Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-01-21, 08:00   #1
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Hur jag fixa min golfarmbåge efter mer än ett år!

Måste bara dela med mig med denna videon som äntligen läkt min golfarmbåge. jag masserade inte nätt som i videon utan hårt och länge med smärta och blåmärke som följd. Men efter att ha stretchat ut fingrarna ca 1 min åt gången, 5-10ggr om dagen i några dagar så är min golfarmbåge nu läkt.

Jag har haft den i över ett år och den har hindrat träningen som satan. Har sett en hiskelig massa självhjälpsvideor, även av oraklet Athlean-X, men detta var det enda som hjälpte.

Man masserar mot muskelfibrerna för att bryta upp ärrbildningen då senan/muskeln läkt ihop felaktigt. Och sedan stretchar man ofta för att få den att läka ihop rätt. Låter som huggormafett, snake oil etc men för mig var det allt som behövdes.

https://youtu.be/MOw6UFelld0
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 08:23   #2
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Måste bara dela med mig med denna videon som äntligen läkt min golfarmbåge. jag masserade inte nätt som i videon utan hårt och länge med smärta och blåmärke som följd. Men efter att ha stretchat ut fingrarna ca 1 min åt gången, 5-10ggr om dagen i några dagar så är min golfarmbåge nu läkt.

Jag har haft den i över ett år och den har hindrat träningen som satan. Har sett en hiskelig massa självhjälpsvideor, även av oraklet Athlean-X, men detta var det enda som hjälpte.

Man masserar mot muskelfibrerna för att bryta upp ärrbildningen då senan/muskeln läkt ihop felaktigt. Och sedan stretchar man ofta för att få den att läka ihop rätt. Låter som huggormafett, snake oil etc men för mig var det allt som behövdes.

https://youtu.be/MOw6UFelld0
Ja, tvära friktioner / transverse friction massage är en vanlig teknik inom vissa fysioterapeutiska behandlingskoncept och kan bryta ned ärrvävnad och "starta" läkningsprocessen på nytt genom att dra igång en inflammation. Ganska likt i sitt syfte som stötvågsbehandling.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-05, 12:19   #3
alexelias
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 79
Hej!

Kul att din golfarmbåge har läkt. Jag har haft smärta i en månad nu och det är bara att konstantera fakta...

Kan du delge hur du stretchade dina fingrar? Har du några andra tips på ämnet?

La du ner styrketräning helt under din rehab, eller skaffade du t.ex. ett armbågsstöd/skydd och fortsatte med lägre vikt?
alexelias är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)