Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-12-08, 14:37   #22801
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Fsiha slog Ingelbrigtsen med typ en minut idag
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 23:25   #22802
Landström
Registered User
 
Landströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2 757
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Fsiha slog Ingelbrigtsen med typ en minut idag
Måste svida för Macke som håller på norrmännen nuförtiden
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Vad gör Landström här?
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-11, 08:52   #22803
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Måste svida för Macke som håller på norrmännen nuförtiden
Haha, uppdaterar varje dag på tuben för att se om sista avsnittet av Ingebrigtsen har kommit ut Svenskarna får gärna lösa något liknande på TV, jag hade kollat Dock är det svårt att slå hela upplägget med den maniska men roliga farsan och tre bröder i världseliten.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-11, 19:29   #22804
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
En fundering om tröskelträning. Det är väl farten man kan hålla på i under 60min? Om man maxar milen på 45min. Då kanske tröskelfarten är 4:45? Om man då bara skulle springa ett kort pass på ca 25mim i 4:45 fart. Är det då ett tröskelpass? Vad är skillnaden mellan detta pass och ett snabbdistans pass? Nyfiken på begreppen
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-11, 20:12   #22805
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wrista Visa inlägg
En fundering om tröskelträning. Det är väl farten man kan hålla på i under 60min? Om man maxar milen på 45min. Då kanske tröskelfarten är 4:45? Om man då bara skulle springa ett kort pass på ca 25mim i 4:45 fart. Är det då ett tröskelpass? Vad är skillnaden mellan detta pass och ett snabbdistans pass? Nyfiken på begreppen
Ja, tröskeltempo är ungefär det tempo man kan hålla i ungefär en timme. Det är i princip ett snäpp upp från pratfart. Dvs man kan inte längre prata i hela meningar. Det blir som bäst ett par ord och sedan måste man ta några djupa andetag för att kunna säga nåt ytterligare. Detta tempo brukar beskrivas att det känns som "comfortably fast".

Jag tror begreppet snabbdistans kan ha lite olika betydelser beroende på vem du frågar. Men det är nog oftast ett pass som är väldigt snarlikt ett tröskelpass (tröskeldistans) i alla fall. Även begreppet tempopass (eller tempodistans) är i princip samma sak (i de flesta fall).

I min begreppsvärld så är ett tröskelpass (tröskeldistans) just 20-30min i tröskeltempo. Med minst 10min lugn löpning som uppvärmning. Det ska kännas rätt jobbigt redan efter 5-10 minuters löpning men man ska inte behöva plåga livet ur sig för att klara att hålla tempot i 20min. Men 20min räcker alltså för att man ska få förbättringar i tempouthållighet över lite längre distanser, och det kommer inte vara extremt slitsamt. Dvs man kan få plats med ytterligare ett kvalitetspass per vecka (plus ett långpass). Ifall man istället pushar sig till att hålla tröskelfarten i uppåt 45min så kommer man få lite bättre träningseffekt, och man kommer framförallt bli väldigt mycket mer sliten. Dvs det är troligen så att det inte är värt att köra längre tröskelpass än uppåt 30min.

Man kan dock köra tröskelpass uppåt 40min om man sänker tempot lite. Man får nog inte bättre effekt av detta rent generellt, men det kan kanske bli lite mer specifik träning ifall man kanske siktar på att prestera på lite längre distanser (typ maraton).

Man kan också bedriva tröskelträning i form av tröskelintervaller. Fördelen med detta är att man då kan få mer tid vid tröskeltempo eftersom man ju vilar lite också. Man kan också köra dessa intervaller i ett lite högre tempo än tröskeltempot just pga vilopauserna. Detta kan ju då göra att träningen kan tänkas bli lite mer specifik ifall man siktar på att bli bra på en kortare distans (typ 3-5k).

Snabbdistans och tempodistans skulle jag kanske kalla pass där fokuset inte ligger riktigt på att just förbättra tröskeltempot, utan ifall man vill träna på löpning i nåt specifikt tempo (dvs ett tänkt tävlingstempo). Hur dessa tempopass kommer se ut blir då beroende på vilken distans man då tänkt tävla i.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-11, 20:40   #22806
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Klockrent! Tack för ett begripligt och bra svar!
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 09:32   #22807
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Appropå löpstyrka som var på tapeten härom veckan, så snubblade jag över denna video som presenterar lite unika övningar som kan hjälpa till för att minimera "energiläckage" vid löpning. Kanske inte övningar man direkt förknippar med styrketräning för löpning, men resonemanget verkar vettigt tycker jag.

svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 09:52   #22808
Card
Registered User
 
Cards avatar
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 13
Är det här man ska skriva om man har frågor om löpning?

När jag löper (joggar) så kommer jag väldigt snabbt upp puls motsvarande närmare anaerobisk än aerobisk enligt bifogad tabell, kan till och med tangera VO2 max. Detta trots att jag joggar i enligt mig relativt lugn takt, alltså ingen sprint eller så.

