Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-09-13, 08:16   #616
Guybrush
Registered User
 
Guybrushs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 342
Ofta kan ordentliga löparstrumpor minska problemen med blåsor. Att tejpa fungerar inte för mig, det glider till sist av om jag kör längre pass.

Jag var tvungen att byta skor för att helt få bukt med mitt problem. Att hitta rätt doja kan vara svårt. Jag bävar inför nästa inköp när mina är utslitna!
Guybrush är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 13:21   #617
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av G-ice Visa inlägg
Verkar vara som du säger att det handlar om att vänja kroppen och ta det lugnt i början vilket jag har gjort men kanske inte tillräckligt. Ska dra ner på löpningen till 1,5-2 pass i veckan och köra övrig konditionsträning på motionscykel tror jag. Kanske tar för korta steg också. Har rätt mkt kramp i framsidan av vaden fran och till. Ska tänka och öva på det i fortsättningen.

Tack för tipset.

Någon skrev att det kanske inte är benhinnorna. Jag har dragit längs med benkanten och är rätt säker på att det är det. Att det har med muskulaturen att göra tror jag inte. Har dessutom rätt starka och uthålliga vader. Ska kolla på Löplabbet för säkerhets skull om jag tar mig dit framöver.

Tack för tipset.
Att man har starka vader motsätter inte problem med muskelknutar etc. Jag har själv haft ganska ordentliga muskulära problem med underbenen tidigare, trots att jag har ganska rejäla vader. Men är det riktigt ömt längs benkanten och gör ont längs själva benet, så kan det ju tyvärr vara benhinnorna.

Ett tips som gäller alla är att aldrig öka träningsvolymen mer än 10 % per vecka och att aldrig öka mer än en parameter åt gången. Dvs, öka antingen sträckan eller hastigheten, aldrig båda på en gång.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 16:04   #618
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Ett tips som gäller alla är att aldrig öka träningsvolymen mer än 10 % per vecka och att aldrig öka mer än en parameter åt gången. Dvs, öka antingen sträckan eller hastigheten, aldrig båda på en gång.
Instämmer. Tur att varken du eller jag skulle bryta mot den regeln.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 18:18   #619
Frantic
Registered User
 
Frantics avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 155
Ska se om jag hittar nåra löparstrumpor. De borde finnas på stadium va?
Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 18:19   #620
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Kör på vanliga korta herrstrumpor istället. Fungerar lika bra och håller mycket bättre.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 19:18   #621
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic Visa inlägg
Ska se om jag hittar nåra löparstrumpor. De borde finnas på stadium va?
Vet inte om det bara var Stadium i Solna, men de hade iaf ta 2 betala för 1 på Seger-strumpor förra veckan.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 19:53   #622
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Instämmer. Tur att varken du eller jag skulle bryta mot den regeln.
Sssch!! *whistle*

Men så fick jag lägga ner ganska mkt pengar på behandlingar när min kropp sa ifrån pga massiv ökning av träningsvolymen också.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 20:38   #623
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Team Stockholm Marathon

Någon mer än jag som kommer träna med Team Stockholm Marathon? Gemensamma långpass varje söndag (start 28/10) samt föreläsningar en gång per månad. Totalt 32 träningstillfällen. Det ingår även en startplats i Premiärmilen (och en tröja ). Tycker det känns som ett bra sätt att få lite motivation till att genomföra långpassen även under vinterhalvåret, det blir ju roligare med sällskap och farthållare är ju aldrig fel. Speciellt för mig, som lätt komar iväg i ett alldeles för lågt tempo när jag springer själv.

(man måste inte ha planer på att springa Stockholm marathon för att delta)
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-20, 13:47   #624
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Hässelbyloppet 14/10

Någon mer som ska springa Hässelbyloppet 14/10? Den perfekta avslutningen på löparsäsongen innan grundträningsperioden tar vid. 10 flacka asfaltskilometer, rena drömmen efter 30 kuperade terrängkilometer i LL... Kom igen nu! Sista anmälningsdag 24/9.

