Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-09-24, 07:51   #646
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Jax Visa inlägg
Är det inte bland knäppskallar man vill ha respekt? Medelsvensson kommer ändå bara att tycka att man är trög på riktigt.
Medelsvensson blev mest förvånad när jag skulle springa en andra gång.
"Varför gör du det igen om du redan klarat det en gång?"

Kommentarerna från folk som inte själva springer kan variera mycket. En del tycker att marathon är galet eftersom de själva har svårt att springa 5 km. "Jag blir anfådd redan efter ett par km. Hur kan man springa så länge?". Lite roligare är de som drar upp en tid de gjort på 5 km och sedan med enkel multiplikation räknar ut vad som skulle vara en rimlig sluttid på maran.

Bland de riktiga knäppskallarna är det svårt att få respekt. Framför allt är det svårt att bli en del av gemenskapen om man inte börjar varje mening med "Jag är en löpare" och sedan definierar hela sin person efter det.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 08:31   #647
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Eftersom jag har tid att tjafsa.

För att ge tips bör man väl kanske säga vad ett visst föreslaget träningsupplägg ska var bra för. Att bara säga "gör så, för det skulle jag har gjort" är egentligen helt meningslöst ifall han inte vet vad dina mål och förutsättningar är. Så nej, det "sade inte sig självt."
Har inte tid att tjafsa, och bryr mig inte, ha de gott.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 08:41   #648
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Hade en 5km slinga elljuspår i "terräng" när jag bodde i obygden. Fast min sträcka var ca 50% backar, riktig sadist som lagt den slingan. Gissar att det är något liknande kanske.

Bra är att du får gratis intervall träning, vill du göra det svårare för dig börja spurta upp för alla backar.

Det dåliga är väll att man inte kan lita på tiden man får jämfört med en plan bana, backar suger mer kraft ur kroppen än man tror så man gör mycket bättre tid på plan mark.

Finns egentligen inget negativt om du orkar ta dig runt och kan börja komma runt ett varv till. Det gäller bara att lägga upp löpningen så att den blir varierad mellan snabba pass och riktigt lågintensiva joggingpass.

Enda du behöver göra för att få bättre effekt ät att springa längre tid mins 30min varje pass.

Det är vad jag skulle ha gjort.
För att springa snabbare kan du helt enkelt antingen springa lång intervaller längs banan med tidur med 3min intervaller, en snabbare en långsammare.

el Sprinta upp för backarna.

el Välja en backe som är lagom brant och sprinta upp för och gå ned en 10 gånger som ett pass.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 08:51   #649
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
För att springa snabbare kan du helt enkelt antingen springa lång intervaller längs banan med tidur med 3min intervaller, en snabbare en långsammare.

el Sprinta upp för backarna.

el Välja en backe som är lagom brant och sprinta upp för och gå ned en 10 gånger som ett pass.
Du brydde dig ju. Inte ljuga.
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 08:58   #650
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Du brydde dig ju. Inte ljuga.
Ja fast diskutera inläggs upplägg med dig ger inte Solve så mycket. Så jag förtydligar heldre mitt tidigare inlägg. Så att det blir något mer meningsfullt.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 11:13   #651
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Framför allt är det svårt att bli en del av gemenskapen om man inte börjar varje mening med "Jag är en löpare" och sedan definierar hela sin person efter det.
Det där är för övrigt den optimala bortförklaringen till varför vikterna i gymmet rasar och varför jag får ta i som en idiot för att göra en 6:a på 60kg i bänkpress. "Jag är en löpare och därför är jag inte stark/grov" Typ
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 17:03   #652
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Det där är för övrigt den optimala bortförklaringen till varför vikterna i gymmet rasar och varför jag får ta i som en idiot för att göra en 6:a på 60kg i bänkpress. "Jag är en löpare och därför är jag inte stark/grov" Typ
"Jag är en löpare och vill inte råka lägga på mig en massa onödig muskelmassa och bli tung och klumpig" heter det
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-27, 11:15   #653
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
"Jag är en löpare och vill inte råka lägga på mig en massa onödig muskelmassa och bli tung och klumpig" heter det
Om man inte är ultralöpare för då behöver kroppen extra muskelmassa för att orka de extrema påfrestningarna, enligt Rune Larsson

Fast inte är väl sprinters speciellt späda heller..?
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-27, 11:19   #654
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Om man inte är ultralöpare för då behöver kroppen extra muskelmassa för att orka de extrema påfrestningarna, enligt Rune Larsson
Ett extra späcklager dessutom.

