Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-11-21, 15:54   #886
CarlJohan
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 3
Hej, springer en del i perioder men har problem med att jag ofta stukar/vrickar foten. Senast tog det exempelvis över 1,5 månad innan jag kunde springa igen och idag var olyckan framme igen. Händer oftast då jag springer i skogen p g a stenar, ojämnheter etc. Någon som vet nåt som går att göra åt saken, t ex stärka fotlederna eller liknande?
CarlJohan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 16:05   #887
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJohan Visa inlägg
Hej, springer en del i perioder men har problem med att jag ofta stukar/vrickar foten. Senast tog det exempelvis över 1,5 månad innan jag kunde springa igen och idag var olyckan framme igen. Händer oftast då jag springer i skogen p g a stenar, ojämnheter etc. Någon som vet nåt som går att göra åt saken, t ex stärka fotlederna eller liknande?
Jag är likadan, har överrörliga fotleder och förut stukade jag dem stup i kvarten. Inte kul alls. En ordentlig stukning kan ta upp till 18 månader att läka ut helt och under den tiden är det som bekant lätt att råka stuka sig igen pga att ligamenten i foten är uttänjda och svaga.

Träna mycket fotstyrka! Balansplatta, tåhävningar, plocka upp saker med tårna, knöggla ihop handdukar med tårna, tågång och annat spexigt. Inte den roligaste träningen, men väldigt nyttig. Det bästa du kan göra är egentligen att gå till en sjukgymnast och be om hjälp med övningar osv, så får du ett program som passar just dig.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 17:18   #888
CarlJohan
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 3
Tack så mycket! Ska definitivt testa det du föreslår och får se på sikt om det kanske är bäst att gå till sjukgymnast.
CarlJohan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 21:28   #889
GurraGo
Registered User
 
GurraGos avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Haparanda
Inlägg: 1 467
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Poängen med bra teknik i nedförsbackar är att man ökar tempot samtidigt som pulsen går ner, det är väldigt effektivt om man kan utnyttja det rätt. Pulsen ska gå ner om man gör rätt. Luta dig lätt framåt och håll ett flackt steg, dvs lyft inte så mkt på knäna, låt benen rulla på av sig själva och utnyttja lutningen, så att du slipper skjuta ifrån lika kraftigt som på flacken.
+1 . Helt rätt machine gun. Ytterliggare att tillägga är väl "kort steglängd" eller hög stegfrekvens ? Tränade 2 ggr med en löparklubb i somras och då körde vi träning i att springa snabbt nedför. Det är väl lite det du skriver när du skriver "flackt steg" men jag vill bara förtydliga och alltså säga att man inte tjänar mkt på att "ligga i luften" utan ska korta ned steglängden. ungefärs så iaf...
__________________
Jag ödslar fortfarande tid på löpare jag kallar hamburgare; de kommer aldrig att löpa på några rekordtider men de kan uppnå sin egen potential.
- Bill Bowerman

Blod,svett och tårar - min journal
GurraGo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-22, 11:42   #890
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJohan Visa inlägg
Hej, springer en del i perioder men har problem med att jag ofta stukar/vrickar foten. Senast tog det exempelvis över 1,5 månad innan jag kunde springa igen och idag var olyckan framme igen. Händer oftast då jag springer i skogen p g a stenar, ojämnheter etc. Någon som vet nåt som går att göra åt saken, t ex stärka fotlederna eller liknande?
Jag fick en allvarlig stukning på foten för fem år sedan och den led jag av under lång tid (drygt ett år). Läketiden är lång och det gäller att långsamt vänja foten vid belastning och se till att stärka fotlederna. Själv är jag helt besvärsfri idag men det fanns perioder där jag trodde att det var kört.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-22, 15:39   #891
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Någon som har tips på en bra vindjacka? Jag har nån billig Newline-skit just nu och jag gillar den inte alls. Alldeles för dålig ventilation, blir kondens i den, vilket gör att man blir nerkyld om det blåser.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-22, 17:22   #892
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Någon som har tips på en bra vindjacka? Jag har nån billig Newline-skit just nu och jag gillar den inte alls. Alldeles för dålig ventilation, blir kondens i den, vilket gör att man blir nerkyld om det blåser.
Vad som helst som endast har ett lager av gore-tex eller motsv. Min "gå från kontoret till lunchrestaurangen"-jacka (north face) dominerar fortfarande efter 3 år. I jackväg skulle jag säga att man får vad man betalar för, en regnjacka för 1500-2000 håller och fungerar länge.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-22, 20:32   #893
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
Vad som helst som endast har ett lager av gore-tex eller motsv. Min "gå från kontoret till lunchrestaurangen"-jacka (north face) dominerar fortfarande efter 3 år. I jackväg skulle jag säga att man får vad man betalar för, en regnjacka för 1500-2000 håller och fungerar länge.
Jag håller med om att Goretex-materialet är outstanding när det kommer till regn- och vindskydd, men jag tycker Goretex-jackor ofta är för varma för löpning. De är grymma till skidåkning däremot.

