Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-29, 12:32   #1
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Svettas mycket och högt vätskeintag, Saltbalansen blir rubbad? Hur mycket salt behövs

Varmare tider, Och man svettas mycket mer. Iallafall jag

Läste lite på facebook i ett inlägg att de inte är vätskebrist som är de farliga, Utan att man dricker för mycket vatten och rubbar saltbalansen?


Hur mycket salt behövs om man dricker en bra mängd vatten? Man får ju i sig salt under dagen när man käkar och så också t ex.


I fredags drog jag i mig ca 7 liter vätska, Och svettades en hel del. Mestadels öl+zero/energi drycker och lite whiskey. Skulle min kropp må bättre om jag tog en matsked salt till detta?


När skall man börja tänka på att ta extra salt? Räcker en tesked?

Behövs de om jag klunkar i mig 2-3 liter vatten väldigt snabbt.


Och är salt det enda som behövs? Alla dessa dyra vätskeersättningsdrycker innehåller en massa olika grejsimojser.


Lite allmän+nyttig information hade uppskattats
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 12:41   #2
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Att utvärdera vätske- och elekrolytbalans baserat på intag som till stor del består av öl är ganska meningslöst. Dessutom, i vilka situationer känner du att det är nödvändigt att dricka 2-3 liter vatten väldigt snabbt?
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 13:01   #3
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Att utvärdera vätske- och elekrolytbalans baserat på intag som till stor del består av öl är ganska meningslöst. Dessutom, i vilka situationer känner du att det är nödvändigt att dricka 2-3 liter vatten väldigt snabbt?
Vätska som vätska? Man drar i sig en hel del på varma sommarkvällar.


Jobbar som brandman, Och skogsbränder är extremt jobbigt+svettigt, Man drar lätt i sig 2 liter vatten på kort stund där, T ex.

Ett gympass brukar också vara runt 1.5 liter vatten
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 14:21   #4
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Brukar rekommendera att man tar runt ett kryddmått salt i vattenflaskan... Är ganska säker på att jag fick tipset från Abelsson i någon liknande diskussion
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 16:28   #5
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Vätska som vätska? Man drar i sig en hel del på varma sommarkvällar.
Du får i dig vätska, men alkohol är också vätskedrivande. Hur din vätskebalans ser ut efter en massa alkohol, litervis med vatten och sommarvärme lär vara helt omöjligt att svara på.

För övrigt tycker jag du överanalyserar. Drick vatten i rimliga mängder. Blir du törstig så drick mer. Tycker även det är en ganska konstig inställning att dra i sig massa öl och whisky, men sen ha sån nojja över vätskebalansen, som om den vore den stora riskfaktorn för hälsan i sammanhanget.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 16:43   #6
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Du får i dig vätska, men alkohol är också vätskedrivande. Hur din vätskebalans ser ut efter en massa alkohol, litervis med vatten och sommarvärme lär vara helt omöjligt att svara på.

För övrigt tycker jag du överanalyserar. Drick vatten i rimliga mängder. Blir du törstig så drick mer. Tycker även det är en ganska konstig inställning att dra i sig massa öl och whisky, men sen ha sån nojja över vätskebalansen, som om den vore den stora riskfaktorn för hälsan i sammanhanget.
Nu var det väl saltbalansen TS frågade om dock.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 17:05   #7
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Nu var det väl saltbalansen TS frågade om dock.
Det jag citerade var från ett sidospår om vätskeintag.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 18:29   #8
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Kroppen reglerar det ganska bra själv. Det man har njurarna till. Dricker du mer än du behöver kommer du kissa mer. När alkohol kommer in i bilden rubbas detta dock en aning, eftersom alkohol inhiberar hormonet ADH som reglerar vattenresorptionen.

Kroppen vill hålla en jämn koncentration av framförallt Na+. Om du får signaler av törst innebär det att koncentrationen är för hög, dvs vatten behövs för att späda ut.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 20:24   #9
stefannn
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: örebro
Inlägg: 1 159
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Kroppen reglerar det ganska bra själv. Det man har njurarna till. Dricker du mer än du behöver kommer du kissa mer. När alkohol kommer in i bilden rubbas detta dock en aning, eftersom alkohol inhiberar hormonet ADH som reglerar vattenresorptionen.

Kroppen vill hålla en jämn koncentration av framförallt Na+. Om du får signaler av törst innebär det att koncentrationen är för hög, dvs vatten behövs för att späda ut.
? Törst handlar väl inte bara om saltbalansen? Har kroppen för låg vätskenivå blir du väl törstig av det oavsett saltbalans?
Personligen känner jag rätt tydligt när jag behöver fylla på salt och jag kan inte minnas att jag varit mindre törstig bara för det!
__________________
nobody is perfect. guess i´m nobody

Member of PIO - Påhittad Internet Organisation

Citat:
Ursprungligen postat av Krampus
Jämt.
Hela min sexuallitet är uppbyggd på skogs-porr.




