Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-05-03, 17:04   #241
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Önskar Skuggan ett raskt tillpiggnand,mycket bra att han inte gett sig iaf
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-03, 17:25   #242
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Syrgasmasken och sjukhusklänningen är ju tråkig att se, men fy satan vilket pannben han sitter på. Om ngn skulle lyckas återhämta sig och ta toppen så är det ju han
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-03, 18:00   #243
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Har helt missat att han ska göra Mt Everest! Hoppas verkligen det går bra.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-03, 18:00   #244
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Riktigt tråkigt att han blev så krasslig. Men det kommer nog fler chanser att klara Everest, även om det lär kosta flis att göra en sån resa. Lär ha fått massvis med lärdomar och upplevelser under detta äventyr i alla fall. Så sjukt coolt att ge sig på världens högsta berg liksom!
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-03, 22:09   #245
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Riktigt tråkigt att han blev så krasslig. Men det kommer nog fler chanser att klara Everest, även om det lär kosta flis att göra en sån resa. Lär ha fått massvis med lärdomar och upplevelser under detta äventyr i alla fall. Så sjukt coolt att ge sig på världens högsta berg liksom!
Låter ju dock på han som att det ska gå den här turen ändå.

"Jag slutar i varje fall inte spela min match förrän slutsignalen faktiskt ljuder. Teamet har i varje fall en plan B redo skräddarsydd för mig om jag kan hoppa in i matchen igen."
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-03, 22:55   #246
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Det ska vi ju hoppas på såklart.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 16:52   #247
Jockefoten
Registered User
 
Jockefotens avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 442

http://www.happyhiker.se/2017/05/05/slut-pa-aventyret/
Jockefoten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 23:04   #248
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av Jockefoten Visa inlägg


Nåväl den gode skuggan är ju vid liv och det bör ses som viktigast,är övertygad om att han kan kommer finna en väg framåt mot sina mål tids nog!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-08, 09:37   #249
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Du kommer att få ett försök till någon gång i framtiden, är övertygad om det, Skuggan!

Själv så har jag genomfört ett betydligt mindre projekt jämfört med Everest - vandring med övernattning. Turen gick från Hälleforsnäs till Vilsta via Sörmlandsleden. Det blev en salig blandning av intryck. Här är lite lärdomar som jag har dragit:

Packning väger
Har du aldrig gått med relativt tung packning förut så kommer dina axlar att ömma. Det går över, men det är förjävligt i början. Försök inte att vara på den dyngsäkra sidan vad gäller mat och vatten utan lägg dig på en rimlig mängd. Varje kg räknas.

Det blir kallt på natten
Min vän: sovsäck som tål temperaturer ned till plus tre men inga varma kläder. Jag: en sovsäck som tål temperaturer ned till plus 10 och något varmare kläder. Vi frös HELA natten. Att ligga i en sovsäck, känna iskylan gå igenom tyget och nå din kropp, utan att kunna göra någonting åt det - det är hemskt.

Välj en snäll första färd om ni är två eller fler
Vi valde att gå 51 km. Det kändes på förhand ganska rimligt. Jag har dock ett par månaders löpträning och flertalet vandringsturer i bagaget, min vän har i princip ingenting i sitt bagage. Han hade dessutom varit sjuk ganska nyligen. Jag anpassade mig och hade en behaglig tur medan han slet under stora delar. Det hela slutade med att han fick avbryta innan slutpunkten medan jag gick de sista 12 kilometerna ensam.

Jag är jävligt bra på att borra ned huvudet och mata på
Den sista etappen på 12 km gick i ett vansinnestempo. Jag hade ställt in siktet på ett tåg från Eskilstuna till Norrköping som jag bara skulle hinna med om jag gick mitt absolut snabbaste. Hela denna sträcka tryckte jag på som en galning i spåret, vi talar om ett kilometertempo på ca åtta till nio minuter. Under de sista fyra kilometerna sprang jag i nedförsbackarna. Jag var totalt utpumpad när jag kom fram, men jag hann med bussen in till Eskilstuna station med en minuts marginal.

Är på ett sätt glad att den här turen blev som den blev. Nu har jag järnkoll på vad som ska med på nästa övernattnings-vandring. Det svåra blir väl att få med någon kompis när samtliga har hört om hur det gick för min vandringskollega.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-13, 22:28   #250
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Macke:Låter som att du dragit några lärdomar och det kommer göra saker lättare till nästa gång!

Några tankar här: Kan hålla med om det här med packningsvikt men jag släpar hellre på mer vatten än jag kommer behöva än att vattnet inte räcker hela vägen,att kunna dricka ordentligt gör mycket för allmäntilståndet,och det hänger lite på vad du har för väska,som exempel bär jag hellre 30kilo i min Berghaus Crusader än 10kilo i en SS2000 eller liknande väska under valfritt antal mil.

