Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-04, 09:07   #1
jedi
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 1
Vi som driver företag eller tänkt göra det

Jag tänkte starta en tråd för att dela värdefulla tips till alla som driver företag eller tänkt göra det. Förta frågan blir - hur sköter ni den administrativa delen?
jedi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 11:43   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Startade precis mitt livs första företag för jag ska extrajobba lite för 5000 kr. Skaffade gratis via internet, F-skattesedel, utan moms-vaddetnuheter. Det har inte gått igenom ännu.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 12:02   #3
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Vad avser du med administrativt? Budget, fakturerering etc eller mer specifikt?

Har haft företag innan och står och lurar på att starta upp ett företag igen. Så länge det är i uppstartsfas så gör jag allt själv, förutom deklarationen där jag tar hjälp av en revisor.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 12:51   #4
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 510
Om man inte har en massa konstigheter så kan du ha deklarationen på nätet (via revisionsbrå iofs) VISMA har en del bra tjänster och program att använda sig av. Finns säkert en uppsjö liknande.
Man kan koppla allt mot bank/skattemyndighet osv, samt få blanketter ifyllda från sin redivisning
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 21:17   #5
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av jedi Visa inlägg
Jag tänkte starta en tråd för att dela värdefulla tips till alla som driver företag eller tänkt göra det. Förta frågan blir - hur sköter ni den administrativa delen?
https://www.bokio.se/

Funkar kalas för mig. Deras fakturor är asfula men om kunden är någon som är viktigare så brukar jag kopiera texten från deras faktura och printa en egen snyggare pdf och skicka till kunden.

Det verkar öven vara ett något intressant bolag då någon tryck typ 22 miljoner i dom... Så vi får se hur företaget utvecklas. Kan uppfatta deras sätt att dra in pengar på är något .. dålig. Men men.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 21:18   #6
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Vad avser du med administrativt? Budget, fakturerering etc eller mer specifikt?

Har haft företag innan och står och lurar på att starta upp ett företag igen. Så länge det är i uppstartsfas så gör jag allt själv, förutom deklarationen där jag tar hjälp av en revisor.
Om du inte har någon konstig verksamhet bör du numera kunna använda ett billigare nätbaserat ekonomisystem (Redovisningssystem, kalla det vad man vill). Där kan du oftast generera underlager för din deklaration direkt. Bör spara en hel del $$$ på det.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 21:20   #7
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Ni som fakturerar offentlig sektor, hur löser ni kravet på e-faktura från 1 april 2019? Då jag är snål så kommer jag sitta och använda mig av deras fräsiga webbaserade "fakturera mig"-sida. Dumt att betala för något varje månad när man endast skickar fakturor varje kvartal..
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 02:48   #8
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Om du inte har någon konstig verksamhet bör du numera kunna använda ett billigare nätbaserat ekonomisystem (Redovisningssystem, kalla det vad man vill). Där kan du oftast generera underlager för din deklaration direkt. Bör spara en hel del $$$ på det.
För mycket fritid utöver ett ordinarie jobb för min del. Blir sådant jävla liv om något blir fel och det ska upptaxeras osv också. Så jag föredrar att någon går igenom rubbet och gör en manuell hantering.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 11:18   #9
jedi
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 1
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Vad avser du med administrativt? Budget, fakturerering etc eller mer specifikt?

Har haft företag innan och står och lurar på att starta upp ett företag igen. Så länge det är i uppstartsfas så gör jag allt själv, förutom deklarationen där jag tar hjälp av en revisor.
Tänkte främst bokföring. Jag tänker lite samma som du. Jag sköter gärna den löpande bokföringen själv men vill ta hjälp av en revisor för att sköta deklarationen och för att slippa restskatt. Hur gick du tillväga för att hitta din revisor. Btw, så såg att det finns sajter som hjälper en att hitta en revisor som exempelvis den här: https://www.ageras.se/revisor

Är dock lite tveksam ifall det verkligen blir det billigaste alternativet och hur kvalificerade dessa revisorer egentligen är...
jedi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 12:24   #10
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av jedi Visa inlägg
Tänkte främst bokföring. Jag tänker lite samma som du. Jag sköter gärna den löpande bokföringen själv men vill ta hjälp av en revisor för att sköta deklarationen och för att slippa restskatt. Hur gick du tillväga för att hitta din revisor. Btw, så såg att det finns sajter som hjälper en att hitta en revisor som exempelvis den här: https://www.ageras.se/revisor

