Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-06-17, 19:52   #391
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Ett axplock av några sidor av intresse för lite lärdom och inspiration:
Bodyweightfitness på Reddit

Relaterade intressanta instagramprofiler:
Gymnasticbodies
Leo Trinidad

GMB / Gold Medal Bodies.

Ido Portal
Roye Goldschmidt

Calisthenicschool

Random:
Philip Chubb / The Mindful Mover
Tom Merrick / The Bodyweight Warrior
Jon Yuen

Mobilitet:
Bodyflexx
Emmet Louis / The Splits Wizard
Functional End Range Conditioning
Kit Laughlins forum
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 11:21   #392
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
Tack för tipsen, känns som man ska börja med mycket "stabilitetsövningar". Kanske bäst att endast köra 2 vanliga gympass och resten kroppsvikt
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 11:26   #393
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Då det finns så många "discipliner" och spår man kan gå in på kan det vara bra att formulära en till flera övergripande målsättningar med vad du vill uppnå med träningen för att kunna navigera övningsvalen på ett effektivt sätt mot målen. Vissa har ju rörelse/färdighetsspecifika mål, t.ex. att kunna stå på händer, utföra en front lever eller planche. Att ge det lite funderingar är nog vettigt.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 20:16   #394
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Då det finns så många "discipliner" och spår man kan gå in på kan det vara bra att formulära en till flera övergripande målsättningar med vad du vill uppnå med träningen för att kunna navigera övningsvalen på ett effektivt sätt mot målen. Vissa har ju rörelse/färdighetsspecifika mål, t.ex. att kunna stå på händer, utföra en front lever eller planche. Att ge det lite funderingar är nog vettigt.
Det ska jag absolut ta och fundera på. Helt ärligt tror jag att jag behöver träna upp mer styrka i chins. I ringar klarar jag 7-8 chins men jag satte upp en stång i dag och kände lite på att chins med handflatorna ifrån mig och det kändes betydligt tyngte. Det skulle nog inte vara fel att tappa några kg vikt heller. 10 kg skulle jag nog lätt kunna gå ner.
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-19, 18:05   #395
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
Nån som har använt nån app som funkat bra för att hjälpa till med upplägg? Såg att nån på Reddit rekommenderar thenics.
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-09, 17:04   #396
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
Tänkte ge mig på att försöka klara en muscle up. Hur tycker ni att man ska lägga upp träningen.
Nu har jag kört tre pass i veckan, då jag kört pull ups, kroppsviktsrodd i ringar, dips och armhävningar. Har kört 3x max i alla övningar. Men det kanske inte är så smart upplägg.

Utöver denna träning springer jag 2-3 gånger i veckan.

Är 182 cm lång, väger ca 88 kg

Klara ca 7 pull ups (handflator ifrån mig) och kanske 13 dips i dipsställning.

Planen är att gå ner några kg i vikt, kanske till 80 kg eller så.
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-09, 18:47   #397
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av david80 Visa inlägg
Tänkte ge mig på att försöka klara en muscle up. Hur tycker ni att man ska lägga upp träningen.
Nu har jag kört tre pass i veckan, då jag kört pull ups, kroppsviktsrodd i ringar, dips och armhävningar. Har kört 3x max i alla övningar. Men det kanske inte är så smart upplägg.

Utöver denna träning springer jag 2-3 gånger i veckan.

Är 182 cm lång, väger ca 88 kg

Klara ca 7 pull ups (handflator ifrån mig) och kanske 13 dips i dipsställning.

Planen är att gå ner några kg i vikt, kanske till 80 kg eller så.
Många rekommenderar att dela in muscle up i tre separata delar och träna dem för sig, i tillägg till att försöka få till hela rörelsen. I pullups är det nog viktigt att få så stort rörelseomfång som möjligt och komma långt upp.

Se denna tutorial för lite tips kring övergången ("the transition") där många fastnar.

Ett falskt grepp som videon där visar kan man ju även träna separat, t.ex. i att enbart hänga från en stång och jobba upp en styrkekapacitet att orka hålla längre och längre, men även försöka ha det greppet i andra övningar så som pullups.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-09, 19:22   #398
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Finns massa muscle up guider på yt och nätet. Jag tror du måste bli starkare i pull ups men öven dips så träna det. Som sagts: träna på höga chins, att dra dig så högt upp du kan, minst till bröstvårtorna. Kör även dips i rak stång.
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-09, 20:06   #399
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
Tror du har helt rätt, kommer bara upp med hakan över stången. Testade med lite gummiband i dag, så jag fick lite hjälp att dra mig högre upp.
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-22, 18:32   #400
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Hyffsat stark kille:
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-27, 13:11   #401
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Random bump. Dylan Werner är en stark kille med otrolig kroppskontroll som också håller kurser i sin "yogastil" av något slag. Han ser också alltid så himla glad och inspirerande ut på alla hans bilder. I wonder why... ^^







Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-27, 14:08   #402
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Har följt Dylan i något år nu. Han är med på typ hälften av bilderna i min ”stretch och yoga goals” mapp på instagram XD. Men det är fan lite cringe varning ibland på de inspirerande texterna han postar tillsammans med sina bilder.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-27, 18:28   #403
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Hehe ^^ Jag brukar inte läsa så mycket av det han skriver ärligt talat, utan blir mest inspirerad träningsmässigt av det han sysslar med.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-27, 18:54   #404
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Senast jag testade gjorde jag 18 Pullups (handflatorna bortåt) och 36 dips. Jag är inte ens nära att klara en mup... Det borde ju gå? Tips på progression?
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-27, 21:06   #405
Jur
Registered User
 
Jurs avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Senast jag testade gjorde jag 18 Pullups (handflatorna bortåt) och 36 dips. Jag är inte ens nära att klara en mup... Det borde ju gå? Tips på progression?
Jag har kört enbart kroppsvikt i typ 2 år nu. Hade sämre stats än du när jag startade (typ 15 chins o 30 dips) och kunde då inte heller göra en muscle up. Jag trodde dock att jag skulle klara en lätt om jag bara testade, men icke haha...

För att göra rörelsen lättare kan man pendla och kippa (att inte köra med helt utsträckta armar kan också hjälpa). Felet jag gjorde var dock att börja dra mig uppåt i rörelsen för tidigt. Detta gjorde att jag tog med mig farten framåt, så jag hamnade med hela kroppen bakom/under stången snarare än komma över den. Testa att pendla och explodera precis i det momentet du vänder bakåt i rörelsen, så du får med dig farten. Lägg sedan på lite kipp och du bör klara det. För mig var det iaf inget fel på styrkan, utan så fort jag filmat och insett problemet kunde jag korrigera och då gick det lätt.

Ingen aning om detta är ditt problem, men tänkte på mig själv när jag läste givet liknande styrkestats/upplevelse. Lycka till!
Jur är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)