Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-30, 23:54   #781
JoeyP
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 3 951
Om en vit man har sex med en svart kvinna och hon blir gravid.

Varför blir barnet svart och inte vitt? Det blir alltid svart. Är svart bättre ÄLLE???
JoeyP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 00:04   #782
hendrong
Registered User
 
hendrongs avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 164
Citat:
Ursprungligen postat av JoeyP Visa inlägg
Om en vit man har sex med en svart kvinna och hon blir gravid.

Varför blir barnet svart och inte vitt? Det blir alltid svart. Är svart bättre ÄLLE???
Barnet får ljusare hy än modern.
hendrong är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 11:49   #783
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
En liten följdfråga. Bruna ögon och mörkt hår är ju dominant över blå ögon och ljust hår. På samma sätt som huden så är ju mörkare färger bättre för skydd mot solen.

Är det även så att andra anlag som av "naturen" anses vara bra har genomslagskraft i barnskapningprocessen?

Dvs, om man tittar rent överlevnandsmässigt borde det vara fördel att ha långa ben, vara resistent mot vissa sjukdomar mm mm.

Om två personer med olika förutsättningar väljer att skaffa barn borde det fördelaktiga arvet ha förtur emot den missgynnsamma. Eller handlar det bara om slumpen i dessa fall?
Evolutionsmässigt vore det ju bra om alla bra egenskaper fördes vidare medan de dåliga dog ut men å andra sidan är det ju inte så det ser ut i världen idag. Den utgallring som görs i dagens samhälle är väl snarare att de med bra egenskaper anses mer attraktiva och därmed anses mer troliga att skaffa fler avkommor.
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 11:58   #784
wo0ord
Ser bra ut!!1 gNnn!
 
wo0ords avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 235
Citat:
Ursprungligen postat av wo0ord Visa inlägg
Hur kommer det sig att det finns brunnar på vägen? (oftast där man kör) vad gör det för nytta just där? och inte vid diket eller liknande? rätt störande när man kör ner i en jävla brunn och det låter som däcket ska hoppa av
plzzz answer meee
wo0ord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 12:24   #785
pragmatist
Registered User
 
pragmatists avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 3 024
Citat:
Ursprungligen postat av mangs Visa inlägg
En liten följdfråga. Bruna ögon och mörkt hår är ju dominant över blå ögon och ljust hår. På samma sätt som huden så är ju mörkare färger bättre för skydd mot solen.

Är det även så att andra anlag som av "naturen" anses vara bra har genomslagskraft i barnskapningprocessen?

Dvs, om man tittar rent överlevnandsmässigt borde det vara fördel att ha långa ben, vara resistent mot vissa sjukdomar mm mm.

Om två personer med olika förutsättningar väljer att skaffa barn borde det fördelaktiga arvet ha förtur emot den missgynnsamma. Eller handlar det bara om slumpen i dessa fall?
Evolutionsmässigt vore det ju bra om alla bra egenskaper fördes vidare medan de dåliga dog ut men å andra sidan är det ju inte så det ser ut i världen idag. Den utgallring som görs i dagens samhälle är väl snarare att de med bra egenskaper anses mer attraktiva och därmed anses mer troliga att skaffa fler avkommor.
Det sker väldigt lite "utgallring" inom arter över huvud taget, utom t.ex. i samband med större naturkatastrofer, pandemier och andra dramatiska förändringar i levnadsmiljön. Det är ju inte på grund av genetisk överlägsenhet på individnivå som det finns 1.4 miljarder kineser och 9 miljoner svenskar.
pragmatist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 12:32   #786
Tricce
Väsby EPA raggare
 
Tricces avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 350
Citat:
Ursprungligen postat av wo0ord Visa inlägg
Hur kommer det sig att det finns brunnar på vägen? (oftast där man kör) vad gör det för nytta just där? och inte vid diket eller liknande? rätt störande när man kör ner i en jävla brunn och det låter som däcket ska hoppa av
Citat:
Ursprungligen postat av wo0ord Visa inlägg
plzzz answer meee
Haha +1 sjukt störande är det iaf!
__________________
Life getting tough? Means god is afraid of your progress!.
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.
Tricce är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 12:32   #787
Snafu
Registered User
 
Snafus avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Newcastle upon Tyne, UK
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av JoeyP Visa inlägg
Om en vit man har sex med en svart kvinna och hon blir gravid.

Varför blir barnet svart och inte vitt? Det blir alltid svart. Är svart bättre ÄLLE???
Jag har haft precis samma funderingar. Den enda förklaringen jag har är att svart är sämre än vitt - så fort du har lite svart i dig är du tainted och därmed ..svart.

Obama - vit mamma svart pappa - men likväl "the first black president".
__________________
Sy sy sy sy sy sy, tom rulle!
Snafu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 14:12   #788
Stråhle
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 345
Får man klättra hur man vill på pyramiderna i Egypten?
Stråhle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 14:51   #789
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av mangs Visa inlägg
En liten följdfråga. Bruna ögon och mörkt hår är ju dominant över blå ögon och ljust hår. På samma sätt som huden så är ju mörkare färger bättre för skydd mot solen.

Är det även så att andra anlag som av "naturen" anses vara bra har genomslagskraft i barnskapningprocessen?

Dvs, om man tittar rent överlevnandsmässigt borde det vara fördel att ha långa ben, vara resistent mot vissa sjukdomar mm mm.

