Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2013-04-07, 19:30   #11
Rawsteel
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Citat:
Ursprungligen postat av daim Visa inlägg
Tre frågor:
1. Kan nån lägga man upp det här schemat i veckodagarna så att man får en uppfattning hur schemat ser ut?
Det är ett 3-1-3 antar jag och då ser det ut såhär ->

Mån - Pull
Tis - Push
Ons - Legs
Tor - Vila
Fre - Pull
Lör - Push
Sön - Legs
Mån - Vila
Osv

Citat:
Ursprungligen postat av daim Visa inlägg
2. Det står "3 set till fail eller väldigt nära fail, 3-6 reps, 6-8 reps, 12-15 reps". Vad innebär 3 set till fail, och varför står det tre olika reps?
Failure är den repetitionen du inte klarar av, säg att du kör bänkpress och kör till failure utan passare, då måste du rulla av stången från bröstet eller tippa skiten åt sidan då du inte klarade av att få upp vikten.
Så 1 rep från fail är alltså den repen innan detta sker, den är oftast tung som satan att klara av men du klarar av den.
Och med 3-6, 6-8, 12-15 reps så betyder det att du i det första setet använder en vikt som du klarar av 3-6 reps med, i det andra en som du klarar av 6-8 med och sist en du klarar av 12-15 med.

Citat:
Ursprungligen postat av daim Visa inlägg
3. När ska man öka vikten? säg att jag kör 30kg i biceps curl och klarar mer än 8 reps, ska jag då öka vikten?
Det står väll på framsidan?
Men ett system du kan använda är att du startar med en vikt som tillåter dig att klara 3/6 och 12 reps och när du klarar av 6/8 och 15 reps så börjar du om med en tyngre vikt.
Jag personligen skulle inte säga att detta upplägget lämpar sig för en nybörjare vilket jag antar att du är då du inte vet vad failure är.

Hoppas det är lungt att jag besvarade hans frågor Proxy, rätta mig om jag har fel på något:p
Rawsteel är inte uppkopplad   Svara med citat


 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)