Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-25, 02:16   #61
stafh
Registred User
 
stafhs avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 081
Citat:
Ursprungligen postat av Nikki Visa inlägg
Att äta lätta istället för smör (eller laktosfritt smör) är jag mycket tveksam till med tanke på att producenten i det fallet endast bryr sig om att sälja en snygg produkt med attraktiva siffror på näringsinnehållet men inte ger en tanke åt näringsvärde.. Man missar massor av vitaminer och nyttiga fettsyror dessutom..
Vilka då menar du?
__________________
The young are simply too dumb to live, the old are weak and unclean
The ones in the middle, they also must die - their ways are obtuse and obscene
stafh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-25, 11:18   #62
Fredrik_S
Registered User
 
Fredrik_Ss avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 6 723
Citat:
Ursprungligen postat av Nikki Visa inlägg
Shit alltså, det låter på flera koloiters matvanor att de lever för dagen..

Att pula i sig sötningsmedel för att man är rädd för kalorier känns inte så genomtänkt, ät smartare istället..

Att äta lätta istället för smör (eller laktosfritt smör) är jag mycket tveksam till med tanke på att producenten i det fallet endast bryr sig om att sälja en snygg produkt med attraktiva siffror på näringsinnehållet men inte ger en tanke åt näringsvärde.. Man missar massor av vitaminer och nyttiga fettsyror dessutom..

Ett tips till de som äter socker, testa råsocker i kokosbollar (och typ allt annat med) som är så jävla mycket godare (nyttigare och är dessutom inte beroendeframkallande vilket gör att man har lättare att styra sin egen hunger)..

Personligen kör jag någon deciliter kokt quinoa med youghurt och curry när jag behöver en snabb kolhydratrik måltid, men det är jag det och min åsikt..

Men själva grejen med kokosbollsmet som måltid är grymt med tanke på alla vettiga kolhydrater från havre, fett från smör och allt annat man blandar i som man kanske inte äter så mycket som seriös tränande (så som kakao)..
Vilka vitaminer och nyttiga fettsyror innehåller smör men inte lätta? Det är två olika produkter där den ena är baserad på grädde och den andra på rapsolja. Båda har sina egna för och nackdelar och att den ena alltid är bättre/nyttigare stämmer inte...

Nyttigare med råsocker än socker, måhända men det är extremt marginellt. Det handlar om mineraler räknade på promillen av dagsbehvoet när det handlar om så lite som 10 gram socker.
Hururvida socker är beroendeframkallande eller inte låter jag vara osagt, men att råsocker skull ha en mer eller mindre effekt på ett eventuellt beroende låter som något någon bara sagt och inte att det ligger någon vetenskap bakom det.
__________________
Instagram fredriksoderberg
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-25, 12:09   #63
malfunction
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 402
Att välja rårörsocker framför strösocker för nyttigheten känns ytterst tveksamt. Jag använder det ibland för smakens skull och jag har hört att det inte bränner lika lätt. Annars främjar jag helt klart strösocker då det är betydligt miljövänligare eftersom det är från sverige/danmark medan rårörsocker kommer från diverse länder långt långt borta.
malfunction är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-27, 17:48   #64
Fatalist
TränaSäljaLiggaSpela
 
Fatalists avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 8 279
Haha, tack för tipset. Gott, och en fin liten tryptaminkick i skallen av all kakao
Fatalist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-28, 20:27   #65
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Russin gör sig riktigt bra i smeten.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-12, 22:11   #66
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Hade lite tunt med havregryn hemma så provade att blanda och ge lite bland sakerna i skafferiet. Och resultatet blev ätbart och kanske aningens kalorisnålare med ett fiberinnehåll som inte är av denna värld.

Ungefärliga mått och skattat energiinnehåll.