Om två personer med olika förutsättningar väljer att skaffa barn borde det fördelaktiga arvet ha förtur emot den missgynnsamma. Eller handlar det bara om slumpen i dessa fall?
Evolutionsmässigt vore det ju bra om alla bra egenskaper fördes vidare medan de dåliga dog ut men å andra sidan är det ju inte så det ser ut i världen idag. Den utgallring som görs i dagens samhälle är väl snarare att de med bra egenskaper anses mer attraktiva och därmed anses mer troliga att skaffa fler avkommor.
Ett dominant anlag behöver inte vara det bättre, det finns ärftliga sjukdommar som är dominanta t.ex.

Men dominanta anlag måste inte föras vidare bara för att de finns hos föräldrarna. För ögonfärg t.ex har man två "platser" som ska fyllas av "arv", en från fadern och en från modern. Om pappan har bruna ögon finns det möjlighet att hans ena anlag är blått ändå, men eftersom det bruna är dominant har han bruna ögon. Om mamman då har blå ögon har hon garanterat bara blå anlag. Alltså kan barnet få blå ögon ändå, om det ärver faderns blå arv, det är 50/50 chans i det fallet. Anlagen är inte dominanta när det gäller vad man ärver, de är bara dominanta gentemot andra anlag när de väl finns i en individ.

Två blåögda föräldrar kan inte få ett brunögt barn, men två brunögda kan få ett blåögt barn. Med det i åtanke kanske det finns större risk att det brunögda arvet är det som har störst risk att försvinna?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 15:20   #790
tomccc
Kärlek
 
tomcccs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 354
Citat:
Ursprungligen postat av Stråhle Visa inlägg
Får man klättra hur man vill på pyramiderna i Egypten?
Nej det är numera olagligt. (men mutmån finns som överallt annars)
tomccc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 15:26   #791
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Om min mamma har gröna ögon och pappa blå, jag har gröna ögon.
Om min sambos mamma har blå ögon och pappa bruna, hon har bruna ögon.

Vilken färg på ögonen får eventuella barn? våra barn alltså.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 15:31   #792
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Om min mamma har gröna ögon och pappa blå, jag har gröna ögon.
Om min sambos mamma har blå ögon och pappa bruna, hon har bruna ögon.

Vilken färg på ögonen får eventuella barn? våra barn alltså.
Era barn kan få både bruna och blåa ögon.

Gröna ögon är antingen blå eller bruna egentligen men med en mutation. Samma sak gäller rött hår, det är egentligen blont. Finns inget egentligt anlag för gröna ögon eller rött hår. Men det är väldigt förenklat alltså, man kan ju ha ljusbruna eller mörkbruna ögon t.ex det är mer än bara en gen som styr själva utseendet.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 17:11   #793
hendrong
Registered User
 
hendrongs avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 164
Citat:
Ursprungligen postat av Snafu Visa inlägg
Jag har haft precis samma funderingar. Den enda förklaringen jag har är att svart är sämre än vitt - så fort du har lite svart i dig är du tainted och därmed ..svart.

Obama - vit mamma svart pappa - men likväl "the first black president".

Man ska vara 20 % svart eller mer för att räknas till gruppen svarta i USA.
hendrong är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 17:39   #794
stafh
Registred User
 
stafhs avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 081
Så man måste vara 80% vit för att räknas som vit? Rasistiskt. :/
__________________
The young are simply too dumb to live, the old are weak and unclean
The ones in the middle, they also must die - their ways are obtuse and obscene
stafh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 20:24   #795
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Ett dominant anlag behöver inte vara det bättre, det finns ärftliga sjukdommar som är dominanta t.ex.

Men dominanta anlag måste inte föras vidare bara för att de finns hos föräldrarna. För ögonfärg t.ex har man två "platser" som ska fyllas av "arv", en från fadern och en från modern. Om pappan har bruna ögon finns det möjlighet att hans ena anlag är blått ändå, men eftersom det bruna är dominant har han bruna ögon. Om mamman då har blå ögon har hon garanterat bara blå anlag. Alltså kan barnet få blå ögon ändå, om det ärver faderns blå arv, det är 50/50 chans i det fallet. Anlagen är inte dominanta när det gäller vad man ärver, de är bara dominanta gentemot andra anlag när de väl finns i en individ.

Två blåögda föräldrar kan inte få ett brunögt barn, men två brunögda kan få ett blåögt barn. Med det i åtanke kanske det finns större risk att det brunögda arvet är det som har störst risk att försvinna?

Precis som du säger så har en blåögd person två blåa anlag medan en brunögd kan ha två bruna eller ett brunt och ett blått.

Nu kanske denna tråden börja likna den gamla 2/3 eller 1/2-diskussionen men om man tar en random brunögd människa och parar med en blåögd, hur stor är risken att barnet blir blåögt resp brunögt? Svaret borde vara omöjligt att svara på så länge man inte vet fördelningen av anlag i den brunögda gruppen.

Själv är jag blåögd och har två brunögda barn. Frugan ar bruna ögon. Om vi säger att båda hennes anlag är bruna medför det att barnen blir brunögda men med ett blått anlag som de senare kan föra vidare till sina barn. Om frugan däremot har ett blått och ett brunt anlag så torde chansen för blåögda resp. brunögda vara 50% respektive.

Om fördelningen av Br-Br och Br-Bl är lika stor borde således 75% av avkomman ha bruna ögon (men i mitt fall där pappan har blå ögon ha ett blått anlag), 25% har blå ögon med två blåa anlag.



Nu är det iofs inte ögonen jag ville ha svar på utan om det finns positiva kroppsliga egenskaper som har en benägenhet att gå i arv. Tex långa ben Vs korta ben för att långa ben anses vara bra att ha för att överleva?
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)