Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-06-17, 17:24   #1
Absinthe66
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 9
Extremt dålig ökning

Hej.
Har tränat i drygt ett år nu. Det går inte riktigt som jag tänkt mig. Är gastric bypass opererad för 10 år sedan. För att inte dra allt för mycket kan det läsas mer i http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=232380

Har nu fruktansvärda problem att öka i vikterna. Skrev i andra tråden följande vikter i november

Man/175cm/76kg

marklyft 80 kg
knäbäj 80 kg
latsdrag 50 kg
rodd 57.5 kg
militärpress 32,5 kg
bänkpress 60 kg

Idag tar jag

Push

Bänkpress 3x5- 60kg
Militärpress 3x5 - 40kg
Sned hantelpress 3x12 17.5 kg
Shugs 2x12 20 x2
Triceps dropset

Pull
Marklyft 1x5 95
Pullup 3x5 gummiband -12-20kg / latsdrag 65kg
Hantelrodd 3x8 - 25kg hantel
Biceps curl 3x8 - 12.5kg hantel
Facepull 3x15 - 20 kg
Kabelrodd 3x8 55kg

Leg
Knäböj 3x5- 80kg
Liggande bencurl 4x8 - 60kg
Stående vaddpress 4x12 - 98kg
Crushnes 3x8 - 45kg
Benpress 3x8 120kg

Som ni ser är det ingen bra ökning alls.
Jag ligger på ca 2500 kcal på träningsdagarna och något mindre de dagarna jag inte tränar. Ca 2,5 g protein per kroppkg.

Nu tränar jag varannan dag , jag tränade tidigare ppl ledig ppl dvs sex dagar i veckan.
Eftersom jag har stora sömnproblem och är en ganska stressad person och blir lätt uppstressad så tänkte jag att jag behövde bättre återhämtning. Det har dock inte hjälpt att gå ner till tre dagar i veckan.

Jag behöver lite tips här.
Kan sömnen påverka så mycket?
Maten kanske är rent åt helvete ? Ska säga att jag sköter det såpass att jag får i mig tillräckligt med kcal och protein annars mest troligt inte perfekt. Försiktig att öka kcal av Min tidigare övervikt
Ligger på samma vikt som när jag började

Tacksam för all hjälp
Absinthe66 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 18:31   #2
PKtarzan
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 321
Prova kanske att följa ett erkänt styrkeprogram som har en tydlig progression. PPL är också bra men då måste du kanske ha en tanke om hur du ska öka och i vilka övningar
PKtarzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 18:32   #3
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av Absinthe66 Visa inlägg
Hej.
Har tränat i drygt ett år nu. Det går inte riktigt som jag tänkt mig. Är gastric bypass opererad för 10 år sedan. För att inte dra allt för mycket kan det läsas mer i http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=232380

Har nu fruktansvärda problem att öka i vikterna. Skrev i andra tråden följande vikter i november

Man/175cm/76kg

marklyft 80 kg
knäbäj 80 kg
latsdrag 50 kg
rodd 57.5 kg
militärpress 32,5 kg
bänkpress 60 kg

Idag tar jag

Push

Bänkpress 3x5- 60kg
Militärpress 3x5 - 40kg
Sned hantelpress 3x12 17.5 kg
Shugs 2x12 20 x2
Triceps dropset

Pull
Marklyft 1x5 95
Pullup 3x5 gummiband -12-20kg / latsdrag 65kg
Hantelrodd 3x8 - 25kg hantel
Biceps curl 3x8 - 12.5kg hantel
Facepull 3x15 - 20 kg
Kabelrodd 3x8 55kg

Leg
Knäböj 3x5- 80kg
Liggande bencurl 4x8 - 60kg
Stående vaddpress 4x12 - 98kg
Crushnes 3x8 - 45kg
Benpress 3x8 120kg

Som ni ser är det ingen bra ökning alls.
Jag ligger på ca 2500 kcal på träningsdagarna och något mindre de dagarna jag inte tränar. Ca 2,5 g protein per kroppkg.

