Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-07-03, 13:48   #1
arthurin
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 23
Question Hjälp med BMR och aktivitetsfaktor vid deff!

Hej alla,

Jag håller på med att planera för en deff och har i takt med det börjat läsa runt för en bra strategi.

Det är dock en sak som gör mig väldigt förvirrad & som jag hoppas någon kunnig kan svara på!

I många kalorie-appar, och generellt i olika artiklar, så föreslås det att man ska multiplicera sitt BMR med en aktivitetsfaktor (beroende på hur aktiv man är per vecka).

Jag styrketränar 6 dagar i veckan á 45 min och spelar golf ibland.
Enligt en del av dessa appar bör jag då välja aktivitetsfaktor "HÖG" och multiplicera mitt BMR med ca 1,725.

Nu till det som är förvirrande:
Jag använder mig just nu av en kalorieapp (MyFitnessPal) som BÅDE ber mig att fylla i min aktivitetsnivå (=en aktivitetsfaktor) MEN OCKSÅ den aktivitet jag utför per dag mer exakt.

Blir det inte dubbel då? Eller är det något jag missuppfattar?
Antingen så borde man väl välja en "generell" aktivitetsfaktor som speglar ens aktivitet per vecka ELLER så fyller man i exakt den aktivitet man gör per dag?

Jag föredrar väldigt mycket det senare då jag ibland t.ex. kan spela golf 3 dagar på en vecka, och ibland 0. Eftersom att varje runda drar ca 1500 kcal så känns det inte som något jag bara kan "höfta".

Någon som har input här? Vore väldigt tacksam för hjälp!
arthurin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 14:09   #2
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Räkna endast ut din kaloriförbrukning och ta bort kalorier beroende på hur snabbt du vill gå ner i vikt. 500-1000 kcal brukar rekomderas. Lägg inte in aktivitet i appen, eller kompensera iallafall inte för den. En app har ingen aning hur mycket du bränner liksom, och den tolkar troligtvis extremt fel. Så låt säga att du får 3500 kaloriförbrukning om dagen med dina aktiviteter, dra bort 500 och du går ner ett halvt kilo i veckan om nu. Sen får du ju korrigera efter önskemål med hjälp av vågen.

Kort sagt, skit i att uppskatta kaloriförbrukning per dag, visst om du springer ett maraton, då kan du kompensera lite men inte annars.
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 14:10   #3
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Golf drar inte 1500 kcal! Inte en chans, lita inte på appar och skit. Räkna på styrkelabbets hemsida, och ät därefter
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 14:13   #4
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Har du en ojämn aktivetetsfaktor, rekommenderar jag istället att du tar bort kalorier när du rör dig mindre, istället för att lägga till när du rör dig mer. Om målet är viktnedgång
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 14:22   #5
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av arthurin Visa inlägg
I många kalorie-appar, och generellt i olika artiklar, så föreslås det att man ska multiplicera sitt BMR med en aktivitetsfaktor (beroende på hur aktiv man är per vecka).

Jag styrketränar 6 dagar i veckan á 45 min och spelar golf ibland.
Enligt en del av dessa appar bör jag då välja aktivitetsfaktor "HÖG" och multiplicera mitt BMR med ca 1,725.
I aktivitetsfaktorn är alla dina aktiviteter redan inräknade. Du ska inte lägga till något ytterligare. Som du förstår är det en grov uppskattning.

Citat:
Ursprungligen postat av arthurin Visa inlägg
Nu till det som är förvirrande:
Jag använder mig just nu av en kalorieapp (MyFitnessPal) som BÅDE ber mig att fylla i min aktivitetsnivå (=en aktivitetsfaktor) MEN OCKSÅ den aktivitet jag utför per dag mer exakt.

Blir det inte dubbel då? Eller är det något jag missuppfattar?
Antingen så borde man väl välja en "generell" aktivitetsfaktor som speglar ens aktivitet per vecka ELLER så fyller man i exakt den aktivitet man gör per dag?
Att fylla i varje aktivitet man gör blir sannolikt mer korrekt men är även mer tidskrävande.

