Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Är Mental bäst?
Ja. 7 38.89%
Nej, han är bättre än bäst. 11 61.11%
Antal röster: 18. Du får inte rösta i den här omröstningen


Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-28, 15:45   #556
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Hur var det att bli förälder?
Svår fråga att ge ett kort svar på , men rent generellt så får jag nog säga att livet ändrades mycket mindre än vad jag trodde att det skulle göra. Jag är iaf inte en sån morsa som man stöter på ibland vars hela tillvaro kretsar kring barn(en). Jag gör rätt mycket samma saker som jag gjorde innan, med viss anpassning såklart.

Sen har nog min syn på föräldraskapet ändrats från att tro att uppfostran är i alla fall halva grejen med att vara förälder, till att inse att barnet var en färdig person redan när hon föddes och att det snarare handlar om att lära känna henne (och kanske försöka guida lite så gott man förmår). Det är ibland sjukt jobbigt att vara förälder så ett hett tips är att försöka dela ansvaret med någon som kan täcka upp ens egna brister och tillkortakommanden. Min biologiska instinkt var lyckligtvis 100 % rätt ute där så min dotters pappa gillar och är superbra på typ alla områden jag tycker är jobbiga och/eller är allmänt kass på. Det roligaste är alla gånger att få lära känna henne, till och med roligare än vad jag trodde att det skulle vara.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad  
Gammal 2020-06-28, 15:54   #557
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Svår fråga att ge ett kort svar på , men rent generellt så får jag nog säga att livet ändrades mycket mindre än vad jag trodde att det skulle göra. Jag är iaf inte en sån morsa som man stöter på ibland vars hela tillvaro kretsar kring barn(en). Jag gör rätt mycket samma saker som jag gjorde innan, med viss anpassning såklart.

Sen har nog min syn på föräldraskapet ändrats från att tro att uppfostran är i alla fall halva grejen med att vara förälder, till att inse att barnet var en färdig person redan när hon föddes och att det snarare handlar om att lära känna henne (och kanske försöka guida lite så gott man förmår). Det är ibland sjukt jobbigt att vara förälder så ett hett tips är att försöka dela ansvaret med någon som kan täcka upp ens egna brister och tillkortakommanden. Min biologiska instinkt var lyckligtvis 100 % rätt ute där så min dotters pappa gillar och är superbra på typ alla områden jag tycker är jobbiga och/eller är allmänt kass på. Det roligaste är alla gånger att få lära känna henne, till och med roligare än vad jag trodde att det skulle vara.
Vad skulle du säga är de största skillnaderna mellan att ta hand om barn och höns?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad  
Gammal 2020-06-28, 17:30   #558
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vad skulle du säga är de största skillnaderna mellan att ta hand om barn och höns?
Jag har aldrig tagit hand om höns "på heltid" sas, men jag har vaktat höns när ägaren varit bortrest samt träffar ofta grannars höns. Räcker det som underlag?

De höns jag har träffat har bott i flock, vilket underlättar då hönsen kan umgås med varandra och inte ständigt pockar (pun intended) på din uppmärksamhet. Jag tror iofs att detsamma gäller barn, tyvärr pallar jag inte skaffa en hel flock med ungar. En annan tydlig skillnad är att man inte är superrädd att räven eller en rovfågel ska äta ens barn, det kommer ganska långt ner på listan av rädslor över barnet men högt upp när det gäller hönsen.

Förutom det är det nog ganska likt. Både barn och höns vill ha mat på bestämda tider, de stökar ner och förväntar sig att du ska städa upp, och de kan låta ganska mycket av mer eller mindre begripliga anledningar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad  
Gammal 2020-06-28, 17:49   #559
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
De människor som jag känner som mest ”vunnit livet” (miljonärer innan 30, lyckligt gifta) är jävligt godhjärtade. En anledning till att jag är glad för det är att det hindrar mig från att anamma EagleEyes inställning, som jag även sett på annat håll.
Ska testa rikta blicken åt annat håll. Men har levt nära framgångsrika människor och vad jag sett är de ondsinta.

De mest onda sitter på toppen. Några riktiga psykopater. Men ibland går det åt helvete för dem med. Knivar ihjäl frugan eller knarkar ihjäl sig. Fast det har jag bara läst om i tidningar.

Försöker förändra mitt liv. Ett led i det är att lyssna på Jesus. Det var inte förens jag läste Bibeln som jag förstod. Där står det precis hur man ska leva.

Förhoppningsvis är det inte för sent för mig. Synd bara att jag slösat mina bästa år. Hade jag förstått allt detta innan hade jag varit miljonär idag.
EagleEye är inte uppkopplad  
Gammal 2020-06-28, 17:50   #560
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag har aldrig tagit hand om höns "på heltid" sas, men jag har vaktat höns när ägaren varit bortrest samt träffar ofta grannars höns. Räcker det som underlag?

De höns jag har träffat har bott i flock, vilket underlättar då hönsen kan umgås med varandra och inte ständigt pockar (pun intended) på din uppmärksamhet. Jag tror iofs att detsamma gäller barn, tyvärr pallar jag inte skaffa en hel flock med ungar. En annan tydlig skillnad är att man inte är superrädd att räven eller en rovfågel ska äta ens barn, det kommer ganska långt ner på listan av rädslor över barnet men högt upp när det gäller hönsen.

