Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-02, 18:27   #1
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Domningar i lårets utsida. Meralgia paresthetica?

Man.
30år.
179cm.
82kg.

För 2-3 veckor sedan när jag tränade ben, specifikt enbenspress. (ett ben i taget i en standard 45 graders benpress) så kände jag att det stråla till i höger lår, på utsidan.
Det gjorde inte ont, men det var obehagligt och efter passet kändes huden och ytskiktet om vi kan kalla det så på låret avdomnat. Det gick över efter någon dag eller så. Men varje benträning efter det har samma sak återkommit för att sedan gå tillbaka nästan helt. Men tycker mig känna av att det är avdomnat hela tiden nu, starkare precis när jag tränat för att sedan bli mildare.

Jag sökte lite snabbt på google och fick fram "meralgia paresthetica"

En sökning på 1177.se gav mig det här vilket jag tycket passa rätt bra in på mig.

https://www.1177.se/fragor--svar/nat...-paresthetica/

Då till min egentliga frågeställning. Om det är nerver i kläm, är det skadligt att fortsätta träna på som vanligt och bli avdomnad i låret fast man inte känner smärta? Min logiska tanka är att det kan så klart bli värre med tiden då det verkar återkomma var gång jag kör ett ben i taget.
I värsta fall får jag väll sluta att köra den övningen. Men då jag gillar den skarpt för jag har sne höft och/eller ett ben längre/kortare än det andra så känns den som att jag får mer likvärdig träning för båda benen då det ena benet inte behöver kompensera för det andra.

Finns där något man kan göra tränings- eller stretchmässigt för att hjälpa det här eller komma runt det? Har även tänkt på att kanske gå och få inlägg eller vad dom nu gör när man är sne benad som jag känner att jag är. Känner det när jag står mycket på jobb, går en längre stund i platta skor eller när jag gör kör vanlig benpress eller roddmaskin så märker jag att höger ben känns längre än vänstra och att höger då får ta all belastning.

Vilka tips har ni här på brädan?
Ursäkta det långa inlägget.

En sista minuten ändring och sökning gav mig det här resultatet på vilka sorts övningar man kan göra för att underlätta för nerven. https://greatist.com/fitness/meralgi...rcises#cat-cow
Så det ska jag testa och utvärdera.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.

Senast redigerad av TheDoctor den 2019-11-02 klockan 18:32.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)