Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Är Mental bäst?
Ja. 7 38.89%
Nej, han är bättre än bäst. 11 61.11%
Antal röster: 18. Du får inte rösta i den här omröstningen


Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-29, 08:24   #571
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Haha ja jag hade hundra följdfrågor men jag tänkte att jag håller det simpelt.
Men en fråga till, upplevde du anknytning direkt? Den där känslan av att det var helt rätt när hon kom, eller tog det ett tag att komma in i rollen?
Ehm, jag var nog mest chockad samt ganska medtagen i början (förlorade två liter blod under förlossningen) så jag minns inte att jag kände så mkt mer än trötthet och allmän "wtf hur ska vi kunna ta hand om en så här liten känslig yttepytteliten varelse". Däremot så var jag innan hon föddes lite tveksam till om jag skulle fixa att amma, men när hon väl var på plats så att säga så föll det sig helt naturligt att göra det. Jag skulle inte säga att jag upplevde någon himlastormande "wow var har du varit i hela mitt liv"-känsla, men ändå att någon sorts ankytning uppstod nästan direkt. Det var t.ex. mycket enklare än vad jag trodde att ställa om tillvaron till att ta hand om en bebis från en dag till en annan. Så någon typ av biologisk takeover skulle jag nog säga att jag upplevde, där kärleken och ens beteende är instinktivt snarare än betingat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad  
Gammal 2020-06-29, 09:08   #572
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Vilken vecka ar du i Angel?
Haha, fattade att ni skulle tro det. Inte på smällen men jag har som sagt fyllt 36, så det är hög tid om man vill ha ett barn.
Angel är inte uppkopplad  
Gammal 2020-06-29, 10:58   #573
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Vad är det jobbiga mer specifikt? Gå upp mitt i natten, byta blöjor, laga mat, mata, tvätta, städa?
Det du namner ovan skulle jag vilja pasta ar det lattaste, det hor till uppgifter som jag placerar i kategorin executera. Nagot som "vem som helst" klarar av med lite planering

Men sen utover det tillkommer en massa annat som ror det mentala, oro ar val ett av det storsta har som ror fragor som

1. Sjukdom/Halsa
2. Inskolning
3. Skola
4. Tonar
5. Utbildning
6. Jobb
7. Framtid

Alla punkter ovan tillkommer aven subkategorier, t ex skolan. Hur ar inlarningen? Vad ar mobbing? Kompisar? Busar? Larare?

Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Haha, fattade att ni skulle tro det. Inte på smällen men jag har som sagt fyllt 36, så det är hög tid om man vill ha ett barn.
Foreslar att ha ekonomin och det finansiella stadigt pa plats, har haft alldeles for manga kollegor som valt att jobba in i det sista och komma tillbaks asap for att de maste
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad  
Gammal 2020-06-29, 11:07   #574
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
På tal om amning, vad tycker ni om kvinnor som ammar någon annans bebis? Tex. de passar sin kompis bebis, har fått flaskor med ersättning att ge men istället ammar bebisen?

Det där verkar vissa tycka är helt naturligt, medan andra blir skitsura över det. Sådär att vänskapen förstörs över det.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad  
Gammal 2020-06-29, 11:18   #575
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Utan överenskommelse är det vidrigt att ta sig friheten att göra det.
Passar verkligen folk andras bebisar?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu  
Gammal 2020-06-29, 11:23   #576
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
På tal om amning, vad tycker ni om kvinnor som ammar någon annans bebis? Tex. de passar sin kompis bebis, har fått flaskor med ersättning att ge men istället ammar bebisen?

Det där verkar vissa tycka är helt naturligt, medan andra blir skitsura över det. Sådär att vänskapen förstörs över det.
Det enda rimliga problemet med att låta någon annan amma ens bebis är väl egentligen att man då inte har hundra koll på vad bebisen får i sig. Det finns ju rekommendationer om att man inte ska äta vissa livsmedel o.dyl ifall man ammar. Ifall det är någon utomstående som ammar barnet så vet man ju inte ifall de röker heroin 24/7 och käkar rå kyckling till frukost.
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2020-06-29, 12:03   #577
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
På tal om amning, vad tycker ni om kvinnor som ammar någon annans bebis? Tex. de passar sin kompis bebis, har fått flaskor med ersättning att ge men istället ammar bebisen?

