Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-15, 11:12   #1
C. Ollagnier
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 4
Sjukgymnast duktig på nedre biceps/övre underarmsmuskulatur

Är egentligen bara ute efter tips på sjukgymnaster m kompetens vad gäller styrketräningsrelaterade skador på nedre bicepsfästet/övre fästet för underarmsmuskulaturen men kan lika gärna ge komplett info. Måhända känner någon igen detta.

Kön: man
Ålder: 31
Längd: 177 cm
Vikt: 74,5 kg

Smärtbeskrivning
Känner av en smärta från armvecksområdet på vänster arm. Skriver armvecksområdet eftersom det är oklart huruvida smärtan kommer från nedre delen av biceps eller någon muskel i underarmens övre del i armen ifråga. Det är bara ena armen det är frågan om. Det smärtar inte om man trycker runt på området ifråga. Smärtan har kommit successivt och har pågått i ca: 3-4 månader utan att vare sig bli bättre eller sämre. Smärtan känns inte av vid vila utan endast vid aktivitet som fordrar arbete med armen ifråga. Tycker mig inte uppfatta ngn smärtvariation över dygnet. Ingen styrkeförlust föreligger men man undviker självklart övningar som triggar smärtan. En styrketräningsövning som typiskt triggar smärtan är hantelcurls för biceps, i synnerhet i den mest kontraherade fasen av övningen. Har lagt av med alla explicita bicepsövningar i typ 2 mån men upplever ingen förbättring. Om jag skulle gissa på någon övning som kan ha orsakat detta så är det just hantelcurls. Vill minnas att jag klev upp på tyngre vikter i denna övning inte långt innan smärtan började komma.

Tränar sex dagar i veckan; varannan styrketräning, varannan kondition. Började träna på gym för ca: 15 år sedan.

Har ej tagit några tabletter såsom ipren, alvedon eller voltaren.

Kan mkt väl vara frågan om ngn slags överansträngning men den har varat så pass länge nu utan att bli bättre så det känns lägligt att få det utrett. Jag har inte tidigare fått någon diagnos eller behandling för detta besvär, och har heller ej inlett någon rehabträning.

Ge gärna tips på sjukgymnaster i Sthlm med bra koll på smärtor härrörande från biceps nedre fäste!
C. Ollagnier är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 11:41   #2
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Hej!

Vi brukar bland annat försöka få med tre positiva fynd för att med stor (större) sannolikhet kunna säga att det är en muskel/senskada. Det är att det gör ont att kontrahera muskeln, att det gör ont att töja/stretcha muskeln samt att man är öm vid kläm, antingen över seninfästning eller muskelbuk. När du beskriver smärtan låter det som om du ej får ont av att klämma men vid belastning.

Spelar det någon roll om du curlar med pronerat/supinerat grepp? Om du flyttar armbågen framåt när du curlar, så vinkeln inte blir lika skarp i toppläget, gör det mindre eller mer ont då?

Tips på bra mottagningar i Stockholm:
http://fysiokungsholmen.se/vi-pa-kliniken/
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 19:26   #3
C. Ollagnier
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 4
Tack snälla för svaret, Scrath89.

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Vi brukar bland annat försöka få med tre positiva fynd för att med stor (större) sannolikhet kunna säga att det är en muskel/senskada. Det är att det gör ont att kontrahera muskeln, att det gör ont att töja/stretcha muskeln samt att man är öm vid kläm, antingen över seninfästning eller muskelbuk. När du beskriver smärtan låter det som om du ej får ont av att klämma men vid belastning.
Det stämmer; smärtan kan inte provoceras fram genom att klämma. Jag är alltså inte ett dugg öm vid kläm. Tycker mig inte heller känna smärta av att töja/stretcha de främre armmusklerna (biceps etc.). Smärtan dyker upp vid belastning då jag utför övningar som berör de främre armmusklerna, dels vid träning men även om jag exv. bara spänner musklerna ifråga nu framför datorn.

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Spelar det någon roll om du curlar med pronerat/supinerat grepp?
Ja, det gör det faktiskt. Supinerat grepp gör ont, men pronerat gör faktiskt knappt ont alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Om du flyttar armbågen framåt när du curlar, så vinkeln inte blir lika skarp i toppläget, gör det mindre eller mer ont då?
Mindre! Håller jag armbågen intill sidan av kroppen gör det mer ont och flyttar jag armbågen så att den hamnar bakom ryggen så gör det ännu mer ont.

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Tips på bra mottagningar i Stockholm:
http://fysiokungsholmen.se/vi-pa-kliniken/
Tack!
C. Ollagnier är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 22:41   #4
C. Ollagnier
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 4
Är det förresten någon specifik person på Fysiokliniken Kungsholmen som man bör sikta in sig på?
C. Ollagnier är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 23:48   #5
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Då tycker jag inte att det låter typiskt en muskel/sensmärta du har, utan snarare att det är något som kommer i kläm i armbågen.

Du får ont när du är i toppen av en curl, där armbägen är som mest böjd. Flyttar du fram armbågen gör det mindre ont för då minskar vinkeln och inklämningen. Det känns mer av i supinerat än pronerat grepp (vilket egentligen inte säger emot muskelbesvär heller, förvisso).

Det är väl egentligen om det skulle vara någon annan av flexormuskulaturen, typ brachialis, men du är inte är i vare sig stretch eller press/palpation.