Nu tränar jag varannan dag , jag tränade tidigare ppl ledig ppl dvs sex dagar i veckan.
Eftersom jag har stora sömnproblem och är en ganska stressad person och blir lätt uppstressad så tänkte jag att jag behövde bättre återhämtning. Det har dock inte hjälpt att gå ner till tre dagar i veckan.

Jag behöver lite tips här.
Kan sömnen påverka så mycket?
Maten kanske är rent åt helvete ? Ska säga att jag sköter det såpass att jag får i mig tillräckligt med kcal och protein annars mest troligt inte perfekt. Försiktig att öka kcal av Min tidigare övervikt
Ligger på samma vikt som när jag började

Tacksam för all hjälp
Är det programet ovan du kör idag? I så fall du har inte funderas på att testa något av de nybörjareprogramet som finns som också låter en träna samma muskler fler ggr/v. Typ SL 5x5 eller starting strength mfl?

Sömn är rätt så viktigt och stress har väl sällan en positiv nverkan om den blir för stor. Hos styrkelabbet kan du läsa en artikel om bla sömn som kanske är intressant.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 18:52   #4
Absinthe66
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 9
Jag började med SL 5x5 men ville träna oftare så gick över till ppl 6 dagar i veckan.
Absinthe66 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 19:00   #5
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Citat:
Ursprungligen postat av Absinthe66 Visa inlägg
Jag började med SL 5x5 men ville träna oftare så gick över till ppl 6 dagar i veckan.

SL 5X5 är annars bra och väldigt enkelt att följa progressionen i.

Om du vill träna oftare kan du ju alltid lägga till dagar där du köttar abs eller kör lite intervall cardio vilket bara kan göra nytta.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 21:09   #6
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av Absinthe66 Visa inlägg
Jag började med SL 5x5 men ville träna oftare så gick över till ppl 6 dagar i veckan.
I vissa fall är det bättre att avvakta lite och börja långsamt. Vad det lider kommer du få behöva träna mer men i början är 3 pass bra tror jag. Du kan ju typ cykla/springa eller dyl ett par dagar om man vill göra mer. 6 dagar ppl för en nybörjare tror jag kan vara kontraproduktivt.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 10:58   #7
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Med tanke på att du har hälsoproblem så skulle jag föreslå att du drar ned på antalet övningar. Effektivisera träningen, fokusera på att bli bättre på en övning i taget.

Har du stora sömnproblem så är det givetvis så att du inte klarar att återhämta dig bra. Då kommer massvis med övningar bara göra det ännu svårare för dig att återhämta dig.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 13:15   #8
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Kanske lite tråkigt att höra men som tidigare nämnts - Sänk antalet övningar och fokusera på dem.

T.ex.

Pass A:
Knäböj 5x4-6
Bänkpress 5x4-6
Latsdrag 5x4-6

Pass B:
Marklyft 5x4-6
Militärpress 5x4-6
Stångrodd 5x4-6

Och köra dessa enligt ABA, BAB, dvs tre gånger i veckan, varannat pass varannan gång. Jag vet, tråkigt när man vill träna mer, men jag skulle tro att om du gör detta ett år och nöter progression så kommer du nog vara rätt tacksam över att du gjort det med tanke på att ditt tillvägagångssätt just nu inte tar dig någonstans.
När jag säger "nöter progression" menar jag inte att köra balls to the walls vartenda pass, men våga progressera över tid. T.ex. när du kan göra 5x6 i en övning så höjer du och börjar på 5x4, nästa pass 5x5, därefter 5x6, eller vad det nu blir för dig.
Just nu har ditt schema, enligt mig, för mycket brus för där du är just nu.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 13:33   #9
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Extremt dåliga ökningar skulle jag inte kalla det. Visserligen knappast bra heller men för en del går det sakta.

2.5kg ökning per månad i stående press är inte helt kasst.

Nu förutsätter jag att dina vikter från november är 1RM.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)