Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-24, 04:53   #76
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles
Mmm, 89 kg är för mycket. Även om det inte är mycket för min längd så måste jag fortfarande släpa runt skiten. Formen är inte heller så dålig men jag är villig att offra muskelmassa för att tappa vikten.

Förresten är det ingenting om man har varit över 100-strecket och försökt springa.

Intervallerna känns bättre och bättre. Jag skulle gissa att jag ligger på 80-85% av maxfart när jag kör 500 m. Förut höll jag högre fart men kortare intervaller.
Du är väl också runt 190? Förstår problemet Är inte så kul att se ut som peter crouch bara för att man ska kunna springa optimalt.

Hehe, DET är tungt Har varit uppe på 99 själv och det är hopplöst.

Oj, det var bra. Har du testat att springa 400 m? Jag vill klara det under 1 minut. Något för dig kanske?
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-24, 06:25   #77
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Du är väl också runt 190? Förstår problemet Är inte så kul att se ut som peter crouch bara för att man ska kunna springa optimalt.

Hehe, DET är tungt Har varit uppe på 99 själv och det är hopplöst.

Oj, det var bra. Har du testat att springa 400 m? Jag vill klara det under 1 minut. Något för dig kanske?
192-193 cm för att vara exakt. Jag har sett ut som ett sugrör när jag var yngre och vill helst slippa det. Å andra sidan vägde jag 65 kg då och så långt ner är nog extremt.

Vikten toppade på 104 kg och då var det en utmaning att springa. 400 m har jag inte sprungit sedan gymnasiet. Minns inte vad jag sprang på då men på den tiden tränade jag aldrig löpning specifikt. 1 minut anses väl vara en väldigt bra tid på 400 m. Jag får se om det finns någon löpbarbana där jag kan smita in och riva av ett varv.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-24, 11:46   #78
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
J-vla skit också. Skulle springa milen idag och efter dryga 4 km fick jag ordentliga känningar vid skenbenen. Känns som problemen jag hade innan maran. Hoppas det går över fortare den här gången.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-25, 11:32   #79
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Försökte med knäböj idag. Det brukar inte ge några problem även om jag har ont vid skenbenen.

Knäböj
Tom stång: 10
60 kg: 8
80 kg: 6,6,6
Lårcurl
40 kg: 8,6
45 kg: 6,5
Hantelpress
33,5 kg: 3,2,1 PB
Hantelrodd
36 kg: 4,4 PB
Crunches
15 kg: 14,10,8
Hantelcurl
16 kg: 8
21 kg: 4,3
Sittande axelpress
21 kg: 4,4
Enarms hantelextension
11 kg: 6,6,6

Mitt PB i hantelpress var inte avsiktligt. Tog fel hantlar och blev chockad över hur svag jag var. "3 reps ska ju inte vara några problem". Tyckte det var lika bra att fortsätta på den vikten.

En annan sak: Det var länge sedan jag störde mig på folk på gymmet. Jag har insett att det tar för mycket energi från min egen träning och jag tappar fokus. Däremot blir jag förbannad när spån som inte kan hantera sina hantlar släpper dem i golvet från hög höjd. Tro fan att en del hantlar är trasiga. Jag vill inte få viktskivor i ansiktet när jag kör hantelpress pga att vissa tar vikter de inte kan hantera.

Nästa vecka ska vara min "lätta" vecka i periodiseringen. Det passar bra med att jag ska åka bort ett par dagar. Med lättare träning menar jag lägre intensitet i löpningen och lägre vikter i styrketräningen.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-28, 06:37   #80
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Sprang några km utan klocka igår. Tyvärr fick jag ont vid skenbenen igen. Känns hopplöst. Måste försöka lokalisera exakt vad jag har för problem.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-28, 13:28   #81
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Idag började min "lätta" träningsvecka. Alla vikter sänktes något

Lutande bänk
Tom stång: 12
55 kg: 7,6,6
Hantelcurl
16 kg: 8,6,5
Sittande axelpress
18,5 kg: 6,6
Crunches
10 kg: 15,10,8
Hantelpress
28,5 kg: 7,5,4
Hantelrodd
31 kg: 6,6
Enarms hantelextension
10 kg: 7,6,6

Vikterna kändes så oerhört lätta att jag mest kunde stå och beundra mig själv i spegeln och skrika häftiga saker på engelska.

Dagens underhållning var ett par tonårsgrabbar som i detalj diskuterade vilka samlagsställningar som var bäst.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-28, 14:53   #82
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Fasen va trist att du har ont. Inte vant dig helt än?
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-28, 15:20   #83
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Fasen va trist att du har ont. Inte vant dig helt än?
Jag vet inte vad det beror på. Jag hade samma känningar sista månaden innan maran men tryckte väl undan det. Jag tänkte alltid att jag skulle låta det läka ut efter SM för att inte få kroniska problem. Det lustiga är att jag tagit det så lugnt under sommaren men nu verkar samma problem återkomma. Det känns nästan identiskt med det jag hade innan SM. Träningsdosen (iaf löpning) har ju inte ökats så dramatiskt så jag tror inte det är ett tillvänjningsproblem.

