Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-19, 06:53   #781
GurraGo
Registered User
 
GurraGos avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Haparanda
Inlägg: 1 467
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Jag har nog tänkt mig nåt liknande, mkt lugn distans (fast för mig innebär det istället 6 min-tempo) och när jag blir alltför uttråkad lägger jag väl in nåt kvalitetspass mest för variationens skull. Och så komplementträningen då, som för min del består av klättring och simning. Har även planer på att försöka få in åtminstone ett styrkepass per vecka.

Skriver du journal förresten? Vore kul att följa din träning, då du verkar vara en seriös och erfaren(?) löpare.
Låter som ett bra upplägg. Tror även på att man som du kan slänga in lite extra alternativträning (spinning, simning e.d) om man blir för trött på att harva runt i lugnt tempo.

Ja, man kan nog säga att jag är ganska seriös nuförtiden. Lite info om mig :

Har inte bestämt mig för om jag ska köra journal här än. Har upptäck Kollo ganska nyligen och hängde mkt på puls tidigare och jag skriver fortfarande "DT-rapporter" där. Eftersom uppdateringar i SportTracks, Motionbased och skrivandet på puls tar en del tid samt jag nu för bok över min kost (excel-makrot) så känns det som om något måste försvinna om jag ska hinna skriva journal här på Kollo också. En variant skulle kunna vara att jag "klipper och klistrar" avseende mina inlägg från puls och kollo så kan jag föra träningsjournal på båda ställen.

Mitt första lopp var Göteborgsvarvet år 2004 och det har jag sprungit varje år därefter (som bäst 1 h 28 min 18s). Riktigt biten blev jag dock successivt först under 2006 och det var då jag körde min första mara (03:24:xx). Ditt citat från z_bumbi får mig att dra på smilbanden varje gång; det stämmer så sjukt bra in på mig. Nu för tiden har jag ju gps/pulsklocka, nya skor varje 4:e månad och funderar på att skaffa tävlings/träningsskor samt har stenkoll på mina senaste km-tider *whistle* . Tränade lite väl mkt i våras och blev då övertränad men jag sprang ändå maror och halvmara men resultaten var ytterst tveksamma. Nu ska jag ta det lugnare och successivt bygga upp en vana att springa mycket. För övrigt ska jag börja kolhydratladda idag inför ett 50km terränglopp på söndag. Ska bli mkt spännande att se hur det går eftersom jag aldrig sprungit så långt innan .

Du verkar också duktig så det ska bli kul att utbyta erfarenheter här på kollo i framtiden. Uppskattar Kollo framförallt eftersom det är modernare gränssnitt än puls, yngre "publik", mer fokus på kost,näring och annan träning än just löpträning, otroligt stort kunnande samt tråden "Era måltider & tips med bilder"
GurraGo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 10:03   #782
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Det var riktigt bra tider du hade där! Klart man kan klippa och klistra journalanteckningar, jag gör det själv mellan de två journaler jag har (här och på halso.info).

50 km terräng är långt. Imponerande utmaning du ger dig på. Vilket lopp är det? Lycka till!
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 14:57   #783
GurraGo
Registered User
 
GurraGos avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Haparanda
Inlägg: 1 467
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Det var riktigt bra tider du hade där! Klart man kan klippa och klistra journalanteckningar, jag gör det själv mellan de två journaler jag har (här och på halso.info).

