Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-11-28, 16:15   #901
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Vackert! Har via bekanta noterat att det varit fina isar även hemma vid i Luleå. Det är inte utan att jag blir lite sugen att pröva på.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-28, 16:58   #902
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Detta känns som finaste skridskoåret i mannaminne. Har åkt hur mkt som helst i tre veckor nu på fantastiska isar. BC-pjäxorna jag köpte till turskidorna har redan gett valuta för pengarna!
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-28, 17:19   #903
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Pudzianovski Visa inlägg
Snygga filmer Mats!
Tack Pudde!

Citat:
Ursprungligen postat av LoveMachine Visa inlägg
Vackert! Har via bekanta noterat att det varit fina isar även hemma vid i Luleå. Det är inte utan att jag blir lite sugen att pröva på.
Tackar!

Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Detta känns som finaste skridskoåret i mannaminne. Har åkt hur mkt som helst i tre veckor nu på fantastiska isar. BC-pjäxorna jag köpte till turskidorna har redan gett valuta för pengarna!
Funderar också på att köpa en pjäxa man kan använda till både och. Vad har du för modell?
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-28, 18:43   #904
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Jag har varit ute och åkt långfärdsskridskor under helgen. Tog med drönaren och gjorde ett par försök att filma och åka samtidigt. Redigerade sedan ihop två korta filmsnuttar lite snabbt.



Har du möjlighet att lägga in länken utan ythd taggen? Det funkar inte på tapatalk.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-28, 19:53   #905
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Har du möjlighet att lägga in länken utan ythd taggen? Det funkar inte på tapatalk.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Vill du ha hela länken eller?
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-28, 20:36   #906
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Funderar också på att köpa en pjäxa man kan använda till både och. Vad har du för modell?
Lundhags Expedition Guide BC. Blir väldigt klumpiga på skridskor men köpte dom för värmens skull inför vinterfjällturerna som är inplanerade i februari. Ska man inte syssla med sådana kyliga idiotier så är nog vanliga Guide BC bättre just för skridskoåkningen. Expedition funkar dock bra att åka skridskor i, ger bara en klumpigare känsla.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 09:02   #907
herodes
Registered User
 
herodess avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 13
Vad säger ni om min UL-packning för en vecka ute på fjället? Mat ej inräknad. Frystorkad + torkad mat + snacks mellan 2,5 och 3 kg med bra kaloriinnehåll per dag. Har aldrig riktigt behövs underställ i och med tältet. Tror ni det behövs?

utrustning vikt gram
Tält Hilleberg akto 1648
Ryggsäck levity 48 Large 815

Gas 100 gram 200
Sovsäck 500
Liggunderlag Thermarest neoair 350
Kudde Aeros Pillow Reg 79
Vattenrening Katadyn BeFree Water Filtration System 3,0l 100
Optimus Crux Lite Solo Cook System 0,6l 272
Bic-tändare 21

Kåsor, kryddor, spork 115


Första hjälpen 124
PackTowl Ultralight Hand Towel River 43
Pannlampa 63
Vattenflaska 15
Osprey UL Raincover M 80


Kalsonger extra Smartwool M's Merino 150 P Boxer 91
Strumpor extra 62
tshirt extra 150
Fleecetröja 263
Regnjacka marmot precip 371
Renbyxor marmot precip 255

Hygien 150

Totalt för all basutrustning: 5767 gram

Detta är alltså det jag bär på ryggen och inte på kroppen. Där har jag ett extra ombyte. Räknar vandringsstavar dit. Tar eventuellt med flipflops också, det är alltid skönt efter en lång dags vandring.

