Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-04, 12:48   #31
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman Visa inlägg
Kickback på film, ingen idé förklara hur man gör den osv... lönlöst

https://www.instagram.com/p/CCI7zGXjLZK/
Fast det du tycker förändrar inte att det Scratch88 skrev stämmer.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-04, 13:27   #32
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Fast det du tycker förändrar inte att det Scratch88 skrev stämmer.
Min skola är så här:

Det viktigast är att använda sitt eget huvud inte triceps även om de är tre stycken. Man måste tänka till själv.

Man spänner sin muskel med egen kontroll i olika vinklar, övningar o redskap är endast hjälpmedel att förstärka detta. När du träffar dina muskler bäst med bäst time under tension med bäst tillagt motstånd då får man också muskler på armarna,inte bara diplom och papegoja-babbalande om termer o vinklar utan faktiskt relevans när det handlar om att få bra triceps. Jag spänner mina triceps när o hur jag vill inte beroende på om jag håller en kabel eller ngt jag kan flexa dem förbaskat bra genom hela rörelsen endast genom att flex dem, posera fram dem. Att försöka hitta en muskel mot ett motstånd är FEL, man ska hitta den på egen hand och sen använda motståndet för att förstärka det man gör. Varför är det så svårt att förstå att man kan flexa mot med flit utan att ngt drar? Varför är det också så svårt att förstå att genom att röra sig, röra armen, kan man få rörelsen att ta på ett annat sätt än då man låser armen mot kroppen och står helt still.

man kan prova detta, fast som jag vet kan ju folk inte detta i allmänhet, det är som bollsinne, musikalitet osv. Folk tränar som en tondöv sjunger eller spelar gitarr eller gör inlärda finter i fel läge i en fotbollsmatch. Det finns ingen feeling eller eget tänk, man kopierar, papegojar och förstår inte när, var, hur....

Orkar inte vänta 15 år till på att få ännu mer rätt i allt jag sagt här de senaste 15 åren. Bryr mig inte heller för jag vet iaf vad som funkar för mig.
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-04, 14:09   #33
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 210
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman Visa inlägg
Kickback på film, ingen idé förklara hur man gör den osv... lönlöst

https://www.instagram.com/p/CCI7zGXjLZK/
Börjar se bra ut

Ett tips Robert är att du använder mer av rörelsen i axeln för att fokusera på riktigt på det långa huvudetsfäste i skapula. Det är inte helt optimalt att hålla armen fixerad vid kroppen som du gör. Det ska vara en rörelse som involverad armens rörelse bakåt dvs sträcker ut armen bakom kroppen för att få fullt fokus på långa huvudet.

Bara ett tips
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-04, 14:16   #34
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Så är det. Men det är också i läget med högst belastning som muskeln är som svagast, så det är inte orimligt att en sådan utförd kickback (med hantel) ger en lite sämre belastningskurva. Pushdowns är ju bättre i så fall eftersom det är som tyngst belastning där muskeln också är starkast, precis som vanlig stående bicepscurl för biceps.
Jo. Det jag påpekade var endast att det inte är två identiska övningar bara för att man rör armbågsleden åt samma håll.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-04, 14:18   #35
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Börjar se bra ut

Ett tips Robert är att du använder mer av rörelsen i axeln för att fokusera på riktigt på det långa huvudetsfäste i skapula. Det är inte helt optimalt att hålla armen fixerad vid kroppen som du gör. Det ska vara en rörelse som involverad armens rörelse bakåt dvs sträcker ut armen bakom kroppen för att få fullt fokus på långa huvudet.

Bara ett tips
Tack och tack!

Jag vet vad du menar men jag kan uppnå mycket av den effekten genom att droppa både mig själv och axeln samtidigt som jag typ släpper o fångar hanteln o fångar upp korrekt läge både med brutet momentum i kropp, t om mot-momentum kan man ha. Jag skapar constant tension med hjälp av hela min kropp. jag tänker inte arm när jag tränar arm. Jag kommer från kampsporten, kroppskontroll, balans, spänna muskeln rätt läge, osv... Jag tror på att kunskap är kunskap.

Alltså jag gör det du säger men det syns knappt, jag skapar det via momentum, fart, broms med hela kroppen inte via att låta armen röra sig så mycket som du säger.

Om man inte förstår det du poängterar kan man aldrig förstå det jag gör heller. Jag är också ute efter effekten av blodstockning! Så det skapas en time under tension på riktigt. Jag vill inte röra armen mer än jag gör. Jag vill få ett galet pump och bara rå 12kg...

Senast redigerad av RobbanColeman den 2020-07-04 klockan 14:19.
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-04, 14:20   #36
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Börjar se bra ut

Ett tips Robert är att du använder mer av rörelsen i axeln för att fokusera på riktigt på det långa huvudetsfäste i skapula. Det är inte helt optimalt att hålla armen fixerad vid kroppen som du gör. Det ska vara en rörelse som involverad armens rörelse bakåt dvs sträcker ut armen bakom kroppen för att få fullt fokus på långa huvudet.