Surt är det iaf. Jag vet inte om det är benhinnorna eller den där förträningningen man kan få (tibealis anterior?). Jag ska försöka springa lite lätt imorgon och se hur det känns. Jag får lite vila när jag åker bort också.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-29, 04:08   #84
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles
Jag vet inte vad det beror på. Jag hade samma känningar sista månaden innan maran men tryckte väl undan det. Jag tänkte alltid att jag skulle låta det läka ut efter SM för att inte få kroniska problem. Det lustiga är att jag tagit det så lugnt under sommaren men nu verkar samma problem återkomma. Det känns nästan identiskt med det jag hade innan SM. Träningsdosen (iaf löpning) har ju inte ökats så dramatiskt så jag tror inte det är ett tillvänjningsproblem.

Surt är det iaf. Jag vet inte om det är benhinnorna eller den där förträningningen man kan få (tibealis anterior?). Jag ska försöka springa lite lätt imorgon och se hur det känns. Jag får lite vila när jag åker bort också.
Ännu mer irriterande när man inte vad exakt vad som är problemet. Vila fungerar väl säkert, ett tag. Risken är väl att det kommer tillbaka igen om man inte åtgärdar det. Kanske får gå till någon idrottsläkare?
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-29, 11:29   #85
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Ännu mer irriterande när man inte vad exakt vad som är problemet. Vila fungerar väl säkert, ett tag. Risken är väl att det kommer tillbaka igen om man inte åtgärdar det. Kanske får gå till någon idrottsläkare?
Mmm, en idrottsläkare är antagligen det enda rätta. Frågan är var jag får tag på det och hur lång tid det tar.

Idag skulle jag springa lätt för att se hur kroppen kändes men det gjorde ont direkt. Nu ger jag upp träningen och åker bort ett par dagar. Tanken är att jag ska gymma (*fniss*) på fredag.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-31, 10:18   #86
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Jag har ett par vilodagar nu när jag är bortrest. Tyvärr har jag lyckats få fasligt ont i hälen. Ska jag inte ens kunna gå lite utan att mitt måndagsexemplar till kropp hittar en ny krämpa? Om jag ändå hade några häftiga skador från en tidigare elitsatsning att skylla på.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-01, 15:37   #87
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Tillbaka efter min spännande utflykt såg jag till att lyfta lite vikter.

Knäböj
Tom stång: 15
60 kg: 8,8,6,6
Lårcurl
40 kg: 10,8,7,6
Hantelpress
28,5 kg: 7,6,6
Hantelrodd
31 kg: 8,6
Crunches
10 kg: 18,12,10
Hantelcurl
16 kg: 8,8,6
Sittande axelpress
18,5 kg: 6,5
Enarms hantelextension
10 kg: 8,7
11 kg: 6

Det blev bara två styrketräningspass den här lätta veckan. Tyvärr verkar det inte bli mycket löpning heller. Hoppas verkligen att känningarna är borta nästa gång jag springer. Jag fick väldigt mycket mjölksyra idag. Framför allt i knäböj och hantelcurl. Förstår inte varför. Så många reps körde jag inte.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-04, 14:23   #88
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Yeah, jag hann precis innanför dörren innan det kom ett skyfall.

Marklyft
40 kg: 10
80 kg: 6,6,6,5
Hantelpress
33,5 kg: 6,4,2
Hantelrodd
36 kg: 6,5
Hantelcurl
21 kg: 5,4,3
Crunches
15 kg: 13,10,7
Stående axelpress
21 kg: 4,4
Enarms hantelextension
11 kg: 5,5,5

Efter gårdagens lugna vecka ska jag försöka höja intensiteten under de följande tre veckorna. Löpningen får jag se hur den går. Det beror helt på hur jag känner i skenbenen. Hälen som jag klagade på förra veckan är iaf bra nu.

Kvällens optimala middag består av pannkakor och hjortronsylt.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-05, 11:37   #89
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Idag gjorde jag ett försök att springa och mirakulöst nog kände jag ingen smärta. Det blev ett riktigt bra kvalitetspass bestående av intervaller och teknikträning. Förutom tidigare övningar försökte jag lägga in lite hopp. Inspirationen till de övningarna kommer från en artikel i Runners world. Det ska bli kul att se om jag bygger upp bättre styrka efter ett tag.

Det roligaste med dagens pass var att jag kände ett flyt i steget som inte funnits där på länge.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-05, 16:31   #90
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Hoppas du klarar dig undan smärtan i fortsättning. Du kanske får hålla dig till korta intensiva pass? De verkar slita mindre
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)