Det där verkar vissa tycka är helt naturligt, medan andra blir skitsura över det. Sådär att vänskapen förstörs över det.
Är man men tycker det låter väldigt onaturligt och icke-europeiskt, sådant beteende kanske är vanligare hos stamfolk som ej utvecklats och hos andra icke civiliserat folk..

Antar att det kommer bli mer accepterat eftersom "kärnfamiljen" blir mer och mer underminerad till förmån för "stjärnfamiljer" och polyamorösa förhållanden.
kvarnis är inte uppkopplad  
Gammal 2020-06-29, 12:17   #578
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
På tal om amning, vad tycker ni om kvinnor som ammar någon annans bebis? Tex. de passar sin kompis bebis, har fått flaskor med ersättning att ge men istället ammar bebisen?

Det där verkar vissa tycka är helt naturligt, medan andra blir skitsura över det. Sådär att vänskapen förstörs över det.
Inget man gör utan godkännande från den biologiska mamman eller i andra hand någon annan nära anhöring till barnet. Företeelsen i sig ser jag inga problem med - huvudsaken är att ungen blir nöjd och glad. Känns som något män har mer problem med än kvinnor.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad  
Gammal 2020-06-29, 12:27   #579
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
På tal om amning, vad tycker ni om kvinnor som ammar någon annans bebis? Tex. de passar sin kompis bebis, har fått flaskor med ersättning att ge men istället ammar bebisen?

Det där verkar vissa tycka är helt naturligt, medan andra blir skitsura över det. Sådär att vänskapen förstörs över det.
Utan att fråga?! Galet.

Annars är det ju lugnt. Michelangelo påstår att han blev så skicklig med hammare och mejsel eftersom hans amma var dotter eller fru eller vad det nu var till en stenhuggare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad  
Gammal 2020-06-29, 12:32   #580
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Det du namner ovan skulle jag vilja pasta ar det lattaste, det hor till uppgifter som jag placerar i kategorin executera. Nagot som "vem som helst" klarar av med lite planering

Men sen utover det tillkommer en massa annat som ror det mentala, oro ar val ett av det storsta har som ror fragor som

1. Sjukdom/Halsa
2. Inskolning
3. Skola
4. Tonar
5. Utbildning
6. Jobb
7. Framtid

Alla punkter ovan tillkommer aven subkategorier, t ex skolan. Hur ar inlarningen? Vad ar mobbing? Kompisar? Busar? Larare?

Foreslar att ha ekonomin och det finansiella stadigt pa plats, har haft alldeles for manga kollegor som valt att jobba in i det sista och komma tillbaks asap for att de maste
Right. Men frågan var riktad till en person med ett litet barn och så länge det inte föreligger någon allvarlig sjukdomsbild/defekt så tenderar problemen med föräldraskapet att vara av synnerligen praktisk natur vilket gjorde mig nyfiken på hur pappan kompletterade mamman.
Klein är inte uppkopplad  
Gammal 2020-06-29, 12:42   #581
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
På tal om amning, vad tycker ni om kvinnor som ammar någon annans bebis? Tex. de passar sin kompis bebis, har fått flaskor med ersättning att ge men istället ammar bebisen?

Det där verkar vissa tycka är helt naturligt, medan andra blir skitsura över det. Sådär att vänskapen förstörs över det.
Wtf? Aldrig hört någon som gjort det

Egentligen kanske det inte är så konstigt? Aldrig tänkt på, känns som ett Seinfeldavsnitt.

