Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-11-04, 16:44   #1
Saikyou
Registered User
 
Saikyous avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 414
Question Obehandlad rabdomyolys - Hur pass farligt?

När det är svårt att få svar från vården så får man vända sig till Kolozzeum. För relevansen skull så kan jag flika in med att jag är en 31-årig man. Ska göra en lite längre historia så kort som möjlig, så här ser situationen ut;

  • Längre uppehåll i träning pga. att inte vilja utsätta mig för nuvarande smittorisk.
  • Smyger mig till gymmet en fredag natt efter flera månaders uppehåll. Dummar mig nog att köra ett ganska så hårt helkroppspass med alla basövningar inkluderade.
  • Följande dag kissar jag julmust-färgat. Extrem träningsvärk, särskilt lokaliserat i båda benen. Aj aj, tar kontakt med helgmottagningen.
  • De ber mig vänta tills på måndag för att ta kontakt med ordinarie vårdcentral eftersom jag inte har några andra symptom.
  • På måndag så är urinen som vanligt, träningsvärk kvarstår ytterligare ett par dagar. Vårdcentralen ber mig avvakta; "Troligtvis bara något kroppen behövde få väck" summerar den kontakten.
  • Torsdag kör jag en lättare axel-pass. Nästa dag(fredag) är jag fortfarande helt asymtomatisk, tar en timmes normal promenad.
  • Lördag, exakt en vecka efter jag kissat julmust så började jag kissa mer rostfärgat. Tar återigen kontakt med helgmottagningen, denna gången fick jag komma in. Jag hade njursten i tonåren, denna gången så var urinen mer lik det - tecken på blod men inte brunt/svart som för en vecka sedan.
  • De tar urinprov samt blodprov(från fingret), tempen och inga andra tester. De konstaterar att det är blod i urinen men kan inte konstatera så mycket mer. Provet är skickat för odling. "Nitrit och leukocyter negativ. Hemoglobin +3." enligt journalen.
  • Efter detta så insisterar läkaren på helgmottagningen att flera tester är nödvändiga. Dock så kan de inte utföra dessa nu, utan ber mig att vänta tills på måndag och ta kontakt med min ordinarie vårdcentral. Skulle smärta eller feber tillkomma under helgen så bad hon mig omedelbart köra till akuten.
  • Tog kontakt nu i måndags med min ordinarie vårdcentral för att boka tid för dessa testerna. Urinen var då återigen normal, har undvikit all fysisk ansträngning i väntan på att få klartecken. Eftersom jag återgått till asymtomatisk så säger de åt mig att sitta lugnt i båten. Blir en hel del frågetecken för mig här då, eftersom något måste ju vara fel.
  • Djupdyker lite för att undersöka vidare på egen hand, och om jag ska vara så pass fräck att självdiagnosera så känns det som att detta måste vara rabdomyolys. När jag rotade i journalen står det även "man kan misstänka färgad urin i samband med ansträngning(rabdomyolys)".

Nu så är egentligen min frågeställning så här: Ponera att detta är rabdomyolys jag har/hade. Har i princip gått i hibernation och rör mig minimalt varje dag eftersom jag är rädd för att trigga igång detta igen. Dricker väldigt mycket vätska, men det gör jag även i normala fall. Det finns begränsat med information att tillgå via nätet, och då det är relativt sällsynt så verkar det vara relativt få kunniga personer i ämnet, i vart fall personer som jag har tillgång till. Men den röda tråden verkar vara att behandling är nödvändig, och detta verkar gå ifrån ett par dagars IV-behandling till nästan en vecka, i allvarliga fall även andra behandlingar så som dialys. Nu så går som bekant vården på knäna, särskilt i dessa tider, och jag är medveten om att jag troligtvis kan få detta närmare undersökt om jag är extremt påstridig. Men så tillhör man inte de få som vill vara "den personen" - i vart fall inte om detta nu kan tänkas vara relativt ofarligt och gå över med tiden. Som sagt så finns det begränsad information att tillgå om rabdomyolys, men samtliga säger att behandling är nödvändig, och konsekvenserna av obehandlad rabdomyolys kan vara väldigt allvarliga.

