Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-10, 00:17   #1231
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Citat:
Ursprungligen postat av An Iron Soul Visa inlägg
Mitt pb blev
32 chins med dragremmar
Kv 87,5kg

Russian Fighter Pull-Up Program
https://docs.google.com/spreadsheets...TIg/edit#gid=0

Sista chins passet innan jag maxade var
19, 18, 17, 16 15. 85 reps totalt.

Jag kände att jag var nära att faila på träning och orkade helt enkelt inte pusha hårdare. Jag tror att jag max hade 2-3 pass kvar att ge.

Hade en bra känsla i kroppen. Tog en vilodag och bestämde mig för att maxa. Tidigare pb var 27. Gick snabbt upp till 22 sen blev det en riktig grind.

Har kört programmet i 2-3 månader och har ökat från
15, 22, 27 och slutligen 32. Rekommenderar det starkt. Min kropp svarade bra på det.


Jag känner att jag uppnått mitt mål i chins. Har tränat de i stort sett varje dag och är mätt på de (för stunden). Även fast jag tycker det är en rolig och bra övning.

Bestämt mig för att ta en lätt äterhämtningsvecka. För att sedan underhållsträna chins. Och lägga fokus på dips.

Målet är att göra 42 dips.

Mitt utgångsläge vet jag inte. Men gissar på minimum 30. Annars blir jag sjukt besviken.

En tanke jag har är att superseta chins med dips.
Och resterande av passen är utfyllnad med dom muskelgrupper som jag inte får in och prio pass.

Jag är också öppen för att köra viktade chins. Men behöver guidning och råd.

Jag pallar inte tänka på träningen dygnet runt.
Vill bara ha en programmering att följa och göra mina egna anpassningar. Vill ni hjälpa mig så skriv ett inlägg eller ett PM.

Senast redigerad av An Iron Soul den 2020-07-10 klockan 00:21.
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 00:32   #1232
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Citat:
Ursprungligen postat av An Iron Soul Visa inlägg
Mitt pb blev
32 chins med dragremmar
Kv 87,5kg

Russian Fighter Pull-Up Program
https://docs.google.com/spreadsheets...TIg/edit#gid=0

Sista chins passet innan jag maxade var
19, 18, 17, 16 15. 85 reps totalt.

Jag kände att jag var nära att faila på träning och orkade helt enkelt inte pusha hårdare. Jag tror att jag max hade 2-3 pass kvar att ge.

Hade en bra känsla i kroppen. Tog en vilodag och bestämde mig för att maxa. Tidigare pb var 27. Gick snabbt upp till 22 sen blev det en riktig grind.

Har kört programmet i 2-3 månader och har ökat från
15, 22, 27 och slutligen 32. Rekommenderar det starkt. Min kropp svarade bra på det.
Kan inte öppna länken?
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-11, 22:48   #1233
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
Kan inte öppna länken?
Testa nu.
https://docs.google.com/spreadsheets...t?usp=drivesdk


Jag körde ett max set dips efter bröst/axel passet idag.

Jag lyckades bara göra 20 st.
Det är mitt ärliga max nu i dagsläget. Kör inte dips särskilt ofta.

Hade säkert presterar bättre om jag lagt de som första övning men är ändå sjukt besviken. Herre gud.. noob gains inc.


Har ni några programförslag för just dips? Tankar?
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 15:27   #1234
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Skulle ni kategorisera progression för PPPU som primärt en övning för framsida axel eller för bröstet? Syftar på när fötterna är i golvet och fingrarna är framåtriktade mot huvudet. Händer i linje med naveln ungefär. När jag läser om övningen och hur den ska utföras korrekt så lutar jag mer och mer mot att det är en övning för främst framsida axel. Jag tänker mycket på mind-muscle connectiom varför det är intressant och relevant. Även i termer av totalvolym för axelmusklerna.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 16:48   #1235
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Skulle ni kategorisera progression för PPPU som primärt en övning för framsida axel eller för bröstet? Syftar på när fötterna är i golvet och fingrarna är framåtriktade mot huvudet. Händer i linje med naveln ungefär. När jag läser om övningen och hur den ska utföras korrekt så lutar jag mer och mer mot att det är en övning för främst framsida axel. Jag tänker mycket på mind-muscle connectiom varför det är intressant och relevant. Även i termer av totalvolym för axelmusklerna.
Främre delta och clavikulära/övre delen av pectoralis major. Sternocostala delen av pec major är inte en primary mover där. Gör man flyes, kanske bredare armhävningar eller dylika övningar där det sker mer av en horisontaladduktion så är sternocostala delen mer aktiv också, men inte så mycket i PPPU.