Det här med nattkylan finns det ju flera saker som kan hjälpa mot,att komma upp från kyla underifrån är mycket viktigt,en eld är inte alls dumt om platsen tillåter detta,ett tält är riktigt bra och om man har sällskap när det är ohemult kallt så är delad värme dubbel värme.


Hårt tempo på slutet helt klart,bra kämpat.
Behöver inte nödvändigtvis bli så mycket svårare att få med en kompis,det kan däremot säkerligen hjälpa andra kompisar att tänka till så de är något bättre förberedda
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.

Senast redigerad av micke81 den 2017-05-13 klockan 22:31.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-13, 23:04   #251
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Du kommer att få ett försök till någon gång i framtiden, är övertygad om det, Skuggan!

Själv så har jag genomfört ett betydligt mindre projekt jämfört med Everest - vandring med övernattning. Turen gick från Hälleforsnäs till Vilsta via Sörmlandsleden. Det blev en salig blandning av intryck. Här är lite lärdomar som jag har dragit:

Packning väger
Har du aldrig gått med relativt tung packning förut så kommer dina axlar att ömma. Det går över, men det är förjävligt i början. Försök inte att vara på den dyngsäkra sidan vad gäller mat och vatten utan lägg dig på en rimlig mängd. Varje kg räknas.

Det blir kallt på natten
Min vän: sovsäck som tål temperaturer ned till plus tre men inga varma kläder. Jag: en sovsäck som tål temperaturer ned till plus 10 och något varmare kläder. Vi frös HELA natten. Att ligga i en sovsäck, känna iskylan gå igenom tyget och nå din kropp, utan att kunna göra någonting åt det - det är hemskt.

Välj en snäll första färd om ni är två eller fler
Vi valde att gå 51 km. Det kändes på förhand ganska rimligt. Jag har dock ett par månaders löpträning och flertalet vandringsturer i bagaget, min vän har i princip ingenting i sitt bagage. Han hade dessutom varit sjuk ganska nyligen. Jag anpassade mig och hade en behaglig tur medan han slet under stora delar. Det hela slutade med att han fick avbryta innan slutpunkten medan jag gick de sista 12 kilometerna ensam.

Jag är jävligt bra på att borra ned huvudet och mata på
Den sista etappen på 12 km gick i ett vansinnestempo. Jag hade ställt in siktet på ett tåg från Eskilstuna till Norrköping som jag bara skulle hinna med om jag gick mitt absolut snabbaste. Hela denna sträcka tryckte jag på som en galning i spåret, vi talar om ett kilometertempo på ca åtta till nio minuter. Under de sista fyra kilometerna sprang jag i nedförsbackarna. Jag var totalt utpumpad när jag kom fram, men jag hann med bussen in till Eskilstuna station med en minuts marginal.

Är på ett sätt glad att den här turen blev som den blev. Nu har jag järnkoll på vad som ska med på nästa övernattnings-vandring. Det svåra blir väl att få med någon kompis när samtliga har hört om hur det gick för min vandringskollega.
... detta är vad man kallar "livets hårda skola"

Specifikt detta med att de blir kallt på natten. Första utenattningen gjorde jag någonstans vid Mälaren, snacka om att jag var isblå på morgonen... "Komforttemp på +15? Äh, klart jag kan ha den när det bildas frost på nätterna! Bara att klä på sig!" Aldrig, aldrig igen..

Jag kan starkt tipsa om att signa upp sig för naturkompaniets egna tidning "365", mestadels reklam men hyfsade artiklar och reportage. Sedan går man med i STF för att få alla rabatter på vandrarhem och dylikt och sedan Friluftsfrämjandet. Då får man två tidning, STF egna med mer erbjudande och sedan Friluftsfrämjandes egna tidning, som oftast är riktigt bra. Senaste reportaget om förslag om man vill vandra keb. var juh asbra för den som inte vandrat hela sitt liv.

https://www.svenskaturistforeningen....ningen-turist/
http://www.friluftsframjandet.se/magasin-friluftsliv/
https://issuu.com/search?q=365

__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!

Senast redigerad av Snubben den 2017-05-13 klockan 23:09.
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-15, 08:50   #252
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Macke:Låter som att du dragit några lärdomar och det kommer göra saker lättare till nästa gång!

Några tankar här: Kan hålla med om det här med packningsvikt men jag släpar hellre på mer vatten än jag kommer behöva än att vattnet inte räcker hela vägen,att kunna dricka ordentligt gör mycket för allmäntilståndet,och det hänger lite på vad du har för väska,som exempel bär jag hellre 30kilo i min Berghaus Crusader än 10kilo i en SS2000 eller liknande väska under valfritt antal mil.