Men jag skulle hellre vilja jogga i den aerobiska zonen, till och med "viktkontroll"-zonen enligt tabellen ovan. Hur ska jag göra? Jogga långsammare? Tycker som sagt redan jag joggar ganska långsamt. Hur långsamt går det att jogga egentligen?!

Kan nämna att det är specifikt vid löpning det är så här. Vid cykling, spinning etc så kommer jag sällan upp i lika hög puls, fast min ansträningskänsla är ungefär likadan eller till och med högre.
Bifogade bilder
Filtyp: png 1200px-Exercise_zones_Fox_and_Haskell.svg.png (83.5 KB, 0 visningar)
Card är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 12:48   #22809
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Card Visa inlägg
Är det här man ska skriva om man har frågor om löpning?

När jag löper (joggar) så kommer jag väldigt snabbt upp puls motsvarande närmare anaerobisk än aerobisk enligt bifogad tabell, kan till och med tangera VO2 max. Detta trots att jag joggar i enligt mig relativt lugn takt, alltså ingen sprint eller så.

Men jag skulle hellre vilja jogga i den aerobiska zonen, till och med "viktkontroll"-zonen enligt tabellen ovan. Hur ska jag göra? Jogga långsammare? Tycker som sagt redan jag joggar ganska långsamt. Hur långsamt går det att jogga egentligen?!

Kan nämna att det är specifikt vid löpning det är så här. Vid cykling, spinning etc så kommer jag sällan upp i lika hög puls, fast min ansträningskänsla är ungefär likadan eller till och med högre.
Till att börja med, hur vet du att du är uppe i VO2max-intensitet?

Ifall du använder dig av 220-ålder för att lista ut din maxpuls, så är det inte alls säkert att du får ett korrekt värde. För mig diffar det ungefär 10 slag. Ifall du vill veta säkert vad din maxpuls är så kan du testa detta med hyfsad precision genom ett (svinjobbigt) test som du kan göra ute på vilken landsväg som helst, eller så kan du betala några tusen för att få ännu bättre precision och få göra ett lika jobbigt test på löpband och med gasmask.

Dock behöver du inte alls egentligen hitta din maxpuls. Du kan också klura ut ungefär var du har din tröskel och var du når VO2max genom att springa en platt 5km (eller 3km kanske) som om det vore tävling (ordentlig uppvärmning och så ta ut dig så du nästan spyr sista kilometern). Detta resultat kan du sedan stoppa in i en online kalkylator som kan göra en väldigt bra approximering av detta (samt en massa andra intressanta saker).

Med allt detta sagt så tycker jag sitt diagram är lite konstigt. 80% av maxpuls är ungefär det lägsta tempo man kan tänkas vilja hålla på ett tröskelpass. Man brukar vilja ligga på mellan 80 och 90% på dessa pass. Dvs 20min i tröskeltempo, vilket ärett tempo som man som bäst skulle kunna hålla i en timme (om man tog ut sig fullständigt).

Detta tempo är nåt snäpp högre än det man kan tänkas vilja hålla på lugna distanspass då man ska kunna samtala med en träningskompis medans man springer. På dessa lugna dostanspass ligger man kanske kring 70% av maxpuls, vilket väl är ungefär vad du siktar på.

Men att 80% skulle vara "hardcore" låter lite konstigt. När man beskriver tröskeltempo (80-90% av maxpuls) så brukar man kalla det "comfortably fast". Dvs det ska kännas att det är snabbt, men det ska inte vara mördande jobbigt redan från början. Det blir väldigt jobbigt efter 20-30min (därför slutar tröskelpass ungefär där). Men det är alltså möjligt att bibehålla det tempot i runt en timme.

VO2max tempo är ett par snäpp snabbare. Det tempot kan man kanske hålla i 10-15min. Är man riktigt jävla snabb och vältränad så ör det ungefär tävlingstmpo på 5km. Men för de flesta dödliga är det kanske närmare tävlingstempo på 3km. Eftersom man kanske hinner runt 3km på ungefär 10-15min, men 5km kanske tar 20-25min.

Men ifall du faktiskt är uppe kring 95% av din maxpuls så kommer det inte att kännas lätt. Kan du hålla tempot längre än 10-15min så vet du att det definitivt inte är ditt VO2max tempo. Vid det tempot hyperventilerar man som en tok och får verkligen plåga sig.