Det verkar som rabdomyolys diagnoseras genom att fastställa myoglobin i urinen(något som odlingen bör ge svar på?) samt att vissa muskelenzymer upptäcks i blodet(något som jag hade behövt ta ett "riktigt" blodprov för att säkerställa). Just nu så väntar jag på svar från urinodlingen, men viss oro finns ju där. Det känns inte så normalt att ha återkommande blod i urinen, särskilt inte då första gången så var det nästan helt svart i två dagar. Vet att det finns många kunniga människor på detta forumet, eller kanske någon med personlig erfarenhet av något liknande. Att bli nekad vård trots allt detta känns lite sisådär, hur många gånger ska det återkomma för att en grundlig undersökning ska vara rättfärdigad? Undrar om man oroar sig troligtvis i onödan, det är inte så lätt att se det helt själv. Kan dessutom vara något helt annat än rabdomyolys, såklart, men det pekar för mycket ditåt för att jag själv ska kunna se något annat. Om det nu är som så att lättare(vilket jag antar detta är) rabdomyolys kan gå helt obehandlat i de flesta fall så är det något helt annat, men kan inte hitta något som påvisar att behandling inte är nödvändig.
Saikyou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-04, 17:24   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Brasklapp för att jag inte är vare sig medicinskt utbildad eller kunnig.


Men kollar man på wikipedia så står följande om rhabdo

Citat:
The diagnosis is supported by a urine test strip which is positive for "blood" but the urine contains no red blood cells when examined with a microscope.
Så ifall de faktiskt fann blod i urinen så var det nog inte rhabdomyolys tolkar jag det.

Sen skulle jag gissa på att ifall man åker på rhabdo så blir man väl inte av med det innan behandling eftersom njurarna tagit stryk. Det låter märkligt med att du pissade klart efter någon dag, och sedan pissade brunt igen en vecka senare. Jag får inte ihop detta med rhabdo.

Ifall njurarna nu inte lyckades bli av med muskelproteinerna från blodet efter den där första gången (då du pissade brunt) så skulle du väl inte heller pissa klart. Menn nu pissade du ju klart, och något fick dig att pissa brunt igen. Det låter ju konstigt att du skulle fått nån ny muskelskada som leder till en massa muskelprotein i blodet.

Men jag är som sagt inte nån medicinskt utbildad heller. Men det låter bakvänt tycker jag...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-04, 18:31   #3
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Brasklapp för att jag inte är vare sig medicinskt utbildad eller kunnig.


Men kollar man på wikipedia så står följande om rhabdo



Så ifall de faktiskt fann blod i urinen så var det nog inte rhabdomyolys tolkar jag det.

Sen skulle jag gissa på att ifall man åker på rhabdo så blir man väl inte av med det innan behandling eftersom njurarna tagit stryk. Det låter märkligt med att du pissade klart efter någon dag, och sedan pissade brunt igen en vecka senare. Jag får inte ihop detta med rhabdo.

Ifall njurarna nu inte lyckades bli av med muskelproteinerna från blodet efter den där första gången (då du pissade brunt) så skulle du väl inte heller pissa klart. Menn nu pissade du ju klart, och något fick dig att pissa brunt igen. Det låter ju konstigt att du skulle fått nån ny muskelskada som leder till en massa muskelprotein i blodet.

Men jag är som sagt inte nån medicinskt utbildad heller. Men det låter bakvänt tycker jag...
De testade med just urinsticka (urine test strip) som nämns i wikipedia-vitat. Åtminstone vissa av dem korsreagerar med myoglobin. De verkar inte ha mikroskoperat urinen (vilket är ovanligt numera).

Citat:
Ursprungligen postat av Saikyou Visa inlägg
När det är svårt att få svar från vården så får man vända sig till Kolozzeum. För relevansen skull så kan jag flika in med att jag är en 31-årig man. Ska göra en lite längre historia så kort som möjlig, så här ser situationen ut;