Senast redigerad av PureWhey den 2020-06-29 klockan 12:43.
PureWhey är inte uppkopplad  
Gammal 2020-06-29, 12:55   #582
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Hur kan du som statistiker dra den slutsatsen när du har i princip ingen data alls att jobba med?
Jag beskrev min subjektiva bild av mitt eget barn, dvs jag har all data jag behöver.

Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Vad är det jobbiga mer specifikt? Gå upp mitt i natten, byta blöjor, laga mat, mata, tvätta, städa?
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Right. Men frågan var riktad till en person med ett litet barn och så länge det inte föreligger någon allvarlig sjukdomsbild/defekt så tenderar problemen med föräldraskapet att vara av synnerligen praktisk natur vilket gjorde mig nyfiken på hur pappan kompletterade mamman.
Det praktiska är väl aldrig det som är jobbigt här i livet så länge man håller sig på rätt sida om klinisk depressions-gränsen?

En omständighet där pappan kompletterar mig bra är att jag blev uttråkad och smått galen av att vara föräldraledig, medan han älskade det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad  
Gammal 2020-06-29, 13:02   #583
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
På tal om amning, vad tycker ni om kvinnor som ammar någon annans bebis? Tex. de passar sin kompis bebis, har fått flaskor med ersättning att ge men istället ammar bebisen?

Det där verkar vissa tycka är helt naturligt, medan andra blir skitsura över det. Sådär att vänskapen förstörs över det.
Jag hade aldrig fått för mig att amma någon annans barn och hade tyckt att det var ett övertramp om någon gjorde det med mitt utan att fråga mig (eller barnets pappa) först. Visst, om barnet av någon anledning vägrar flaskan och skriker av hunger så hade jag fattat varför personen gjorde det, men generellt sätt är det inget man gör utan föräldrarnas medgivande imho.

Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Är man men tycker det låter väldigt onaturligt och icke-europeiskt, sådant beteende kanske är vanligare hos stamfolk som ej utvecklats och hos andra icke civiliserat folk..

Antar att det kommer bli mer accepterat eftersom "kärnfamiljen" blir mer och mer underminerad till förmån för "stjärnfamiljer" och polyamorösa förhållanden.
Konceptet att någon annan ammar ditt barn var väldigt vanligt i västerländska högreståndsmiljöer innan bröstmjölksersättning fanns, t.ex. slavägare i amerikanska södern som lät sina barn ammas av en slavinna. Googla "wet nurse".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio

Senast redigerad av wintersnowdrift den 2020-06-29 klockan 13:03.
wintersnowdrift är inte uppkopplad  
Gammal 2020-06-29, 14:32   #584
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag beskrev min subjektiva bild av mitt eget barn, dvs jag har all data jag behöver.
Närmar du dig uppfostrandet av hundar på samma sätt? Att den är färdig när den föds och att allt du kan göra är att lära känna den och försöka guida den lite? Nu vet jag ju inte om du har hund men minns att du skrivit att omhändertagande av djur var en viktig faktor i valet av livspartner.

Btw, jag ifrågasätter inte att biologin är en stor del men att lite guidning skulle räcka håller jag inte med om. Nu beror det ju naturligtvis också på barnets ålder då förståndet tenderar att lysa med sin frånvaro innan 5-7 års ålder så vad man kan göra innan dess är begränsat till tarv, språk, lek, förbud och påföljder.

Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Det praktiska är väl aldrig det som är jobbigt här i livet så länge man håller sig på rätt sida om klinisk depressions-gränsen?

En omständighet där pappan kompletterar mig bra är att jag blev uttråkad och smått galen av att vara föräldraledig, medan han älskade det.
Livet består i huvudsak av serie praktiska grejer man utför dag in och ut och möjligheten att mentalt distansera sig från dem minskar dramatiskt när man får barn. Rimligen tråkade detta ut dig.

Klein är inte uppkopplad  
Gammal 2020-06-29, 14:40   #585
inZane
Registered User
 
inZanes avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 175
@Klein, har du barn själv?
inZane är inte uppkopplad  


Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)