50 km terräng är långt. Imponerande utmaning du ger dig på. Vilket lopp är det? Lycka till!
Man tackar Ska överväga att klippa och klistra, men jag börjar nog inte med det just nu under tentapluggsperioden

Loppet är en engångsföreteelse som heter Markusloppet. Det är en triathlonklubb i Lund som anordnar det för att fira en medlem som fyller år (gissa vad han heter?). Vi kommer enbart bli 15-20 deltagare pga begränsning gällande markägartillstånd så det ska bli väldigt spännande

Se mer på www.teamcreate.se under fliken Trailrun.
GurraGo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 15:25   #784
Fever
Registered User
 
Fevers avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 299
machine gun
Du skall ta allt du läser med en nypa salt, det är bättre att träffa oss i verkligheten så kan du dra dina egna slutsaster.
Så är det med allt du läser, även om det är i runners world.
Vi är inte mer fantastiska än några andra, men vi vågar mer och vi vill deltaga (inte titta på).
Sedan anser inte jag att varken Åsa, Catrin eller jag är särskilt muskelösa, utan vi vet bara hur vi tar i form för att stå på scen för att det skall se ok ut

Tack för ditt stöd och jag hoppas vi råkar på varandra ute på loppen.

Eddie Vedder
Min träningdos är inte så märkvärdig, det är snarare min vila som är imponerade.
Fattar själv inte hur jag orkar med att genomföra allt, när jag inte får mer än några timmars sömn.
Mängden blir aldrig mer, men kvaliteten.
Nu skall jag ner i vikt och sedan blir det tuff träning och då skall det jagas tider (så man har något att skryta om för sina barnbarn).
Tack för visat intresse, släng gärna in någon kärleksförklaring någon gång

Noodles
Låt oss göra det tillsammans, ju fler ju bättre
Hjälper gärna till och stötta min egen sort:love:

Här för övrigt redan inplanerade lopp, så om ni kommer dit hojta till:

Kiel marthon (Båda tävlar och båda siktar på topp tre)

M i 6-h löpning (båda siktar på topp tre)

Paris marathon (båda tävlar och siktar på personliga rekord)

LILLA EDET 6-h lopp (båda springer siktar på topp tre)

STOCKHOLM marathon (båda springer siktar på personligt rekord)

Svenska och Nordiska mästerskapen i 24-h löpning (båda siktar topp tre).

Ett 48-h lopp är också på G

Fler lopp kommer allt eftersom.

Gbgs bästa gym?
Bilden från igår med Mattias som skall tävla på Lucia.
Life heter gymmet och är underbart.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Re-exposure of DSC00507.JPG (58.2 KB, 222 visningar)
__________________
Mannen som alltid stavar protein fel
Dagbok:Löpning, styrka, boxning mmhttp://forum.body.se/showthread.php?p=536124#post536124
Fever är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 15:54   #785
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Fever Visa inlägg
machine gun
Du skall ta allt du läser med en nypa salt, det är bättre att träffa oss i verkligheten så kan du dra dina egna slutsaster.
Så är det med allt du läser, även om det är i runners world.
Vi är inte mer fantastiska än några andra, men vi vågar mer och vi vill deltaga (inte titta på).
Sedan anser inte jag att varken Åsa, Catrin eller jag är särskilt muskelösa, utan vi vet bara hur vi tar i form för att stå på scen för att det skall se ok ut

Tack för ditt stöd och jag hoppas vi råkar på varandra ute på loppen.
Självklart ska man inte tro på allt man läser, men jag är imponerad av alla som springer långt och mycket och med fina resultat. Sen om man kombinerar sporter som "inte borde" gå ihop blir det ju än mer fascinerande. Det är helt enkelt kul att se att det överhuvudtaget är genomförbart.

Citat:
Ursprungligen postat av Fever Visa inlägg
Här för övrigt redan inplanerade lopp, så om ni kommer dit hojta till:
/.../
STOCKHOLM marathon (båda springer siktar på personligt rekord)
Står med även i min kalender. Jag kräver en revansch efter att ha blivit knockad av hettan i årets upplaga (jag kom visserligen i mål, men fort gick det inte). Hoppas på mer humant väder.

Citat:
Ursprungligen postat av Fever Visa inlägg
LILLA EDET 6-h lopp (båda springer siktar på topp tre)
Vad är det för lopp? Jag är nyfiken på 6-timmarslopp måste jag erkänna.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-20, 21:22   #786
yetiarc
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av tejpis Visa inlägg
Kan man köpa Vibram FiveFingers i Sverige?
Om det är några som undrar hur dessa är att löpa / träna i så kan jag svara på dessa frågor.

