Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-10-07, 08:38   #22051
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ifall du har svårt för den är det rimligtvis ett tecken på att du behöver just den typen av träning.
Så är det ju. Kanske får tillåta mig själv att ha en övning som jag inte riktigt vill ha i upplägget Testar ikväll!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 08:42   #22052
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Så är det ju. Kanske får tillåta mig själv att ha en övning som jag inte riktigt vill ha i upplägget Testar ikväll!
Kudos om du lyckas. Rehab- och prehabträning är ju det tråkigaste som finns.

Av de där varianterna på draken, så tror jag att jag föredrar den sista videon med James Dunne. Dvs sträcka armarna framåt. Fast jag brukar lägga till den där tåhävningen från MAQ-draken.

EDIT: Ifall man är stel i hamstrings så behöver man ju inte heller gå ner till horisontellt med överkroppen. Man kan ju ta det lite pö om pö, och kanske nå lite längre ned i sista setet.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-10-07 klockan 08:46.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 09:07   #22053
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Kudos om du lyckas. Rehab- och prehabträning är ju det tråkigaste som finns.

Av de där varianterna på draken, så tror jag att jag föredrar den sista videon med James Dunne. Dvs sträcka armarna framåt. Fast jag brukar lägga till den där tåhävningen från MAQ-draken.

EDIT: Ifall man är stel i hamstrings så behöver man ju inte heller gå ner till horisontellt med överkroppen. Man kan ju ta det lite pö om pö, och kanske nå lite längre ned i sista setet.
Ja, men jag är övertygad, jag adderar draken. Om jag bara behöver köra en övning som jag inte vill köra så kan det fungera. Lite plankan och vader är liksom så simpla övningar att det inte tar emot att lägga till dom. Vader kan jag avsluta något pass med, går snabbt och är inte så jobbigt. Plankan kan jag slänga in när jag känner för det, mellan två set av en annan övning t.ex. Bara att lägga sig på golvet och köra. Vad gäller draken så får jag väl helt enkelt tänka att jag måste köra den minimum två gånger per vecka och helt enkelt se till att det blir av.

Tack för hjälpen. Ett bonusmål får bli att stå på balansbrädan ett par kvällar varje vecka.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 09:10   #22054
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Nu har jag testat Polar OH1+. Mycket nöjd med resultatet. Ingen pulsrusning i början på passen och värdet svarar snabbt vid tempoökning. Inte exakt lika snabbt som mätning på torson men tillräckligt nära. Riktigt bekvämt också jämfört med vanligt bälte! Bra prylköp
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 09:26   #22055
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Jag fortsätter med lite frågebonanza. 19/10 gör jag marathondebut. Jag är lite orolig för att klockan ska diffa mycket mot banmarkeringarna och funderar därmed på att använda banans km-markeringar snarare än att lite blint på Strava. Hur hade ni gjort?

- Klicka ur "auto laps" som förval och köra manuella varv istället. På så sätt så kommer jag att se hur snabbt varje km har löpts. Nackdelen är att jag garanterat kommer att missa flera markeringar. Hade varit skönt att slippa ha detta i bakhuvudet och "bara springa" under åtminstone marans första halva.
- Ha kvar auto laps men kolla av läget vid t.ex. varje 5K-markering. Varje 5K ska gå på mellan 24 och 24:30.

Problemet med båda alternativen är i mitt tycke att se hur snabbt varje 5K har gått efter att den första femman är avverkad. Jag kommer ju istället att få stämma av hur snabbt jag har tagit mig till 10, 15, 20, 25, 35 och 40 km, d.v.s. jag får ingen exakt bild av hur snabbt 15-20 km har gått. Men kör jag manuella varv så får jag väl en hyfsat övergripande bild, banan ska vara väldigt monoton och sannolikt bör varje km gå ungefär lika snabbt. Då handlar det bara om att stämma av att det inte går för fort under första halvan, att jag t.ex. får flera km i rad på under 4:40. Målet är 4:55-tempo i medel för hela maran.

Hur hade ni gjort?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 09:32   #22056
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag fortsätter med lite frågebonanza. 19/10 gör jag marathondebut. Jag är lite orolig för att klockan ska diffa mycket mot banmarkeringarna och funderar därmed på att använda banans km-markeringar snarare än att lite blint på Strava. Hur hade ni gjort?

- Klicka ur "auto laps" som förval och köra manuella varv istället. På så sätt så kommer jag att se hur snabbt varje km har löpts. Nackdelen är att jag garanterat kommer att missa flera markeringar. Hade varit skönt att slippa ha detta i bakhuvudet och "bara springa" under åtminstone marans första halva.
- Ha kvar auto laps men kolla av läget vid t.ex. varje 5K-markering. Varje 5K ska gå på mellan 24 och 24:30.

Problemet med båda alternativen är i mitt tycke att se hur snabbt varje 5K har gått efter att den första femman är avverkad. Jag kommer ju istället att få stämma av hur snabbt jag har tagit mig till 10, 15, 20, 25, 35 och 40 km, d.v.s. jag får ingen exakt bild av hur snabbt 15-20 km har gått. Men kör jag manuella varv så får jag väl en hyfsat övergripande bild, banan ska vara väldigt monoton och sannolikt bör varje km gå ungefär lika snabbt. Då handlar det bara om att stämma av att det inte går för fort under första halvan, att jag t.ex. får flera km i rad på under 4:40. Målet är 4:55-tempo i medel för hela maran.

Hur hade ni gjort?