Bara ett tips
Upp med en film och visa!
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-04, 15:56   #37
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Så är det. Men det är också i läget med högst belastning som muskeln är som svagast, så det är inte orimligt att en sådan utförd kickback (med hantel) ger en lite sämre belastningskurva. Pushdowns är ju bättre i så fall eftersom det är som tyngst belastning där muskeln också är starkast, precis som vanlig stående bicepscurl för biceps.
Varför skulle det här dock innebära en högre signalering för muskeltillväxt? Maximal belastning i squeeze-läget är ju något man missar om maximal belastning är i power-ROM.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-04, 16:49   #38
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman Visa inlägg
Min skola är så här:

Det viktigast är att använda sitt eget huvud inte triceps även om de är tre stycken. Man måste tänka till själv.

Man spänner sin muskel med egen kontroll i olika vinklar, övningar o redskap är endast hjälpmedel att förstärka detta. När du träffar dina muskler bäst med bäst time under tension med bäst tillagt motstånd då får man också muskler på armarna,inte bara diplom och papegoja-babbalande om termer o vinklar utan faktiskt relevans när det handlar om att få bra triceps. Jag spänner mina triceps när o hur jag vill inte beroende på om jag håller en kabel eller ngt jag kan flexa dem förbaskat bra genom hela rörelsen endast genom att flex dem, posera fram dem. Att försöka hitta en muskel mot ett motstånd är FEL, man ska hitta den på egen hand och sen använda motståndet för att förstärka det man gör. Varför är det så svårt att förstå att man kan flexa mot med flit utan att ngt drar? Varför är det också så svårt att förstå att genom att röra sig, röra armen, kan man få rörelsen att ta på ett annat sätt än då man låser armen mot kroppen och står helt still.

man kan prova detta, fast som jag vet kan ju folk inte detta i allmänhet, det är som bollsinne, musikalitet osv. Folk tränar som en tondöv sjunger eller spelar gitarr eller gör inlärda finter i fel läge i en fotbollsmatch. Det finns ingen feeling eller eget tänk, man kopierar, papegojar och förstår inte när, var, hur....

Orkar inte vänta 15 år till på att få ännu mer rätt i allt jag sagt här de senaste 15 åren. Bryr mig inte heller för jag vet iaf vad som funkar för mig.
Påstår inte att det du gör inte funkar det är liksom inte dig och din träning som avses när jag diskuterar en övning.
Men det är på pappret inte en optimal övning av ovan nämda orsaker, och du kan inte flexa fram bristerna hur du än gör. Sen att det funkar fint ändå hör inte hit.
De som inte har din patenterade momentum-flex med i bilden har ju då en ännu sämre övning att lägga tid och energi på.
Det handlar inte om att upprepa vad någon annan gör utan att utgå från rätt punkt och har grunden rätt, sen kan man modellera hur man vill.
Har du verkligen haft rätt i precis allting 15 år? Det var inte illa.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-04, 16:53   #39
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 210
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Så är det. Men det är också i läget med högst belastning som muskeln är som svagast, så det är inte orimligt att en sådan utförd kickback (med hantel) ger en lite sämre belastningskurva. Pushdowns är ju bättre i så fall eftersom det är som tyngst belastning där muskeln också är starkast, precis som vanlig stående bicepscurl för biceps.
Tror varken att triceps pushdowns eller Bicepscurl är några optimala övningar varken för triceps eller biceps om du vill få biffiga muskler

Lika lite som en vanlig bänkpress ger biffiga pecs : Övningarna funkar för en mycket liten minoritet av byggarskaran.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2020-07-04 klockan 16:54.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-04, 17:01   #40
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Vad grundar du det troendet på?
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-04, 17:54   #41
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 210
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Vad grundar du det troendet på?
Tror inte jag tror utan att det är en empirisk kunskap som majoriteten av de som har lyckats med sin satsning på att bygga både styrka och muskelmassa delar med mig.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-04, 18:00   #42
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 230
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tror varken att triceps pushdowns eller Bicepscurl är några optimala övningar varken för triceps eller biceps om du vill få biffiga muskler

Lika lite som en vanlig bänkpress ger biffiga pecs : Övningarna funkar för en mycket liten minoritet av byggarskaran.
Det är lite därför man vanligtvis kör flera övningar. Det gör inte triceps pushdown till en dålig övning att enbart den inte räcker till.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-04, 18:49   #43
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tror inte jag tror utan att det är en empirisk kunskap som majoriteten av de som har lyckats med sin satsning på att bygga både styrka och muskelmassa delar med mig.
O ändå kör typ alla dessa övningar... Va tokigt.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-04, 19:42   #44
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Ett Orm: Min största poäng är att den/de övningarna där man lyckas få till dessa saker bäst, de som passar ens egen kropp, eller där man bara får lättare få till det osv de övningarna kan man köra.

Man behöver inte haka upp sig mer än på, det känns bra och det ger resultat. Att diskutera fram o tebax o försöka skjuta ned varandra o varandras påståenden är lönlöst. Får man bra triceps, man trivs med sin träning då är det bra.

Muskelbygge är jättelätt att utvärdera. Det syns ju! Får man bättre triceps gör man rätt. Kör man rätt övningar sas men inte får bättre triceps så är väl rätt övning ganska oviktigt?
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-04, 19:57   #45
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 210
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
O ändå kör typ alla dessa övningar... Va tokigt.
Det gör de här wannabe och en massa annat trams som de kunde låta bli att köra.

Och generellt har de ingen direkt muskelutveckling det är det som drabbar de här personerna som ser de här som den heliga gralen
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)