Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-05-22, 15:06   #751
JJ
Värmdökungen
 
JJs avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Värmdö
Inlägg: 5 185
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Ja herregud. Det finns knappast någon marathonlöpare som tränar på marathondistansen. Kan knappast vara produktivt att slita sig så mycket på träning.
+1 jag sprang som mest en halvmara som träning. Kanske lite väl kort, men under 30 tycker jag absolut.
__________________
"Ta en bild på solnedgången!"
Härifrån? Det är ju motljus?"


Tung pung ger starka ben...
JJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 15:57   #752
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Ja herregud. Det finns knappast någon marathonlöpare som tränar på marathondistansen. Kan knappast vara produktivt att slita sig så mycket på träning.
Citat:
Ursprungligen postat av JJ Visa inlägg
+1 jag sprang som mest en halvmara som träning. Kanske lite väl kort, men under 30 tycker jag absolut.
Då är det inte bara jag som är lat då.

Iofs kanske jag är det ändå men åtminstone inte pga att jag springer max 30 km på träning. Ärligt talat har de två passen på 30 km nästan känts kontraproduktiva. Mentalt är det skönt att ha genomfört dem men jag har märkt hur sliten jag blir. Frågan är om jag ska springa så långt på söndag.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 15:58   #753
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Börjar det inte bli lite väl sent att springa så långa sträckor?
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 16:04   #754
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
Börjar det inte bli lite väl sent att springa så långa sträckor?
Nja. Sista långpasset brukar läggas två veckor innan loppet. Däremot ska det gå i lugnt tempo (som om jag någonsin sprungit snabbt). Förra året sprang jag mitt enda tremilspass två veckor innan loppet.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 16:55   #755
JJ
Värmdökungen
 
JJs avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Värmdö
Inlägg: 5 185
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Nja. Sista långpasset brukar läggas två veckor innan loppet. Däremot ska det gå i lugnt tempo (som om jag någonsin sprungit snabbt). Förra året sprang jag mitt enda tremilspass två veckor innan loppet.
Jag skulle inte springa 3 mil 2 veckor innan en mara, inte en chans. Långlopp visst, men håll det på en rimlig nivå. 3 mil sliter något enormt och att klämma det 2 veckor innan lär inte förbättra din tid utan bara öka risken för skador.
Men det är ju min åsikt, jag hade mer satsat på lite tempo.
__________________
"Ta en bild på solnedgången!"
Härifrån? Det är ju motljus?"


Tung pung ger starka ben...
JJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 17:58   #756
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av JJ Visa inlägg
Jag skulle inte springa 3 mil 2 veckor innan en mara, inte en chans. Långlopp visst, men håll det på en rimlig nivå. 3 mil sliter något enormt och att klämma det 2 veckor innan lär inte förbättra din tid utan bara öka risken för skador.
Men det är ju min åsikt, jag hade mer satsat på lite tempo.
Har för mig att Jax sprang 35 km 2 veckor innnan maran. Han tyckte iofs att återhämtningen blev därefter.

Får se hur jag känner mig i slutet av veckan. Om det blir ett långpass kommer jag ta det lugnt. Tempo kör jag på de andra passen.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 19:08   #757
JJ
Värmdökungen
 
JJs avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Värmdö
Inlägg: 5 185
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Har för mig att Jax sprang 35 km 2 veckor innnan maran. Han tyckte iofs att återhämtningen blev därefter.

Får se hur jag känner mig i slutet av veckan. Om det blir ett långpass kommer jag ta det lugnt. Tempo kör jag på de andra passen.
Ja, det är ju det viktigaste, att känna efter vad som passar en bäst. Själv har jag resonerat som så att jag vill att alla småkrämpor läkt ut inför loppet (så gott det går) och att det finns ett oerhört löpsug.
Lycka till, jag är lite avis.
__________________
"Ta en bild på solnedgången!"
Härifrån? Det är ju motljus?"


Tung pung ger starka ben...
JJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-23, 07:19   #758
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av JJ Visa inlägg
Ja, det är ju det viktigaste, att känna efter vad som passar en bäst. Själv har jag resonerat som så att jag vill att alla småkrämpor läkt ut inför loppet (så gott det går) och att det finns ett oerhört löpsug.
Lycka till, jag är lite avis.
Tack. Jag är tyvärr inte avis på mig själv just nu. Ångesten/nervositeten börjar komma smygande och jag minns hur sista milen är.