Räknar knappast med något makalöst resultat med LL i benen bara två veckor tidigare, men att sätta nytt officiellt PB vore ju på tiden och det borde gå bra, med tanke på att jag slog mitt gamla PB på träning för ett tag sen och tävlingar brukar ju kunna få hornen att växa Den stora frågan lyder: Tävlingsklass eller motionsklass? Hmm...
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-20, 13:59   #625
pafa75
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 6
Nu har jag inte läst hela tråden men är det någon mer än mig som brukar gå direkt till skomakaren och sy fast läder i hälkappan (tror det är den korekkta termen) detta är ju bra om man som mig sliter den delen av skon otroligt mycket och vill öka livslängden vesäntligt.
pafa75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-20, 14:05   #626
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av pafa75 Visa inlägg
Nu har jag inte läst hela tråden men är det någon mer än mig som brukar gå direkt till skomakaren och sy fast läder i hälkappan (tror det är den korekkta termen) detta är ju bra om man som mig sliter den delen av skon otroligt mycket och vill öka livslängden vesäntligt.
Nej, eftersom stötdämningen i en löparsko för min del ger upp innan hälen gör det. Fast New Balance, som jag använder, har rejäl häl å andra sidan. Den sitter tajt och omsluter hälen helt så man kan inte glida omkring och skava där.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-20, 19:58   #627
Bärs
Registered User
 
Bärss avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 400
Måste helt kort inflika ett boktips i tråden:

Jack Daniels' Running Formula (andra upplagan)


Beställde den och har nu läst den två gånger. Helt knäppt bra bok. Min bästa maratid från i somras är 3,40 och jag känner nu en nästan overkligt obegränsad lust och potential att förbättra tiden till nästa sommar, tack vare boken. Köp den, den har svar på allt!
__________________
Freden beror kort sagt, och har alltid berott på en enda sak: arabledarna måste finna sig i att vi är här. - Golda Meir 1975
Bärs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-22, 13:51   #628
pafa75
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Nej, eftersom stötdämningen i en löparsko för min del ger upp innan hälen gör det. Fast New Balance, som jag använder, har rejäl häl å andra sidan. Den sitter tajt och omsluter hälen helt så man kan inte glida omkring och skava där.
Jag förstår bara mina deformerade fötter så kanske är lite vassa vid hälsenan
pafa75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-22, 17:57   #629
Johan O
Registered User
 
Johan Os avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Trollhättan
Inlägg: 889
Hallå alla löpare!

Köpte mig nyligen ett par Asics GT 2120 till min löpträning.
Ett par skor som enligt beskrivning skall användas av pronerare.
Har aldrig kontrollerat mitt löpsteg så jag kan säga exakt vilken fotisättning jag har...
Hade innan mina nya Asics ett par Brooks adrenaline GTS som fungerade mycket bra och kände aldrig av några problem med ben eller fötter. Köpte dom på Stadium för två år sedan och på beskrivningen stod att skorna var till neutrala löpare!?
Dock sade säljaren av mina nya Asics att Brooks adrenaline GTS var till för pronerare och således trodde han att dessa GT 2120 skulle vara utmärkta för mig. Blev lite konfunderad då i butiken, men eftersom Asics skorna kändes bra så köpte jag dom. Antog att det hade stått fel i beskrivningen av Brooks skorna jag köpte, att dom i själva verket var pronationsskor och att jag var en överpronerare trots allt. Årets modell av Brooks adrenaline GTS är dessutom beskriven som en pronationssko, så antingen stod det fel då när jag köpte mina, eller så har egenskaperna ändrats på dom nyare årsmodellerna?

Iallafall.
Mina nya asics börjar kännas lite "knepiga" ju mer jag känner efter...
Tycker det känns som dom kompenserar för mer överpronation än vad jag troligtvis har. Kanske bara inbillar mig, men det känns lite så faktiskt. Springer dessutom mestadels i terräng och har trampat snett flera gånger det senaste (foten viks inåt) och skorna känns lite för höga på insidan av foten helt enkelt.

Tror ni jag ska ha skor med mindre pronationsstöd? Det finns ju skor som beskrivs som skor för "lättare pronation". Eller rentav en helt neutral sko?

Skulle ju kunna gå och testa fötterna på Löplabbet exempelvis, men varför göra det lätt för sig...*whistle*

Såg Puma´s nya Complete Magnetist i Runner´s World och blev lite kär. Vill ha lättare skor än mina nuvarande och känner att oavsett om jag pronerar eller inte måste jag ha skor med LÄGRE sula då jag mestadels springer i skogen. Är tveksam till riktiga terrängskor, vill kunna använda dom även på asfalt och så ser dom så klumpiga ut...
Johan O är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-22, 18:01   #630
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Orienteringsskor är ju en variant om du springer i terräng.

Men gå till Löplabbet/Gå och löpkliniken/annan specialbutik och kolla dina fötter och löpsteg. Skor ska man inte chansa med.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)