Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-23, 05:41   #2311
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Har ingen aning var min fråga hör hemma, så kör i denna tråd. Har nyligen börjat använda mycket bönor i min matlagning. Både gott, mättande och ganska nyttigt. Problemet är magen!

För några dagar sedan orsakade detta sådan flatulens och magknip att jag inte vågade mig till gymmet! Någon som har erfarenhet av hur man kan ”behandla” detta? Har läst att magen vänjer sig, men vågar inte fortsätta med bönor nu pga detta...

Ät bönor bara på kvällen
Ät inte lök tillsammans med bönor
Ja det blir bättre med tiden

Allt det där har funkat för mig vet inte hur det är för dig
Men att inte skippa löken gör iaf alla evetuella gaser helt luktfria för mig
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-23, 08:17   #2312
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Har ingen aning var min fråga hör hemma, så kör i denna tråd. Har nyligen börjat använda mycket bönor i min matlagning. Både gott, mättande och ganska nyttigt. Problemet är magen!

För några dagar sedan orsakade detta sådan flatulens och magknip att jag inte vågade mig till gymmet! Någon som har erfarenhet av hur man kan ”behandla” detta? Har läst att magen vänjer sig, men vågar inte fortsätta med bönor nu pga detta...
Enligt ICAs rutiga ska det hjälpa att koka bönorna separat och sen hälla bort kokvattnet.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-25, 14:43   #2313
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Är det negativt för hälsan att äta högt fett och hög mängd kolhydrater?
Det jag tycker blir godast och lättast att äta brukar resultera i en fördelning som lyder ungefär; 3200 kcal, 200g K, 200g F och 160g P. Det är svagt överskott. Alternativet hade varit att äta typ 400g K och 100g F.
Mina fettkällor är från lax, nötfärs, mjölk, ägg och potatisgratäng

Senast redigerad av smerk den 2019-09-25 klockan 14:46.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-25, 15:45   #2314
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Är det negativt för hälsan att äta högt fett och hög mängd kolhydrater?
Det jag tycker blir godast och lättast att äta brukar resultera i en fördelning som lyder ungefär; 3200 kcal, 200g K, 200g F och 160g P. Det är svagt överskott. Alternativet hade varit att äta typ 400g K och 100g F.
Mina fettkällor är från lax, nötfärs, mjölk, ägg och potatisgratäng
Alternativet är så som jag själv äter. Men för att svara på frågan så är det väl främst (mig veterligen) det mättade fettet som är dåligt när man äter som du gör. Själv begränsar jag detta till 30g per dag vid ungefär samma kalorimängd som dig. Vidare hade jag inte valt att äta för mycket fett vid överskott då mig veterligen en större mängd av överskottet kommer lagras in som fett då.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-25, 15:50   #2315
oren
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Är det negativt för hälsan att äta högt fett och hög mängd kolhydrater?
Det jag tycker blir godast och lättast att äta brukar resultera i en fördelning som lyder ungefär; 3200 kcal, 200g K, 200g F och 160g P. Det är svagt överskott. Alternativet hade varit att äta typ 400g K och 100g F.
Mina fettkällor är från lax, nötfärs, mjölk, ägg och potatisgratäng
Ja alltså, har du hög metabolism och dessutom ska vara på kcalöverskott är det väl ofrånkomligt att det blir högt av ena eller båda? Oroa dig inte så mycket.
oren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-25, 18:38   #2316
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Alternativet är så som jag själv äter. Men för att svara på frågan så är det väl främst (mig veterligen) det mättade fettet som är dåligt när man äter som du gör. Själv begränsar jag detta till 30g per dag vid ungefär samma kalorimängd som dig. Vidare hade jag inte valt att äta för mycket fett vid överskott då mig veterligen en större mängd av överskottet kommer lagras in som fett då.
Finns det någon typ av forskning som visar hur överätning av fett kontra kolhydrater påverkar fett/fettfri massa vid överskott? Kortsiktigt lagras ju mindre andel av kolhydrater som fett iallafall.

Hur dåligt är det att äta en del mättat fett i endast ett fåtal år? Tror inte att jag kommer försöka ägna mig åt muskelbygge i all evighet


Citat:
Ursprungligen postat av oren Visa inlägg
Ja alltså, har du hög metabolism och dessutom ska vara på kcalöverskott är det väl ofrånkomligt att det blir högt av ena eller båda? Oroa dig inte så mycket.
Brukar ju vara rätt vanligt att det är högt av det ena men sällan att man drar på mycket av båda
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-25, 19:17   #2317
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Finns det någon typ av forskning som visar hur överätning av fett kontra kolhydrater påverkar fett/fettfri massa vid överskott? Kortsiktigt lagras ju mindre andel av kolhydrater som fett iallafall.

Hur dåligt är det att äta en del mättat fett i endast ett fåtal år? Tror inte att jag kommer försöka ägna mig åt muskelbygge i all evighet
Finns säkert, men sitter dessvärre inte på någonting. Allt jag skriver är sådant jag har snappat upp. Just fett vid överskott kommer ifrån här på kolozzeum (högst troligen någon tråd postad av grub).

Gissningsvis inget du behöver oroa dig över. Kroppen är väl dels ganska bra på att återhämta sig och som min flickvän sa under vår semester där vi låg över ganska mycket på mättat fett, men antagligen ändå under medelintaget "tänk hur mycket mättat fett andra människor får i sig varje dag".

Visst är väl hjärt och kärlsjukdomar en av de vanligaste (eller vanligaste?) dödsorsaken, men många lever ju väldigt länge ändå trots absurda mängder mättat fett. I slutändan är det väl mest generna som avgör ändå.