Förhoppningsvis ska mina småkrämpor hinna läka under de två veckorna med lättare träning.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-23, 07:31   #759
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Nu tänks det klokt här. Löpsug är bra, och åstadkoms endast genom nedtrappning av träningen tror jag. Men de pass du kör kan för den skull få vara ganska snabba. Jag har tjatat om det förr, men gör det igen; att springa i svag utförslut är opti för farten.
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-23, 07:35   #760
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Nu tänks det klokt här. Löpsug är bra, och åstadkoms endast genom nedtrappning av träningen tror jag. Men de pass du kör kan för den skull få vara ganska snabba. Jag har tjatat om det förr, men gör det igen; att springa i svag utförslut är opti för farten.
Japp. Jag ser verkligen fram mot att trappa ner träningen nästa vecka. Långpassen har emellanåt känts tradiga och jag vill få tillbaka lite fart i benen. Jag har aldrig aktivt letat upp svaga utförslut för att träna fart men jag ska göra ett försök.

Förresten har jag börjat planera vad som ska hända efter maran. Jag får se om planerna ändras när jag väl genomfört eländet. Förra året övervägde jag kraftigt att aldrig mer springa efter målgången.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-23, 08:06   #761
JJ
Värmdökungen
 
JJs avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Värmdö
Inlägg: 5 185
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Förresten har jag börjat planera vad som ska hända efter maran. Jag får se om planerna ändras när jag väl genomfört eländet. Förra året övervägde jag kraftigt att aldrig mer springa efter målgången.
Det där är ju så klassiskt och samtidigt så jävla synd. Jag har gått ned mig efter varja långlopp. Jag tror du tänker rätt, planera in ett lopp så att du fortsätter träna. Naturligtvis ska du ta lite välförtjänt vila efter maran, men försök att komma igång igen snabbt. Ångest ska man ha.
__________________
"Ta en bild på solnedgången!"
Härifrån? Det är ju motljus?"


Tung pung ger starka ben...
JJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-23, 16:27   #762
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Löpning. 5,36 km @ 4:38 min/km. Snittpuls 81% av max.

Egentligen skulle jag sprungit Yasso800 idag men mina ben mådde inte tillräckligt bra. Får se om det blir av på fredag i stället. Tanken var att jag bara skulle springa lite lätt för att hålla igång men precis som förra veckan fick jag för mig att testa farten. Jag provade att springa i svagt nedförslut men fick lära mig den hårda vägen att det följs av ett segt uppförslut. Om man räknar bort uppvärmning och nedjoggning sprang jag 3 km @ 4:17 min/km (snittpuls 86%) mitt i. Tittar man på puls- och tempokurvan tror jag inte ens skaparn kan bli besviken. Det är nästan poesi hur fint man kan se skillnaden mellan uppvärmning-arbetsdel-nedjoggning. Träningsanalys blir inte porrigare än så här.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg pulskurva.jpg (34.3 KB, 46 visningar)
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-24, 12:29   #763
mirrranda
Registered User
 
mirrrandas avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 152
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg


har du planerat in nåt riktigt långt pass innan maran? Alltså typ 4 mil lr så? Lr låter du den distansen vänta tills det väl är dags?
Oj haha

Förlåt men nu blev jag full i skratt, märks att Eddie är noobie
__________________
Mil och Muskler
mirrranda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-24, 12:48   #764
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av mirrranda Visa inlägg
Oj haha

Förlåt men nu blev jag full i skratt, märks att Eddie är noobie
Jagtror det där har missförståtts en aning. Jag menade inte att 3 mil inte är ett "riktigt" (se äkta/seriöst/tufft etc.) utan mer som "riktigt jävla hårt"/hardcore. Helt enkelt testa marathondistans utan att springa ett officielt marathon.

Jag förstår när jag läser det själv att det nog kan misstolkas.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-24, 12:50   #765
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jagtror det där har missförståtts en aning. Jag menade inte att 3 mil inte är ett "riktigt" (se äkta/seriöst/tufft etc.) utan mer som "riktigt jävla hårt"/hardcore. Helt enkelt testa marathondistans utan att springa ett officielt marathon.

Jag förstår när jag läser det själv att det nog kan misstolkas.
Jag tror mirrranda menar att man absolut inte ska springa några 40 km de närmaste månaderna innan ett marathon. Möjligtvis om man är snuskigt bra tränad och springer 40 km utan större ansträning, men för en motionär som ofta blir smått handikappad och borta från längre löpning ett tag efter marathon är det ett av de största misstagen man kan göra
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)