Lägger en hel del pass i dessa just nu.
yetiarc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-20, 23:13   #787
Bärs
Registered User
 
Bärss avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 400
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Nu när tävlingssäsongen är slut för de flesta, hur lägger ni upp träningen?
Inleder med att sluta vara skadad åtminstone. För fjärde året i rad begick jag samma misstag och skadade mig på hösten när jag återupptog träningen efter sommarens lopp. Det här året hoppade jag på ett mycket tungt träningsprogram som jag hittat i min nya löparbok. Allt var upplagt för succé, förutom att jag förträngde kapitlet om hur man återupptar träningen efter en paus. Det är oförlåtligt.
__________________
Freden beror kort sagt, och har alltid berott på en enda sak: arabledarna måste finna sig i att vi är här. - Golda Meir 1975
Bärs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 10:53   #788
Solve
Registered User
 
Solves avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Huvudstaden
Inlägg: 934
Citat:
Ursprungligen postat av Bärs Visa inlägg
förutom att jag förträngde kapitlet om hur man återupptar träningen efter en paus. Det är oförlåtligt.
Skulle du kunna utvecka det där?
Solve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 12:14   #789
Bärs
Registered User
 
Bärss avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 400
Citat:
Ursprungligen postat av Solve Visa inlägg
Skulle du kunna utvecka det där?
Gärna, kan du precisera litet vad det är jag skall utveckla?
__________________
Freden beror kort sagt, och har alltid berott på en enda sak: arabledarna måste finna sig i att vi är här. - Golda Meir 1975
Bärs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 12:23   #790
Solve
Registered User
 
Solves avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Huvudstaden
Inlägg: 934
Citat:
Ursprungligen postat av Bärs Visa inlägg
Gärna, kan du precisera litet vad det är jag skall utveckla?
Vad man ska tänka på när man återupptar löpandet jag har bara löptränat ett halvår så har löpt på utan längreavbrott förän nu när jag blev sjuk. Men är alltid kul att veta
Solve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 15:57   #791
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Solve Visa inlägg
Vad man ska tänka på när man återupptar löpandet jag har bara löptränat ett halvår så har löpt på utan längreavbrott förän nu när jag blev sjuk. Men är alltid kul att veta
Framför allt ska man tänka på att trappa upp stegvis. Viljan och möjligheterna att pressa sig finns ofta i skallen. Problemet är att kroppen inte är redo för det. Även erfarna löpare har mer än en gång fått ångra sin iver att komma tillbaka snabbt.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 23:22   #792
Bärs
Registered User
 
Bärss avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 400
Citat:
Ursprungligen postat av Solve Visa inlägg
Vad man ska tänka på när man återupptar löpandet jag har bara löptränat ett halvår så har löpt på utan längreavbrott förän nu när jag blev sjuk. Men är alltid kul att veta
Min förtjänstfulla bok har detaljerade anvisningar om just den saken, så detaljerade att jag inte i detalj kan återge dem. Grundtanken är dock att man får räkna med lika lång tid för återgång till normal veckomängd som den tid man hade löppaus. "Återgångstiden" delas in i block i vilka man stegvis bygger upp normal veckomängd. Ett exempel: Du springer 30 km i veckan och blir skadad. Du tar paus i sex veckor. När du börjar springa igen skall det ta sex veckor innan du är tillbaka på 30 km i veckan. Första tredjedelen (två veckor) springer de 33 % av 30 km, dvs 10 km i veckan. Andra tredjedelen 50 % av 30 km, och de sista två veckorna 75 % av 30 km. All denna löpning är endast lätt distanslöpning (pratfart). Därtill skall du hålla ett lugnare tempo än du gjorde innan du blev skadad, och sänka det ännu mer om du lagt på dig några kg under pausen. Pauser på upp till fem dagar behöver inte tas i beaktande. Pausar du åtta veckor uppåt får man räkna med 15 veckor men då enligt ett mer komplicerat program samt rejält justerad intensitet.
__________________
Freden beror kort sagt, och har alltid berott på en enda sak: arabledarna måste finna sig i att vi är här. - Golda Meir 1975
Bärs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-22, 05:38   #793
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Tack för det Bärs, jag behöver lite riktlinjer att gå efter.