Senast redigerad av herodes den 2019-01-09 klockan 09:06.
herodes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 11:01   #908
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av herodes Visa inlägg
Vad säger ni om min UL-packning för en vecka ute på fjället? Mat ej inräknad. Frystorkad + torkad mat + snacks mellan 2,5 och 3 kg med bra kaloriinnehåll per dag. Har aldrig riktigt behövs underställ i och med tältet. Tror ni det behövs?

utrustning vikt gram
Tält Hilleberg akto 1648
Ryggsäck levity 48 Large 815

Gas 100 gram 200
Sovsäck 500
Liggunderlag Thermarest neoair 350
Kudde Aeros Pillow Reg 79
Vattenrening Katadyn BeFree Water Filtration System 3,0l 100
Optimus Crux Lite Solo Cook System 0,6l 272
Bic-tändare 21

Kåsor, kryddor, spork 115


Första hjälpen 124
PackTowl Ultralight Hand Towel River 43
Pannlampa 63
Vattenflaska 15
Osprey UL Raincover M 80


Kalsonger extra Smartwool M's Merino 150 P Boxer 91
Strumpor extra 62
tshirt extra 150
Fleecetröja 263
Regnjacka marmot precip 371
Renbyxor marmot precip 255

Hygien 150

Totalt för all basutrustning: 5767 gram

Detta är alltså det jag bär på ryggen och inte på kroppen. Där har jag ett extra ombyte. Räknar vandringsstavar dit. Tar eventuellt med flipflops också, det är alltid skönt efter en lång dags vandring.
Ska ni gå nu?
Ingår fotvårdsgrejer som compeed i första hjälpen?
Toapapper?
Tunn mössa och vantar, tjock mössa och vantar?
Kanske leukoplast och sax ifall fötterna får problem
Kanske en keps också

Det är vad jag kom på.

Jag hade sen alltid tagit med understället, men vet aldrig och det tar lite plats...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 12:10   #909
herodes
Registered User
 
herodess avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Ska ni gå nu?
Ingår fotvårdsgrejer som compeed i första hjälpen?
Toapapper?
Tunn mössa och vantar, tjock mössa och vantar?
Kanske leukoplast och sax ifall fötterna får problem
Kanske en keps också

Det är vad jag kom på.

Jag hade sen alltid tagit med understället, men vet aldrig och det tar lite plats...

Det gäller sommaren. Min vinterpackning väger nog minst dubbelt så mycket.

Keps kommer jag bära på huvudet hela tiden så det glömde jag skriva. Leukoplast och sax ingår i första hjälpen, samma sak med övrig fotvård.

Men ett par tunna vattentäta vantar hade jag glömt att skriva upp :-) Eventuellt någon form av tunna damasker också. Hatar när det blir blött längst byxkanterna i buskage på lågfjället. Kan tillägga att jag alltid varit på lågfjället tidigare så är lite osäker på hur kallt det blir på högfjället.

Det kallaste jag varit med om på lågfjället var -1 i augusti och då behövdes inte underställ med den sovsäck och tältkombination jag har nu.

Är det varmt som i somras så behövs ju underställ knappast, men man vet ju aldrig.

Senast redigerad av herodes den 2019-01-09 klockan 12:20.
herodes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 12:37   #910
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av herodes Visa inlägg
Det gäller sommaren. Min vinterpackning väger nog minst dubbelt så mycket.

Keps kommer jag bära på huvudet hela tiden så det glömde jag skriva. Leukoplast och sax ingår i första hjälpen, samma sak med övrig fotvård.

Men ett par tunna vattentäta vantar hade jag glömt att skriva upp :-) Eventuellt någon form av tunna damasker också. Hatar när det blir blött längst byxkanterna i buskage på lågfjället. Kan tillägga att jag alltid varit på lågfjället tidigare så är lite osäker på hur kallt det blir på högfjället.

Det kallaste jag varit med om på lågfjället var -1 i augusti och då behövdes inte underställ med den sovsäck och tältkombination jag har nu.