Nu så är egentligen min frågeställning så här: Ponera att detta är rabdomyolys jag har/hade. Har i princip gått i hibernation och rör mig minimalt varje dag eftersom jag är rädd för att trigga igång detta igen. Dricker väldigt mycket vätska, men det gör jag även i normala fall. Det finns begränsat med information att tillgå via nätet, och då det är relativt sällsynt så verkar det vara relativt få kunniga personer i ämnet, i vart fall personer som jag har tillgång till. Men den röda tråden verkar vara att behandling är nödvändig, och detta verkar gå ifrån ett par dagars IV-behandling till nästan en vecka, i allvarliga fall även andra behandlingar så som dialys. Nu så går som bekant vården på knäna, särskilt i dessa tider, och jag är medveten om att jag troligtvis kan få detta närmare undersökt om jag är extremt påstridig. Men så tillhör man inte de få som vill vara "den personen" - i vart fall inte om detta nu kan tänkas vara relativt ofarligt och gå över med tiden. Som sagt så finns det begränsad information att tillgå om rabdomyolys, men samtliga säger att behandling är nödvändig, och konsekvenserna av obehandlad rabdomyolys kan vara väldigt allvarliga.

Det verkar som rabdomyolys diagnoseras genom att fastställa myoglobin i urinen(något som odlingen bör ge svar på?) samt att vissa muskelenzymer upptäcks i blodet(något som jag hade behövt ta ett "riktigt" blodprov för att säkerställa). Just nu så väntar jag på svar från urinodlingen, men viss oro finns ju där. Det känns inte så normalt att ha återkommande blod i urinen, särskilt inte då första gången så var det nästan helt svart i två dagar. Vet att det finns många kunniga människor på detta forumet, eller kanske någon med personlig erfarenhet av något liknande. Att bli nekad vård trots allt detta känns lite sisådär, hur många gånger ska det återkomma för att en grundlig undersökning ska vara rättfärdigad? Undrar om man oroar sig troligtvis i onödan, det är inte så lätt att se det helt själv. Kan dessutom vara något helt annat än rabdomyolys, såklart, men det pekar för mycket ditåt för att jag själv ska kunna se något annat. Om det nu är som så att lättare(vilket jag antar detta är) rabdomyolys kan gå helt obehandlat i de flesta fall så är det något helt annat, men kan inte hitta något som påvisar att behandling inte är nödvändig.
Urinodlingen ger tyvärr inte svar på om myoglobin förekommer eller inte, utan det krävs riktade lab-test för det.

Synligt blod i urinen eller rhabdomyolys är båda potentiellt allvarliga tillstånd - så det är väl inte är orimligt att vara lite påstridig mot vården?
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-04, 19:40   #4
Saikyou
Registered User
 
Saikyous avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 414
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
..
Förstår din tankegång. Min egna går lite mer åt hållet att(väldigt förenklat) ifall min kropp för nuvarande inte klarar av hela processen som uppstår vid fysisk ansträngning så borde felet inte visa sig ifall man inte anstränger sig fysiskt. Huruvida detta stämmer eller ej vet jag inte, stor brist på folk att bolla det med som sagt. Båda gångerna symptomen framkom så var det i följd utav fysisk ansträngning. Blir kanske till att testa att ta ett gympass, återkommer inte symptomen är det ju fantastiskt och i det andra scenariot så lär man ju komma in på sjukan!

Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
..
Detta var som sagt på helgmottagningen. Tror inte de gjorde mer än minimalt nödvändigt, är fortfarande smått chockad över att de inte ens tog ett riktigt blodprov. Tror syftet med det lilla blodprovet(stick i fingret) var att kolla om det fanns någon infektion i kroppen.

Ärligt talat så hade jag inte varit jätteorolig om detta endast handlade om blod i urinen, därav så förstår jag deras tankegång med eftersom det enda de har sett är variant två, dvs endast synligt blod. Vilket enligt mina efterforskningar inte nödvändigtvis behövs tittas mycket närmre på. På 1177 står det exempelvis "Du kan också få blod i urinen om du har ansträngt dig kraftigt fysiskt eller har fått ett slag mot njuren. Då går det snabbt över och är oftast ofarligt.". Det andra tillfället kan ha varit just så, men det första så var det något som absolut aldrig borde komma ut den vägen. Bra mycket mörkare än bilden på engelska rhabdomyolysis wikipedia, under ~36 timmar och detta till trots att jag började hiva i mig så mycket vatten jag kunde under denna perioden.