Än sålänge sköter jag mig iom att jag plågar mig själv med gymkondition och dämpar således akuta konditionsträningsabstinensen. Men ju mer löpningen kommer introduceras ju mer sugen kommer jag bli, då måste jag kunna hålla tillbaka litegrann.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-22, 06:53   #794
GurraGo
Registered User
 
GurraGos avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Haparanda
Inlägg: 1 467
Tänkte bara tipsa andra löparnördar om min journal. Sprang ett 50 km terränglopp igår vilket blev startskottet för journalen. Ett ordentigt referat av loppet finns i min journal. Se länk nedan
__________________
Jag ödslar fortfarande tid på löpare jag kallar hamburgare; de kommer aldrig att löpa på några rekordtider men de kan uppnå sin egen potential.
- Bill Bowerman

Blod,svett och tårar - min journal
GurraGo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-22, 07:01   #795
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Citat:
Ursprungligen postat av Bärs Visa inlägg
Min förtjänstfulla bok har detaljerade anvisningar om just den saken, så detaljerade att jag inte i detalj kan återge dem. Grundtanken är dock att man får räkna med lika lång tid för återgång till normal veckomängd som den tid man hade löppaus. "Återgångstiden" delas in i block i vilka man stegvis bygger upp normal veckomängd. Ett exempel: Du springer 30 km i veckan och blir skadad. Du tar paus i sex veckor. När du börjar springa igen skall det ta sex veckor innan du är tillbaka på 30 km i veckan. Första tredjedelen (två veckor) springer de 33 % av 30 km, dvs 10 km i veckan. Andra tredjedelen 50 % av 30 km, och de sista två veckorna 75 % av 30 km. All denna löpning är endast lätt distanslöpning (pratfart). Därtill skall du hålla ett lugnare tempo än du gjorde innan du blev skadad, och sänka det ännu mer om du lagt på dig några kg under pausen. Pauser på upp till fem dagar behöver inte tas i beaktande. Pausar du åtta veckor uppåt får man räkna med 15 veckor men då enligt ett mer komplicerat program samt rejält justerad intensitet.
Med all respekt. Om det var det enkla så vill jag inte ens veta vad det komplicerade program som följde efter en längre vila. Skräm inte upp folk här till att fundera ihjäl sig över träningsdos.

Med risk för att det ska avslöjas att jag inte har någon teori som backar upp det och att det dessutom kanske inte är överförbart på löpning så är mina erfarenheter från cykling att många av de råd om viloperiod och upptrappning gjorda för en elit som haft en säsong bakom sig med betydligt fler tävlingar och en kropp sliten långt bortom vad vi motionärer tror är möjligt. Det viktigaste med vår vila är snarare att få tillbaka motivationen och suget efter att träna. Sedan faller det sig ganska naturligt att man med 7 månader kvar till nästa tävling inte kör så mycket hårda pass just för att distansträning är viktigare.

MEN nu talar vi löpning som är betydligt hårdare mot kroppens alla leder och jag ska inte säga åt folk hur man ska undvika skador när jag själv undviker dem genom aspirin+koffein. Men frukta i vilket fall inte mängden, även om man kanske ersätter löpningen några dagar i veckan med cykel, skidåkning, rodd eller simning. Och förstås bodybuilding. Biceps är en muskel som rätt tränad inger respekt när man kröker armen iklädd linne som så många löpare gör.
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)