Är det varmt som i somras så behövs ju underställ knappast, men man vet ju aldrig.
OK då känns det som du har koll på läget.
Kom på en annan sak, myggmedel?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 13:03   #911
herodes
Registered User
 
herodess avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
OK då känns det som du har koll på läget.
Kom på en annan sak, myggmedel?
Myggmedel ligger ständigt i midjefickan. Inte för att jag tycker att det hjälper överdrivet mycket men den psykologiska effekten ska inte underskattas
herodes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 17:11   #912
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Alltid underställ på fjället imo

Ang ryggsäck så kan en tyngre ryggsäck med bättre bärsystem ge en lättare upplevelse. UL-packning för all del men jaga inte grammen för grammens skull...
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 18:57   #913
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Skulle också lägga till en liten rulle silvertejp. Så kan du snabblaga allt från tältduk till kängor
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 19:28   #914
herodes
Registered User
 
herodess avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Skulle också lägga till en liten rulle silvertejp. Så kan du snabblaga allt från tältduk till kängor
Silvertejp eller motsvarande är virat kring en vandringsstav.

Och ang. gramjagandet så är det halva charmen för mig när det gäller vandring. Det ska inte kännas att man har något på ryggen när man går. Eventuellt tar jag min Osprey Exos 58 utan topplock men den väger 200 gram mer Dessutom blir det plats över i ryggsäcken med 58 liter. Den är i vilket fall den skönaste ryggsäcken jag någonsin burit om packvikten inte överstiger typ 10 kg. Då blir den lite svajig.

Det kanske är klokt att ta med underställ. I alla fall byxor. På överkroppen har jag en fleecetröja utöver mina andra kläder som kan användas som mellanlager.

Senast redigerad av herodes den 2019-01-09 klockan 19:32.
herodes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 21:25   #915
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av herodes Visa inlägg
Silvertejp eller motsvarande är virat kring en vandringsstav.
Det är fan jävligt smart

Citat:
Och ang. gramjagandet så är det halva charmen för mig när det gäller vandring. Det ska inte kännas att man har något på ryggen när man går. Eventuellt tar jag min Osprey Exos 58 utan topplock men den väger 200 gram mer Dessutom blir det plats över i ryggsäcken med 58 liter. Den är i vilket fall den skönaste ryggsäcken jag någonsin burit om packvikten inte överstiger typ 10 kg. Då blir den lite svajig.
Ja asså det är lite det jag menar, gramjakten har väl att göra med att man vill känna sig lätt, smidig och att det ska vara skönt att vandra? Då tänker jag att den upplevda vikten och smidigheten trumfar den faktiska vikten i gram.

Å andra sidan, du kommer kånka på 5kg. Är ju omöjligt för det att sitta obekvämt eller tungt för dig Det är kanske bara jag som är en sån där viktfascist som gärna packar 25-30 kg för att det är gött när det bränner

Citat:
Det kanske är klokt att ta med underställ. I alla fall byxor. På överkroppen har jag en fleecetröja utöver mina andra kläder som kan användas som mellanlager.
Det tycker jag låter bra. Blir du svettig eller trillar ner i någon jokk när du hämtar vatten är det alltid skönt att ha minst en uppsättning plagg för hela kroppen torra. Riktig lågoddsare men händer det så händer det och då är man glad om man är förberedd.

Appråpå så brukar jag alltid slänga ner sovsäck och liggunderlag med ett extra underställ i en drybag. Då vet jag att oavsett vad som händer i vilket väder som helst så kan jag göra mig torr och varm, så fort man kommer undan eventuellt blött väder. Är du stilla en längre period så sjunker kroppstempen så småningom om du inte kan skapa en temperatur på minst 27 grader att omge dig med, säg då att det är 10 grader och riktigt jävla busväder med spöregn och du hittar till ett vindskydd, stor risk att bli nedkyld innan stormen är över om allt du har på dig och med dig är blött. När jag jobbade i hemtjänsten hände det en gång att en äldre dog av hypotermi när den ramlade och blev liggandes hemma i lägenheten med 22 grader, nu är du förvisso ingen gamling men det säger ändå någonting om hur känslig kroppen är när du är stilla. Lätthet för all del men i min värld ska man kunna hantera sig själv i alla situationer med den utrustning man har med sig. Vädret kan växla snabbt på högfjället

Senast redigerad av blåvitt den 2019-01-09 klockan 21:26.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)