Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-10-06, 10:22   #2266
mks
Långa farbrorn
 
mkss avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 209
Citat:
Ursprungligen postat av Ergo Visa inlägg
Någon som har ett bra tips för att inte sladdarna till ipoden ska ramla ur öronen när man springer?
Eller kanske någon som vet några bra hörlurar att köpa.
mks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-06, 21:44   #2267
Trytter
Registered User
 
Trytters avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 1 076
Sökte i tråden men utan resultat så jag antar att det inte diskuterats än.
Jag undrar lite om det är någon som kört plyometrisk träning som komplement till löpträningen?
Vad är er erfarenhet av det i så fall? Fick ni ut något av det så att säga?
Har hört att det skulle vara bra för ex löpare.
Någon som vet var man kan läsa mer om det.
Letar efter "löpspecifik" plyometrisk träning. Jag har hittat en del program och upplägg men inga specifika för löpning.
Hjälp någon?
Trytter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 10:58   #2268
Anna.L
SL-groupie
 
Anna.Ls avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 666
Som en del av er vet har jag tränat enligt det här schemat (http://www.marathon.se//traningsprog...=9&Rac_ID=128). Snart kommer jag att ha gjort färdigt schemat oavsett om jag når mitt mål eller ej. Men min fundering är vad jag ska göra sen? Jag skulle gärna hitta ett schema som tillåter mig att fortsätta springa tre gånger i veckan. Samtidigt kommer snart den tiden på året här där det inte alltid går att springa utomhus (mycket snö, halt, kyla o.s.v.) så jag vill gärna ha ett schema där jag både kan springa ute och inne på band. Vet inte om något av de andra på marathon.se passar för det? Jag vill också gärna ha tips på hur bra pass på löpbandet kan se ut. Kan man utforma dem precis som ett vanligt pass utomhus eller är det något man måste tänka på?
Anna.L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 12:16   #2269
musse1
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 98
Citat:
Ursprungligen postat av Trytter Visa inlägg
Sökte i tråden men utan resultat så jag antar att det inte diskuterats än.
Jag undrar lite om det är någon som kört plyometrisk träning som komplement till löpträningen?
Vad är er erfarenhet av det i så fall? Fick ni ut något av det så att säga?
Har hört att det skulle vara bra för ex löpare.
Någon som vet var man kan läsa mer om det.
Letar efter "löpspecifik" plyometrisk träning. Jag har hittat en del program och upplägg men inga specifika för löpning.
Hjälp någon?
Jag kör ganska mycket plyometrisk träning. Inte just för löpningen utan mer för rugbyn. Brukar bli ett eller ett par pass/vecka. Jag tycker det ger en otrolig effekt. Men då tänker jag mest på rugbyn. Jag tycker det är lite skillnad för löpningen också, tycker jag tar ut klivet mer och studsar mer fram på lätta fötter, löpningen känns lättare.
musse1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 18:45   #2270
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Anna.L Visa inlägg
Som en del av er vet har jag tränat enligt det här schemat (http://www.marathon.se//traningsprog...=9&Rac_ID=128). Snart kommer jag att ha gjort färdigt schemat oavsett om jag når mitt mål eller ej. Men min fundering är vad jag ska göra sen? Jag skulle gärna hitta ett schema som tillåter mig att fortsätta springa tre gånger i veckan. Samtidigt kommer snart den tiden på året här där det inte alltid går att springa utomhus (mycket snö, halt, kyla o.s.v.) så jag vill gärna ha ett schema där jag både kan springa ute och inne på band. Vet inte om något av de andra på marathon.se passar för det? Jag vill också gärna ha tips på hur bra pass på löpbandet kan se ut. Kan man utforma dem precis som ett vanligt pass utomhus eller är det något man måste tänka på?
Det som skiljer löpbandslöpning mot vanlig utomhuslöpning är dels att man saknar kupering och vindmotstånd och dels att det blir mkt varmare. Dessutom tillkommer nån slags balansfaktor, då det är aningen vingligare på ett band än på vanlig stabil mark. Man får heller inte riktigt samma frånskjut på ett band eftersom det i princip räcker med att lyfta fötterna. För att bättre simulera utomhuslöpning brukar man alltid ha bandet på 1 % lutning. Sen kan man givetvis lägga på ännu mer lutning för att få lite backträning. Största nackdelen är nog att det inte blir några nedförsbackar, så det får man ingen träning på alls. Plus att man riskerar att dö av tristess förstås... Själv springer jag ute hela vintern som regel. Eventuellt att jag kör nåt intervallpass inomhus.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 19:28   #2271
Anna.L
SL-groupie
 
Anna.Ls avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 666
Hade jag bott i Stockholm hade jag nog också kört ute på vintern. Problemet här är att det ganska regelbundet kommer stora mängder snö som inte plogas bort direkt så man får pulsa fram på vanliga gångvägar. Samt att det mellan november-mars inte är ovanligt med -20 grader under längre perioder. Jag gillar inte alls att springa inne bland massa andra, känner mig klumpig och långsam men jag kommer att bli tvungen tyvärr. Frågan är vad jag ska satsa på över vintern, bara hålla den kondition jag lyckats bygga upp, längre distanser, snabbare på korta distanser, inget av dem eller allihop? Ska jag försöka variera passen på bandet genom att ibland hålla en jämn hastighet längre tid och vissa pass springa som intervaller? Tack för svaret machine gun, man kan alltid lita på att du kommer med något vettigt.
Anna.L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 19:31   #2272
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Nej, Luleå är kanske inte så löparvänligt vintertid. Jag skulle nog satsat på lite mer kvalitetspass (eftersom det är mer tidseffektivt och är roligare på band än distans) och sen köra en hel del alternativ konditionsträning under vintern om jag vore du. Åker du längdskidor? Isf har du ju en grym träningsform där. Längdskidåkare brukar vara bra löpare, så jag misstänker att den kondition man får åtminstone delvis är överförbar på löpning.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 19:43   #2273
Anna.L
SL-groupie
 
