Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-09-12, 22:07   #106
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Grym tid :/
Tack. Det var din fina tid som satte ribban. Vi får sporra varandra till stordåd.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-13, 11:11   #107
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Knäböj
Tom stång: 15
60 kg: 8
80 kg: 6
90 kg: 3,3 PB
Lårcurl
40 kg: 10
45 kg: 4,4,6
Hantelcurl
21 kg: 5,5,4
Sittande axelpress
23,5 kg: 4,4,3 PB
Hantelrodd
36 kg: 6,5
Crunches
15 kg: 17,10,10
Enarms hantelextension
11 kg: 7,6,7

Bra pass idag. Jag såg äntligen till att lägga på lite mer vikt i böjen. Körde inte till failure och var lite seg efter gårdagens löpning. Det jag mest oroar mig för när jag ökar vikten i knäböjen är att överkroppen inte ska orka.

Ensam på gymmet idag. Me like.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-14, 12:52   #108
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Kvalitetsträning idag.

Uppvärmning - Lätt löpning
Intervaller - Ca 500 m långa. Vila ca 200 m mellan. Tempot har blivit högre varje vecka.
Teknikträning - Höga knän och spark i baken.
Plyometrisk träning - Jämfotahopp, hopp åt sidan, tresteg.

Idag märkte jag hur slitna benen var av knäböj och satsningen på milen i förrgår.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-14, 13:58   #109
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles
Tack. Det var din fina tid som satte ribban. Vi får sporra varandra till stordåd.
Hehe, man kan alltid hoppas
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-15, 11:27   #110
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Lutande bänk
Tom stång: 15
60 kg: 6,4,4
Hantelcurl
21 kg: 6,4,4
Hantelpress
33,5 kg: 4,2,2
Hantelrodd
36 kg: 6,6
Crunches
15 kg: 16,10,10
Sittande axelpress
23,5 kg: 4,3
Enarms hantelextension
11 kg: 6,5,6

Hantelpressen gick tungt idag. Antar att det beror på lutande bänk strax innan. Hela kroppen känns småseg nu och smalbenen ömmar lite efter gårdagens löpning. Överväger hur jag ska göra med löpningen i helgen. Antingen blir det ett långpass eller så försöker jag få lite mer tempo. Får jag ont igen kommer jag avbryta för att inte ta onödiga risker.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-18, 13:34   #111
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Lätt löpning i helgen. Sprang ca 13 km. Tog inte tiden eftersom jag mest ville testa hur benen höll.

Dagens pass:

Marklyft
40 kg: 15
80 kg: 6,6,6,6
Hantelpress
33,5 kg: 5,4,3
Hantelrodd
36 kg: 5,5
Hantelcurl
21 kg: 5,4,4
Crunches
15 kg: 15,11,11
Sittande axelpress
23,5 kg: 4,4
Enarms hantelextension
11 kg: 6,6,6

Inget speciellt att säga om dagens pass. Var lite småseg men hade inte ont någonstans. Alltid något att glädjas åt.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-19, 11:39   #112
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Lättare intervaller idag.

Efter uppvärmning blev det ca 3,5 km med intervaller. På torsdag blir det tuffare intervallträning och även teknikövningar.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-20, 11:20   #113
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Knäböj
Tom stång: 12
60 kg: 6
80 kg: 6
100 kg: 2,2 PB
Lårcurl
40 kg: 10
45 kg: 6
50 kg: 4,3,3
Hantelcurl
21 kg: 6,4,4
Hantelrodd
36 kg: 5,5
Sittande axelpress
23,5 kg: 4,4
Enarms hantelextension
11 kg: 8
13,5 kg: 4,4 PB

Helt ok pass idag. Fick åter mjölksyra i knäböjen. Skönt att för första gången våga lasta på 100 kg. Jag märker att balansen inte är den bästa men träning ger ju färdighet.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-21, 17:44   #114
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Kvalitetspass idag. Började med intervaller där jag höll min högsta intensitet hittills. Riktigt bra tempo.

Efter det körde jag teknikträning med höga knän, spark i rumpan och ett par stegringar upp till maxfart.

Avslutningen blev lite plyometrisk träning (vad seriös jag låter). Jämfotahopp, sidohopp och avslutningsvis ett antal tresteg där jag varierade vilket ben som sattes i först.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-21, 17:46   #115
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Fint jobbat. Du kör på bra. Knäböjen börjar ta sig också
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-21, 18:25   #116
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Fint jobbat. Du kör på bra. Knäböjen börjar ta sig också
Tack.

Jag måste däremot se till att få lite mer distans. Det har blivit en motreaktion efter maran. Förra året hände samma sak. Det är svårt att motivera sig till längre sträckor. Roligare att träna upp snabbheten. Det är nog lagom att lägga in första långpasset en månad innan SM07.

