Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-15, 21:53   #961
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Jo, så är det ju också olika modeller med duninnehåll, det tänkte jag inte på. Jag har en UL Winter, med komforttemp på -23. Sover jag med den i +10 så blir det liksom VARMT. Sover man på deras lättaste dununderlag så blir det såklart annorlunda.
Okej. Kanske får gå på en synmat då. Blir det vintertältning får jag komplettera med ett cellplast i botten eller nåt. 95% av tiden lär det tältas från -5 och uppåt ändå.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-15, 22:00   #962
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Du måste ju berätta vilket tält du köpte!
Det blev ett Hilleberg Allak 3. Jag frågade lite löst om det tidigare här i tråden. Var och kikade på det hos Naturkompaniet i helgen som var snälla och satte upp det för mig.
Det verkar extremt allround. Bra sitthöjd för mig med mina 188 cm, dubbla absider, bra ventilationsmöjligheter, 4 säsonger tält. Bra utrymme för 2 större personer med packning osv.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 09:19   #963
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Det blev ett Hilleberg Allak 3. Jag frågade lite löst om det tidigare här i tråden. Var och kikade på det hos Naturkompaniet i helgen som var snälla och satte upp det för mig.
Det verkar extremt allround. Bra sitthöjd för mig med mina 188 cm, dubbla absider, bra ventilationsmöjligheter, 4 säsonger tält. Bra utrymme för 2 större personer med packning osv.
Jag och min sambo ska också ta oss till Naturkompaniet och se om vi kan få ett Allak 3 uppsatt nu i veckan. Som det ser ut nu har vi spanat in Allak 3 samt ett trepersoners tunneltält i Hillebergs katalog. Det som talar till Allaks fördel är väl att det verkar gå att sätta upp på mer oländig terräng än ett tunneltält samt att man inte behöver tänka lika mycket på vindriktning då tältet är ett kupoltält.
Var Allak 3 lätt att sätta upp? Tar det upp mycket plats i ryggsäcken?
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 10:31   #964
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Jag känner ingen som varit missnöjd med sitt Hillebergs tält. Det handlar mest om att verkligen identifiera sina behov och välja därefter. Jag har ett Akto som jag är supernöjd med. Det är guld att ha ett minst ett enmanstält i bekantskapskretsen så man har lite flexibilitet när man blir udda antal vandrare.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 10:49   #965
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Jag och min sambo ska också ta oss till Naturkompaniet och se om vi kan få ett Allak 3 uppsatt nu i veckan. Som det ser ut nu har vi spanat in Allak 3 samt ett trepersoners tunneltält i Hillebergs katalog. Det som talar till Allaks fördel är väl att det verkar gå att sätta upp på mer oländig terräng än ett tunneltält samt att man inte behöver tänka lika mycket på vindriktning då tältet är ett kupoltält.
Var Allak 3 lätt att sätta upp? Tar det upp mycket plats i ryggsäcken?

Det stod ett kaitum 3 gt uppsatt där också. Men det är ju 4-5 meter lång typ, dessutom sämre takhöjd än i Allak. Men suveränt om man har hund som sover i absiden eller liknande.

Har inte satt upp tältet själv men enligt instruktionsvideos verkar det lätt och smidigt. Ca: 50 cm långt och 17 cm i diameter, men då är det löst packat.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 10:50   #966
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av LoveMachine Visa inlägg
Jag känner ingen som varit missnöjd med sitt Hillebergs tält. Det handlar mest om att verkligen identifiera sina behov och välja därefter. Jag har ett Akto som jag är supernöjd med. Det är guld att ha ett minst ett enmanstält i bekantskapskretsen så man har lite flexibilitet när man blir udda antal vandrare.
Ja eller om man kör solovandring, då kanske man inte vill släpa runt på ett 3-manna
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 18:44   #967
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Nallo 2 här. Tältet är som nytt trots helt galna påfrestningar i fjällen.
Dessutom blev tältet påkört av robotgräsklipparen då tältet blåste ner från torkställningen, så när jag hem hittade jag ett enda virrvarr av tältväv och gräsklippare. Tre nya rakblad till knivar på gräsklipparen (och den har strimlat sönder ett par nerblåsta kalsonger åt mig tidigare och gjort stringtanga av dem) - inte ETT enda hål på tältet. Märken på väven där knivarna karvat, men de tog sig inte igenom utan det blev för tungt och roboten stoppade.

Hilleberg lade upp mitt "testomonial" på deras hemsida. Klart godkänt kvalitetstest.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 18:48   #968
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Jag investerade i ett nytt tält igår. Det ska förhoppningsvis bli ordentligt använt i sommar och höst, till att börja med.

Något jag dock behöver införskaffa mig är ett nytt liggunderlag. Det jag har tycker jag inte räcker längre, tror jag blivit för bekväm sista åren.