Det här med nattkylan finns det ju flera saker som kan hjälpa mot,att komma upp från kyla underifrån är mycket viktigt,en eld är inte alls dumt om platsen tillåter detta,ett tält är riktigt bra och om man har sällskap när det är ohemult kallt så är delad värme dubbel värme.


Hårt tempo på slutet helt klart,bra kämpat.
Behöver inte nödvändigtvis bli så mycket svårare att få med en kompis,det kan däremot säkerligen hjälpa andra kompisar att tänka till så de är något bättre förberedda
Jag håller med om vattnet. Är ganska nojig som person så gillar att ta det säkra för det osäkra. Samtidigt, på alla sträckor som jag/vi har gått där det har funnits vattenkällor har det funnits rikligt med vatten, gott vatten. Jag vet inte om det generellt är så landet över? Har ni varit med om brunnar som är tomma eller innehåller dåligt vatten? Om det generellt finns vatten och det är drickbart så kanske man skulle kunna softa en aning med vattnet i ryggsäcken om det finns, säg, tre-fyra brunnar på en sträcka som ska avverkas under två dagar.

Ja, att komma upp lite är nog en bra idé. Min kompis hade ett dyrt liggunderlag som man kunde blåsa upp. Det verkar helt klart vara en bra investering.

Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
... detta är vad man kallar "livets hårda skola"

Specifikt detta med att de blir kallt på natten. Första utenattningen gjorde jag någonstans vid Mälaren, snacka om att jag var isblå på morgonen... "Komforttemp på +15? Äh, klart jag kan ha den när det bildas frost på nätterna! Bara att klä på sig!" Aldrig, aldrig igen..

Jag kan starkt tipsa om att signa upp sig för naturkompaniets egna tidning "365", mestadels reklam men hyfsade artiklar och reportage. Sedan går man med i STF för att få alla rabatter på vandrarhem och dylikt och sedan Friluftsfrämjandet. Då får man två tidning, STF egna med mer erbjudande och sedan Friluftsfrämjandes egna tidning, som oftast är riktigt bra. Senaste reportaget om förslag om man vill vandra keb. var juh asbra för den som inte vandrat hela sitt liv.

https://www.svenskaturistforeningen....ningen-turist/
http://www.friluftsframjandet.se/magasin-friluftsliv/
https://issuu.com/search?q=365

Tack för tipsen! Jag hänger en del på Utsidan nu för tiden, kollar folks bloggar och kikar i forumet om jag undrar över något. Om tidningarna är så bra som du beskriver så kanske det är värt en prenumeration dock

Jag fick f.ö. hem Försvarsmaktens överlevnadshandbok häromdagen. Det låter som att jag förbereder mig för en zombie-invasion, jag vet, men det är mest för att den var billig och innehållsrik som jag köpte den. Kostar den 100 kr så skadar det inte att ha den. Är främst intresserad av vad som är ätbart i naturen och hur man tillagar det. Har inte hunnit kika så mycket i den ännu men den verkar vettig och lagom tung. Lite som en pedagogisk skolbok.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-15, 09:34   #253
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Tack för kommentarerna här gubbar

Det gick åt helvete på Everest, men jag kom hem med hälsan i behåll ändå förutom lite hosta som är kvar. Hade jag gått upp till Camp3 så hade jag nog inte levt idag, eller det hade varit på håret iaf. Kommer inom dagarna med en liten filmsnutt från isfallet på Everest, något av det mäktigaste jag sett och upplevt. Vackert men så otroligt läskigt på en och samma gång.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-15, 13:01   #254
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Tack för kommentarerna här gubbar

Det gick åt helvete på Everest, men jag kom hem med hälsan i behåll ändå förutom lite hosta som är kvar. Hade jag gått upp till Camp3 så hade jag nog inte levt idag, eller det hade varit på håret iaf. Kommer inom dagarna med en liten filmsnutt från isfallet på Everest, något av det mäktigaste jag sett och upplevt. Vackert men så otroligt läskigt på en och samma gång.
Astrist såklart att det sket sig men skönt att du kom hem med hälsan i behåll. Ser verkligen fram emot film!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio

Senast redigerad av wintersnowdrift den 2017-05-15 klockan 13:04.
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-15, 13:04   #255
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Jag fick för övrigt min Cumulus-sovsäck idag och första intrycket är att den är alldeles, alldeles underbar . Om det stämmer återstår att se i fält, såklart. Det jag är mest nervös för är att säcken ska bli fuktig, är det något särskilt jag bör tänka på för att undvika att det händer?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)