Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-24, 12:00   #1
Aping
Ny dag, nya tag.
 
Apings avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 479
Handledsstukning(?): Landstingsansluten vårdgivare i STHLM?

Hej!

Fuckade upp min handled för 6+ veckor sedan efter fall från cykel (påkörd av elcykel snett bakifrån FML...).

Akutläkare bedömde "inga skelettskador" på olycksdagen och inga betydande snedställningar så fick ingen röntgen då.

Ingen förbättring av symptom från vecka 2 och framåt för följande symptom:
Handleden känns instabil och allmänt lax och "klickig". Har "känningar" men inte så starkt att jag kan kalla det smärta vid vilande. Smärtbild/styrka vid rörelse ut mot ändlägena som följer, mest smärta först:
  1. Dorsal flektion (kan hantelpressa högst 6 kg med hanterbar smärta - normalt ca 30 kg, reverse wrist curl högst 3 kg och klarar inte full ROM då p g a smärta - normalt ca 10 kg, armhävningar och stödja handleden mot t ex cykelstyre så att det känns säkert är otänkbart)
  2. Supination/pr0nation med kvastskaft där jag håller nära mitten - normalt kan jag göra de här rotationerna 20+ reps som uppvärmning när jag håller i änden på kvastskaftet.
  3. Radial/ulnar deviation
  4. Volar flektion (har inte testat fullt ut men belastning verkar vara sekundärt gentemot grad av rörelseuttag)
  5. Dragbelastning med rak handled, t ex chins, marklyft är väl ca 80 % innan det börjar göra för ont.

Sökte vård igen nu 6+ veckor efter olyckan. Röntgen som jag fick då i efterhand (haha...) denna veckan bekräftar sannolikt "inga skelettskador" - lät en kompis som är radiolog kolla på plåtarna men hen vill inte ställa någon "officiell" diagnos förstås.

Vad ska jag försöka styra in min primärvårdsläkare på nu? Några rehabövningar som jag kan tramsa med för att fördriva tiden? Tänker att jag borde kunna belasta i diverse artikulationer så länge som jag håller mig under "lätt smärtkänning"?

TL;DR Tips på bra landstingsansluten vårdgivare som kan handledsskador och har förståelse för att en vill tillbaka till aktivt liv över pensionärsnivå?
Aping är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-24, 12:03   #2
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Har du varit hos någon sjukgymnast eller har du bara sökt vård hos läkare än så länge?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-24, 12:40   #3
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Jag är rädd att du kan sikta på 5+ månader innan det börjar kännas bra. Åkte på samma grej fast med inlines i februari. Sjukgymnast kommer inte revolutionera din rehab som jag ser det. Enkla progressiva grepp i form av vinkel och belastning är det som gäller.

Efter att väl ha klantat mig till skadan var jag försiktig och gjorde lätta handresningar (på alla fyra) från bägge håll (handflata / handrygg i golvet) i skonsamma vinklar några gånger i veckan. Tror även jag körde med linda på ena handleden under träning.

Idag är jag symptomfri. Enligt mig utan något annat än tålamod och regelbunden enkel rehab som redskap. Lycka till!


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-24, 17:00   #4
Aping
Ny dag, nya tag.
 
Apings avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 479
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Har du varit hos någon sjukgymnast eller har du bara sökt vård hos läkare än så länge?
Har inte varit hos sjg/fysioterapeut ännu, tar gärna emot tips på en bra sådan i STHLM som kan handleder! Vad för "sportbakgrund" ska jag leta efter annars? De brukar ju skriva sånt på dina profilsidor ibland. Tänker handbollsbakgrund kanske?
Aping är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-24, 17:04   #5
Aping
Ny dag, nya tag.
 
Apings avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 479
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Jag är rädd att du kan sikta på 5+ månader innan det börjar kännas bra. Åkte på samma grej fast med inlines i februari. Sjukgymnast kommer inte revolutionera din rehab som jag ser det. Enkla progressiva grepp i form av vinkel och belastning är det som gäller.

Efter att väl ha klantat mig till skadan var jag försiktig och gjorde lätta handresningar (på alla fyra) från bägge håll (handflata / handrygg i golvet) i skonsamma vinklar några gånger i veckan. Tror även jag körde med linda på ena handleden under träning.

Idag är jag symptomfri. Enligt mig utan något annat än tålamod och regelbunden enkel rehab som redskap. Lycka till!


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
Tack för pepp! Har långsamt börja acceptera tidshorisonten känslomässigt, även om jag fattat det rent intellektuellt redan vid olyckstillfället. Ingen tecken på artros och sån skit för din del heller?
Aping är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-24, 18:38   #6
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Aping Visa inlägg
Tack för pepp! Har långsamt börja acceptera tidshorisonten känslomässigt, även om jag fattat det rent intellektuellt redan vid olyckstillfället. Ingen tecken på artros och sån skit för din del heller?
Så gärna. Delat elände är halvt elände.

Nuförtiden märker jag sällan något som relaterar till stukning nej. Så full återställning är möjligt. Men rejält ont gjorde det länge och jag tvivlade på om det skulle bli bra

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-24, 18:49   #7
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Aping Visa inlägg
Har inte varit hos sjg/fysioterapeut ännu, tar gärna emot tips på en bra sådan i STHLM som kan handleder! Vad för "sportbakgrund" ska jag leta efter annars? De brukar ju skriva sånt på dina profilsidor ibland. Tänker handbollsbakgrund kanske?
Tror du får bättre hjälp av en sjukgymnast, men jag har tyvärr ingen att rekommendera. Hade däremot själv letat efter någon som har vidareutbildning eller någon form av profilering inom idrottsmedicin som du själv är inne på.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)