Tittat på Expeds dunfyllda uppblåsbara varianter. Någon som äger ett sånt och kan säga vad ni tycker?
Jag ogillar att ha flera olika prylar för olika temperaturer om det istället går att köra en pryl som täcker det mesta. Alltså istället för vintersovsäck, sommarsovsäck etc så försöker jag hitta EN pryl som fungerar för 4-säsonger och som jag sedan kan justera klädsel och annat omkring. Därav gärna en varmare sovsäck som jag med fördel kan sova i kallingarna i enbart på sommaren. Samma vad gäller liggunderlag. Mitt Exped Winterlite är klockrent oavsett säsong. Det är INTE ett element sommartid. Det värmer inget - det isolerar markkyla. Däremot är det litet, lättpackat och håller måttet även på mina bergsexpeditioner i extremt alpint klimat. Så nöjd med allt utom prislappen.
__________________

Journalen

Senast redigerad av shadowfire den 2019-04-16 klockan 18:50.
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 13:49   #969
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Jag ogillar att ha flera olika prylar för olika temperaturer om det istället går att köra en pryl som täcker det mesta. Alltså istället för vintersovsäck, sommarsovsäck etc så försöker jag hitta EN pryl som fungerar för 4-säsonger och som jag sedan kan justera klädsel och annat omkring. Därav gärna en varmare sovsäck som jag med fördel kan sova i kallingarna i enbart på sommaren. Samma vad gäller liggunderlag. Mitt Exped Winterlite är klockrent oavsett säsong. Det är INTE ett element sommartid. Det värmer inget - det isolerar markkyla. Däremot är det litet, lättpackat och håller måttet även på mina bergsexpeditioner i extremt alpint klimat. Så nöjd med allt utom prislappen.
Mm det är precis det jag vill ha, slippa ha massa olika prylar. Funderade just kring det där med om underlaget kan bli för varmt eller inte. Låter ju bra det där.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-18, 18:38   #970
Prsson
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 86
Skulle behöva tips på bra vandringsbyxor! Har kikat på fjällrävens keb trousers men läst lite omdömen och sett att en del klagar på kvaliteten annars tyckte jag dom verkade bra.
Prsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-18, 18:44   #971
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Citat:
Ursprungligen postat av Prsson Visa inlägg
Skulle behöva tips på bra vandringsbyxor! Har kikat på fjällrävens keb trousers men läst lite omdömen och sett att en del klagar på kvaliteten annars tyckte jag dom verkade bra.
Har tyvärr inga rekommendationer vad gäller märken eller modeller men vill slå ett slag för vandringsbyxor som du kan göra om till shorts. Kanske är de flesta vid det här laget men var 10 år sedan jag köpte mina.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-28, 08:29   #972
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Måste säga att det är väldigt skönt att vintern är över. Om jag bortser från bakslaget med min knäskada har jag haft den bästa vintern i mitt liv, men det är något speciellt med barmark och plusgrader - allt är så öppet, så tillgängligt och så bekvämt. Allting från matlagning till bajsning behöver inte utföras med noggrant planerad effektivitet för att man ska undvika köldskador. Bara att dra ut i naturen och ta för sig... så skönt.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-28, 09:42   #973
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Det märks. Trodde jag var helt ensam på mina väldigt tidiga morgonpromenader men friluftsmänniskorna har vaknat till liv och satt upp tält.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 07:32   #974
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Kopierar in mitt inlägg här också:

Jag kan knappt tro det men i bilen hem från löprundan igår frågade min kompis "har du funderat på att springa över flera dagar med övernattning, typ till Eskilstuna?". Det är helt sjukt för jag har funderat på EXAKT just det Senare på kvällen skrev jag till honom att om vi börjar i Katrineholm så är det ca sju mil till Eskilstuna via Sörmlandsleden. Ett i mitt tycke ganska perfekt tvådagarsprojekt

Ungefärlig löpplan:
- Dag 1, pass 1: Katrineholm till Lundsjön(~15 km). Start 13:00, slut 14:30. Bada, vila och äta.
- Dag 1, pass 2: Lundsjön till Svalboviken(~16 km). Start 17:00, slut 19:00(kanske springer lite mer än 16 km). Hitta ett vindskydd och övernatta.
- Dag 2, pass 1: Svalboviken till Bälgviken(17 km). Start 07:00, slut 09:00. Bada, vila och äta.
- Dag 2, pass 2: Bälgviken till Vilsta(18 km). Start 12:00, slut 14:30.

Stirra er inte blinda på tider eller att kilometerna ovan summerade blir 66 och inte 70 km. Det är en höftning. Vad tror ni är absolut minimum att ha med sig gällande övernattning/kläder samt mat? Käkar ju givetvis mycket innan första passet samt typ en pizza när man har gått i mål i Eskilstuna(Vilsta ligger i Eskilstuna). Det är det däremellan som är intressant. Svalboviken och Bälgviken är små samhällen men ytterst tveksamt om de har ett livs eller en pizzeria. Det hade dock varit sjukt optimalt.

Vad gäller övernattning så är tanken vindskydd men är ju segt om det är upptaget när man anländer till Svalboviken. Finns det tvåmannatält som är jättesmidiga att ha med sig?

I praktiken så är vi ju enbart borta i ett dygn och vi springer genom flera mindre samhällen/byar.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 07:38   #975
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Kan annars rekommendera en hängmatta med myggnät. De är riktigt smidiga och tar nästan ingen plats. Då slipper ni både tält och liggunderlag. Finns olika varianter beroende på avancerad man vill att de ska vara.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)