Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-11, 20:15   #106
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Fast här har du ju inte direkt gnällt så mycket över att mentalvården inte sköter sitt uppdrag. Här har du ju mer gnällt över att du tycker samhället i stort är skevt. Dessutom blir det ju som sagt "gnäll" då du inte riktar den kritiken mot rätt instans utan bara vädrar ditt missnöje.

Sen tvivalar jag inte på att du rimligtvis kommer bli rätt illa omtyckt om du följer mitt "råd". Så jag är inte säker på att jag rekommendrar att du gör det.
Är ju ganska farligt att kritisera vårdapparaten i Sverige. Plötsligt ligger du där och får personlighetsraderaren inkopplad..


Jag har nästan nått insikten att den mentalt sjukes snubbeltråd i gången mot frihet inte är "shock doctors" eller lobotomisören, utan den tysta medlöparen som är mer hängiven till "ordning" än rättvisa; som föredrar en negativ fred, som är frånvaro av anspänning, till en positiv fred, som är närvaron av rättvisa; som konstant säger "jag håller med dig i målet du söker, men jag kan inte hålla med om dina metoder om direkt handling;" som paternalistiskt känner att han kan bestämma tidsfönstret för en annan mans frihet; som lever vid myten om tid och som konstant rådgiver den mentalt sjuke om att invänta "en lämpligare tillfälle". Ytligt förstående från välvilliga personer är mer frustrerande än absoluta missförstånd från illvilliga personer. Ljummen acceptanns är mer förvirrande än direkt avstånd!
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 23:20   #107
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Förstår att det är svårt att veta var man ens ska börja om man stått utanför samhället länge.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-12, 00:06   #108
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Om du vill få någon typ av jobb så tror jag att arbetsförmedlingen kan vara till hjälp, de har till uppgift att hjälpa de som ligger längst ifrån arbetsmarknaden. Prata med en handläggare, jag tror att du tillhör en av de mer anställningsbara personerna som söker sig dit denna vecka.

Vill du istället prata med någon om känslor och tankar men tycker att vården inte hjälper dig så kan du kanske prova gå till kyrkan och tala med en diakon. De är duktiga på det de gör och möter ledsna och ensamma människor dagligen. I din situation kanske det kan hjälpa dig med lite andlighet också, vad vet jag? Att vända sig till kyrkan kostar noll kronor.

Det är inte lätt att sätta sig in i din situation så här över internet och råden kanske är helt uppåt väggarna men hoppas det löser sig för dig på sikt.
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-12, 05:41   #109
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Jag skrev in mig på arbetsförmedlingen nu, kunde göra allt över nätet så det var ju bekvämt. Har någon sorts "planeringssamtal" bokat för 2:a december och jag skrev även in mig i alfakassan eller vad det nu va.

För mig personligen så är det ett jättejobb att bara göra detta eftersom man skäms så extremt mycket men det är ju det som måste/bör göras och för de som jobbar där så är ju liksom inte jag något speciellt eller en person som de ogillar, det är ju deras jobb.

I morgon måste jag även få till att skicka iväg de saker jag fick sålt på tradera i helgen, det är det jag får in pengar att leva på. Jag tar hand om slängda teknikprodukter och annat, fixar och säljer. Delvis för pengarna såklart men även för att jag verkligen ogillar att saker som fortfarande kan användas slängs.

Ledsen om jag kapat din tråd Dio.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-12, 07:26   #110
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Det var sjukt bra gjort! Två steg åt rätt håll
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-14, 01:43   #111
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Håller med ovanstående.

Kudos till dig!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)