Senast redigerad av Saikyou den 2020-11-04 klockan 19:45.
Saikyou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-05, 18:21   #5
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Saikyou Visa inlägg
Detta var som sagt på helgmottagningen. Tror inte de gjorde mer än minimalt nödvändigt, är fortfarande smått chockad över att de inte ens tog ett riktigt blodprov. Tror syftet med det lilla blodprovet(stick i fingret) var att kolla om det fanns någon infektion i kroppen.

Ärligt talat så hade jag inte varit jätteorolig om detta endast handlade om blod i urinen, därav så förstår jag deras tankegång med eftersom det enda de har sett är variant två, dvs endast synligt blod. Vilket enligt mina efterforskningar inte nödvändigtvis behövs tittas mycket närmre på. På 1177 står det exempelvis "Du kan också få blod i urinen om du har ansträngt dig kraftigt fysiskt eller har fått ett slag mot njuren. Då går det snabbt över och är oftast ofarligt.". Det andra tillfället kan ha varit just så, men det första så var det något som absolut aldrig borde komma ut den vägen. Bra mycket mörkare än bilden på engelska rhabdomyolysis wikipedia, under ~36 timmar och detta till trots att jag började hiva i mig så mycket vatten jag kunde under denna perioden.
Du är visserligen ung, men synligt blod i urinen ska man vara vaksam på (Om du hade varit över 50 år så hade du fått genomgå skiktröntgen och träffa en urolog inom en vecka)

Citat:
När och var ska jag söka vård?

Kontakta snarast en vårdcentral om du har synligt blod i urinen. Det gäller även om du tar så kallade blodförtunnande läkemedel, till exempel Waran eller läkemedel tillhörande gruppen NOAK.

Om det är helg kan du vänta tills det blir vardag. https://www.1177.se/sjukdomar--besva...blod-i-urinen/
Hård fysisk ansträngning kan förstås vara en orsak - och kanske är det just så enkelt i ditt fall. Och kanske har de gjort en bra bedömning redan i ditt fall.

Jag kan tyvärr inte uttala mig så mycket om den eventuella rhabdomyolysen.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-06, 12:03   #6
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 858
Ingen läkarexpertis här, men hade du tagit upp dessa besvär på ett besök hos mig som fysio så hade jag starkt rekommenderat vidare utredning via VC.
Sen om de bedömer det som ofarligt och att det inte behövs någon behandling så behöver de då förklara bättre för dig varför de bedömer det så, om inte annat, för att lugna oro.



Såg det ut som längst ned här typ?
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!

Senast redigerad av CoKEmaN den 2020-11-06 klockan 12:11.
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-06, 17:26   #7
Saikyou
Registered User
 
Saikyous avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 414
Fick mest intrycket av att eftersom inga andra besvär visar sig så finns det ingen anledning att undersöka vidare. Låter helt galet desto mer jag tänker på det. Oron tillkommer till störst del utav googling så man får skylla sig själv lite också

Första tillfället båda dagarna så velar jag mellan brunt/cola på den skalan. Svårt att säga tyvärr, studerade det inte alltför mycket men min första tanke var just julmust när jag såg det. Hade ju underlättat en del om man vetat exakt, för det var bra exempel på den bilden!

Andra tillfällen(a) så var det rosa/rost-färgat. Har undvikt all form av ansträngning hela veckan och nu så fick man sig denna överraskningen nu på kvällen. Samtal med vårdcentralen så tyckte dom helt plötsligt att det definitivt måste undersökas, dock så hinns det såklart inte med idag. Förstår inte riktigt varför men dom vill ha in mig på helg-mottagningen; sist kunde dom ju inte göra fler prover än vad dom har gjort. Men men, får hoppas att man blir remitterad till sjukhus och kan få lite mer klartecken i detta! Har börjat luta mig mer åt att det inte kan vara rabdomyolys så denna tråden börjar nog sakna relevans nu
Saikyou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-06, 23:05   #8
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 858
Återkom gärna med vad det var efter du är utredd
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 10:18   #9
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Jag tycker du ska vara påstridig och få det här undersökt. Det KAN ju vara så att det är något besvär med dina njurar också och att de därför inte klarar av att filtrera ordentligt. Äter du kosttillskott? Tar du droger? Haft tidigare trauman?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 12:12   #10
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
I Sverige måste du numer ha privat sjukvårdförsäkring för att faktiskt få hjälp när du behöver det, vilket du säkert märkt nu då.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)