(Hoppas att denna ska hamna i ngns undertext! )
stefannn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 21:27   #10
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av stefannn Visa inlägg
? Törst handlar väl inte bara om saltbalansen? Har kroppen för låg vätskenivå blir du väl törstig av det oavsett saltbalans?
Personligen känner jag rätt tydligt när jag behöver fylla på salt och jag kan inte minnas att jag varit mindre törstig bara för det!
Nej det stämmer. Om blodvolymen minskar kan man också bli törstig.

Hur känner du det? Lågt blodtryck?
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 05:50   #11
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Du får i dig vätska, men alkohol är också vätskedrivande. Hur din vätskebalans ser ut efter en massa alkohol, litervis med vatten och sommarvärme lär vara helt omöjligt att svara på.

För övrigt tycker jag du överanalyserar. Drick vatten i rimliga mängder. Blir du törstig så drick mer. Tycker även det är en ganska konstig inställning att dra i sig massa öl och whisky, men sen ha sån nojja över vätskebalansen, som om den vore den stora riskfaktorn för hälsan i sammanhanget.
Konstig intställning/Nojja? Jag frågar av ren nyfikenhet. Medveten om att typ 90% av befolkningen gör såhär? Jag nojjar inte över något, Utan ställer en simpel fråga. Älskar hur folk som du ska börja leka "gurus", Pajas.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 05:51   #12
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Kroppen reglerar det ganska bra själv. Det man har njurarna till. Dricker du mer än du behöver kommer du kissa mer. När alkohol kommer in i bilden rubbas detta dock en aning, eftersom alkohol inhiberar hormonet ADH som reglerar vattenresorptionen.

Kroppen vill hålla en jämn koncentration av framförallt Na+. Om du får signaler av törst innebär det att koncentrationen är för hög, dvs vatten behövs för att späda ut.
Ja precis. Lite därför jag undrar hur det blir med alkohol/massa vätska också. Kan ju bli en hel del vätska man drar i sig, Saltbalansen bör ju bli väldigt rubbad.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 08:57   #13
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Konstig intställning/Nojja? Jag frågar av ren nyfikenhet. Medveten om att typ 90% av befolkningen gör såhär? Jag nojjar inte över något, Utan ställer en simpel fråga. Älskar hur folk som du ska börja leka "gurus", Pajas.
Och jag älskar hur folk som du ska bli butthurt och komma med personangrepp så fort någon säger något du inte vill höra. Du analyserar ditt salt och vätskeintag utan att inse att du gör saker som är rakt av negativa för vätskebalansen och är en relevant faktor i sammanhanget. Jag påpekade det och att jag tycker du analyserar mer än vad som är nödvändigt. Att ta illa upp över det och börja häva ur sig massa skit är sandlådenivå. Väx upp.

Och dra gärna fram en källa på att 90% av befolkningen analyserar sitt salt- och vätskeintag om du ska häva ur dig siffror som om de vore fakta. Jag är ganska skeptisk till det.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.

Senast redigerad av Duckfeathers den 2020-06-30 klockan 08:59.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 14:45   #14
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Och jag älskar hur folk som du ska bli butthurt och komma med personangrepp så fort någon säger något du inte vill höra. Du analyserar ditt salt och vätskeintag utan att inse att du gör saker som är rakt av negativa för vätskebalansen och är en relevant faktor i sammanhanget. Jag påpekade det och att jag tycker du analyserar mer än vad som är nödvändigt. Att ta illa upp över det och börja häva ur sig massa skit är sandlådenivå. Väx upp.

Och dra gärna fram en källa på att 90% av befolkningen analyserar sitt salt- och vätskeintag om du ska häva ur dig siffror som om de vore fakta. Jag är ganska skeptisk till det.

Haha triggered. Analyserar ingenting, Utan ställer en fråga. Nyfiken på hur pass "viktigt" det skulle kunna vara med salt, Behövs det efter 2 timmars pass i värme, Där man svettas mycket och dricker en bra mängd vatten efter t ex.

Nu menade jag att 90% av befolkningen drar i sig öl och whisky, Inte att de är nyfikna hur vätskebalansen fungerar i kroppen
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 16:03   #15
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Haha triggered. Analyserar ingenting, Utan ställer en fråga. Nyfiken på hur pass "viktigt" det skulle kunna vara med salt, Behövs det efter 2 timmars pass i värme, Där man svettas mycket och dricker en bra mängd vatten efter t ex.

Nu menade jag att 90% av befolkningen drar i sig öl och whisky, Inte att de är nyfikna hur vätskebalansen fungerar i kroppen
Du är den som tar illa nog upp för att gå till personangrepp, men jag är den som blev triggad? Ok.

Okej, blir det mindre negativt för kroppen av att 90% av befolkningen gör det? Eller vad menar du att relevansen skulle vara?
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)