Det var en sammanfattning av hur diskussionerna angående styrketräningens vara eller icke vara brukar se ut på... ett annat forum.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-27, 11:28   #655
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Aha, då är jag med igen

Jag tyckte väl det lät som klena bortförklaringar
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-27, 16:10   #656
Ironwoman
Registered User
 
Ironwomans avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 490
Vid långa distanser, kan det mycket väl vara en fördel med lite extra muskler. På distanser då hastigheten spelar mindre roll och det mer handlar om att jogga distansen. Då gäller det att ha fungerande muskler kvar, desto mer muskler desto större chans finns det att iaf några fibrer fungerar mot slutet. Fast det handlar ju fortfarande om att med lätthet jogga/löpa så man kan inte vara alltför tung. Sedan är det en fördel om man med naturen fått extra tåliga muskler som kan jobba under lång tid.
Ironwoman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-27, 16:16   #657
Ironwoman
Registered User
 
Ironwomans avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 490
Kolla http://www.ultramarathonman.com/flash/ en av de bästa ultralöparna, han är betydligt större än andra elitlöpare, men ändå inte stor.
Ironwoman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-27, 20:37   #658
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Det är ju HAN som är på omslaget till Runners World! Jag tyckte väl jag kände igen nunan

Jag beundrar verkligen de som orkar springa ultramaror, som Rune som vunnit Spartathlon (246km!!!) ett antal gånger, hans fru Mary (som är ÄNNU duktigare än Rune) eller Dean Karnazes som också är oerhört meriterad. De har något som inte alla har, en vilja och mental styrka som jag inte kan annat än beundra.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-28, 19:15   #659
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Det är ju HAN som är på omslaget till Runners World! Jag tyckte väl jag kände igen nunan

Jag beundrar verkligen de som orkar springa ultramaror, som Rune som vunnit Spartathlon (246km!!!) ett antal gånger, hans fru Mary (som är ÄNNU duktigare än Rune) eller Dean Karnazes som också är oerhört meriterad. De har något som inte alla har, en vilja och mental styrka som jag inte kan annat än beundra.
Inte på senaste numret (väl?). Däremot har han ju varit det tidigare, såklart.

Ironwoman har ju precis skaffat sig erfarenhet från ultralöpningens förlovade land och passade såklart på att dra till med 100 km när hon ändå var i farten

Mary är ju fantastisk, speciellt med tanke på att hon under ett lopp blev påkörd av sin följebil (chauffören somnade!) och domen blev om jag inte minns fel att hon inte skulle kunna gå igen och med all säkerhet inte springa. Trodde de, ja... Det finns fler storys om just långdistansare som fått liknande domar och tagit sig igenom rehaben på ett sätt som ingen trodde var möjligt. Jag tror det är den övermänskliga smärttåligheten och den enorma viljan och mentala styrkan som gör det. En vanlig människa hade bara accepterat sitt öde och lugnt suttit kvar i rullstolen resten av livet.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-29, 17:20   #660
Solve
Registered User
 
Solves avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Huvudstaden
Inlägg: 934
Tack för alla svar jag fick förra gången härliga personer här inne verkligen... Jag har fått för mej att ha på mej väldigt mycket kläder när jag springer nu (inte för att det är kallt då )
Såg på rocky (filmen) att han hade det när han sprang är det för att höja pulsen så att konditionen blir bättre eller för att bränna underhudsfett?

Är det bra/meningslöst? Vad är fördelarna/nackdelarna?
Solve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)