Är dock lite tveksam ifall det verkligen blir det billigaste alternativet och hur kvalificerade dessa revisorer egentligen är...
Jag gick på kontakter och rekommendationer från andra lokala entreprenörer. En fördel om man är ny som entreprenör är att nätverka. Nu vet jag inte hur det är nu idag, men då jag drev företag sist fanns det forum för nystartade företag och kunniga rådgivare, man kunde få mentorer från redan etablerade företag osv, så den vägen fick jag massor med nyttig info. Allt från tips på bra reklambyråer, marknadsföring, revision etc.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 17:46   #11
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Makalöst, varför stämmer det inte?

Driver enskild firma och siffrorna är rätt simpla då jag bara erbjuder tjänster. Detta är inte mitt första år.

Jag vet mitt resultat.

Jag ploppar in det i preliminär inkomstdeklaration. Smack, den vill dra av egenavgifter för 140000 i hjälpberäkningen. Låt gå, det stämmer hyfsat. Jag tar resultatet av denna beräkningshjälp och fyller i 420000 efter avdraget för egenavgifter. Tjänsten räknar ut att slutlig skatt blir på 201000, eller drygt 35% total skatt efter jobbskattevdraget.

Problemet är bara att det är så jävla lite och inte stämmer. För i de där 201000 utgör egenavgifterna drygt 106000 efter nedsättningen på 15000. Och det är för lite, för mina egenavgifter ligger på drygt 140k! Så varför ger inte skattetjänsten mig rätt siffror? Sker ju tusentals sådana här inlämningar och är den fel för mig är den fel för alla andra också. Och det kan inte vara möjligt!

Vad missar jag? Det här har gäckat mig i snart ett år och jag har vart i kontakt med dom men får aldrig ett bra svar, otroligt nog.

Är ju helt befängt att man ska räkna ut egenavgifter på ett resultat där dem redan är avdragna! Rimligtvis borde man räkna ut egenavgifterna först, vilket är lätt då de är 28,97% minus 15000 i mitt fall, sedan tar man bara resterande summa (vinsten) och räknar ut skatt på den. Ta och plussa ihop som två och det är klart!

Har det att göra med att det är någon himla grej att de är avdragsgilla mot sig själva? Att egenavgifterna räknas ut efter att de är avdragna?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 12:35   #12
de_dave
Registered User
 
de_daves avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 886
Kanske jag som är trög, skulle behöva detta uppställt i tabell för att lättare kunna se felet
__________________
"Att vara en vara, eller inte vara en vara. Det är den stora efterfrågan."

Revisorns kamp mot formen
de_dave är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 15:58   #13
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
För att göra frågan kort: varför dras ett schablonavdrag på 25% av från resultatet innan egenavgifter på 28,97% räknas ut, istället för att korrekt % räknas ut på resultatet direkt?

Alternativt frågan: om jag nu ska dra bort 25% i ett schablonavdrag som ska motsvara mina egenavgifter, varför räknas egenavgifterna ut igen på ett betydligt mindre resultat? Det mindre resultatet kan ju omöjligen motsvara de riktiga egenavgifterna, eftersom man dragit bort en fjärdedel av resultatet innan man räknar ut egenavgifterna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut

Senast redigerad av Armed Dingo den 2019-08-17 klockan 16:01.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-07, 17:02   #14
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Finns det några bra resurser på internet där man kan lära sig om att driva eget företag? Jag jobbar inom IT och har sett lite kollegor som istället för att ta fast anställning så konsultar dom med eget bolag men har i princip samma roll som en anställd.

När man hör vad deras kontrakt är värda så låter det ju sinnessjukt men jag förstår ju också att de behöver ta in så mycket annat som pensionspar osv. Skulle vilja läsa på så man vet vad man behöver ha koll på så man kanske kan räkna om och se om det ens vore värt det?

Hur man ska skatta och allt möjligt.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-07, 17:24   #15
TommyBoy
Ärkepåve
 
TommyBoys avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 266
Jag har löst det administrativa genom att göra en ekonom till delägare. Han fixar det och får en procentsats vid den årliga utdelningen.
De första 6 åren skötte jag dock det själv med Visma.

Ett nätbaserat system är väl kanske att föredra i början?
TommyBoy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)