Använder du din arm i jobbet på dagarna? Sitter du mycket framför datorn? Monotona uppgifter med vrid eller statiska belastningar?

Inga besvär från nacke, överarm, skuldra?
Om du gör första och/eller andra testet här, får du smärta i armbågen då? Blir det lättare/värre av att röra huvudet eller handleden?



Det är ju såklart inte jag som ska internetdiagnostisera dig men det är bra att ha funderat över sånt här vid första besöket, om det nu inte är så lätt som en muskelbristning eller så.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 23:50   #6
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Jag känner ingen av dem, men baserat på meriter och vad de verkar intresserade av hade jag nog valt Peter, Claes eller Pär.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-17, 12:54   #7
C. Ollagnier
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 4
Tack Scratch89

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Använder du din arm i jobbet på dagarna? Sitter du mycket framför datorn? Monotona uppgifter med vrid eller statiska belastningar?
Studerar så det blir en del kontorsarbete framför datorn alternativt skrivande med papper och penna. Ingenting som egentligen torde ha orsakat detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Inga besvär från nacke, överarm, skuldra?
Om du gör första och/eller andra testet här, får du smärta i armbågen då? Blir det lättare/värre av att röra huvudet eller handleden?
Ingen utav de två första testerna provocerade fram smärtan och det gör heller inte ont i armbågen av dem. Det spelar ingen roll roll om jag rör huvudet eller handleden.

Jag har mer eller mindre kronisk nackont, typ nackspärr. Det har jag dock haft länge så det torde inte ha med nuvarande smärtproblematik att göra.

Tillägg:
Jag misstänker att armsmärtan som jag nu tampas med uppkommit till följd av bicepscurls. Det sätt på vilket jag brukar köra denna övning är att jag i utgångsläget börjar med att hålla hantlarna vid sidan av kroppen, med handflatorna vända inåt mot kroppen. Sen supinerar jag underarmen under rörelsens gång på ett sådant sätt att underarmarna är helt supinerade i slutläget av övningen, då biceps är som mest kontraherad. Jag vrider m.a.o. underarmarna under rörelsens gång. Kör med hyffsat tunga hantlar (22,5 kg+) och tränar ofta en arm åt gången. Inte allt för strikt. Vill minnas att jag ökade vikten på hantlarna inte långt innan smärtan började komma.

Har inget styrkebortfall men har inte kört denna övning nu på ett par månader för att undvika smärtan. Vilandet från denna och motsvarande explicita bicepsövningar har emellertid inte fått smärtan att försvinna. Har iofs fortsatt med chins (pronerat grepp), latssrag och sittande rodd.

Senast redigerad av C. Ollagnier den 2020-07-17 klockan 13:00.
C. Ollagnier är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-12, 14:08   #8
Jakobssonfast
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2019
Inlägg: 24
Citat:
Ursprungligen postat av C. Ollagnier Visa inlägg
Är egentligen bara ute efter tips på sjukgymnaster m kompetens vad gäller styrketräningsrelaterade skador på nedre bicepsfästet/övre fästet för underarmsmuskulaturen men kan lika gärna ge komplett info. Måhända känner någon igen detta.

Kön: man
Ålder: 31
Längd: 177 cm
Vikt: 74,5 kg

Smärtbeskrivning
Känner av en smärta från armvecksområdet på vänster arm. Skriver armvecksområdet eftersom det är oklart huruvida smärtan kommer från nedre delen av biceps eller någon muskel i underarmens övre del i armen ifråga. Det är bara ena armen det är frågan om. Det smärtar inte om man trycker runt på området ifråga. Smärtan har kommit successivt och har pågått i ca: 3-4 månader utan att vare sig bli bättre eller sämre. Smärtan känns inte av vid vila utan endast vid aktivitet som fordrar arbete med armen ifråga. Tycker mig inte uppfatta ngn smärtvariation över dygnet. Ingen styrkeförlust föreligger men man undviker självklart övningar som triggar smärtan. En styrketräningsövning som typiskt triggar smärtan är hantelcurls för biceps, i synnerhet i den mest kontraherade fasen av övningen. Har lagt av med alla explicita bicepsövningar i typ 2 mån men upplever ingen förbättring. Om jag skulle gissa på någon övning som kan ha orsakat detta så är det just hantelcurls. Vill minnas att jag klev upp på tyngre vikter i denna övning inte långt innan smärtan började komma.

Tränar sex dagar i veckan; varannan styrketräning, varannan kondition. Började träna på gym för ca: 15 år sedan.

Har ej tagit några tabletter såsom ipren, alvedon eller voltaren.

Kan mkt väl vara frågan om ngn slags överansträngning men den har varat så pass länge nu utan att bli bättre så det känns lägligt att få det utrett. Jag har inte tidigare fått någon diagnos eller behandling för detta besvär, och har heller ej inlett någon rehabträning.

Ge gärna tips på sjukgymnaster i Sthlm med bra koll på smärtor härrörande från biceps nedre fäste!
Jag har precis samma symptom men har haft det sedan oktober 2020.. Gick till fysioterapeut början på 2021 men hon gjorde det nästan värre, just nu går jag till naprapat men ingen förbättring. Hur har det gått för dig?
Jakobssonfast är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)