Ifall du är rätt otränad så kan det vara lite svårt att jogga långsamt nog, men effekten blir också att du inte kan hålla tempot uppe särskilt länge. Ifall detta är fallet så försök bara jogga långsammare. Själv tycker jag det är svårt att springa långsammare än typ 8min/km. Vilket bara är aningen snabbare än powerwalk på 9min/km. Men ifall du joggar i 7-8min/km-tempo och inte orkar hålla detta i 20min så kan du splitta upp det så du går 1min och joggar lugnt i 5min. Så förlänger du joggintervallerna lite för varje vecka, och hux flux joggar du 40min i 7-8min/km.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 15:43   #22810
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Måste bara gnälla lite någonstans. Slökollar på Musikhjälpen medan jag jobbar och nu är det en så kallad "träningsinfluencer" i buren och trampar Crosstrainer i 12 h. Gott så, det görs ju för ett bra ändamål osv. Men just fenomenet med dessa "träningsinfluencers" vars prestationer är högst medelmåttiga, och vars fame bygger på att posta antingen rump- eller magrutebilder på sitt instakonto, stör mig nåt så fruktansvärt. VAD är inspirerande med detta? Jag fattar att det finns ett intresse för rövar, men då kan man ju följa ett dedikerat rövkonto istället för någon wannabe-triathlet? Jag hade fan också kunnat försörja mig på detta, har varken sämre prestationer eller röv än tjejen som står och vevar i buren just nu.

Är jag ensam om att störa mig på det här fenomenet?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 16:09   #22811
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Att folk är idioter har jag stört mig på så länge som jag kan minnas...
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 21:56   #22812
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Jag avskyr allt som är ytligt. Skulle aldrig få för mig att följa någon vars USP är röven för det attraktiva i det trumfar inte det osköna i faktumet att det är den personens grej som denne "skryter" med. Ett utseende. Vad är det liksom? Det är samma sak när man går in på någons konto och det är 95 % selfies. Det finns något så otroligt skevt i det när man tänker efter. Personens grej i livet är att den begåvades med bra gener.

Jag är väldigt mycket för att man ska låta folk göra vad de vill, avskyr när folk ska styra andra. Så vill någon posta massa selfies - go for it. Men jag kan inte komma ifrån att jag tycker att det är ytligt och grunt. Har aldrig gillat en bild eller följt någon på Instagram vars grej är utseendet.

Så sammanfattningsvis: nej du är inte ensam om att inte gilla fenomenet

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 22:46   #22813
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Måste bara gnälla lite någonstans. Slökollar på Musikhjälpen medan jag jobbar och nu är det en så kallad "träningsinfluencer" i buren och trampar Crosstrainer i 12 h. Gott så, det görs ju för ett bra ändamål osv. Men just fenomenet med dessa "träningsinfluencers" vars prestationer är högst medelmåttiga, och vars fame bygger på att posta antingen rump- eller magrutebilder på sitt instakonto, stör mig nåt så fruktansvärt. VAD är inspirerande med detta? Jag fattar att det finns ett intresse för rövar, men då kan man ju följa ett dedikerat rövkonto istället för någon wannabe-triathlet? Jag hade fan också kunnat försörja mig på detta, har varken sämre prestationer eller röv än tjejen som står och vevar i buren just nu.

Är jag ensam om att störa mig på det här fenomenet?
Hade jag sett det hade jag stört mig. Men eftersom jag bara läser här och på ett forum till så utsätts jag inte för sånt

Tycker fortfarande vi ska skaffa ett Instagram tillsammans alla här och bli en influensa-grupp
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-13, 09:17   #22814
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 687
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag är väldigt mycket för att man ska låta folk göra vad de vill, avskyr när folk ska styra andra. Så vill någon posta massa selfies - go for it.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Influenser-bubblan måste ju spricka snart (Isabella Löwengrips ena bolag kursade väl så kanske på g?) och då kommer inte jag tycka synd om de som inte har några skills och som kommer ut i arbetslöshet mitt i en lågkonjunktur.

Måhända gör det mig till en boomer men då får det vara så.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-13, 10:10   #22815
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Måste bara gnälla lite någonstans. Slökollar på Musikhjälpen medan jag jobbar och nu är det en så kallad "träningsinfluencer" i buren och trampar Crosstrainer i 12 h. Gott så, det görs ju för ett bra ändamål osv. Men just fenomenet med dessa "träningsinfluencers" vars prestationer är högst medelmåttiga, och vars fame bygger på att posta antingen rump- eller magrutebilder på sitt instakonto, stör mig nåt så fruktansvärt. VAD är inspirerande med detta? Jag fattar att det finns ett intresse för rövar, men då kan man ju följa ett dedikerat rövkonto istället för någon wannabe-triathlet? Jag hade fan också kunnat försörja mig på detta, har varken sämre prestationer eller röv än tjejen som står och vevar i buren just nu.

Är jag ensam om att störa mig på det här fenomenet?
Då är det ju bara att köra eller? Det är nog svårare än man kan tro att få genomslag tror jag...

Stör mig numera mer på de vrålsnygga tjejerna som hela tiden lägger upp bilder i underkläder/bikini etc som helt uppenbart har "törstiga" män som målgrupp. De är dessutom alltid väldigt noga med att dölja att de har ngn rik man som pojkvän/sponsor. Det som stör mig allra mest är dock alla dessa "törstiga" s.k män som går på detta...

Senast redigerad av Macroman den 2019-12-13 klockan 10:14.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)