1dl vatten
1dl fibrex
1dl havergryn
1dl kruska
25g vassle (ON cookies 'n cream i detta fallet)
15g socker (strösocker och vanillinsocker blandat)
10g smör
1msk kakaopulver
1tsk snabbkaffepulver

Gissar på att det landar kring 500kcal.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-14, 14:49   #67
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Nikki Visa inlägg
Shit alltså, det låter på flera koloiters matvanor att de lever för dagen..

Att pula i sig sötningsmedel för att man är rädd för kalorier känns inte så genomtänkt, ät smartare istället..

Att äta lätta istället för smör (eller laktosfritt smör) är jag mycket tveksam till med tanke på att producenten i det fallet endast bryr sig om att sälja en snygg produkt med attraktiva siffror på näringsinnehållet men inte ger en tanke åt näringsvärde.. Man missar massor av vitaminer och nyttiga fettsyror dessutom..

Ett tips till de som äter socker, testa råsocker i kokosbollar (och typ allt annat med) som är så jävla mycket godare (nyttigare och är dessutom inte beroendeframkallande vilket gör att man har lättare att styra sin egen hunger)..

Personligen kör jag någon deciliter kokt quinoa med youghurt och curry när jag behöver en snabb kolhydratrik måltid, men det är jag det och min åsikt..

Men själva grejen med kokosbollsmet som måltid är grymt med tanke på alla vettiga kolhydrater från havre, fett från smör och allt annat man blandar i som man kanske inte äter så mycket som seriös tränande (så som kakao)..
Det var så mycket bullshit i din post att jag knappt vet var ska börja. Som Frederik_S redan påpekat, det är två olika produkter med olika näringsmässiga fördelar. Det finns inga bevisade negativa effekter med sötningsmedel på människa. Att råsocker inte är "beroendeframkallande" är ganska självklart då inte vanligt socker heller är det.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-26, 21:59   #68
Tunroth
Registered User
 
Tunroths avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Habo
Inlägg: 432
Någon som har provat att göra chokladbollssmet med jordnötssmör?
__________________
2013: Tränar inför klassiska SM i klass 72
Tunroth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-27, 03:01   #69
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av Nikki Visa inlägg
Shit alltså, det låter på flera koloiters matvanor att de lever för dagen..

Att pula i sig sötningsmedel för att man är rädd för kalorier känns inte så genomtänkt, ät smartare istället..

Att äta lätta istället för smör (eller laktosfritt smör) är jag mycket tveksam till med tanke på att producenten i det fallet endast bryr sig om att sälja en snygg produkt med attraktiva siffror på näringsinnehållet men inte ger en tanke åt näringsvärde.. Man missar massor av vitaminer och nyttiga fettsyror dessutom..

Ett tips till de som äter socker, testa råsocker i kokosbollar (och typ allt annat med) som är så jävla mycket godare (nyttigare och är dessutom inte beroendeframkallande vilket gör att man har lättare att styra sin egen hunger)..

Personligen kör jag någon deciliter kokt quinoa med youghurt och curry när jag behöver en snabb kolhydratrik måltid, men det är jag det och min åsikt..

Men själva grejen med kokosbollsmet som måltid är grymt med tanke på alla vettiga kolhydrater från havre, fett från smör och allt annat man blandar i som man kanske inte äter så mycket som seriös tränande (så som kakao)..
Jag förstår inte vad som är så fel på sötningsmedel. Jag gick från coca cola till cola zero (ja jag var fet o dricker jävla massa cola runt 1-2liter om dan) Bytte ut det till cola zero dricker fortfarande säkert 1l om dan iaf. Förutom att jag gått ner 40kg (vilket inte endast är på colan såklart) så har jag inte märkt någon bieffekt. Sen vet jag inte om jag har fått cancer av skiten men jag tror inte det finns någon bevisad koppling där imellan iaf.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-27, 10:53   #70
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Jag förstår inte vad som är så fel på sötningsmedel. Jag gick från coca cola till cola zero (ja jag var fet o dricker jävla massa cola runt 1-2liter om dan) Bytte ut det till cola zero dricker fortfarande säkert 1l om dan iaf. Förutom att jag gått ner 40kg (vilket inte endast är på colan såklart) så har jag inte märkt någon bieffekt. Sen vet jag inte om jag har fått cancer av skiten men jag tror inte det finns någon bevisad koppling där imellan iaf.
Inte märkt kanske, men dina tänder lär inte må jättebra av den konsumtionen (fosforsyra).
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-27, 11:23   #71
Morrris
Jag har klamydia
 
