Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2006-09-25, 08:05   #121
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Tog mig i kragen och sprang över 10 km i helgen.

15 km @ 4.51

Blev inte så snabbt jag som jag hade tänkt men skönt att få några km.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-25, 13:03   #122
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Marklyft
40 kg: 12
80 kg: 6,6,6,6
Hantelpress
31 kg: 7,5,4
Hantelrodd
33,5 kg: 7,3
Hantelcurl
18,5 kg: 8,7
Crunches
10 kg: 15,10,10
Sittande axelpress
18,5 kg: 6,6
Enarms hantelextension
11 kg: 7,6,6

Den här veckan är den lätta enligt min periodisering. De flesta vikterna sänktes ett snäpp. I hantelrodden gick det inte bra. Efter 3 reps på höger sida fick jag en brännande smärta i underarmen. Kändes som någon konstig kramp. Var tvungen att avbryta där. Hoppas det är bra till nästa pass.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-26, 09:52   #123
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Löpning 10 km @ 48.29

Kändes tungt idag. Jag började lite väl optimistiskt och "råkade" springa första km på 4:20. Upp till 3 km höll jag ett snitt på under 4:30 och det straffade sig senare. Den värsta terrängen på banan är just fram till 3 km och jag borde lära mig att hålla igen lite där.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-27, 14:29   #124
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Knäböj
Tom stång: 12
60 kg: 8
80 kg: 3,3,3
Lårcurl
45 kg: 8,6,6,6
Hantelcurl
18,5 kg: 6,5,5
Sittande axelpress
21 kg: 5,4
Hantelrodd
33,5 kg: 6,6
Crunches
10 kg: 15,10,10
Enarms hantelextension
11 kg: 6,6,6

Var lite småseg idag. Kände mig stark i knäböjen men höll igen. Nästa vecka ska jag förhoppningsvis tillbaka till 100 kg.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-27, 14:40   #125
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
15 km @ 4.51 är det km-tid?

Fint att du håller dig under 50 min på milen
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-27, 16:40   #126
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
15 km @ 4.51 är det km-tid?

Fint att du håller dig under 50 min på milen
Haha. Nä, det är 15 km på 4.51... Eller så är det km-tid. Jag ska vara tydligare nästa gång.

Under 50 min på milen är ett absolut tvång för min del. Det vore bedrövligt om jag inte klarade det. Synd att jag var två minuter från min förra lyckade tid på milen.

Den här veckan ska som sagt ha lägre intensitet men dum som jag var fattade jag inte det första 3 km.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-28, 13:20   #127
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Idag var det tänkt att bli ett lätt kvalitetspass. Började med lätt löpning och sedan lagom intensiva intervaller. Kände av benhinnorna lite i början men det brukar gå över när jag får upp värmen. Den här gången gick det inte över utan blev värre. Det var bara att avbryta och där med fick jag ingen teknikträning. Det är ju veckans roligaste pass. Vet inte vad jag ska göra med de här problemen som dyker upp med jämna mellanrum. Kände ingenting när jag sprang 10 km i förrgår.

Jag hittar ingen konsekvens i mina problem. Ena dagen är jag smärtfri och idag kunde jag knappt gå efteråt. Det ömmar inte när jag trycker på benhinnorna utan känns mer som kramper.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 10:51   #128
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles
Idag var det tänkt att bli ett lätt kvalitetspass. Började med lätt löpning och sedan lagom intensiva intervaller. Kände av benhinnorna lite i början men det brukar gå över när jag får upp värmen. Den här gången gick det inte över utan blev värre. Det var bara att avbryta och där med fick jag ingen teknikträning. Det är ju veckans roligaste pass. Vet inte vad jag ska göra med de här problemen som dyker upp med jämna mellanrum. Kände ingenting när jag sprang 10 km i förrgår.

Jag hittar ingen konsekvens i mina problem. Ena dagen är jag smärtfri och idag kunde jag knappt gå efteråt. Det ömmar inte när jag trycker på benhinnorna utan känns mer som kramper.
Det där känner jag igen, alltför väl. Jävla skitben man fått. Jag har en tråd i rehab-delen på forumet om mina problem. Tror iofs inte att det är benhinnorna i mitt fall, utan snarare nån muskel/sena som strejkar. Vetefan vad man ska göra för att få bukt med skiten. Just nu testar jag löpuppehåll med annan konditionsträning, á la aktiv vila. Men det är ju så tråkigt..

Brukar du värma upp/stretcha nånting innan du börjar själva löprundan?
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 11:51   #129
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
Det där känner jag igen, alltför väl. Jävla skitben man fått. Jag har en tråd i rehab-delen på forumet om mina problem. Tror iofs inte att det är benhinnorna i mitt fall, utan snarare nån muskel/sena som strejkar. Vetefan vad man ska göra för att få bukt med skiten. Just nu testar jag löpuppehåll med annan konditionsträning, á la aktiv vila. Men det är ju så tråkigt..