Senast redigerad av sumialic den 2019-09-25 klockan 19:19.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-26, 07:38   #2318
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Finns det någon typ av forskning som visar hur överätning av fett kontra kolhydrater påverkar fett/fettfri massa vid överskott? Kortsiktigt lagras ju mindre andel av kolhydrater som fett iallafall.

Hur dåligt är det att äta en del mättat fett i endast ett fåtal år? Tror inte att jag kommer försöka ägna mig åt muskelbygge i all evighet




Brukar ju vara rätt vanligt att det är högt av det ena men sällan att man drar på mycket av båda
Vad jag läst på diverseträningsforum så är just själva överskottet i sig som är av störst vikt (eller storleken på överskottet rättare sagt), det viktiga är att du får i dig 1.8-2.2g protein/kg kroppsvikt då mer än så inte visat någon positiv effekt i de studier som har gjorts.
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-27, 02:01   #2319
Morales
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 23
Beställde en Gasp tröjan i M i tisdags och fick den idag.
Märkte direkt att den var ganska mycket för stor.
Sitter och tvekar på om man borde skicka tillbaka den eller ha som mål att få den passa. (Dom finns inte S)

Vänder mig till er, hur hade ni gjort?

Morales är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-27, 07:37   #2320
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av Morales Visa inlägg
Beställde en Gasp tröjan i M i tisdags och fick den idag.
Märkte direkt att den var ganska mycket för stor.
Sitter och tvekar på om man borde skicka tillbaka den eller ha som mål att få den passa. (Dom finns inte S)

Vänder mig till er, hur hade ni gjort?

Hade inte köpt något från GASP till att börja med. Men jag hade nog behållit den. En för stor t-shirt är skönare än en för liten.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-27, 07:56   #2321
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Morales Visa inlägg
Beställde en Gasp tröjan i M i tisdags och fick den idag.
Märkte direkt att den var ganska mycket för stor.
Sitter och tvekar på om man borde skicka tillbaka den eller ha som mål att få den passa. (Dom finns inte S)

Vänder mig till er, hur hade ni gjort?

Beror på. Om du är en pytteliten människa som hade behövt bli tjock för att passa i den, kanske du bör returnera den. Annars kan du ha den som en sån där slapp och skön gymtröja tills dess att du blir swole och ärmarna sitter tajt som blodtrycksmanschetter.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-27, 21:20   #2322
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Morales Visa inlägg
Beställde en Gasp tröjan i M i tisdags och fick den idag.
Märkte direkt att den var ganska mycket för stor.
Sitter och tvekar på om man borde skicka tillbaka den eller ha som mål att få den passa. (Dom finns inte S)

Vänder mig till er, hur hade ni gjort?

Tshirts ska vara stora



Bara spännisar och faggotspelare som har på sig små t-shirts.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-28, 12:13   #2323
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Hur får man en vegetarisk måltid proteinrik egentligen? Det är svårare än jag trodde. Har börjat äta mycket vegetariskt men får inte till det rent proteinmässigt. Till exempel om jag lagar något med pasta och ersätter kött med bönor/linser så blir det fortfarande för lite protein, behövs enorma mängder mat för att bara komma upp till 20-30g protein genom denna fördelning med exemplvis pasta pch bönor. Ett exempel var häromdagen räknade jag ut att rödcurry grytan med ris och kikärtor innehöll ca 20g protein och det var knappt att jag orkade äta upp det.
Så hur gör ni vegetarianer för att få upp det till ca 30-40g protein per portion?
Obs inga svar som ”ät mer” för det blir helt enkelt alldeles för mycket mat.
Inga köttsubstitut utan från råvaror, tack!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-28, 12:18   #2324
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Hur får man en vegetarisk måltid proteinrik egentligen? Det är svårare än jag trodde. Har börjat äta mycket vegetariskt men får inte till det rent proteinmässigt. Till exempel om jag lagar något med pasta och ersätter kött med bönor/linser så blir det fortfarande för lite protein, behövs enorma mängder mat för att bara komma upp till 20-30g protein genom denna fördelning med exemplvis pasta pch bönor. Ett exempel var häromdagen räknade jag ut att rödcurry grytan med ris och kikärtor innehöll ca 20g protein och det var knappt att jag orkade äta upp det.
Så hur gör ni vegetarianer för att få upp det till ca 30-40g protein per portion?
Obs inga svar som ”ät mer” för det blir helt enkelt alldeles för mycket mat.
Inga köttsubstitut utan från råvaror, tack!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skippa pastan och fokusera helt på proteinrika livsmedel. Vegetariska sådana innehåller ju alltid kolhydrater ändå, så tänk dig att kolhydraterna du normalt hade fått från pastan i en köttis-måltid nu kommer från linserna som innehåller nästan lika mycket kolisar per hundra gram.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-28, 12:28   #2325
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Skippa pastan och fokusera helt på proteinrika livsmedel. Vegetariska sådana innehåller ju alltid kolhydrater ändå, så tänk dig att kolhydraterna du normalt hade fått från pastan i en köttis-måltid nu kommer från linserna som innehåller nästan lika mycket kolisar per hundra gram.


Så jag ska bara äta bönor och linser? Fy vad äckligt. Eller har du något bra recept? Lägga upp ett paket bönor och linser på tallriken så är det klart eller? Skämtåsido men hur ska man egentligen göra? Folk säger att det är så enkelt att även utan kött nå högt proteinintag, men håller inte med. Utan mitt vassle hade jag ALDRIG haft en chans att nå upp till 2g/kg kroppsvikt protein på vegetsrisk kost.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)