Morrriss avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 4 670
Citat:
Ursprungligen postat av Tunroth Visa inlägg
Någon som har provat att göra chokladbollssmet med jordnötssmör?
Har haft i jordnötssmör nån gång. Det blev gott.
__________________
Anteckningar från ett Källarhål

Blev medlem på Kolozzeum och allt jag fick av Piranha var den här förbannade klamydian.
Morrris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-28, 23:04   #72
discocrunkers
Registered User
 
discocrunkerss avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Södranärförorterna?
Inlägg: 104
Min mor stod och skrek åt mig i säkert 5 minuter medans jag lugnt redde upp en sats chokladbollsmet efter middagen.
Hon undrade om jag jättegärna ville dö i förtid och bla bla kolesterol hit och kärlproppar dit.

Nu ska jag inte erkänna att hennes dansanta skrikande påverkade mig nämnvärt, men jag blev ändå lite fundersam.

Jag brukar höfta upp en smet på runt 70g ÄKTA smör och sen hälla i det andra lite efter konsistens...

Hur farligt är egentligen dem där knappa 100g smör man trycker i sig om dan? Jag älskar ju kalorierna osv, men det ligger ju nånting i att det INTE är så jävla nyttigt att käka smör varje dag.

åsikter?
__________________
discocrunkers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-28, 23:25   #73
Fredrik_S
Registered User
 
Fredrik_Ss avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 6 723
Citat:
Ursprungligen postat av discocrunkers Visa inlägg
Min mor stod och skrek åt mig i säkert 5 minuter medans jag lugnt redde upp en sats chokladbollsmet efter middagen.
Hon undrade om jag jättegärna ville dö i förtid och bla bla kolesterol hit och kärlproppar dit.

Nu ska jag inte erkänna att hennes dansanta skrikande påverkade mig nämnvärt, men jag blev ändå lite fundersam.

Jag brukar höfta upp en smet på runt 70g ÄKTA smör och sen hälla i det andra lite efter konsistens...

Hur farligt är egentligen dem där knappa 100g smör man trycker i sig om dan? Jag älskar ju kalorierna osv, men det ligger ju nånting i att det INTE är så jävla nyttigt att käka smör varje dag.

åsikter?
Risken är väl att man skapar ett kaloriöverskott om man äter för mycket totalt och därmed blir överviktig efter ett tag och då kommer alla riskerna bieffekter som din mamma pratar om. Men det har inget med smöret i sig att göra.
Så länge man håller sig mager kan man äta på.
__________________
Instagram fredriksoderberg
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-15, 21:10   #74
BrorDuktig
Registered User
 
BrorDuktigs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 47
Tro det eller ej, men det går lika bra med brunt farinsocker istället för strösocker (men så brunt blir det inte, utan nästan kolsvart).

Testade följande och det blev överraskande gott

50 gram smör
1 dl brun farin strö
1½ msk kakao
1½-1,75 dl havregryn

Kanske lite fattigt med protein förvisso, men en halvliter mjölk så är saken biff.
BrorDuktig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-23, 09:39   #75
Fredrik_S
Registered User
 
Fredrik_Ss avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 6 723
Kör en lättare variant nu när jag bantar.

35g havregryn
25g minilätt
6g kakao
hermesetas lättströ efter smak

Dryck
250g minimjölk
44g proteinpulver(blandas med mjölken eller separat med vatten

Fett: 14g Protein: 50g Kolhydrater: 36g
487 Kcal
__________________
Instagram fredriksoderberg
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)