Tänk på att det inte bara är träning som kostar energi, utan allting man gör. En byggarbetare har såklart högre energiförbrukning än en kontorsarbetare.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 15:44   #6
arthurin
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 23
Tack för svar!

Okej, men då förstår jag inte varför de "tillåter" mig att fylla i enstaka aktiviteter, såsom t.ex styrketräning x antal timmar. Det är nämligen ej möjligt att INTE välja en aktivitetsfaktor.

Jag är ute efter att få det så korrekt som möjligt & fyller därför gärna i allt själv. Då är det med andra ord bäst att jag typ antingen väljer den lägsta aktivitetsnivån, alternativt manuellt fyller i hur många kalorier jag vill utgå ifrån (alltså mitt BMR utan faktor) -- eller?
arthurin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 15:49   #7
arthurin
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 23
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Räkna endast ut din kaloriförbrukning och ta bort kalorier beroende på hur snabbt du vill gå ner i vikt. 500-1000 kcal brukar rekomderas. Lägg inte in aktivitet i appen, eller kompensera iallafall inte för den. En app har ingen aning hur mycket du bränner liksom, och den tolkar troligtvis extremt fel. Så låt säga att du får 3500 kaloriförbrukning om dagen med dina aktiviteter, dra bort 500 och du går ner ett halvt kilo i veckan om nu. Sen får du ju korrigera efter önskemål med hjälp av vågen.

Kort sagt, skit i att uppskatta kaloriförbrukning per dag, visst om du springer ett maraton, då kan du kompensera lite men inte annars.
Tack för svar! När du skriver "räkna endast ut din kaloriförbrukning" så syftar du men andra ord på BMR + de aktiviter jag gör under dagen (som t.ex. styrketräning, promenad, golf etc) som innebär kaloriförbrukning utöver "vardagliga sysslor"?
arthurin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 16:04   #8
arthurin
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 23
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Golf drar inte 1500 kcal! Inte en chans, lita inte på appar och skit. Räkna på styrkelabbets hemsida, och ät därefter
Räknade ut mitt BMR med hjälp av styrkelabbets kalkylator nu. Den använder sig också av aktivitetsnivå. Jag får bara inte matten att stämma...

Styrkelabbets kalkylator ger mig följande:
BMR = 1823 kcal per dag
Vilket motsvarar 12,761 kcal per vecka

I mitt fall, som tränar på gym 6 dagar i veckan, bör jag enligt beskrivningen i så fall välja en faktor på 1,725 (Träning 6-7 dagar/vecka).

BMR x 1,725 = 1823 x 1,725 = 3145 kcal per dag
Vilket motsvarar 22,015 kcal per vecka

Med aktivitetsfaktorn inräknad bör jag alltså (enligt kalkylatorn) göra av med 22,015 kcal - 12,761 kcal = 9254 kcal på träning per vecka p.g.a. min valda aktivitetsnivå (!!)

Konsensus på internet verkar vara att man gör av med ca 300 kcal per timme vid styrketräning!

6 styrkepass á 1 timme x 300 kcal = 1800 kcal per vecka

9254 kcal - 1800 kcal = 7454 kcal per vecka i överskott med den beräkningen..? Hur kan det vara så fel? Det är ju helt extremt fel!

Är det något jag missar här helt?
arthurin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-12, 08:15   #9
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Bokför din mat.
Bokför din viktförändring.
Räkna manuellt ut DIN energiförbrukning.

Enda vettiga sättet. Kalkylatorer fungerar ibland (ofta) dåligt på individer.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-12, 09:28   #10
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Citat:
Ursprungligen postat av arthurin Visa inlägg
Räknade ut mitt BMR med hjälp av styrkelabbets kalkylator nu. Den använder sig också av aktivitetsnivå. Jag får bara inte matten att stämma...

Styrkelabbets kalkylator ger mig följande:
BMR = 1823 kcal per dag
Vilket motsvarar 12,761 kcal per vecka

I mitt fall, som tränar på gym 6 dagar i veckan, bör jag enligt beskrivningen i så fall välja en faktor på 1,725 (Träning 6-7 dagar/vecka).