Är det riktigt kallt brukar jag köra på min softshell-jacka och det funkar jättebra, men då måste det vara åtminstone -10 annars blir den för varm.

Vill ha en jacka med bra ventilation och ok vindskydd som inte blir för varm. Helt vattentät behöver den ju inte vara.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-22, 20:47   #894
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Min gore-tex-jacka är bara ett lager och det är millimetertunt. Inget foder eller annat bs alltså, annars skulle jag också tycka att det var för varmt.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-22, 21:04   #895
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
Min gore-tex-jacka är bara ett lager och det är millimetertunt. Inget foder eller annat bs alltså, annars skulle jag också tycka att det var för varmt.
Har sett att det kommit en serie löparkläder med Goretex-membran, så det kanske kan vara värt att kolla in.

Tänkte mest om någon hade tips på en konkret modell, då det nästan är omöjligt att avgöra i butiken. Man kan ju inte gärna be att få provspringa den en timme...
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-25, 22:55   #896
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Tjejerna släpps in i Tjurruset - Woohoo!
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-26, 02:07   #897
nubbe
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 70
Funderar lite på löparskor. Har kört med ett par från löplabbet ett tag, men dom har känts sådär. Nu har jag gått och fixat riktiga inlägg till fötterna (behövdes, trampar fel och har cirka 1cm skillnad på benlängden). Nu är frågan, med dessa inlägg, kan jag gå o köpa ett par skor på stadium eller liknande? Eller ska jag fortfarande satsa på dyrare skor?
nubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-26, 10:41   #898
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av nubbe Visa inlägg
Funderar lite på löparskor. Har kört med ett par från löplabbet ett tag, men dom har känts sådär. Nu har jag gått och fixat riktiga inlägg till fötterna (behövdes, trampar fel och har cirka 1cm skillnad på benlängden). Nu är frågan, med dessa inlägg, kan jag gå o köpa ett par skor på stadium eller liknande? Eller ska jag fortfarande satsa på dyrare skor?
Du måste prova ut skor tillsammans med inläggen och som jag förstått det är det nästan svårare än om man inte har inlägg, så gå till Löplabbet/Runner's store eller liknande även nu.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-30, 01:31   #899
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Är det någon som gjort ett maxpulstest och vet hur det går till? Alltså ett riktigt under kontrollerade former, inte på egen hand.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-30, 12:19   #900
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Är det någon som gjort ett maxpulstest och vet hur det går till? Alltså ett riktigt under kontrollerade former, inte på egen hand.
Det beror lite på om man bara kollar maxpuls eller om man även kollar laktatnivåer för att få fram tröskelpuls osv. Jag har inte gjort något själv, men jag har fått det återberättat samt läst på lite om det. Man springer på löpband, man har pulsband på sig och testledaren håller i pulsmätaren samt reglerar hastigheten. Man får börja med att värma upp såklart, sen går det snabbare och snabbare och man brukar köra med mkt lutning har jag för mig. Man stoppar nånstans när man ser stjärnor och är på väg att trilla av bandet Vad jag förstått får man ofta några slag lägre än verklig maxpuls just för att man är rädd att åka av bandet och därför inte kan maxa helt. Ett utrustningsproblem alltså. Vill man kolla trösklar tar man även regelbundna blodprov under ett test för att få fram en laktatkurva.

EDIT: Submaxtest är vanligare. Då går man bara upp till en viss nivå och så lägger man på ett visst antal slag för att få fram en antagen maxpuls. Inte lika säkert resultat, men ett mindre plågsamt test.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)