Appen Race Screen (till klockan), där ställer du in distans. Sedan klickar du Lap varje gång du passerar en skylt, gör inget om du missar några, den avrundar till närmsta km och korrigerar då distansen och beräknar nytt medeltempo.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 09:35   #22057
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Ska tilläggas att jag är väldigt svag för autolaps, gillar det skarpt. Tycker om att utan att göra någonting så får jag info om hur snabbt senaste km har gått. Det kan också fungera som en positiv mental grej, som det gjorde igår: helt plötsligt plingar det till och man ba "va, har det redan gått en km till!?". Man kanske är så inne i zonen att man skiter i att kolla den tiden och låter det rulla på någon km till innan man kollar. Men detta är självfallet inte mycket värt om min GPS-mätning till slut blir 40 eller 45 km för ett lopp som är kontrollmätt till 42,195 km.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 09:43   #22058
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Appen Race Screen (till klockan), där ställer du in distans. Sedan klickar du Lap varje gång du passerar en skylt, gör inget om du missar några, den avrundar till närmsta km och korrigerar då distansen och beräknar nytt medeltempo.
Okej, det finns en sådan alltså! Fungerar den så här?

1. Jag markerar km 1, 2, 3, 4 och 5 och klockan anpassar sig till dessa markeringar.
2. Jag missar att markera km 6, 7 och 8. Klockan gör hela tiden sina egna mätningar och har vid 8 km mätt upp totalt 8,2 km. När jag då markerar varv så avrundar den 8,2 km till 8,0 km och hela medeltempot korrigeras.
3. Med andra ord så är enda risken med detta att man skulle missa att markera en hel drös med km i rad och vid t.ex. 10 km ha en klocka som visar 10,51 km, för då kommer klockan att avrunda till 11,0 km och all mätning är fucked.

Har jag förstått allt detta rätt?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 09:45   #22059
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Okej, det finns en sådan alltså! Fungerar den så här?



1. Jag markerar km 1, 2, 3, 4 och 5 och klockan anpassar sig till dessa markeringar.

2. Jag missar att markera km 6, 7 och 8. Klockan gör hela tiden sina egna mätningar och har vid 8 km mätt upp totalt 8,2 km. När jag då markerar varv så avrundar den 8,2 km till 8,0 km och hela medeltempot korrigeras.

3. Med andra ord så är enda risken med detta att man skulle missa att markera en hel drös med km i rad och vid t.ex. 10 km ha en klocka som visar 10,51 km, för då kommer klockan att avrunda till 11,0 km och all mätning är fucked.



Har jag förstått allt detta rätt?


Exakt så. Notera dock att det bara är ”en kopia” av datan som ändrats, när du synkar till strava kommer det fortfarande stå den distans klockan mätt upp, utan korrigeringar.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 09:51   #22060
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Exakt så. Notera dock att det bara är ”en kopia” av datan som ändrats, när du synkar till strava kommer det fortfarande stå den distans klockan mätt upp, utan korrigeringar.
Fan vad vilken guldfunktion. Eeeeextremt jobbigt om man skulle göra som i min punkt 3 men det ska väl fan gå att undvika. Ska kolla in funktionen efter jobbet. Du har testat den med goda resultat?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 09:58   #22061
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Fan vad vilken guldfunktion. Eeeeextremt jobbigt om man skulle göra som i min punkt 3 men det ska väl fan gå att undvika. Ska kolla in funktionen efter jobbet. Du har testat den med goda resultat?
Ja, kört den på Gbgvarvet, Blodomloppet och Lidingö.
Ladda ner den i Garmin Connect (minns inte om den ligger under Appar eller Widgets eller nåt sånt) och sedan konfigurerar man den i appen i Enheter --> Forerunner 235 -> Aktiviteter och apphantering -> Datafält.

Sedan tror jag man i själva klockan och ska navigera sig fram till Datafält och sätta att Race screen ska visas.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 10:00   #22062
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Ja, kört den på Gbgvarvet, Blodomloppet och Lidingö.
Ladda ner den i Garmin Connect (minns inte om den ligger under Appar eller Widgets eller nåt sånt) och sedan konfigurerar man den i appen i Enheter --> Forerunner 235 -> Aktiviteter och apphantering -> Datafält.

Sedan tror jag man i själva klockan och ska navigera sig fram till Datafält och sätta att Race screen ska visas.
Tack så jättemycket. Man måste klicka ur "autolaps" också?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 10:05   #22063
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tack så jättemycket. Man måste klicka ur "autolaps" också?


Inte helt säker, jag hade det gjort det innan jag laddade ner den pga att jag inte gillade det. Man gör det implicit i inställningar för appen genom att sätta 0 i fältet för Lap length, man tycker ju det borde överrida auto lap i klockan. Men testa den förstås i lugn och ro innan du kör skarpt.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 10:09   #22064
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Inte helt säker, jag hade det gjort det innan jag laddade ner den pga att jag inte gillade det. Man gör det implicit i inställningar för appen genom att sätta 0 i fältet för Lap length, man tycker ju det borde överrida auto lap i klockan. Men testa den förstås i lugn och ro innan du kör skarpt.
Yes. Ajja, det här var ju en femplus-lösning för mitt problem. När du markerar varv så antar jag att att det dyker upp en "km-markering" där du ser hur snabbt det varvet har gått? Likt det gör när man har autolaps inställt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 10:14   #22065
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Yes. Ajja, det här var ju en femplus-lösning för mitt problem. När du markerar varv så antar jag att att det dyker upp en "km-markering" där du ser hur snabbt det varvet har gått? Likt det gör när man har autolaps inställt.


Exakt så har skrivit om denna app 2 ggr i min journal och tänkt att du skulle nappa och fråga mer men det har du inte gjort
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)