Brukar du värma upp/stretcha nånting innan du börjar själva löprundan?
Tråkigt att du har samma problem. Det är frustrerande att inte veta riktigt vad det är. Jag börjar också misstänka att det snarare är musklerna än benhinnorna. Jag har inte den karakteristiska ömheten när jag trycker på dem och det känns som sagt krampaktigt.

Jag brukar värma upp lite lätt innan men antagligen inte tillräckligt. Nästa gång ska jag köra ordentlig uppvärmning och försöka stretcha framsidan av smalbenen. Alternativ konditionsträning känns nära för mig också.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 11:56   #130
davvvan
helt ok
 
davvvans avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 3 289
Taskigt med taskiga benhinnor...Det känner vi igen! Spelar fotboll så varje gång vi byter underlag, inomhus,platsgräs,gräs blir det problem...Brukar köra benhinnevärmare då jag bara har problemet på ett ben, samt Aloa musclecream/zon/liniment...Pronaxen här och där. Visst inte springer du på asfalt? Det är ju rena döden...

Annars, fortsätt hårt!
__________________
Träningsjournal
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 12:01   #131
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av davvvan
Taskigt med taskiga benhinnor...Det känner vi igen! Spelar fotboll så varje gång vi byter underlag, inomhus,platsgräs,gräs blir det problem...Brukar köra benhinnevärmare då jag bara har problemet på ett ben, samt Aloa musclecream/zon/liniment...Pronaxen här och där. Visst inte springer du på asfalt? Det är ju rena döden...

Annars, fortsätt hårt!
Jag springer mest i löpspår nu. Iofs springer jag i olika spår. Jag har sällan eller aldrig problem i det mjukare löpspåret. Däremot dyker problemen upp när det är hårt packat underlag.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 12:13   #132
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Förutom att gnälla över mina skador har jag hunnit med ett besök på gymmet idag.

Lutande bänk
Tom stång: 15
55 kg: 6,6,5
Hantelcurl
18,5 kg: 6,5,5
Hantelpress
28,5 kg: 6,6,6
Hantelrodd
31 kg: 6,6
Crunches
10 kg: 15,10,12
Sittande axelpress
21 kg: 5,5
Enarms hantelextension
11 kg: 7,6,6

Jag är verkligen inte bra när jag tränar på morgonen. Seg och trögstartad. Nu är den lätta veckan över och nästa vecka ska jag öka vikterna igen.

Får se hur det blir med träning i helgen. Löpningen är ett stort frågetecken just nu.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 13:45   #133
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles
Tråkigt att du har samma problem. Det är frustrerande att inte veta riktigt vad det är. Jag börjar också misstänka att det snarare är musklerna än benhinnorna. Jag har inte den karakteristiska ömheten när jag trycker på dem och det känns som sagt krampaktigt.

Jag brukar värma upp lite lätt innan men antagligen inte tillräckligt. Nästa gång ska jag köra ordentlig uppvärmning och försöka stretcha framsidan av smalbenen. Alternativ konditionsträning känns nära för mig också.
Jag är inte öm alls på själva benkanten där det ska ömma vid benhinneinflammation. Däremot ömmar det ibland vid tryck mot mjukdelarna mellan fotknöl och yttre vadmuskeln ungefär.

Om det är framsidan kanske det är nån slags förträngning eller irritation i t. anterior?
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 14:07   #134
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
Om det är framsidan kanske det är nån slags förträngning eller irritation i t. anterior?
Det lutar åt det även om jag har vissa symptom som mer tyder på klassisk benhinneinflammation.

Den enda lösning som jag ser det är att jag tar tag ordentligt i problemet. Det innebär ordentlig uppvärmning, stretching och väldigt försiktig löpning. Om inte det fungerar blir det uppehåll och cykling i stället.

Kan tillägga att jag inte känner någonting idag. Jag undrar om det kan bero på det hårda underlaget i ena löpspåret. Det är bara där jag brukar få problem.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-02, 14:27   #135
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Marklyft
40 kg: 10
80 kg: 4,4,4,4
Hantelpress
33,5 kg: 5,3,3
Hantelrodd
36 kg: 4,4
Hantelcurl
21 kg: 5,4,3
Crunches
15 kg: 12,10,10
Sittande axelpress
23,5 kg: 4,4
Enarms hantelextension
13,5 kg: 3,3,3

Det blev ingen löpning i helgen. Jag har även bestämt att det inte blir någon löpning öht den här veckan. Jag är inte säker på vad som är fel med mina ben men inget blir bättre av att jag springer nu. Alternativ konditionsträning kommer bedrivas på motionscykeln på gymmet. Jag avskyr den och det kommer säkert bli tråkigt och bra.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)