Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2023-07-01, 23:13   #1
MrOlaBandola
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2023
Inlägg: 4
25mm vikter till 50mm

Tjenare.
Har byggt mig själv ett hemmagym och fick i helgen två stycken 15 kilos järnvikter. Enda problemet var att det var 25mm hålbild på dom och jag har 50mm på alla skivstänger och curlstänger.
Nu går jag i tankarna om det finns något smidigt sätt att borra upp dessa? Funkar det tror ni med metall hålsågar eller blir det för varmt? Eller är det för hårt?
Har en adapter till borret så att jag kan ha en 24mm eller 25mm hålsåg samtidigt som jag har ett 52 mm borr på, så att man kan borra enkelt i den befintliga hålbilden. Så den delen löser jag. Dock så vill jag inte lägga pengar på en hålsåg i 52~ mm för att sedan bränna den det första jag gör.

Har ni något annat alternativ?

Mvh
MrOlaBandola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-02, 13:25   #2
Vickan96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 100
Citat:
Ursprungligen postat av MrOlaBandola Visa inlägg
Tjenare.
Har byggt mig själv ett hemmagym och fick i helgen två stycken 15 kilos järnvikter. Enda problemet var att det var 25mm hålbild på dom och jag har 50mm på alla skivstänger och curlstänger.
Nu går jag i tankarna om det finns något smidigt sätt att borra upp dessa? Funkar det tror ni med metall hålsågar eller blir det för varmt? Eller är det för hårt?
Har en adapter till borret så att jag kan ha en 24mm eller 25mm hålsåg samtidigt som jag har ett 52 mm borr på, så att man kan borra enkelt i den befintliga hålbilden. Så den delen löser jag. Dock så vill jag inte lägga pengar på en hålsåg i 52~ mm för att sedan bränna den det första jag gör.

Har ni något annat alternativ?

Mvh
52mm borr tror jag blir ett väldigt stort hål, borra hellre med en 50mm borr, hålet blir större än borren. Viktskivorna lär vara gjorda av gjutjärn, så knappast för hårda för att borra.
Enklast är nog att kolla med någon mekanisk verkstad, det tar inte många minuter att åtgärda, så borde inte kosta mer än lite fika.
Ska du borra själv ändå, så tänk på att skärhastigheten blir hög relativt till varvtalet med en så stor borr. Varva beskedligt och använd någon typ av skärolja.
Vickan96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-07, 10:40   #3
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 449
Använd en vanlig borr.

Vet du inte hur man gör så bör du låta någon som vet hur man gör fixa det.

De flesta mekaniska verkstäder bör ha grejer för att fixa det.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-07, 14:37   #4
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Jag skulle nog köpa nya vikter istället.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2023-07-14, 15:20   #5
MrOlaBandola
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2023
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Använd en vanlig borr.

Vet du inte hur man gör så bör du låta någon som vet hur man gör fixa det.

De flesta mekaniska verkstäder bör ha grejer för att fixa det.
"Använd en vanlig borr" dummaste kommentaren hittills. Vanlig borr, menar du träborr, betongborr, metallborr, universalborr. Finns inget som heter vanlig borr.
Självklart använder man metallhålsåg i rätt dimension, med olja som kylning som första svaret jag fick.

Det är ju det som är grejen med hemmagym att man ska våga testa själv, så allt du skrev var otroligt dumt.

Borrade själv och det gick kanonbra, och behövde inte krypa till en mekanisk verkstad för att borra två hål
MrOlaBandola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-14, 15:21   #6
MrOlaBandola
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2023
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Vickan96 Visa inlägg
52mm borr tror jag blir ett väldigt stort hål, borra hellre med en 50mm borr, hålet blir större än borren. Viktskivorna lär vara gjorda av gjutjärn, så knappast för hårda för att borra.
Enklast är nog att kolla med någon mekanisk verkstad, det tar inte många minuter att åtgärda, så borde inte kosta mer än lite fika.
Ska du borra själv ändå, så tänk på att skärhastigheten blir hög relativt till varvtalet med en så stor borr. Varva beskedligt och använd någon typ av skärolja.
Funkade kanonbra, tack för rådet! Precis detta svar jag efterfrågade, tips på vägen. Tack
MrOlaBandola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-14, 15:22   #7
MrOlaBandola
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2023
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Jag skulle nog köpa nya vikter istället.
Det kan man göra, eller så drar man fram skruvdragaren och testar själv. Funkade kanon. Men har inte tummen mitt i handen heller
MrOlaBandola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-14, 16:39   #8
Vickan96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 100
Citat:
Ursprungligen postat av MrOlaBandola Visa inlägg
Funkade kanonbra, tack för rådet! Precis detta svar jag efterfrågade, tips på vägen. Tack
Snyggt!
Vickan96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-14, 21:55   #9
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av MrOlaBandola Visa inlägg
Det kan man göra, eller så drar man fram skruvdragaren och testar själv. Funkade kanon. Men har inte tummen mitt i handen heller
Jag har inte heller tummen mitt i handen. Byggt bur och bänk själv till mitt hemmagym. Men just vikterna vill jag inte mixtra med för mycket. Har dock ”kalibrerat” en av mina järnvikter (svetsade) för att få rätt vikt mot de övriga.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)