På tal om axlar kontra bröstvolym, kika på t.ex. senaste posten av Simonster . Han är ju så stark att planche presses och sådant ser lekande lätt ut för honom. Hans axlar är massiva, men sternocostala pectoralis major ganska liten i relation till axlarna.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 17:35   #1236
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av An Iron Soul Visa inlägg
Jag känner att jag uppnått mitt mål i chins. Har tränat de i stort sett varje dag och är mätt på de (för stunden). Även fast jag tycker det är en rolig och bra övning.

Bestämt mig för att ta en lätt äterhämtningsvecka. För att sedan underhållsträna chins. Och lägga fokus på dips.

Målet är att göra 42 dips.

Mitt utgångsläge vet jag inte. Men gissar på minimum 30. Annars blir jag sjukt besviken.

En tanke jag har är att superseta chins med dips.
Och resterande av passen är utfyllnad med dom muskelgrupper som jag inte får in och prio pass.

Jag är också öppen för att köra viktade chins. Men behöver guidning och råd.

Jag pallar inte tänka på träningen dygnet runt.
Vill bara ha en programmering att följa och göra mina egna anpassningar. Vill ni hjälpa mig så skriv ett inlägg eller ett PM.
När både målen i chins och dips är uppnådda så kan du ju slå ihop dem båda och jobba på muscle ups med målet att nå X antal stycken.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 18:01   #1237
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
När både målen i chins och dips är uppnådda så kan du ju slå ihop dem båda och jobba på muscle ups med målet att nå X antal stycken.
Är ett krav att träna pullups för att klara muscle ups? Kör endast chin-ups nämligen för att även få in biceps, men får väl köpa en hantel i värsta fall för lite curls.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 18:34   #1238
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Är ett krav att träna pullups för att klara muscle ups? Kör endast chin-ups nämligen för att även få in biceps, men får väl köpa en hantel i värsta fall för lite curls.
Rent dragstyrkemässigt har det väl säkert en god nog överförbarhet om man är stark i det ena eller andra, men man måste ju kunna köra med ett false grip för att kunna göra en muscle up och då är det ju pronerat som gäller.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 19:49   #1239
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Främre delta och clavikulära/övre delen av pectoralis major. Sternocostala delen av pec major är inte en primary mover där. Gör man flyes, kanske bredare armhävningar eller dylika övningar där det sker mer av en horisontaladduktion så är sternocostala delen mer aktiv också, men inte så mycket i PPPU.

På tal om axlar kontra bröstvolym, kika på t.ex. senaste posten av Simonster . Han är ju så stark att planche presses och sådant ser lekande lätt ut för honom. Hans axlar är massiva, men sternocostala pectoralis major ganska liten i relation till axlarna.
Jag misstänkte detta. När jag tänker på vilka muskler som primärt arbetar blir det betydligt enklare att utföra övningen korrekt (konstant framåtlut i PPPU, t.ex.)

Experimenterar med dips på både boxar, som Simonster gör, och i ringar för att inte få ont i vänster framsida axel när jag gör övningen. Jag drömmer om att kunna göra dips i ringar men i bottenläget kan det kännas obehagligt i vänster axel precis där ringarna nuddar axeln. Misstänker att jag inte lyckas hålla en bra position i skulderbladen. Ibland får jag till skulderbladen på ett sånt sätt så att det inte smärtar alls. Är dock inte konsekvent här och vet inte riktigt hur jag ska tänka
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 07:21   #1240
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Jag misstänkte detta. När jag tänker på vilka muskler som primärt arbetar blir det betydligt enklare att utföra övningen korrekt (konstant framåtlut i PPPU, t.ex.)

Experimenterar med dips på både boxar, som Simonster gör, och i ringar för att inte få ont i vänster framsida axel när jag gör övningen. Jag drömmer om att kunna göra dips i ringar men i bottenläget kan det kännas obehagligt i vänster axel precis där ringarna nuddar axeln. Misstänker att jag inte lyckas hålla en bra position i skulderbladen. Ibland får jag till skulderbladen på ett sånt sätt så att det inte smärtar alls. Är dock inte konsekvent här och vet inte riktigt hur jag ska tänka
Det går ju att köra några set ringdips med inriktning på styrkan i ett smärtfritt omfång, sedan lägga separata set som är mer inriktat på att saktligen öka rörlighet i det onda läget fast med mindre belastning. Varianter på det är ju german hangs och dylikt. Testat german hangs? När man kommer ned i läget så ska ju fötter eller rentav knän nudda marken. När jag började träna dem så tror jag att jag satte ringarna rejält lågt så jag i princip kunde sätta mig på knä eller seiza för att avlasta kroppsvikt rejält men ändå ha viss belastning i det töjda läget. Sedan körde jag typ 20-30 sekunder per set, 3 set .
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 10:10   #1241
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
GMB har bra tutorials på mycket.

Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 22:25   #1242
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
När både målen i chins och dips är uppnådda så kan du ju slå ihop dem båda och jobba på muscle ups med målet att nå X antal stycken.
Tack. Bra tips


Kör viktade dips nu i olika set/reps intervaller.
Har en "pröva på vecka" för att se vikter som passar att börja med.

Funderar på att hålla det enkelt. 5x5 och 3x10. När jag närmar mig platå mer fokus på ren styrka. 5x2 3x3.

Deload sen.. smack gå för PB.
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-17, 09:06   #1243
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Det går ju att köra några set ringdips med inriktning på styrkan i ett smärtfritt omfång, sedan lägga separata set som är mer inriktat på att saktligen öka rörlighet i det onda läget fast med mindre belastning. Varianter på det är ju german hangs och dylikt. Testat german hangs? När man kommer ned i läget så ska ju fötter eller rentav knän nudda marken. När jag började träna dem så tror jag att jag satte ringarna rejält lågt så jag i princip kunde sätta mig på knä eller seiza för att avlasta kroppsvikt rejält men ändå ha viss belastning i det töjda läget. Sedan körde jag typ 20-30 sekunder per set, 3 set .
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
GMB har bra tutorials på mycket.


Bra tips Termy, tack! Ska prova German hangs nästa pass. En sak jag funderar på med dips är hur långt ner man behöver gå. FitnessFAQ's (som har solida triccar och en helt vansinnig fysik för övrigt) går precis till 90 grader i denna video. När man gör dips i ringar tycker jag man nästan automatiskt kommer längre ner eftersom ringarna också går lite bakåt. De flesta som jag ser göra dips i ringar går också hela vägen ner till ringen.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-17, 10:23   #1244
söderkisen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 128
Citat:
Ursprungligen postat av An Iron Soul Visa inlägg
Mitt pb blev
32 chins med dragremmar
Kv 87,5kg

Russian Fighter Pull-Up Program
https://docs.google.com/spreadsheets...TIg/edit#gid=0

Sista chins passet innan jag maxade var
19, 18, 17, 16 15. 85 reps totalt.

Jag kände att jag var nära att faila på träning och orkade helt enkelt inte pusha hårdare. Jag tror att jag max hade 2-3 pass kvar att ge.

Hade en bra känsla i kroppen. Tog en vilodag och bestämde mig för att maxa. Tidigare pb var 27. Gick snabbt upp till 22 sen blev det en riktig grind.

Har kört programmet i 2-3 månader och har ökat från
15, 22, 27 och slutligen 32. Rekommenderar det starkt. Min kropp svarade bra på det.
Snyggt! Har ändrat min chinsteknik från "tävlingschins" till striktare form och behöver verkligen öka repsuthålligheten.

Hur har du lagt upp passen? Varje dag, varannan dag. 1 gång i veckan?

Av det du skriver att döma har du legat väldigt långt från maxreps i första setet? (max 32, första set 19). Skulle du säga att ca 70% av max i första setet är ett bra utgångsläge eller ökar relationen mellan maxreps och första set allteftersom progressionen fortgår?

Mitt max med superstrikt teknik är ca 14-16 beroende på dagsform.
söderkisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-17, 10:40   #1245
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Bra tips Termy, tack! Ska prova German hangs nästa pass. En sak jag funderar på med dips är hur långt ner man behöver gå. FitnessFAQ's (som har solida triccar och en helt vansinnig fysik för övrigt) går precis till 90 grader i denna video. När man gör dips i ringar tycker jag man nästan automatiskt kommer längre ner eftersom ringarna också går lite bakåt. De flesta som jag ser göra dips i ringar går också hela vägen ner till ringen.
Det beror ju på vad man menar med "behöver", eller snarare vad målsättning är. Om det är styrkan i just det rörelseomfånget så behöver man förstås inte gå längre ned. Om syftet är att öka utmaningen styrke- och rörlighetsmässigt mer och mer så är ju fulldjupa dips en väg till ytterligare progressioner. Överlag går det ju alltid att bygga upp styrka i en säker "partiell" rörelse (om man nu skulle räkna 90dg dips där t.ex.) och sedan ta andra set som är specifika för det ytterligare målet.

German hangs och typ skin the cat som postade innan.

Korean dips:


Hefesto (med halvdassig teknik):


Nedskalad hefesto:


"15 hardest hefesto moves in calisthenics"
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)