Förutom det är det nog ganska likt. Både barn och höns vill ha mat på bestämda tider, de stökar ner och förväntar sig att du ska städa upp, och de kan låta ganska mycket av mer eller mindre begripliga anledningar.
Jag förstår. Jag tror jag skulle bli en jättebra pappa.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad  
Gammal 2020-06-28, 18:43   #561
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag förstår. Jag tror jag skulle bli en jättebra pappa.
Det tror jag faktiskt att du skulle bli
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad  
Gammal 2020-06-28, 18:51   #562
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Det tror jag faktiskt att du skulle bli
Höll på att säga ”brorsonen älskar mig”, men det är mest för att jag kan allt om Star Wars, så jag vet inte om det räknas.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad  
Gammal 2020-06-28, 19:32   #563
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jag tycker också, iaf för mig, att det där med att "fick barn och livet förändrades totalt" inte stämmer. Klart livet förändras men inte blev jag mer vuxen för det. Jag älskar min son men det är tungt just för att man vill vara bättre än man kan. Jag visste dock redan en kort stund efter att han föddes att detta räcker för mig och det har ej ändras under dessa fem år.

Mitt tips: se fan till att skaffa barn med rätt person. Se till att ha övriga livet under kontroll
Läskeblask är inte uppkopplad  
Gammal 2020-06-28, 21:25   #564
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Sen har nog min syn på föräldraskapet ändrats från att tro att uppfostran är i alla fall halva grejen med att vara förälder, till att inse att barnet var en färdig person redan när hon föddes och att det snarare handlar om att lära känna henne (och kanske försöka guida lite så gott man förmår).
Hur kan du som statistiker dra den slutsatsen när du har i princip ingen data alls att jobba med?

Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Det är ibland sjukt jobbigt att vara förälder så ett hett tips är att försöka dela ansvaret med någon som kan täcka upp ens egna brister och tillkortakommanden. Min biologiska instinkt var lyckligtvis 100 % rätt ute där så min dotters pappa gillar och är superbra på typ alla områden jag tycker är jobbiga och/eller är allmänt kass på. Det roligaste är alla gånger att få lära känna henne, till och med roligare än vad jag trodde att det skulle vara.
Vad är det jobbiga mer specifikt? Gå upp mitt i natten, byta blöjor, laga mat, mata, tvätta, städa?
Klein är inte uppkopplad  
Gammal 2020-06-28, 22:57   #565
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Vad är det jobbiga mer specifikt? Gå upp mitt i natten, byta blöjor, laga mat, mata, tvätta, städa?
Din egna tid är inte din längre.
skyffelmördarn är inte uppkopplad  
Gammal 2020-06-29, 00:29   #566
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Svår fråga att ge ett kort svar på , men rent generellt så får jag nog säga att livet ändrades mycket mindre än vad jag trodde att det skulle göra. Jag är iaf inte en sån morsa som man stöter på ibland vars hela tillvaro kretsar kring barn(en). Jag gör rätt mycket samma saker som jag gjorde innan, med viss anpassning såklart.

Sen har nog min syn på föräldraskapet ändrats från att tro att uppfostran är i alla fall halva grejen med att vara förälder, till att inse att barnet var en färdig person redan när hon föddes och att det snarare handlar om att lära känna henne (och kanske försöka guida lite så gott man förmår). Det är ibland sjukt jobbigt att vara förälder så ett hett tips är att försöka dela ansvaret med någon som kan täcka upp ens egna brister och tillkortakommanden. Min biologiska instinkt var lyckligtvis 100 % rätt ute där så min dotters pappa gillar och är superbra på typ alla områden jag tycker är jobbiga och/eller är allmänt kass på. Det roligaste är alla gånger att få lära känna henne, till och med roligare än vad jag trodde att det skulle vara.
Haha ja jag hade hundra följdfrågor men jag tänkte att jag håller det simpelt.
Men en fråga till, upplevde du anknytning direkt? Den där känslan av att det var helt rätt när hon kom, eller tog det ett tag att komma in i rollen?
Angel är inte uppkopplad  
Gammal 2020-06-29, 00:34   #567
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Vilken vecka ar du i Angel?
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad  
Gammal 2020-06-29, 00:38   #568
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Vilken vecka ar du i Angel?
Haha, jag tänkte skriva nåt liknande.
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2020-06-29, 06:34   #569
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Vad är det jobbiga mer specifikt? Gå upp mitt i natten, byta blöjor, laga mat, mata, tvätta, städa?
Att leka med barnet, skulle det vara för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Haha ja jag hade hundra följdfrågor men jag tänkte att jag håller det simpelt.
Men en fråga till, upplevde du anknytning direkt? Den där känslan av att det var helt rätt när hon kom, eller tog det ett tag att komma in i rollen?
En polare till mig sa att det kommer inom ett dygn från födseln, känslan av att vara ”kär” i barnet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad  
Gammal 2020-06-29, 08:15   #570
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Om du beställer hem en TV och den kommer hem till dig med en strålande glad budkille och allting ser bra ut, vad gör du då? Tänker för dig själv "Vilken trevlig leverans" och sen stannar det där. Du ringer inte in till företaget som levererar för att säga vad nöjd du var med din leverans eller hur bra du tyckte att allt gick till.

Men skulle budkillen leverera en tv hem till dig och den är i småbitar när du öppnar den och ingen svarar när du ringer supporten, ja då blir det ju aftonbladet artiklar och hela kalaset.

Postnord har ju det problemet, folk ser några få paket som blir dåligt behandlade och ingen bryr sig om alla de miljontals paket som faktiskt kommer fram och ser bra ut.

Negativitet belönas och styr samhället.

Det finns två sidor av varje mynt.
Postnord har problemet att de är helt jävla värdelösa. Inte svårare än så.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad  


Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)