Anna.Ls avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 666
Jag äger ett par längdskidor men har inga pjäxor som passar mig. Men jag har kanske åkt 5-10 gånger i mitt liv så även om jag fixa pjäxor så kan jag inte åka. Skulle gärna lära mig för längdskidåkning finns det definitivt möjligheter till här. Jag kan ta mig framåt men för att få någon konditionsmässig fördel måste man antagligen få in rätt teknik så man tar sig framåt fortare än jag kan nu. Frågan är bara hur man lär sig? Tror inte jag känner någon som kan åka faktiskt. När man är uppväxt i Stockholm tror man ju att alla här uppe åker skidor hela vintern.
Anna.L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 19:47   #2274
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Äh, det är väl bara att ge sig ut i spåren och testa sig fram? Jag skaffade skidor för ett par år sen och har jagat snö sen dess... (hann med både Mora, Idre och Åre i vintras. På samtliga ställen började det regna efter bara 1-3 genomförda pass) Det ser väl sådär ut, men pulsen går upp och andfådd blir jag, så nånting lär det absolut ge. Det är ju inte tempot som ger konditionen, isf vore spinning tämligen värdelöst
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 19:51   #2275
Arf Pingvin
Hårdrockare
 
Arf Pingvins avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 3 014
Citat:
Ursprungligen postat av Anna.L Visa inlägg
Frågan är bara hur man lär sig? Tror inte jag känner någon som kan åka faktiskt.
Jag tycker du ska kolla vad det kan finnas för lämpliga sektioner på Stil. Det är inte alldeles omöjligt att de ordnar gemensamma träningar för folk som vill komma igång med skidåkning.

Edit: Den här då kanske http://www.stilsportcenter.se/index....d=87&pageid=32
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av thezet
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.

Senast redigerad av Arf Pingvin den 2008-10-09 klockan 19:54.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 19:51   #2276
Anna.L
SL-groupie
 
Anna.Ls avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 666
Nu inspirerade du mig faktiskt! Ska kolla in pjäxor och ge det ett försök! Tack så mycket för tipset.

edit: Bra tips Arf Pingvin. Brukar gå in på stils sida regelbundet för att se vad som är på gång. De borde ju lägga upp info om såna kurser snart.
Anna.L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-10, 08:02   #2277
vanlig
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 43
Hur länge har man träningsverk? :|

Har joggat/sprungit i runt en månad nu och försöker springa 5Km så ofta jag kan men problemet är att jag får sån jäkla träningsvärk. Det är väl på gränsen till att jag skulle kalla det "träningsskada" istället för värk men så illa är det inte riktigt.
Sprang igår igen och idag är benen rätt tunga, dessutom så är baksidan på låren riiktigt slitna, muskelfästena i höften är ömma och det gör ganska ont när jag reser mig efter en stunds stillasitt.
Det är en helt annan typ av värk jämfört med den träningsvärk jag brukar få efter styrketräning, påminner i och för sig om "uppstartsvärken" jag fick i biceps när jag började styrketräna men den fick jag bara första gången och den gick över efter några dagar, detta händer efter varje pass.

Försöker strecha så gått det går efter pass men det kanske finns några mer specifika strechövningar som man bör göra som löptränande. Tips?
vanlig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-10, 08:25   #2278
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Citat:
Ursprungligen postat av vanlig Visa inlägg
Har joggat/sprungit i runt en månad nu och försöker springa 5Km så ofta jag kan men problemet är att jag får sån jäkla träningsvärk. Det är väl på gränsen till att jag skulle kalla det "träningsskada" istället för värk men så illa är det inte riktigt.
Du kanske springer för ofta och/eller för fort?
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-10, 08:36   #2279
Trytter
Registered User
 
Trytters avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 1 076
Citat:
Ursprungligen postat av musse1 Visa inlägg
Jag kör ganska mycket plyometrisk träning. Inte just för löpningen utan mer för rugbyn. Brukar bli ett eller ett par pass/vecka. Jag tycker det ger en otrolig effekt. Men då tänker jag mest på rugbyn. Jag tycker det är lite skillnad för löpningen också, tycker jag tar ut klivet mer och studsar mer fram på lätta fötter, löpningen känns lättare.
Lite nyfiken nu på hur ett plyopass för rugby ser ut..
Vilka övningar, hur många set etc kör du?
Trytter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-10, 14:09   #2280
vanlig
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Du kanske springer för ofta och/eller för fort?

Jag har varit väldigt noga med att inte springa förränn jag känt mig helt återställd från förra passet just för att undvika överansträngning i början. Jag har i princip inte löptränat alls innan så jag är medveten om att jag saknar troligtvis styrka i massa stödmuskler.

För fort, beror lite på hur man ser det kanske, ligger på ett ganska långsamt tempo men snittpulsen inkl uppjogg och nerjogg/gång ligger på runt 175bpm. Igår stabiliserades inte pulsen utan ökade kontinuerligt till ungefär 195 då jag gick "i mål", detta var medvetet då jag försökte öka tempot lite detta passet. Tidigare pass har gått i nära nog lunk-takt.
Jag kan nog fixa upp lite statistik på både tempo och puls om det är nån vägledning?
vanlig är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)