
Någon som läst och har erfarenheter att dela med sig? Känslosamma argument som tex ATG är bäst allt annat är fusk och liknande undanbedes.


https://www.strengthandconditioningr...fer-sprinting/

Based on this study, there may be benefits of training using partial squats for improving vertical jump height in collegiate athletes. In fact, it indicates that quarter squats may even be better than either half squats or full squats.

This study indicates that there may be benefits of training using partial squats for improving sprinting. In fact, it indicates that quarter squats may even be better than either half squats or full squats.





Korvryttaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 06:00   #15775
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Hmm. Jag trodde suppuku och harakiri i princip var synonymer...
Ursäkta för OT... De är i princip synonymer, men betyder ändå olika saker. "Harakiri" betyder ungefär "att skära upp magen", medan "seppuku" är det rituella självmordet där magen skärs upp med ett horisontellt och ett vertikalt snitt och en "kamrat" hjälper till genom att efter en "stund" skilja huvudet från kroppen.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 06:01   #15776
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Korvryttaren Visa inlägg
Någon som läst och har erfarenheter att dela med sig? Känslosamma argument som tex ATG är bäst allt annat är fusk och liknande undanbedes.


https://www.strengthandconditioningr...fer-sprinting/

Based on this study, there may be benefits of training using partial squats for improving vertical jump height in collegiate athletes. In fact, it indicates that quarter squats may even be better than either half squats or full squats.

This study indicates that there may be benefits of training using partial squats for improving sprinting. In fact, it indicates that quarter squats may even be better than either half squats or full squats.
Jag har inte läst just detta, ännu. Men hört detta tidigare.

Man går ju inte ofta ner vråldjupt då man tar sats inför ett hopp, vilket ju talar för kvartsböjar. Det är typ mer specifikt än djupa böjar.

Dessutom är man ju starkare ju närmare toppläget man kommer. Så det går ju att köra med tyngre vikter, vilket gör att man kan bli ännu starkare just i toppen av böjen.

Jag är inte helt hundra på att ovanstående stämmer till hundra procent. Men jag tror att det väl är i alla fall en del av resonemanget kring varför det är bra med kvartsböjar för hoppstyrka.

Problemet med att köra kvartsböjar på 150% av 1RM för djupare böjar, är ju då såklart att skaderisken ökar. Går man ner lite för djupt vet man ju inte vad som kan hända, och i största allmänhet borde ju kompressionskrafterna på ryggraden bli större. Kör man på lättare vikter får man ju problemet att det inte ger särskilt bra resultat, eftersom man är så stark i toppen. Fördelen med djupare böjar är ju att man blir starkare i alla vinklar ovanför bottenläget, och att man inte kan använda supertunga vikter är då snarare ett plus (eftersom skaderisken blir lägre ju lägre vikter man kan använda och ändå få önskat resultat). Om jag inte minns fel finns detta med i Vladimir Zatsiorskys bok Science and practice of strength training. Jag har dock tappat bort min, så jag ska inte svära på det.

Ett av problemen med att använda knäböj för att hoppa högre, är ju att man måste bromsa in innan man når toppläget. Det är sällan positivt att hoppa med en tung skivstång på ryggen. Det finns ju diverse utrustning iofs som tar hand om hela eller delar av vikten då man landar efter ett sådant hopp. Dessutom finns det utrustning som gör att en del av vikten lossar då man når ett visst djup i en tung negativ knäböj, sedan har man en betydligt lättare stång att accelerera upp och göra ett hopp med. Betydligt enklare torde det vara att använda sig av tyngdlyftarövningar som ryck och stöt för att kunna accelerera fullt ut. Även knäböj med kedjor kan ju göra att man kan få det tyngre högre upp.

Det är ju sällan enbart knäböj används för att öka hoppspänsten. Det typiska är ju att man använder knäböj för att öka muskelmassa och maxstyrka och så tyngdlyftning för att omsätta detta i mera explosiv power. Dessutom i kombination med plyometrisk träning.

Jag gissar att kvartsböjarna tar över en del av den träning som frivändningar och liknande kan ge i slutfasen av accelerationen. Skulle vara intressant att se nån typ av jämförelse där knäböj + frivändningar är med, eftersom det ju ger bättre resultat än bara knäböj.

EDIT: Varför la du in detta i löpartråden förresten?

Senast redigerad av svenbanan den 2017-05-05 klockan 06:05.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 06:07   #15777
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Ursäkta för OT... De är i princip synonymer, men betyder ändå olika saker. "Harakiri" betyder ungefär "att skära upp magen", medan "seppuku" är det rituella självmordet där magen skärs upp med ett horisontellt och ett vertikalt snitt och en "kamrat" hjälper till genom att efter en "stund" skilja huvudet från kroppen.
Haha. Ett av de bisarrare offtopicarna på ett tag...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 06:24   #15778
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Nu har jag skummat artikeln, eftersom jag inte kunde låta bli.
Mycket intressant måste jag säga!

Det verkar ju som om de hade frivändningar med i programmet. Så det här är kanske inte så relevant:

Citat:
Jag gissar att kvartsböjarna tar över en del av den träning som frivändningar och liknande kan ge i slutfasen av accelerationen. Skulle vara intressant att se nån typ av jämförelse där knäböj + frivändningar är med, eftersom det ju ger bättre resultat än bara knäböj.
Men det beror ju iofs lite på hur upplägget ser ut. Det kanske går att periodisera bättre så att man inte gör frivändningarna efter man redan tröttat ut sig med knäböj. Då kanske man kan få mer resultat av frivändningarna. Och då kanske kvartsböjargruppen inte kunnat få lika mycket ut av frivändningarna som ifall man gjort djupare böjar. Bara spekulationer såklart.

Annars är det väl som det stod i artikeln att det kanske fortfarande är vettigare för "nybörjare" att köra djupare böjar, för att kunna klara av grundare böjar senare i karriären.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 06:35   #15779
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Svenbanan behöver inga deltagare i sina spekulationer, han klarar fint av att argumentera med sig själv :-) Hur lång tid tar det att skriva ovanstående poster? Gissar att du är snabb i fingrarna. Det är intressant så jag läser :-)



Skickat från min D5803 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 08:00   #15780
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Svenbanan behöver inga deltagare i sina spekulationer, han klarar fint av att argumentera med sig själv :-) Hur lång tid tar det att skriva ovanstående poster? Gissar att du är snabb i fingrarna. Det är intressant så jag läser :-)



Skickat från min D5803 via Tapatalk
Antyder du att jag skulle lida av disassociativ personlighetsstörning månne?

*gollum*

Skriver snabbare än jag tänker oftast. Eller så har jag bara otur när jag tänker. Tror inte det tog så lång tid att skriva ihop. Jag skrev mest ner det krafs som flöt upp till ytan av medvetandet efter att jag läste lite om hoppträningen, vilket råkar vara nåt jag tycker är intressant. Spelade ju volleyboll förr om åren, och var tämligen besatt av spänstträning under en period...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)