BMR x 1,725 = 1823 x 1,725 = 3145 kcal per dag
Vilket motsvarar 22,015 kcal per vecka

Med aktivitetsfaktorn inräknad bör jag alltså (enligt kalkylatorn) göra av med 22,015 kcal - 12,761 kcal = 9254 kcal på träning per vecka p.g.a. min valda aktivitetsnivå (!!)

Konsensus på internet verkar vara att man gör av med ca 300 kcal per timme vid styrketräning!

6 styrkepass á 1 timme x 300 kcal = 1800 kcal per vecka

9254 kcal - 1800 kcal = 7454 kcal per vecka i överskott med den beräkningen..? Hur kan det vara så fel? Det är ju helt extremt fel!

Är det något jag missar här helt?
Ja du , vet inte Varför du tar försöker räkna ut det så exakt, det kommer bli jättesvårt om du inte mäter utandningsluften på ett labb varje träningspass. Du gör det mer komplicerat än det behöver vara

Att hålla på och att råkna vad varje pass i sig gör av med får du göra om du vill, tror inte det kommer funka något vidare, men väljer du att göra detta så får du ju bara utgå från din grundförbränning utan aktivetsfaktor, eftersom du själv försöker uppskatta vad varje pass gjort av med. Du själv ersätter alltså aktivitetsfaktorn med dina uppskattningar, eller ja, appen gör. Tror risken är att du går upp i vikt då appen defenitivt kommer att överdriva kaloriförbrukningen. Byt app alternativt så lägger du inte in aktivitet i den och räknar bara kalorier.

Jag hade i ditt fall käkat 3145 minus 500 för viktnedgång, lättare så. Sen korrigerat beroende på hur snabbt du går ner, alltså du äter mer om du går ner för snabbt i vikt osv.
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-13, 08:33   #11
Hanse
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 406
Citat:
Ursprungligen postat av arthurin Visa inlägg
Hej alla,

Jag håller på med att planera för en deff och har i takt med det börjat läsa runt för en bra strategi.

Det är dock en sak som gör mig väldigt förvirrad & som jag hoppas någon kunnig kan svara på!

I många kalorie-appar, och generellt i olika artiklar, så föreslås det att man ska multiplicera sitt BMR med en aktivitetsfaktor (beroende på hur aktiv man är per vecka).

Jag styrketränar 6 dagar i veckan á 45 min och spelar golf ibland.
Enligt en del av dessa appar bör jag då välja aktivitetsfaktor "HÖG" och multiplicera mitt BMR med ca 1,725.

Nu till det som är förvirrande:
Jag använder mig just nu av en kalorieapp (MyFitnessPal) som BÅDE ber mig att fylla i min aktivitetsnivå (=en aktivitetsfaktor) MEN OCKSÅ den aktivitet jag utför per dag mer exakt.

Blir det inte dubbel då? Eller är det något jag missuppfattar?
Antingen så borde man väl välja en "generell" aktivitetsfaktor som speglar ens aktivitet per vecka ELLER så fyller man i exakt den aktivitet man gör per dag?

Jag föredrar väldigt mycket det senare då jag ibland t.ex. kan spela golf 3 dagar på en vecka, och ibland 0. Eftersom att varje runda drar ca 1500 kcal så känns det inte som något jag bara kan "höfta".

Någon som har input här? Vore väldigt tacksam för hjälp!
Gick länge på 1,725 men det stämmer inte på mig trots 6x1,5 Tim gympass och minst 10k steg/dag. För mig gäller snarare 1,5 med den träningsvolymen.
Att separera förbränningen under träning och övrig förbränning är helt ointressant. Det är den totala förbränningen/dygn som betyder något.
Styrketräning bränner tyvärr inte så mycket som många tror.
På diet är det koll på kalorier in och viktnedgång som gäller. Formeln kan vara bra att använda EN gång. Sedan är det praktik som gäller, att helt enkelt se om man går upp eller ner i vikt beroende på hur mycket man skyfflar ner i magen.
Hanse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 17:20   #12
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Aktivitetsfaktorn innefattar all energiförbrukning utöver BMR, det är så mycket mer i det än "träning". Aktivitetsfaktorn 1.4 får man i princip utan träning. Din "träning" är alltså ca 0.3xBMR, vilket blir 0.3x1800= 540 kcal.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)