Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-11-10, 21:18   #15301
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Nix.
Men jag håller med om att den ser skum ut. Typ som en skoluppgift för nån som läser en första kurs i webdesign eller nåt...
Haha, precis men billiga skor!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-13, 19:51   #15302
ThisIsTheOne
Two Three
 
ThisIsTheOnes avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 5 409
Är det NÅGON idé att trycka en kolhydratsgel eller liknande strax före ett 3000 meters-lopp? Hinner man dra nytta av energin?
ThisIsTheOne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-13, 20:00   #15303
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheOne Visa inlägg
Är det NÅGON idé att trycka en kolhydratsgel eller liknande strax före ett 3000 meters-lopp? Hinner man dra nytta av energin?
Ifall du är helt tom på glykogen så är det säkert en bra idé. Ifall det är precis på startlinjen hinner du väl kanske inte få ut maximalt av den, men ifall det är en kvart innan så borde det funka bra skulle jag tro. Dricker man sportdryck under ett löppass så brukar det ju gå rätt fort tills man känner att man har mer energi, ifall man "går på ångorna". Iofs kanske det inte går lika fort ut i kroppen om man inte är igång då man dricker.

Har du förresten bytt nick? Hade du inte några siffror på slutet förut, eller blandar jag ihop dig med nån annan?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-13, 20:38   #15304
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheOne Visa inlägg
Är det NÅGON idé att trycka en kolhydratsgel eller liknande strax före ett 3000 meters-lopp? Hinner man dra nytta av energin?
Ja, det är en idé. Du kan lika gärna svälja som spotta tho, effekten på så kort distans kommer från smaken och känslan av socker, inte på att du hinner höja blodsockret och få förbättring av det. Du behöver inte slösa en gel på det, en klunk cola funkar säkert lika bra eller bättre.
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-13, 21:27   #15305
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Ja, det är en idé. Du kan lika gärna svälja som spotta tho, effekten på så kort distans kommer från smaken och känslan av socker, inte på att du hinner höja blodsockret och få förbättring av det. Du behöver inte slösa en gel på det, en klunk cola funkar säkert lika bra eller bättre.
+1

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-14, 16:51   #15306
ThisIsTheOne
Two Three
 
ThisIsTheOnes avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 5 409
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ifall du är helt tom på glykogen...

Har du förresten bytt nick? Hade du inte några siffror på slutet förut, eller blandar jag ihop dig med nån annan?
Tack för input!

Nej, jag har inte bytt nick. Men där det brukar stå 'Registered user' står det Two Three. Är det de siffrorna du tänker på?

Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Ja, det är en idé. Du kan lika gärna svälja som spotta tho, effekten på så kort distans kommer från smaken och känslan av socker...
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
+1

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Tack. Jag förstår. Slänger i mig något sött då, om inte annat för placebon.
ThisIsTheOne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-14, 21:37   #15307
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheOne Visa inlägg
Tack för input!

Nej, jag har inte bytt nick. Men där det brukar stå 'Registered user' står det Two Three. Är det de siffrorna du tänker på?
Nä.
Jag hade för mig att ditt nick var ThisIsTheOne1973 eller nåt liknande. Men jag måste ha blandat ihop dig med nån annan...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-15, 11:45   #15308
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheOne Visa inlägg
Tack. Jag förstår. Slänger i mig något sött då, om inte annat för placebon.
Har du ätit någorlunda normalt dygnen innan finns det ingen anledning att tillföra energi innan loppet. Du kan eg svälta dagen innan tävling. Faktum är att det kan vara negativt att tillföra energi innan loppet eftersom det "tvingar blod" till mag/tarmområdet och därmed (dock nästan obetydligt) begränsar syretillförseln till de områden som behöver syre.

Bara skölja munnen och ev svälja en eller ett par matskedar lär räcka för att få kroppen att släppa lite på reserver och höja blodsockret.

Det är alltså genom höjd vakenhet/beredskap du presterar bättre på ett kortare lopp, inte genom tillförd energi.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-15, 11:49   #15309
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Löppremiär igår.. 1 km jogging!

Fortfarande skitsvag i ena höften och underbenet men 1 km kan jag nog börja jogga 3-4 ggr i veckan. Jobbigt när det tar 5-10 min att byta om och sedan joggar man 5 min och sedan 10-15 min dusch och ombyte. =/
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-15, 14:02   #15310
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Löppremiär igår.. 1 km jogging!

Fortfarande skitsvag i ena höften och underbenet men 1 km kan jag nog börja jogga 3-4 ggr i veckan. Jobbigt när det tar 5-10 min att byta om och sedan joggar man 5 min och sedan 10-15 min dusch och ombyte. =/
Skönt ändå att kunna börja! Hoppas att min fot håller imorgon, då är det dags att testa efter 2 veckors vila från löpning.


Hade tänkt köra lite tabata idag på antingen cykel eller crosstrainer. Vilken tycker ni är skönast att köra på? (Har tidigare bara kört på cykel)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-15, 16:00   #15311
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Skönt ändå att kunna börja! Hoppas att min fot håller imorgon, då är det dags att testa efter 2 veckors vila från löpning.


Hade tänkt köra lite tabata idag på antingen cykel eller crosstrainer. Vilken tycker ni är skönast att köra på? (Har tidigare bara kört på cykel)
Har de en assault bike på ditt gym så tycker jag du ska köra på den. Annars cykel, har svårt att tänka mig att det blir bra med crosstrainer
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-15, 16:06   #15312
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Löppremiär igår.. 1 km jogging!

Fortfarande skitsvag i ena höften och underbenet men 1 km kan jag nog börja jogga 3-4 ggr i veckan. Jobbigt när det tar 5-10 min att byta om och sedan joggar man 5 min och sedan 10-15 min dusch och ombyte. =/
Själv ägnar jag mig åt 2h mobilisering, stretching och uppvärmning innan ger mig ut och joggar 3-5km. Sedan får jag ont i skenbenet efteråt ändå och måste vila två dagar. Har beställt ett värmeskydd nu dock som kanske kan hjälpa till.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-15, 16:08   #15313
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Skönt ändå att kunna börja! Hoppas att min fot håller imorgon, då är det dags att testa efter 2 veckors vila från löpning.


Hade tänkt köra lite tabata idag på antingen cykel eller crosstrainer. Vilken tycker ni är skönast att köra på? (Har tidigare bara kört på cykel)
Jag har bara gjort armhävningstabata. Det är jävligt drygt! Men ett supereffektivt sätt att snabbt få upp muskulär uthållighet i pushups, om man vill det. Jag antar detta inte är ditt mål dock.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-15, 16:08   #15314
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Har de en assault bike på ditt gym så tycker jag du ska köra på den. Annars cykel, har svårt att tänka mig att det blir bra med crosstrainer
Det blev att köra på båda dom har en Cybex Arc Trainer som crosstrainer. Cykeln är inte så där jättebra, oskön, tjock sadel och pedalerna för långt fram. Kom upp i samma puls på båda, dock inge vidare högt. 175-177. Mest syra i benen

Sen provjoggade jag på löpbandet i 2 minuter på 10 km/h, utan smärta \o/ Så förhoppningsvis klarar man en kortare runda imorgon.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-15, 16:45   #15315
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Själv ägnar jag mig åt 2h mobilisering, stretching och uppvärmning innan ger mig ut och joggar 3-5km. Sedan får jag ont i skenbenet efteråt ändå och måste vila två dagar. Har beställt ett värmeskydd nu dock som kanske kan hjälpa till.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)