Knäböjen är fortfarande rätt dålig men det är kul att ha kommit upp i den magiska 100-gränsen. Jag är i allmänhet rädd att öka för mycket i vissa övningar eftersom jag är osäker på tekniken. Marklyft vågar jag inte köra tyngre eftersom jag antagligen har Sveriges sämsta teknik. Knäböjen är jobbig balansmässigt men den tar sig och är riktigt kul.

Mitt mål med journalen var bl a att reppa på 100 kg. Vet inte om 2 reps räknas... Nästa vecka är det dags för en lättare period men förhoppningsvis kan jag öka lite till om ett par veckor.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-22, 02:58   #117
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles
Tack.

Jag måste däremot se till att få lite mer distans. Det har blivit en motreaktion efter maran. Förra året hände samma sak. Det är svårt att motivera sig till längre sträckor. Roligare att träna upp snabbheten. Det är nog lagom att lägga in första långpasset en månad innan SM07.

Knäböjen är fortfarande rätt dålig men det är kul att ha kommit upp i den magiska 100-gränsen. Jag är i allmänhet rädd att öka för mycket i vissa övningar eftersom jag är osäker på tekniken. Marklyft vågar jag inte köra tyngre eftersom jag antagligen har Sveriges sämsta teknik. Knäböjen är jobbig balansmässigt men den tar sig och är riktigt kul.

Mitt mål med journalen var bl a att reppa på 100 kg. Vet inte om 2 reps räknas... Nästa vecka är det dags för en lättare period men förhoppningsvis kan jag öka lite till om ett par veckor.
Fast det är väl inte hela världen om du springer lite kortare sträckor under hösten? Du har ju 6 månader på dig att distansträna efter nyår.

Har fått för mig att du inte räknar med stångens vikt, stämmer det? När det gäller knäböj tycker jag att utförandet är betydligt viktigare än antal kilon. Djupa fina böjar istället för halva med ryggfällning. 2 reps räknas helt klart. Dessutom optimala reps för en löpare
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-22, 07:41   #118
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Har fått för mig att du inte räknar med stångens vikt, stämmer det? När det gäller knäböj tycker jag att utförandet är betydligt viktigare än antal kilon. Djupa fina böjar istället för halva med ryggfällning. 2 reps räknas helt klart. Dessutom optimala reps för en löpare
Nä. Jag räknar med stången nuförtiden. Det var förut jag inte gjorde det.

Djupa och fina böjar gör jag. Ryggen är jag också noga med att inte fälla. Som tur är verkar magmusklerna klara av vikten. Det är mer i sidled det känns obehagligt och så är det svårt att vänja sig vid trycket från stången.

Haha. Två reps är vad en långdistanslöpare ska köra. Jag ska kanske börja med explosiva böjar också.

Även om den fokuserade marathonträningen kan vänta lite så måste jag få fler pass över milen. Ska jag bli bättre på 10 km måste jag få bättre uthållighet. Just nu tappar jag rätt mycket efter 5 km.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-22, 10:54   #119
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Lutande bänk
Tom stång: 15
60 kg: 6
65 kg: 3,2 PB
Hantelcurl
21 kg: 6,4,4
Hantelrodd
33,5 kg: 8,6
Hantelpress
31 kg: 6,4,4
Crunches
15 kg: 19,10,8
Sittande axelpress
23,5 kg: 4,2
Enarms hantelextension
13,5 kg: 4,3,3

Axlarna var rejält slut efter både lutande bänk och hantelpress. Axelpressen gick inte bra.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-22, 18:09   #120
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles
Nä. Jag räknar med stången nuförtiden. Det var förut jag inte gjorde det.

Djupa och fina böjar gör jag. Ryggen är jag också noga med att inte fälla. Som tur är verkar magmusklerna klara av vikten. Det är mer i sidled det känns obehagligt och så är det svårt att vänja sig vid trycket från stången.

Haha. Två reps är vad en långdistanslöpare ska köra. Jag ska kanske börja med explosiva böjar också.

Även om den fokuserade marathonträningen kan vänta lite så måste jag få fler pass över milen. Ska jag bli bättre på 10 km måste jag få bättre uthållighet. Just nu tappar jag rätt mycket efter 5 km.
Låter bra det

Två reps tycker jag är ganska optimalt när man springer mycket. Man belastar musklerna mycket, men det sliter inte i närheten lika mycket som att dra av 6-8 reps även fast vikten är tyngre. Inga problem att springa dagen efter om man så vill.

Usch, bara tanken på att springa +10 km känns jobbig nu. Iallafall när man är van vid att springa betydligt fortare. Nackdelen med att köra kortare distanser ett tag Fast du vet ju vad du ska göra, just do it.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)